لایت کوین در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی، یک مهندس نرم‌افزار به وجود آمده است. هاوینگ لایت کوین برخلاف بیت کوین دارای ویژگی های بهتری است. در واقع هاوینگ لایت کوین، تسریع سرعت تأیید تراکنش‌های شبکه بلاکچین لایت کوین و کاهش هزینه‌های آن را برعهده دارد.

این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و فعالیت آن، به عنوان یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است. در ادامه این مطلب از تاثیرات هاوینگ بر قیمت بیت کوین و لایت کوین صحبت خواهیم کرد.

هاوینگ (Halving) چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، اصطلاح هاوینگ به فرآیندی اطلاق می‌شود که بواسطه آن، میزان صدور کوین‌های جدید کاهش یافته و آنها را به نیمی از آنچه که در گذشته استخراج می‌شد، می‌رساند.

اصطلاح هاوینگ چیست

هاوینگ را می توان پدیده ای بسیار مهم دانست که به صورت اتوماتیک هر ۴ سال یکبار رخ می دهد. به این صورت که تعداد کوین هایی که به ماینرها به عنوان پاداش داده مسیشد، نصف می گردد. در واقع مفهوم هاوینگ از زمان معرفی ارز دیجیتال بیت کوین مطرح شد و برخی از ارزهایی که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، از این ویژگی برای جلوگیری از ایجاد تورم در شبکه استفاده میکنند.

در لغت هاوینگ یا Halving به معنای نصف شدن است. هاوینگ در پروسه استخراج و مدیریت شبکه لایت کوین نقش اساسی‌ای دارد. به این منظور که پس از ایجاد هر ۸۴۰،۰۰۰ هزار بلاک یا هر چهار سال، پاداشی که به ماینرها برای تولید بلاک های جدید بلاکچین پرداخت می‌شود، نصف می گردد.

اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، باید بگوییم که کسانی که به استخراج لایت کوین مشغول هستند، با قرار دادن توان محاسباتی سخت افزارهای پردازشی خود در اختیار شبکه، اقدام به تایید تراکنش های شبکه و ساخت بلاک های مرتبط با آن می نمایند.

دستگاه ماینینگ لایت کوین

پدیده هاوینگ بر روی مقدار کوین هایی که به ماینرهای شبکه به ازای تولید هر بلاک تعلق می گیرد، تاثیر می‌گذارد و میزان آن را به نصف کاهش می دهد. با توجه به محدودیت لایت کوین، پدیده هاوینگ شکل گرفته است و هدف آن کنترل تورم و ایجاد تعادل در شبکه عرضه و تقاضا لایت کوین است.

هاوینگ لایت کوین چیست؟

در قسمت بالاتر در مورد پدیده هاوینگ توضیح داده ایم، البته باید بدانید که هاوینگ تنها مختص به بیت کوین نیست و فرآیند استخراج برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مانند لایت کوین هم همراه با هاوینگ است. از جمله محبوب ترین ارزهای دیجیتال می توان به لایت کوین اشاره کرد.

تاریخ هاوینگ لایت کوین 2023

کنترل رمز ارز لایت کوین به واسطه هیچ قدرت مرکزی صورت نمیگیرد و دلیل این امر نیز بهره گیری از الگوریتم اثبات کار میباشد. یکی از اساسی ترین و مهم ترین رویدادهای این شبکه، هاوینگ لایت کوین نام دارد. طبق تاریخچه هاوینگ لایت کوین، اولین هاوینگ لایت کوین در 25 آگوست 2015 انجام شده است.

هاوینگ لایت کوین با بیتکوین دارای تفاوت هایی است که از جمله آنها می توان به سرعت بالا و کارایی بیشتر لایت کوین اشاره کرد. بیت کوین به حدود ۱۰ دقیقه زمان برای ساخت و تأیید بلاک جدید نیاز دارد، این در حالی است که هاوینگ لایت کوین تنها ۲.۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج اتریوم از مرج (تمام نگاه‌ها به مرج اتریوم)

جالب است بدانید که حتی هزینه های تراکنش آن هم کمتر از بیت کوین است. تمامی این ویژگی ها دست در دست هم داده اند تا لایت کوین محبوبیت بسیار خوبی در میان افرادی که به دنبال یک رمز ارز سریع و ارزان هستند، به دست آورد.

تمامی افرادی که در ارز دیجیتال لایت کوین سرمایه گذاری می کنند، حتما باید با دقت بسیار بالایی حرکات و رفتار قیمتی آن را مورد بررسی قرار دهند. همانطور که توضیح داده ایم، در زمان این رویداد، شاهد کاهش 50 درصدی پاداش بلاک لایت کوین خواهیم بود.

منظور از پاداش بلاک همان جایزه و یا گیفتی است که استخراج کنندگان به علت پشتیبانی از بلاکچین دریافت می نمایند. به طور کلی پاداش بلاک لایت کوین هر میزانی که باشد، پس از رویداد هاوینگ نصف خواهد شد.

تاثیر هاوینگ بر قیمت لایت کوین

برخی از کارشناسان ارز دیجیتال معتقد هستند که قبل از رویداد هاوینگ، قیمت لایت کوین به ۲ برابر هم می رسد. بعد از رویداد هاوینگ به احتمال زیاد قیمت لایت کوین تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می کند. زیرا زمانی که جوایز ماینرها کمتر می شود، مقدار بسیار کمتری از رمز ارز لایت کوین را وارد معاملات فروش می کنند.

تحلیل قیمت لایت کوین

همانطور که می دانید کمیابی هر کالایی باعث افزایش قیمت آن می شود. این موضوع در رابطه با رمز ارزها نیز صدق می کند. در صورت کمیابی لایت کوین، شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.

البته با تمامی این تفاسیر، نمی توان گفت رابطه بین هاوینگ لایت کوین و قیمت این رمز ارز همیشه مستقیم است، زیرا قیمت لایت کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به رقابت دیگر ارزهای دیجیتال، احساسات بازار، اخبار اقتصادی، داده های کلان و … اشاره کرد.

پیش‌بینی تحلیلگران از قیمت لایت کوین

در ابتدا رمز ارز لایت کوین محبوبیت زیادی در بین معامله گران نداشت، اما به مرور زمان بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به این رمز ارز روی آوردند. امروزه لایت کوین یکی از ارزهای دیجیتال برتر بازار از نظر مارکت کپ (حجم بازار) می‌باشد.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که رمز ارز لایت کوین پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد و می توان با ریسک مدیریت شده ای بر روی آن سرمایه گذاری کرد. تحلیل گران نکات مهمی را در مورد خرید لایت کوین قید کرده اند، آنها معتقد هستند که ممکن است روزی قیمت این رمز ارز به 500 دلار هم برسد. (این مطلب به هیچ وجه پیشنهاد خرید و فروش نمی‌باشد)

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال لایت کوین در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵ دلار بوده است، اما طی مدت زمانی افت کوتاه مدتی را تجربه کرده است. اما تا پایان همان سال ۲۰۲۰ قیمت لایت کوین به میانگین ۱۶۰ دلار رسید.

پیش بینی قیمت لایت کوین در سال ۲۰۲۳

طبق بررسی های انجام شده قیمت لایت کوین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود یعنی به ۴۱۲ دلار رسید. به طوریکه قیمت لایت کوین تا به امروز حتی نزدیک به این رقم هم نرسید. پس از گذشت مدت زمانی یعنی در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ قیمت آن به ۲۷۸ دلار کاهش یافت.

بیشتر مطالعه کنید:  لاک دراپ چیست؟ (تفاوت عمده لاک دراپ با ایردراپ)

جالب است بدانید که قیمت لایت کوین از سال ۲۰۲۱ تا به امروز از قیمت تاریخی خود عبور نکرده است. حال می خواهیم بدانیم که از نظر تحلیلگران قیمت لایت کوین در سال های آتی به چه حدی خواهد رسید؟

در واقع معامله در بازار ارزهای دیجیتال، دارای ریسک های بسیار زیادی است که اگر حساب شده و با دانش وارد این بازار شوید، میتواند سود مناسبی برای شما به ارمغان آورد. به طوری که ممکن است یک شبه رویای پولدار شدن شما به وقوع بپیوندد و یا حتی یک شبه دارایی خود را از دست بدهید. بهترین راهکار این است که قبل از خرید رمز ارز مورد نظر خود، حسابی در مورد آن تحقیق کنید و با اطمینان بیشتری اقدام به خرید نمایید.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای رمز ارز لایت کوین خواهد بود و اتفاقات خوبی برای این رمز ارز خواهد افتاد. به گفته تحلیلگران قیمت لایت کوین در شش ماه آخر سال ۲۰۲۳ به میانگین قیمت ۱۲۳ دلاری و حداکثر ۱۴۲ دلاری خواهد رسید.

آنها هم چنین قیمت این رمز ارز را در سال ۲۰۲۴ تا حدود ۱۳۰ دلار پیش بینی کرده اند. به طور خلاصه این پیش بینی ها حتی تا سال ۲۰۲۸ هم انجام شده است و تحلیلگران بالاترین حد قیمتی را در این سال تا حدود ۱۹۰ دلار برآورد کرده‌اند.

آینده لایت کوین چه خواهد بود؟

آینده ارز لایت کوین

حال می خواهیم بدانیم که آینده لایت کوین چه می شود؟ آیا سرمایه گذاری در این رمز ارز سودمند است؟ به طور کلی برخی از تحلیلگران آینده بازار کریپتوکارنسی را بسیار پایدارتر و سودمندتر می‌دانند. اگر شما هم قصد سرمایه گذاری در رمز ارز لایت کوین را دارید، ابتدا باید به بررسی پیشینه آن بپردازید.

در این صورت متوجه خواهید شد که لایت کوین یک سرمایه گذاری امن برای شما خواهد بود یا خیر. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که لایت کوین در آینده سود خوبی به سرمایه گذاران خواهد داد، البته این سهم مختص افرادی است که رویای یک شبه پولدار شدن نداشته باشند و با صبر و حوصله در انتظار سود حاصله باشند.

جمع بندی

باید بدانید که دنیای ارز دیجیتال برای افرادی مناسب و سودمند است که با تحقیق و بررسی و منطق پیش می روند. در این بازار پرنوسان سودهای هنگفت و یا ضررهای زیاد دور از انتظار نیست. اما به نوعی با افزایش اطلاعات، آگاهی، تحقیق و بررسی می توان ریسک های موجود را کاهش داد و به سود دست یافت.

همانطور که می دانید رمز ارزهای مختلف از جمله لایت کوین به انواع مختلف خبرها و اتفاقات واکنش نشان می‌دهند و هر نوع رویدادی می‌تواند در قیمت یک دارایی نقش داشته باشد. با توجه به چنین توضیحاتی شاید هاوینگ لایت کوین به قدری بزرگ و تاثیرگذار نباشد که باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در قیمت این رمزارز شود.

به طور کلی نتیجه گرفته ایم که بعد از هاوینگ لایت کوین، مقدار ماین لایت کوینبه ازای هر بلوک تا 50 درصد کاهش پیدا می کند و این موضوع باعث کاهش عرضه لایت کوین می شود. براساس این اصول، کاهش عرضه در نهایت میتواند باعث افزایش قیمت شود.

در پایان تاکید میکنیم که این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما مخاطب فرهیخته نوشته شده است و به هیچ وجه پیشنهاد خرید یا فروش نمیباشد.