ارز دیجیتال اسمی است که بدون شک تاکنون نام آن را به کرات شنیده‌اید و به دنبال آن حتما این سوال برای شما به وجود آمده که ارز دیجیتال چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که ارز دیجیتال پتانسیل این را دارد تا بر نوع تفکر جامعه در مورد پول تاثیر بگذارد و حتی آن را تغییر دهد. به وجود آمدن ارزهایی مانند: بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و هزاران ارز دیجیتال دیگر در سال‌های اخیر که فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند، موجب شد تا بانک‌های مرکزی جهانی درباره نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال تحقیق کنند. در همین راستا ما در این مطلب از سایت www.digiex24.com قصد داریم تا به کاربران توضیح دهیم که ارز دیجیتال چیست؟ پس تا پایان همراه ما باشید.

معرفی ارز دیجیتال
معرفی ارز دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال

در پاسخ به این سوال که ارز دیجیتال چیست؟ باید گفت که ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و تنها به صورت الکترونیکی در دسترس قرار می‌گیرد، نه فیزیکی1

قابل ذکر است که در حال حاضر نسخه‌های الکترونیکی ارز در سیستم‌های مالی اکثر کشورها وجود دارد؛ اما آنچه که موجب شده تا ارز دیجیتال از ارز الکترونیکی که قبلاً در حساب‌های بانکی آمریکایی‌ها وجود داشت، متمایز شود این است که ارز دیجیتال هرگز شکل فیزیکی به خود نخواهد گرفت.

بنابراین می‌توان گفت که ارز دیجیتال هیچ گاه از شبکه کامپیوتری خارج نشده و تنها از طریق ابزارهای دیجیتالی قابل مبادله است. به طور کلی سه نوع اصلی از ارز دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

  • ارز دیجیتال
  • استیبل کوین
  • ارز دیجیتال بانک مرکزی یا همان CBDC

رایج‌ترین شکل دفتر کل توزیع شده که توسط ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، فناوری بلاک چین بوده که پایه و اساس ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و امروزه بیش از 21000 هزار ارز دیجیتال را شامل می‌شود.

مزایای ارز دیجیتال
مزایای ارز دیجیتال

مزایای ارز دیجیتال

حال که متوجه شدید ارز دیجیتال چیست خوب است تا با مزایای آن نیز آشنا شوید که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت‌های سریع

با استفاده از ارز دیجیتال، می‌توانید پرداخت‌ها را بسیار سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام دهید. برای مثال در ACH یا حواله‌های سیمی، ممکن است چند روز طول بکشد تا مؤسسات مالی یک تراکنش را تأیید کنند.

  • نقل و انتقالات بین المللی ارزان‌تر

معاملات ارز بین المللی معمولا هزینه‌های بالایی دارد و معمولا افراد برای انتقال وجه از یک کشور به کشور دیگر کارمزدهای بالایی پرداخت می‌کنند، مخصوصا زمانی که این مورد، تبدیل ارز را نیز در بر بگیرد.
اما استفاده از ارزهای دیجیتال نقل و انتقالات را با هزینه‌های کمتر و سرعت بالاتری برای کاربران رقم خواهد زد. در واقع این یکی از موضوعاتی بوده که موجب محبوبیت ارز دیجیتال نیز شده است.

  • دسترسی راحت‌تر

انتقال پول در طول تعطیلات آخر هفته و خارج از ساعات کاری معمولی قاعدتا به زمان بیشتری نیاز دارد؛ زیرا ساعت کاری بانک‌ها تمام شده و امکان انجام و تایید تراکنش‌ها به کندی صورت می‌گیرد. این در حالی است که در مبادلات ارز دیجیتال، تراکنش‌ها در 24 ساعت شبانه روز و در تمام طول هفته با سرعت یکسانی قابل انجام است.

  • حمایت از جامعه‌ای که با محدودیت فیزیکی بانک مواجه است!

بر اساس نظرسنجی FDIC که در سال 2019 انجام شد، بیش از 7 میلیون خانوار آمریکایی حساب بانکی نداشتند و آن‌ها در نهایت مجبور بودند تا هزینه‌های زیادی را برای دریافت و وصول چک‌های حقوق و همچنین واریز‌های‌ خود به دیگران پرداخت کنند. بنابراین اگر این منطقه یک CBDC یا ارز دیجیتال بانک مرکزی راه‌اندازی کند، افراد می‌توانند به پول خود دسترسی داشته و صورت‌ حساب‌ها را بدون هزینه اضافی پرداخت نمایند.

  • پرداخت‌های دولتی کارآمدتر

اگر هر دولتی یک ارز دیجیتال برای افراد ایجاد کند، می‌تواند کمک‌هایی نظیر: بازپرداخت مالیات، کمک هزینه کودک و کوپن غذا را در مدت زمان کوتاهی به دست مردم برساند.؛ بدون این که مجبور باشد تا برای آن‌ها چک یا کارت‌های نقدی ارسال نماید.

بیشتر مطالعه کنید:  درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟ نکات مهم در استفاده از آن
معایب ارز دیجیتال
معایب ارز دیجیتال

معایب ارز دیجیتال

گزینه‌های زیادی وجود دارد تا بتواند محبوبیت فعلی ارزهای دیجیتال را به یک نقطه ضعف تبدیل کند. ارزهای دیجیتال زیادی در بلاک چین‌های مختلف وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای محدودیت‌های خاص خود هستند. به طور کلی تعیین این که کدام یک از ارزهای دیجیتال ممکن است برای موارد خاص مناسب باشد، امری زمان‌بر است؛ اما به طور کلی ارزهای دیجیتال در کنار مزایای فراوان دارای معایبی نیز هستند که عبارتند از:

  • یادگیری و نحوه کار با ارز دیجیتال

یادگیری و نحوه کار با ارزهای دیجیتال، مانند روش افتتاح کیف پول و ذخیره صحیح دارایی‌های دیجیتال، نیازمند تجربه کاربران است. به همین علت این سیستم باید ساده‌تر شود تا ارزهای دیجیتال به طور گسترده‌تر توسط تمامی افراد (مبتدی‌ها) مورد استفاده قرار بگیرد.

  • معامله گران ارزهای دیجیتال

همان طور که گفته شد ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین بهره می‌برند. این یعنی سیستم‌های کامپیوتری باید معادلات پیچیده را برای تأیید و ثبت تراکنش‌ها حل کنند که این موضوع برق قابل توجهی را مصرف می‌کند. همچنین با انجام تراکنش‌های بیشتر هزینه‌های آن نیز بالا می‌رود؛ اما این مورد برای ارز دیجیتال CBDC وجود ندارد؛ زیرا بانک مرکزی معمولا آن را کنترل می‌کند؛ در نتیجه نیازی به انجام فرایندهای پیچیده و سنگین نیست.

  • نوسان قیمت

ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به طور ناگهانی تغییر کنند که این موضوع یکی از معایب مهم ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. بنابراین بسیاری از کسب و کارها ترجیح می‌دهند تا از ارز دیجیتال استفاده نکنند.

بیشتر مطالعه کنید:  وب3 چیست و چگونه تصور همگان را از اینترنت متحول خواهد کرد؟
چگونه در ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) سرمایه‌گذاری کنیم؟
چگونه در ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) سرمایه‌گذاری کنیم؟

چگونه در ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) سرمایه‌گذاری کنیم؟

ارزهای دیجیتال تفاوتی با عرضه پولی موجود در یک کشور صادر کننده ندارند. بدین معنی که تنها راه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نگهداری ارز در حساب شخصی است. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به این شباهت دارد که امروز پول نقد فیزیکی یک کشور را در دست داشته باشید.

اما با این وجود توجه داشته باشید که در حال حاضر، اتباع خارجی نمی‌توانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هیچ کشور دیگری را در کیف پول دیجیتال خود نگه دارند. به عنوان مثال یک شهروند ایالات متحده نمی‌تواند به ارزهای دیجیتال دیگر کشورها دسترسی داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تنها برای مردم همان دولت قابل دسترس خواهند بود.

علاوه بر این، امروزه برای نگهداری از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هر کشوری، به یک نام کاربری و حساب بانکی تأیید شده نیاز دارید و پس از دسترسی قادر هستید تا ارزهای دیجیتال را خرید و فروش نمایید.

جمع ‌بندی

همانگونه که عنوان کردیم ارزهای دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند؛ همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال موجب محبوبیت آن‌ها شده و امروزه افراد زیادی در سراسر جهان در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به شکلی که در آینده‌ای نه چندان دور ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای رایج دیگر خواهند شد. بنابراین سرمایه گذاری درست و مطمئن در این زمینه می‌تواند علاوه بر هدفمند بودن، سودمند نیز باشد.

ارز دیجیتال - دیجیکس 24
ارز دیجیتال – دیجیکس 24

البته که پیش از سرمایه گذاری حتما بایستی از موسسات معتبری که خدمات ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند راهنمایی بگیرید؛ پیشنهاد ما به شما دیجیکس 24 است که می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان توانمند این مرکز از طریق شماره‌های تماس و واتساپ اقدام نمایید.