اگر شما هم در یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی تجربه معامله گری داشته باشید، حتما اطلاعاتی در مورد اینکه فناوری بلاک چین چیست دارید. به زبان ساده بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و عمومی است. ممکن است در ابتدا مفهوم این تعریف از بلاکچین را متوجه نشوید اما قطعا با مطالعه بیشتر این مقاله اطلاعات مناسبی در مورد فناوری بلاک چین به دست خواهید آورد.

ردیابی دارایی ها در یک شبکه توسط این فناوری به راحتی انجام می شود، این دارایی ها می توانند مشهود مانند خانه، ماشین، زمین و یا نامشهود مانند ارز دیجیتال، حق ثبت اختراع،حق چاپ و … باشند. به طور کلی هر چیز ارزشمند را می توان در شبکه بلاکچین داد و ستد و ردیابی کرد که در این صورت هزینه ها و ریسک انجام کار کاهش پیدا می‌کند.

فناوری بلاکچین چیست

بلاکچین به معنای زنجیره ای از بلاک ها است که هر کدام از این بلاک ها اطلاعات مهمی را در خود نگهداری می نماید. در واقع ذخیره سازی اطلاعات مانند سوابق معاملات در هر کدام از این بلاک ها صورت می گیرد. توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات تنها توسط اعضای مجاز شبکه قابل دسترسی است.

جداسازی بلاک ها با یکدیگر توسط کدهای هش انجام می شود و در هر بلاک اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ مبلغ خرید و … ثبت می شود. به طور کلی یک شبکه بلاکچین می تواند به ردیابی سفارش ها، پرداخت ها، حساب‌ها، تولید و بسیاری موارد دیگر بپردازد.

تاریخچه بلاکچین

بلاکچین یک فناوری امنیتی نوظهور است که به واسطه آن تمام تراکنش‌های دیجیتالی به صورت شفاف ثبت می‌شود، معرفی این فناوری در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده است. بلاکچین را می توان پایه اصلی برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در نظر گرفت که به همین علت واژه بلاکچین بیت کوین برای بسیاری از افراد آشنا است.

تاریخچه بلاکچین
تاریخچه بلاکچین در ابتدا با ایده‌ها و تحقیقاتی منحصر به فرد شروع شد. این تحقیقات توسط گروه و یا شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. ناکاموتو در معرفی این سیستم، بلاکچین را به عنوان سیستمی متصل به شبکه‌ای جهانی ارزهای دیجیتال دانسته است.

او بیان کرده است که با توجه به کارایی های این فناوری، امکان انجام تراکنش ها بین افراد به طور آنی و بدون واسطه وجود دارد. این تکنولوژی نوین به طور دقیق بر پایه رمزنگاری است و تمامی تراکنش‌ها با امنیت بالا ثبت و نگهداری می شوند.

از آن زمان به بعد، بلاکچین یک فناوری نوین، نوآورانه و کاملا سودمند شناخته شده است. کاربردهای این فناوری بسیار گسترده است که از جمله آنها می توان به حوزه بانکداری، حمل و نقل، سلامتی و زنجیره تامین و … اشاره کرد. نام فناوری توزیع هم به بلاکچین داده شده است، به این منظور که که تمامی داده‌ها در شبکه قابل دسترسی است و نیاز به هیچ نقطه تکیه گاه مرکزی برای کنترل و مدیریت نیست.

تمامی این ویژگی ها دست در دست هم داده اند تا بلاکچین یک نوع فناوری قدرتمند در دنیای امروز شناخته شود.

ویژگی های بلاکچین چیست؟

همانطور که می دانید بلاکچین دارای ویژگی های بسیار زیادی است. همین موضوع باعث شده است تا کاملا قدرتمند و کاربردی باشد. در ادامه این متن اطلاعاتی کامل در مورد ویژگی های بلاکچین به شما می دهیم.

غیر متمرکز بودن بلاکچین

غیر متمرکز بودن

یکی از دلایلی که باعث شده است بلاکچین در حوزه های مختلف به خصوص بازار ارز دیجیتال مورد استقبال افراد قرار بگیرد، غیر متمرکز بودن آن است. بلاکچین تحت کنترل هیچ گونه نهاد و دولتی نیست و به نوعی دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز است. تمامی اطلاعات، تراکنش ها و فعالیت ها به صورت ناشناس ذخیره می‌گردد. در نتیجه امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

امنیت بالا

بلاکچین با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای اطلاعات را ذخیره می نماید. در نتیجه امکان اطمینان از اعتبار داده ها فراهم می شود. مسائلی مانند هش هم در بلاکچین در جهت افزایش امنیت است. هم چنین بلاکچین دارای ساختاری مقاوم در برابر حملات مختلف اعم از حذف، تغییر و افزودن بلاک ها است.

امنیت در بلاکچین

شفافیت بلاکچین

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد بلاکچین می توان به شفافیت بلاکچین اشاره کرد. همانطور که می دانید تمامی اطلاعات در بلاک ها برای تمام اعضا قابل مشاهده است. به طور کلی هر تراکنش، چه محسوس یا غیر ملموس، از ابتدا تا انتها با بلاکچین قابل ردیابی است.

کاهش هزینه ها

استفاده از بلاکچین باعث کاهش هزینه های مربوط به تراکنش ها می شود. زیرا برای انجام هر تراکنش، نیازی به واسطه ها نیست. همچنین، بلاکچین به علت توزیع شده بودن، هیچ گونه نیازی به هزینه های مربوط به سرورها ندارد.

ذخیره اطلاعات

یکی دیگر از ویژگی های بلاکچین ذخیره اطلاعات است که باعث شده محبوبیت بیشتری به دست آورد. در واقع بلاکچین باعث ذخیره تمامی اطلاعات داده های رمزارزها و صرافی ارز دیجیتال می شود و این اطلاعات در داخل بلاک ها ذخیره می‌گردند.

ساخت بلاک چین

غیر قابل دستکاری

امکان تغییر اطلاعات و داده ها در بلاکچین وجود ندارد. زمانی که اطلاعاتی ثبت گردد، تمامی کاربران امکان مشاهده آن را دارند. هم چنین امکان حذف و تغییر در آنها هم وجود ندارد.

ثبت دائمی اطلاعات

تمامی داده ها به صورت کاملا دائمی و همیشگی در بلاکچین ذخیره می شوند. به این منظور که هیچ گونه نگرانی از بابت پاک شدن اطلاعات وجود ندارد.

کاربردهای بلاکچین

بسیاری از افرادی که با خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی ایرانی سروکار دارند، اطلاعاتی در مورد کاربردهای بلاکچین دارند. بلاکچین در بازار مالی ارز دیجیتال بسیار مهم و کاربردی است. در واقع در این بازار برای حل مشکلاتی مانند دوبار خرج کردن ( منظور استفاده از یک رمز ارز مشخص در چندین تراکنش) یک دفتر کل غیرقابل تغییر ایجاد شده است که باعث اتصال بلاک های داده با استفاده از رمزنگاری دیجیتال شده است.

به طور کلی بلاکچین برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار کاربردی عمل کرده است. اما در مقابل باید بدانید که این تکنولوژی دارای کاربردهای بسیار گسترده ای در حوزه‌های مختلف است. در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

کاربردهای بلاکچین

کاربرد بلاکچین در صنعت بانکداری

در بخش های مختلف صنعت بانکداری می توان بهترین استفاده را از بلاکچین کرد. بلاکچین باعث شده است تا خدمات بانکداری به بهترین شکل ممکن ارائه شود که این موضوع هم به نفع مشتریان و هم به نفع بانک ها است. در این صورت تمامی امور بانکی به نوعی راحت و سریع تر، به صرفه تر، ایمن تر و … صورت می گیرد. بلاکچین در صنعت بانکداری در بخش هایی اعم از انتقال پول، وام دادن و …  کاربرد دارد.

۱. انتقال پول

انتقال پول به روش های سنتی هم قابل انجام است. اما قطعا با بهره مندی از فناوری بلاکچین می توان این فرآیند را تسریع بخشید و حتی در هزینه ها صرفه جویی کرد، زیرا ارزانتر است. همانطور که می دانید فرآیندهای برون مرزی بسیار کند و البته گران هستند. اما با کمک فناوری بلاکچین می توان تراکنش ها را تنها در چند دقیقه انجام داد.

برنامه انتقال پول

با حذف تشریفات اداری، ساخت سیستم های دفتر کل و کاهش هزینه های شخص ثالث، بلاکچین می تواند پول های هنگفت را برای بزرگترین بانک ها ذخیره کند. در واقع می توان از بلاکچین برای انتقال حجم زیادی از پول استفاده کرد.

۲. وام دادن 

یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین در صنعت بانکداری در قسمت وام دادن است. با استفاده از فناوری بلاکچین از طریق قراردادهای هوشمند می توان وام های کاملا تضمینی به افراد داد. برای ارائه وام‌هایی با نرخ بهتر می توان از فناوری بلاکچین استفاده کرد. زیرا با استفاده از آن می توان مواردی مانند خدمات پرداخت، آزادسازی وثیقه، بازپرداخت وام و … را خیلی سریعتر و البته کم هزینه تر مدیریت کرد. 

بیشتر مطالعه کنید:  بهترین کیف پول ارز دیجیتال تتر

کاربرد بلاکچین در مدیریت منابع انسانی 

بلاکچین یک فناوری دفتر کل دیجیتال توزیع شده و مشترک است که در آن تراکنش‌ها به گونه‌ای تأیید و ثبت می‌شوند که امکان دستکاری اطلاعات توسط افراد غیرممکن است. به این منظور که افرادی که قبلاً یکدیگر را نمی‌شناسند، می‌توانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند و تراکنش‌هایی مانند معاملات مالی را بدون واسطه انجام دهند.

کاربرد بلاکچین در مدیریت منابع انسانی

مزایای اصلی کاربرد بلاکچین در این سیستم اعتماد، حریم خصوصی، امنیت، یکپارچگی داده ها و شفافیت است. طبق APQC، سه عامل اصلی پذیرش بلاکچین در منابع انسانی، ساده سازی فرآیندهای تجاری، سرعت تراکنش ها و افزایش شفافیت است.  

کاربرد بلاکچین در ثبت مالکیت NFT

همانطور که توضیح داده ایم بلاکچین دارای کاربردهای مختلفی است، اما از جمله مهم ترین کاربردهای بلاکچین پس از ارزهای دیجیتال می توان به دنیای NFT و یا همان توکن های غیر قابل تعویض اشاره کرد. آیا شما اطلاعاتی در مورد آثار هنری دیجیتال دارید؟ NFT یکی از بهترین و کاربردی ترین امکانات برای حفظ حقوق آثار هنری دیجیتالی است.

بلاکچین از وجود داده ها در یک مکان جلوگیری می نماید. به همین علت در توکن های غیرقابل تعویض هم از بلاکچین استفاده می شود. زیرا اطمینان می دهد که تنها یک نسخه از هر اثر و یا دارایی موجود است. در نهایت باعث از بین رفتن مشکلاتی مانند نگهداری و هزینه های ذخیره سازی می شود.

بلاکچین و nft

بلاکچین به عنوان یک فناوری قدرتمند در ثبت مالکیت و تجارت الکترونیکی به عنوان یک زنجیره داده متمرکز استفاده می‌شود. اما با ورود تکنولوژی NFT (غیر قابل تعویض معامله شونده) به عرصه هنر و کالاهای دیجیتال، بلاکچین اهمیت بیشتری در ثبت مالکیت این دارایی‌ها پیدا کرده است. با استفاده از بلاکچین، هر NFT با یک کد یکتا و غیر قابل تغییر به همراه اطلاعات مالکیت آن در یک بلاک ثبت می‌شود.

این کد یکتا و غیر قابل تغییر امکان اطمینان از اصالت و انحصاری بودن هر NFT را به مالکان و خریداران آن می‌دهد. به این ترتیب، بلاکچین با ارائه یک سیستم ثبت مالکیت قابل اعتماد، به بازار NFT امکان رشد و توسعه بیشتری می‌دهد.

به طور کلی هر NFT که ایجاد می شود توسط یک قرارداد هوشمند ذخیره می شود. این قرارداد هوشمند مالکیت کالای اساسی را اختصاص می‌دهد و ردیابی می‌کند، قابلیت انتقال NFT را مدیریت می‌کند، جزئیات ویژگی‌های منحصربه‌فرد NFT را ارائه می‌کند و می‌تواند شرایط و ضوابط را برای استفاده از آن تعیین کند.

Nft و بلاکچین به یکدیگر متصل هستند، بلاکچین هم اکنون غیرقابل تعویض بودن را در قالب NFT به فضای دیجیتال می‌آورد. 

کاربرد بلاکچین در زمینه آموزش

بلاکچین، یک فناوری نوین است. امروزه بلاکچین به عنوان یک سیستم توزیع شده و امن برای ثبت و تأیید تراکنش‌ها شناخته می‌شود. حتی در حوزه آموزش هم از این فناوری بهره گرفته شده است. با استفاده از فناوری بلاکچین میتوان بهبودهای قابل توجهی را در فرآیند آموزش و یادگیری به ایجاد کرد.

بلاکچین در صنعت آموزش
به طور کلی بلاکچین در حوزه آموزش دارای کاربردهای متفاوتی است که از جمله آنها می توان به ثبت و تأیید مدارک تحصیلی و مدارک دیگر اشاره کرد. بلاکپین این امکان را می دهد تا تمامی اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی افراد به صورت محافظت شده و تغییرناپذیر ذخیره شود. این برای بسیاری از دانشجویان کمک کننده است تا بتوانند خیلی راحت به ارائه مدارک خود بپردازند.

همچنین فناوری بلاکچین برای کارفرمایان و سازمان‌های آموزشی هم بسیار سودمند است، آنها می‌توانند با استناد به اطلاعات مدارک ثبت شده در بلاکچین، صحت و قابل اعتماد بودن مدارک فرد را تأیید نمایند.

یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین در آموزش، ایجاد محتوای آموزشی بر اساس توافقی بین دانشجویان و اساتید است. با استفاده از بلاکچین، امکان تعامل دانشجویان با اساتید به صورت مستقیم وجود دارد و با امضای هوشمند قراردادی برای انتخاب و ارائه محتوای آموزشی بسته ایجاد و آن را در بلاکچین ثبت کنند. این موضوع باعث افزایش شفافیت و اعتماد بین اساتید و دانشجویان می‌شود.

در نتیجه امکان پیگیری و نظارت بر پیشرفت آموزشی را فراهم می‌کند. جالب است بدانید که بلاکچین می‌تواند عملکردی به عنوان پلتفرم اشتراک گذاری محتوا در آموزش داشته باشد. به این منظور که به دانشجویان اجازه دهد تا خیلی راحت و سریع مطالب خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند. 

کاربرد بلاکچین در اینترنت اشیاء

بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی نوین و امروزی، نقش بسیار مهمی در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) دارد. اینترنت اشیاء به مجموعه‌ای از اشیاء فیزیکی ( مانند گوشی های همراه) که قادر به ارتباط با یکدیگر و با سیستم‌های دیگر هستند، گفته می‌شود. با گسترش اینترنت اشیاء، نیاز به امنیت و حفاظت از داده‌ها بسیار افزایش یافته است.

کاربرد بلاکچین در اینترنت اشیا

به نوعی بلاکچین به عنوان یک سیستم غیر متمرکز و امن، امکان ایجاد اتصالات بین دستگاه های مختلف را فراهم می کند. به طور کلی در زمینه اینترنت اشیا، از سیستم بلاکچین استفاده می شود، زیرا به عنوان یک راهکار امنیتی موثر عمل می کند.

نوع عملکرد بلاکچین به این صورت است که تمامی تراکنش‌ها و تغییراتی که در شبکه اینترنت اشیاء ایجاد می‌شود، در یک سری بلاک‌ها ثبت و ذخیره می‌شوند. همانطور که گفته ایم، هر بلاک دارای اطلاعات تراکنش‌ها در یک بازه زمانی مشخص است. ارتباط این بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای است. در صورتی که در هر کدام از بلاک ها تغییری ایجاد شود، بر روی تمامی بلاک‌های بعدی تاثیر می‌گذارد.

با توجه به این توضیحات، امکان ردیابی هر تغییری که در داده‌ها ایجاد شود، وجود دارد. دسترسی به این اطلاعات برای تمامی اعضای شبکه اینترنت اشیاء به صورت همزمان و بدون نیاز به واسطه‌گر امکان پذیر است. این مکانیزم ردیابی و ثبت تغییرات، امکان ایجاد امنیت در شبکه اینترنت اشیاء را فراهم می‌سازد.

مدیریت زنجیره تامین 

بلاکچین برای ردیابی کالاها در زمان جابه‌جایی از طریق زنجیره تأمین، دارای مزیت هایی است. بلاکچین به عنوان یک فناوری نوین در دنیای امروز شناخته می شود، بلاکچین دارای کاربردهای فراوانی در زمینه مدیریت زنجیره تامین است، به این منظور ایجاد یک سامانه متمرکز برای ثبت و تایید تمامی قسمت های زنجیره تامین امکان پذیر است.

کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین

هر تراکنش بین اعضای زنجیره تامین به صورت دیجیتالی ثبت می‌شود. در ادامه تمامی اعضا به اطلاعات مربوط به آن دسترسی دارند.  اطلاعاتی اعم از جزئیات مربوط به تاریخچه فروش، تولید و حمل و نقل محصولات است. زمانی که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می شود، امکان تغییر و جعل اطلاعات به حداقل می‌رسد.

در واقع بلاکچین این امکان را می دهد تا در فرآیند تولید و توزیع محصولات امنیت وجود داشته باشد. تمامی تراکنش ها در بلاکچین به صورت دائمی ثبت می‌شود و در نتیجه هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. این کار باعث می شود تا هر گونه تقلب و تغییری در زنجیره تامین به سرعت شناسایی شود.

همچنین در ادامه بهره مندی از فناوری بلاکچین باعث می شود تا افراد خیلی راحت و سریع در مورد محصولات و فرآیند تولید اطلاعاتی داشته باشند. آگاهی از این اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های بهتر و بهبود کیفیت محصولات کمک شایانی نماید.  به طور کلی می توان گفت استفاده از بلاکچین در مدیریت زنجیره تامین می‌تواند بسیار کاربردی و اثربخش باشد. 

کاربرد بلاکچین در زمینه مالیات

جالب است بدانید که  بلاکچین به عنوان یک فناوری نوین حتی در زمینه مالیات هم بسیار کاربردی است. همانطور که می دانید بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است. این سیستم می تواند باعث بهبود بسیاری از فرآیندهای مالیاتی مانند جمع‌آوری، ثبت و تجمیع اطلاعات مالیاتی شود. در نتیجه باعث کاهش تقلبات مالیاتی می شود.

کاربرد بلاکچین در صنعت مالیات

امکان ثبت تراکنش های مالیاتی در یک سیستم متمرکز و همگام سازی با استفاده از بلاکچین وجود دارد.
منظور این است که تمامی داده‌های مالیاتی در یک شبکه متمرکز و متصل به هم وجود دارند. در صورت ایجاد تغییرات در قسمت های سیستم، در مابقی بخش ها هم به صورت خودکار به روز رسانی می گردد. این کار باعث می شود تا تمامی اطلاعات مالیاتی به روز و مطمئن باشند. هر نوع تغییر و تراکنشی به سرعت قابل مشاهده است.

به طور کلی یکی از کاربردهای مهم بلاکچین جلوگیری از تقلبات مالیاتی است. با استفاده از تکنولوژی نوین بلاکچین، تراکنش‌های مالیاتی بررسی و تأیید می گردند. اگر هر گونه تقلبی ایجاد شده باشد، خیلی راحت قابل شناسایی و پیگیری است.

بیشتر مطالعه کنید:  معرفی بهترین کیف پول ها برای ذخیره سازی توکن های غیر مثلی (NFT)

امکان تشخیص هویت اشخاصی که در تراکنش‌های مالیاتی دخیل هستند، توسط سیستم تشخیص هویت بلاکچین وجود دارد. به همین علت امکان تقلب در این سیستم کاهش پیدا می کند. در نتیجه نظام مالیاتی بهبود می یابد. 

بلاکچین چگونه کار می کند؟

همانطور که در قسمت های بالاتر هم توضیح داده ایم، بلاکچین زنجیره ای از بلوک ها است. کاربرد هر کدام از این بلوک ها ذخیره تراکنش های تایید شده است. حتما برای شما هم سوال است که چرا به بلاکچین دفتر کل توزیع شده گفته می شود؟

در واقع باید بدانید که سیستم بلاکچین به واسطه بسیاری از کامپیوترهای توزیع شده در تمام دنیا کار می کند. به همین علت به عنوان دفتر کل توزیع شده به آن نگاه می شود. به طور کلی بلاکچین ترکیبی از سه فناوری پیشرو است:

  • کلیدهای رمزنگاری
  • یک شبکه همتا به همتا حاوی یک دفتر کل مشترک
  • وسیله ای برای محاسبات برای ذخیره تراکنش ها و سوابق شبکه

نحوه سازوکار بلاکچین

کلیدهای رمزنگاری از دو کلید تشکیل شده است که نام آنها کلید خصوصی و کلید عمومی است. این کلیدها به انجام معاملات موفقیت آمیز  بین دو طرف کمک می نمایند. هر شخصی دارای این دو کلید است که از آنها برای تولید یک مرجع هویت دیجیتال امن استفاده می کند.

در واقع می توان گفت مهم ترین جنبه فناوری بلاکچین، این هویت امن است. در دنیای ارزهای دیجیتال، به این هویت «امضای دیجیتال» گفته می‌شود و برای مجوز و کنترل تراکنش‌ها کاربرد دارد. 

انواع بلاکچین

بلاکچین هم مانند هر نوع فناوری دیگری دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

شبکه های بلاکچین عمومی

منظور از بلاکچین عمومی این است که هر شخصی در هر جای دنیا می تواند آن را مشاهده نماید. ارسال تراکنش به این شبکه توسط تمامی افراد امکان پذیر است. در صورت معتبر بودن تراکنش، تراکنش انجام شده به بلاک اضافه می گردد و کاربر به راحتی می تواند به شرکت در فرآیند اجماع بپردازد.

شبکه های بلاکچین

توجه داشته باشید که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از بلاک‌چین‌های عمومی سرچشمه می‌گیرند. بلاکچین‌های عمومی همچنین کمک رسانی خوبی در حذف چالش ها و مسائل خاص مانند نقص های امنیتی دارند. نکته دیگر که باید بدانید، این است که بلاکچین های عمومی از نوع غیر متمرکز هستند. 

شبکه های بلاکچین خصوصی

بلاکچین های خصوصی بر روی شبکه های بسته فعالیت دارند و تمایل آنها برای فعالیت در کسب و کارها و سازمان های خصوصی است. بلاکچین های خصوصی از انواع بلاکچین های دارای مجوز به حساب می آیند. شرکت های خصوصی می توانند از بلاکچین های خصوصی استفاده نمایند. مدیریت شبکه بلاکچین خصوصی تنها توسط یک مرجع است.

باید بدانید که دسترسی عمومی به بلاکچین‌های خصوصی دارای محدودیت است، به همین علت این بلاکچین‌ها نسبتا غیرمتمرکز به حساب می آیند. 

بلاکچین‌های کنسرسیومی

این بلاکچین ها توسط سازمان کنسرسیومی اداره می گردند. به همین علت در مقایسه با بلاکچین های خصوصی، بصورت غیرمتمرکز هستند، البته باید بدانید که امنیت آنها هم بیشتر است. نکته قابل توجه این است که بوجود آوردن کنسرسیوم ها کار نسبتا سختی است و به نوعی چندین کسب و کار باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. به طور کلی بلاکچین های کنسرسیومی برای همکاری با چندین سازمان بهینه هستند. 

بلاکچین هیبریدی (ترکیبی)

بلاکچین هیبریدی

این نوع از بلاکچین ها ترکیبی از ویژگی های بلاکچین های خصوصی و عمومی است. کنترل این شبکه بلاکچین تحت نظارت یک نهاد است. در واقع همین نهاد تعیین کننده است. تعیین می نماید که چه افرادی اجازه دسترسی به داده‌های ذخیره شده در بلاکچین را خواهند داشت و دسترسی به کدام داده‌ها برای عموم افراد آزاد است.

در یک بلاکچین ترکیبی، برخی از بخش های بلاکچین عمومی و شفاف هستند، در حالی که برخی دیگر خصوصی هستند و فقط برای شرکت کنندگان مجاز و خاص قابلیت دسترسی دارند.

مکانیسم اجماع

در هنگام استفاده از بلاکچین یا دیگر انواع دفاتر کل توزیع‌شده، یک مبحث بسیار مهم وجود دارد؛ اگر نیاز باشد تا اطلاعات و داده ها به طور مداوم به روز رسانی شوند، این به‌روزرسانی حتما باید بر روی تمامی سرورها انجام شود. برای انجام چنین کاری از مکانیزم یا الگوریتمی به‌نام مکانیسم اجماع استفاده می شود. جالب است بدانید که این مکانیسم اهمیت بسیار زیادی در ارزهای دیجیتال و حوزه شبکه های بلاکچین دارد.

در روش الگوریتم اجماع، تمام افرادی که در شبکه بلاکچین حاضر هستند، به یک توافق مشترک در مورد وضعیت کنونی حاضر دفترکل توزیع‌شده دست می یابند. در واقع، مکانیسم اجماع، باعث ایجاد اعتبار در شبکه‌ی بلاکچین می شود. در مقابل حتی باعث ایجاد اعتماد بین نودها در محیط محاسباتی توزیع‌شده، می شود.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری در بلاکچین

منظور از مقیاس پذیری در بلاکچین توانایی پاسخگویی یک شبکه به میزان تقاضا است. در مقیاس پذیری موارد مانند تعداد تراکنش در ثانیه،‌ حجم موردنیاز برای ذخیره شبکه بلاکچین و سرعت انتقال در اطلاعات شبکه مورد بررسی قرار می گیرد.

با این اطلاعات می توان سرعت انجام تراکنش‌‌ها در بستر بلاکچین‌ها را تعیین کرد. مهم ترین رکن و اساس در مقیاس پذیری، توانایی پردازش شبکه برای تأیید و ثبت تراکنش‌ها است. اگر شبکه ای مقیاس پذیری بهتری داشته باشد، قطعا سرعت تأیید تراکنش بالاتر می رود.

برنامه نویسی بلاکچین

کاربرد برنامه نویسی بلاکچین در دنیای امروز بسیار زیاد است. از آن برای مدرن‌سازی فرآیندهای کسب و کار موثر استفاده می شود. همانطور که می دانید تکنولوژی بلاکچین از جمله مهم ترین و کاربردی ترین تکنولوژی‌های روز دنیا به حساب می آید. این تکنولوژی برای حفظ امنیت اطلاعات است و با بهره مندی از این فناوری روش های سنتی کنار گذاشته شده اند.

برنامه نویسی بلاکچین

افراد علاقه مند به علم بلاکچین باید با زبان‌های برنامه نویسی آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند روش های توسعه این تکنولوژی را فرا بگیرند.  برای مثال برنامه نویسی بلاکچین در بخش امضای دیجیتال یا هش کاربرد‌هایی دارد. بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین دارای یک کتابخانه‌ی داخلی هستند. از آن برای محاسبه‌ی هش ورودی یک رشته‌ی خاص استفاده می نمایند. به طور کلی وظایفی را برای شما قید می نماییم که در برنامه نویسی بلاکچین انجام می شود.

  1. پروتکل های بلاکچین طراحی می گردد
  2. معماری شبکه‌ی بلاکچین با نگاهی بر رویکرد توزیعی طراحی می گردد
  3. با استفاده از پروتکل‌های بلاکچین، بک اند طراحی می گردد
  4. افزایش بهره مندی فرانت اند با توجه به نیاز کلاینت‌ها
  5. توسعه و نظارت قراردادهای هوشمند بلاکچین

مزایا و معایب بلاکچین

فناوری بلاکچین با تمام مزایایی که دارد، در مقابل معایبی هم دارد. بهتر است هم با مزایا و هم با معایب این فناوری بیشتر آشنا شوید. این مزایا و معایب اطلاعاتی به شما می دهد تا حتی در خرید ارز دیجیتال آگاهی بیشتری داشته باشید.

مزایای بلاکچین

۱. دقت بالای بلاکچین

 شبکه ای تشکیل شده از هزاران کامپیوتر تراکنش های شبکه بلاکچین را تایید می نمایند. به نوعی نیروی انسانی دخالتی در این روند ندارد. به همین علت اطلاعات با دقت بسیار بالا و کمترین خطا ثبت می گردند.

۲. کاهش هزینه ها

کاهش هزینه های بلاکچین

بلاکچین فرآیندی است که برای تایید نیازی به هیچ گونه نهاد و سازمانی و به طور کلی شخص ثالثی ندارد، در نتیجه هزینه ها هم کاهش پیدا می کند.

۳. تراکنش های کارآمد

تمامی تراکنش هایی که به واسه بانک ها انجام می شود، زمانبر است. بلاکچین در تمامی ساعت روز و همه روزه در دسترس است. پردازش تراکنش ها در این فناوری در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.

۴. تراکنش های امن

زمانی که تراکنش انجام شد، دیگر نیازی به تایید صحت آن نیست. هزاران رایانه در این شبکه ها به تایید می‌پردازند. زمانی که تایید انجام شد، اطلاعات به یکی از بلوک های بلاکچین معرفی می گردد. زمانی که اطلاعاتی اضافه می گردد، کد هش مربوط به آن بلاک هم تغییر می کند. با توجه به همین موضوعات، امکان تغییر و دستکاری اطلاعات وجود ندارد.

معایب بلاکچین

۱. فعالیت های غیر قانونی

از جمله چالش های بلاکچین، سدهای قانونی و وجود مشکلات است. در حال حاضر تنها برخی از کشورها، رمزارز را به رسمیت قبول کرده اند. در مقابل برخی از کشورها هم استفاده از دارایی های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند.

۲. عدم فراگیری قابل قبول

عمومیت یک تکنولوژی بسیار اهمیت دارد و به نوعی در دنیای علم تاثیرگذار است. عدم عمومیت پیدا کردن یک فناوری به عنوان یک مشکل به حساب می آید. فناوری بلاکچین هم تا به امروز با چنین مشکلی مواجه است. البته ممکن است در آینده ای نزدیک این مشکل برطرف شود.

۳. دارای نقص های امنیتی

با وجود تمامی امنیت داده های این فناوری، هم چنان نقص هایی در امنیت این تکنولوژی هم وجود دارد. حمله 51 درصد، حمله قراردادهای هوشمند، حمله‌های مرتبط با کیف پول کاربر و دیگر حمله‌های سایبری فناوری بلاکچین را تحت نظر هکرها قرار داده است.