آیا تا به حال به کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال فکر کرده اید؟ علاوه بر خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن به قصد سرمایه گذاری، یکی از راه های شناخته شده برای کسب درآمد از ارز دیجیتال، ماینینگ و یا همان استخراج ارز دیجیتال است. استخراج ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می‌شود که در آن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از طریق حل مسائل ریاضی پیچیده و تأیید تراکنش‌ها تولید و کسب می‌شوند. این فرآیند توسط کامپیوترهای قوی و متصل به شبکه بلاکچین انجام می شود. 

در فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال، کامپیوترهای مشارکت کننده در شبکه باید قادر به حل مسائل ریاضی پیچیده باشند. این مسائل به صورت الگوریتم‌های رمزنگاری شده هستند و برای حل آن‌ها نیاز به قدرت پردازشی بالا است. برای حل هر مسئله، نیاز به محاسباتی بسیار زیاد توسط کامپیوترها است. همین موضوع باعث شده است تا برای فرآیند استخراج ارز دیجیتال نیاز به سخت‌افزارهای مخصوص و قدرتمند داشته باشد. 

استخراج ارز دیجیتال، هم به عنوان یک روش برای تأیید تراکنش‌ها و هم برای تولید ارز دیجیتال جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرآیند، هر کامپیوتری که در شبکه شرکت می‌کند، برای حل معادلات ریاضی پاداشی دریافت می‌کند که به صورت ارز دیجیتال به او تعلق می‌گیرد. این پاداش به عنوان تشویقی برای کامپیوترها برای شرکت در شبکه و انجام محاسبات لازم قرار داده شده است. استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک فعالیت متداول در دنیای دیجیتال به حساب می‌آید و می‌تواند به عنوان یک روش برای کسب درآمد در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. 

ماینینگ ارز دیجیتال توسط ماینرها با حل مسئله‌های رمزنگاری شده و تأیید تراکنش‌ها در بلاکچین صورت می‌گیرد. هر مرتبه که ماینرها یک بلاک اطلاعات تأیید شده را به بلاکچین اضافه می‌کنند، مقداری از ارز دیجیتال به عنوان پاداش دریافت می‌نمایند. نکته قابل توجه این است که فرآیند ماینینگ هزینه‌هایی مانند مصرف انرژی بالا و نیاز به تجهیزات قدرتمند دارد. به طور کلی استخراج ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها تحت قوانین و مقررات خاصی صورت می گیرد. 

آنچه در این مطلب می‌خوانید

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ 

به عملیات تولید رمزارز یک پروژه کریپتوکارنسی، در هنگام اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاکچین، استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ گفته می شود. البته نمی توان این تعریف را برای تمام بلاکچین ها در نظر گرفت، زیرا بستگی به الگوریتم اجماع استفاده شده در آن بلاکچین دارد. 

منظور از الگوریتم اجماع مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌های طراحی شده در یک بلاکچین اس که هدف این الگوریتم ایجاد موقعیتی است که تمامی کاربران از سراسر جهان بدون هیچ گونه اعتمادی به یکدیگر، می توانند به به‌روز‌رسانی دقیق و صحیح دفتر کل توزیع شده بپردازند، در این صورت امکان نگهداری از اطلاعات کاربران به شیوه امن ایجاد می شود. 

هدف الگوریتم اجماع در واقع جلوگیری از انواع حملات محتمل به شبکه است. در چندین سال گذشته، انواع مختلفی از الگوریتم‌های اجماع متفاوت برای بلاکچین‌ها معرفی شده‌اند، اما از لحاظ غیر متمرکز بودن و امنیت، الگوریتم اجماع اثبات کار معرفی شده در بیت کوین، بسیار قدرتمندتر است. در روش اثبات کار اینگونه است که از کاربران خواسته می شود که به انجام کار تعریف شده توسط پروتکل بپردازند. این موضوع برای اطمینان از فعالین صادقانه کاربران بلاکچین است. در این صورت می توانند از کارمزد تراکنش ها و هم چنین از ارزهای جدید استخراج شده به درآمد برسند.  

منظور از کار تعریف شده در اثبات کار حل یک معادله پیچیده ریاضی است که به حالت رقابتی انجام می‌شود. پاداش استخراج ارز دیجیتال به کاربری داده می شود که توانسته باشد خیلی سریع تر از مابقی افراد، معادله ریاضی را حل کند. جالب است بدانید که معروف‌ترین ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار، بیت کوین است

فرآیند ماینینگ چگونه است؟ 

در ارز دیجیتال به فرآیندی ماینینگ گفته می شود که در آن، رمزنگاری و تولید واحدهای ارز دیجیتالی جدید صورت می گیرد. در واقع، ماینرها با بهره مندی از قدرت محاسباتی قوی و حرفه ای خود، اقدام به حل الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری می نمایند. به این ترتیب، تراکنش‌ها را تأیید و بلاک‌های جدیدی را به زنجیره بلاک اضافه می نمایند. به این فرآیند استخراج رمزارز هم گفته می شود.  

ماینرها برای انجام ماینینگ، نیاز به سخت‌افزار قدرتمند و اتصال به اینترنت پایدار دارند. در واقع ماینرها با استفاده از قدرت محاسباتی بسیار دقیق این تجهیزات و حل الگوریتم‌های پیچیده، تراکنش‌های جدید را تأیید و به زنجیره بلاک اضافه می‌کنند. ماینرها از انجام این فعالیت ها پاداشی تحت عنوان واحدهای ارز دیجیتال جدیدی دریافت می نمایند.

ماینینگ ارز دیجیتال را به عنوان یک فرآیند کاملا رقابتی بدانید که در آن ماینرها با یکدیگر در رقابت برای حل الگوریتم‌ها و دریافت پاداش‌ها هستند. 

ماینرها چه کاری انجام می دهند؟ 

ماینرها در فرآیند استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شرکت می کنند. در واقع تراکنش های بیت کوین را تایید می نمایند و در ادامه بلاک هایی از تراکنش ها را به زنجیره بلوک اضافه می کنند. آنها تمامی این کارها با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای خود (دستگاه ماینر) انجام می دهند.

ماینرها برای انجام دادن چنین کاری باید به حل مسئله های ریاضی پیچیده بپردازند. این مسئله ها به عنوان اثبات کار محبوب هستند. ماینرها با حل آنها صرف زمان واقعی و انرژی مصرفی برای حل آنها را اثبات می نمایند و در نهایت بخشی از بیت کوین جدید را به عنوان پاداش این کار دریافت می کنند.

علاوه بر تمامی این توضیحاتی که داده ایم، باید بدانید که ماینرها نقش حائز اهمیتی در امنیت شبکه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارند. ماینرها با شرکت در فرآیند استخراج، تراکنش های بیت کوین را تایید می نمایند و این کار آنها باعث جلوگیری از تقلب در سیستم می شود. کار دیگر ماینرها اضافه کردن بلاک های جدید به زنجیره بلوک است، آنها با انجام چنین کاری باعث جلوگیری از امکان تغییر در تاریخچه تراکنش ها می شوند. به طور کلی، ماینرها با ایجاد امنیت و قدرت محاسباتی، برای ارزهای دیجیتال به عنوان یک شبکه توزیع شده و امن فعالیت می کنند. 

استخر استخراج چیست و چگونه کار می کند؟ 

از متداول‌ترین راه‌های به دست آوردن ارز دیجیتال می توان به استخراج اشاره کرد.  هر شخصی در هر کجای دنیا در صورت دارا بودن نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز می‌تواند اقدام به شرکت در فرآیند استخراج نماید و پاداش ارز دیجیتال را به این شیوه به دست آورد. 

استخر ارز دیجیتال به صورت انفرادی هم امکان پذیر است، اما باید بدانید که این کار برای به دست آوردن پاداش ارز دیجیتال بسیار دشوار می باشد. به همین علت مشارکت در استخرهای استخراج توصیه می شود، زیرا باعث افزایش شانس شما برای کسب پاداش ارز دیجیتال می شود. 

در واقع می توان گفت استخر ماینینگ یک گروه مشترک از ماینرهای ارزهای دیجیتال به حساب می آید که منابع محاسباتی خود را روی یک شبکه ترکیب می‌کنند. در این صورت احتمال یافتن یک بلوک یا استخراج موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال افزایش خواهد یافت. در نهایت اگر استخر ماینینگ موفق باشد و پاداش دریافت کند، آن پاداش بین شرکت کنندگان در استخر با توجه به قدرت سخت افزاری آنها تقسیم خواهد شد. 

استخراج انفرادی راهکاری مناسب برای رسیدن به پاداش و درآمد پایدار در ارزهای دیجیتال نیست. اگر ماینر به تنهایی اقدام به استخراج نماید، ممکن است نتها پس از گذشت مدت زمانی به پاداش دست یابد. اما با پیوستن به استخر، فرصت های بیشتری برای به دست آوردن پاداش خواهند داشت. به طور کلی ماینرهایی که تمایل دارند تا به یک درآمد ثابت برسند، به استخرهای ارز دیجیتال می پیوندند. 

بیشتر مطالعه کنید:  تحلیل تکنیکال چیست؟ آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

ماینرها با استفاده از استخرهای ارز دیجیتال، به صورت گروهی می توانند بیشترین بهره را از تجهیزات خود داشته باشند و به طور سودمندتری در فرآیند استخراج ارزها شرکت کنند. همچنین، ایجاد درآمدزایی پایدار تر توسط استخرها وجود دارد، زیرا با اشتراک قدرت محاسباتی، احتمال برنده شدن در مسابقه استخراج افزایش خواهد یافت.

از طرف دیگر، کمک استخرها به ماینر ها صرفه جویی در هزینه های بالای تجهیزات و هزینه های برق است، زیرا هزینه های این موارد تنها بر عهده استخر است و ماینرها تنها هزینه های کارکرد خود را پرداخت خواهند کرد. در ادامه به بررسی عوامل مختلف در فعالیت استخرهای ارز دیجیتال می پردازیم:

  • انتخاب تجهیزات مناسب استخر استخراج 
  • اطمینان از عملکرد صحیح استخراج 
  • بررسی قدرت و اندازه استخر 
  • پایداری استخر 
  • نوع پرداخت به مشارکت کنندگان 

آشنایی با استخراج بیت کوین

حدود چندین سال است که از پیدایش بیت کوین گذشته است، اما هم چنان افراد تمایل دارند تا اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین به دست آورند. به واسطه حضور فضای مجازی، بسیاری از افراد با این ارز دیجیتال آشنا شده اند. 

 ارز دیجیتال بیت کوین به واسطه استخراج توسط ماینرها ایجاد می شود و روند معاملاتی آن به صورت روزانه با مبلغ مشخصی است. امروزه بیت کوین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی داشته است و این موضوع باعث شده تا استخراج آن مورد توجه افراد قرار بگیرد و به یکی از صنعت های چند میلیارد دلاری تبدیل شود. بسیاری از سرمایه گذاران به سودهای بسیار خوبی از استخراج این ارز دیجیتال دست یافتند. 

 

منظور از استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد با استفاده از تجهیزات خاصی به نام ماینرها، بیت کوین ها را به طور دیجیتالی استخراج می‌کنند. در واقع، استخراج بیت کوین به معنای حل مسائل ریاضی پیچیده است که باعث تراکنش های بیت کوین را تایید کرده و به صورت مستقل از بانک مرکزی و دیگر موسسات مالی انجام می‌شود. هر فردی در صورت داشتن تجهیزات مورد می تواند در فرآیند استخراج شرکت نماید. استخراج بیت کوین به صورت عمومی در شبکه بیت کوین انجام می شود. 

جالب است بدانید زمانی که تعداد استخراج‌گرها و تجهیزات استخراجی افزایش یابند، شبکه بیت کوین با گذشت زمان زمان قوی‌تر و امن‌تر خواهد شد و تراکنش‌هایی که در آن انجام می‌شوند هم امن تر می شوند. همین موضوع باعث شده است تا استخراج بیت کوین نقش بسیار اساسی و مهمی در پایداری و رشد این ارز دیجیتال داشته باشد. 

پاداش بیت کوینی که ماینرها دریافت می کنند به عنوان انگیزه ای برای تشویق افراد است تا در هدف اصلی ماینینگ کمک نمایند. بیت کوین برای نظارت بر مقررات خود به هیچ گونه منبع مرکزی مانند بانک مرکزی یا دولت نیاز ندارد. 

آیا استخراج ارز دیجیتال سودده است؟

برای اینکه به طور دقیق تری متوجه شویم که آیا می توانیم سود خوبی از استخراج ارز دیجیتال به دست آوریم یا خیر، بهتر است به بررسی عوامل زیر بپردازیم. 

  1. بررسی هزینه‌های استخراج ارز دیجیتال و مقایسه آن با سود حاصل از آن
  2. مطالعه و بررسی تجربیات افرادی که در زمینه استخراج ارز دیجیتال فعالیت می کنند و تجربه خوبی دارند و تعیین سطح سودآوری حاصل از آن 
  3.  بررسی نوع ارز دیجیتال مورد نظر برای استخراج و تحلیل سودآوری حاصل از آن  
  4. بررسی میزان هزینه برق و تجهیزات مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال و تاثیر آن در سوددهی  
  5. بررسی نوع و شرایط بازار ارز دیجیتال برای استخراج و تاثیر آن بر سودآور
  6. تحقیق و بررسی ریسک‌های مرتبط با استخراج ارز دیجیتال
  7. مقایسه سودآوری استخراج ارز دیجیتال با دیگر فعالیت ها در حوزه فناوری 
  8. تحقیق و بررسی در مورد میزان رقابت در بازار استخراج ارز دیجیتال
  9. بررسی روند قیمت‌گذاری بازار ارز دیجیتال 

انواع روش های ماینینگ ارز دیجیتال 

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می شود که طی آن تمامی معاملاتی که بر روی شبکه بلاکچین انجام می شوند، در این شبکه محاسبه و ثبت می گردند و به کسانی که این کار را انجام میدهند پاداشی معادل ارز دیجیتال آن شبکه داده میشود.

امروزه ماینینگ ارزهای دیجیتال نیاز به دستگاه‌های بسیار قدرتمند و پیشرفته دارد که برای به دست آوردن ارز دیجیتال از طریق حل فرمولهای ریاضی باید از این دستگاه ها استفاده نمایید.  

به طور کلی فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال، به تایید تراکنش های می پردازند و هم چنین باعث کمک به امنیت شبکه هم می‌شوند. تنوع زیادی در روش های استخراج ارز دیجیتال وجود دارد و با گذشت زمان با افزایش سختی شبکه، این روش ها تکامل بیشتری پیدا کردند. در ادامه شما را با مهم ترین روش های استخراج ارز دیجیتال آشنا می کنیم. 

هر کدام از روش های استخراج ارز دیجیتال دارای مزایا و معایبی است که ماینرها می توانند با توجه به بررسی‌های مختلف یکی از آنها را برگزینند. کسی که قصد ماین دارد، باید در انتخاب ارز دیجیتال به موارد زیر توجه کند:

  • نوع رمز ارزی که تمایل به استخراج آن را دارد
  • میزان سرمایه 
  • نوع فعالیت و …

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بودید، احتمالا تصمیک خود را برای ورو به صنعت استخراج ارز دیجیتال گرفته اید. در ادامه مطلب با انواع روش های استخراج ارز دیجیتال آشنا میشویم.

استخراج ارز دیجیتال با پردازنده مرکزی (CPU)

ساتوشی ناکاموتو معتقد بود که بیت کوین باید در دسترس همگان باشد. به همین علت ایده استخراج ارز دیجیتال توسط افراد با کامپیوترهای خانگی را اجرا نمود. در واقع استخراج با CPU، امکان استخراج ارز دیجیتال را در خانه و با دستگاه ها و کامپیوترهای خانگی به کاربران می دهد.

اما در حال حاضر استفاده از این روش برای استخراج منسوخ شده است، زیرا سختی شبکه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین افزایش یافته است. حتی استفاده از این روش از لحاظ اقتصادی هم به صرف ماینرها نیست، زیرا قدرت پردازشی پردازنده های مرکزی بسیار افت کرده است.

اما باز هم در این میان افرادی هستند که تمایل دارند از این روش استفاده نمایند. زیرا در این میان رمز ارهایی وجود دارند که می توان برای استخراج آنها از ضعیف ترین سیستم ها استفاده کرد. در چنین مواردی حتی می توان در خانه با موبایل و یا سیستم های کامپیوتری خانگی آنها را استخراج نمود.

به طور کلی امروزه، افراد خیلی کمتر از این روش استفاده می‌کنند، زیرا بسیار کند است، حداقل پاداش را ارائه می دهد و ماینرها در نهایت هزینه بیشتری برای برق و خنک‌کننده باید بپردازند. 

استخراج با پردازنده گرافیکی (GPU)

از جمله روش های محبوب برای استخراج ارز دیجیتال در ایران، روش استخراج با پردازنده گرافیکی است. عمدتاً به این دلیل که در حال حاضر کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین گزینه در بازار است.

پردازنده ها و یا کارت های گرافیکی به قطعاتی گفته می شود که بر روی مادربردهای سیستم ها نصب می‌شوند و وظیفه اصلی این دستگاه ها کیفیت بهتر و تسریع در انجام رندر ویدیو ها و نمایش تصاویر بر روی مانیتور ها است. شکل این دستگاه ها به حالت یک برد چاپی همراه با حافظه و پردازنده است. نکته قابل توجه این است که قدرت پردازشی این دستگاه ها بسیار بالا است. به همین علت می توان برای ماین ارز دیجیتال، از کارت‌های گرافیکی استفاده کرد. 

امکان استخراج طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال با استفاده از پردازنده گرافیکی GPU وجود دارد. به همین علت استفاده از این روش بسیار محبوب است. اتریوم از جمله محبوب ترین ارزهایی است که به واسطه اید دستگاه ها استخراج می شود. 

استخراج ارز دیجیتال با تراشه های ای‌سیک (ASIC)

ایسیک ها جزء حرفه ای‌ترین و قدرتمندترین دستگاه هایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال از آنها استفاده می شود.

شکل این دستگاه ها به حالت مدارهای مجتمع خاصی هستند که تشکیل شده از  مدارهای یکپارچه و یا دستگاه های موبایل هستند، این دستگاه ها به طور اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال تولید و طراحی شده اند. 

همانطور که می دانید هر چه یک ماینر در پیدا کردن تعداد هش های بیشتر موفق تر عمل نماید، شانسش برای دستیابی به بیت کوین هم بیشتر است. در این بین نوع طراحی ای سیک ها به گونه ای است که شانس آنها را برای پیدا کردن هش ها افزایش می دهد. ماینرها با استفاده از این دستگاه های ای سیک، درآمد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

بیشتر مطالعه کنید:  ارز دیجیتال چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال به زبان ساده

به طور کلی هر چه تعداد دستگاه ها و قدرت پردازشی دستگاه مورد استفاده یک ماینر بیشتر باشد، به همان میزان شانس بیشتری برای کسب پاداش وجود خواهد داشت. از جمله معایب این دستگاه ها میتوان به هزینه برق مصرفی و قیمت بالای دستگاه ها اشاره کرد. 

ماینینگ ابری ارز دیجیتال (Cloud Mining)

کلود ماینینگ از جمله محبوب ترین روش های استخراج ارز دیجیتال به حساب می آید، زیرا مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که در این روش نمی توان به هر پلتفرم و سایتی برای استخراج ارز دیجیتال اعتماد کرد، زیرا کلاهبرداری های بسیار زیادی در این روش اتفاق می افتد.

 با استفاده از این روش ماینینگ رمز ارزهایی که دوست دارید، امکان پذیر است و نیاز به هزینه زیادی ندارد. با استفاده از استخراج ابری، کاربران می توانند به شرکت های بزرگ دارای مزارع ماینینگ، پول بدهند تا دکل ماینینگ را اجاره نمایند.  مدت زمان اجاره هم توافق می شود و هر درآمدی که دکل در آن زمان به دست آورد متعلق شخص اجاره کننده است و مبلغ به کیف پول رمزنگاری او منتقل می گردد.

محبوبیت این نوع ماینینگ افزایش یافته است، زیرا درآمدی را ایجاد می کند که بدون نیاز به سرمایه گذاری در تجهیزات و نیرو به دست آورده می شود. 

بهترین و سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در 2023 

بیت کوین (BTC)

بیت کوین جزء شناخته شده ترین رمز ارزها به حساب می آید، اما نمی توان لقب سودآورترین ارز دیجیتال برای استخراج را به آن داد، زیرا روش استخراج آن با استفاده از سخت افزارهای استخراج سنتی مانند CPU است. امروزه بسیاری از ماینرها برای استخراج بیت کوین در رقابت هستند و این کار را دشوار می کند و به همین علت برای استخراج این رمز ارز، نیاز به تراشه های ای‌سیک ASIC است. 

لایت کوین (LTC)

از دیگر ارزهای دیجیتال محبوب برای استخراج می توان به لایت کوین اشاره کرد. استخراج ارز دیجیتال لایت کوین، با GPU و ASIC امکان پذیر است اما باید بدانید که ASIC  سوددهی بیشتری دارد. کارمز تراکنش در شبکه لایت کوین در مقایسه با شبکه بیت کوین کمتر است. 

پولکادات (DOT)

پولکادات یک ارز دیجیتال به نسبت جدید به حساب می آید که استخراج آن به روش سنتی امکان پذیر نیست. 

سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا یک رمز ارز دیجیتال بسیار محبوب است که بر اساس فناوری بلاکچین عمل می‌کند. سولانا در سال ۲۰۱۷ توسط اندرو پیدرسون به وجود آمده است و هدف آن ارائه یک پلتفرم قابل مقایسه با سرعت بالا برای انجام تراکنش‌های مالی بوده است. این شبکه از الگوریتم Proof of History استفاده می‌کند که باعث کاهش هزینه ها و  افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود. 

صرفه اقتصادی استخراج ارزهای دیجیتال در سال 2023 

این روزها دیگر استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از شغل های پردرآمد به حساب می آید. تمامی افراد در هر جای دنیا می توانند به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند. بیت کوین یکی از قدیمی ترین و البته محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که استخراج آن به عنوان یکی از سودمندترین فعالیت‌های دنیای مدرن محسوب می‌شود. استخراج بیت کوین در بین تمام ارزهای دیجیتال بیشتر از همه است، زیرا محبوبیت زیادی دارد. به طوری که در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر به استخراج بیت کوین می پردازند و به سودهای بسیار خوبی از این راه دست می یابند. 

اما به طور کلی باید بدانید که استخراج هر نوع رمز ارزی دارای سود نیست، به همین علت توصیه می شود قبل از تصمیم و انتخاب رمز ارزی برای استخراج، در مورد سودآور بودن آن اطمینان حاصل کنید. 

با این حال طرفداران دنیای رمز ارزها باید توجه داشته باشند که استخراج همه‌ی ارزهای دیجیتال سودآور نیست و باید قبل از شروع فعالیت در این حوزه از سودآوری رمز ارز مربوطه اطمینان حاصل کرد.

از سال 2009 تا به حال، منظور زمانی است که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال استخراج شد، بسیاری از افراد علاقه به استخراج رمز ارزها نشان داده اند. در این بین بسیاری از آنها به سودهای کلان دست یافته اند. 

قیمت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال 

قیمت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال هم مانند هر دستگاه دیگری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. 

نوع دستگاه

 قیمت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال به نوع دستگاه انتخابی توسط شما بستگی دارد. مثلاً دستگاه های ASIC مدار متکامل ویژه برای استخراج فیمت بیشتری نسبت به دستگاه های GPU واحد پردازش گرافیکی دارند.

قدرت پردازش 

هر چه قدرت پردازش دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن کمتر است. بنابراین، قیمت دستگاه ها بستگی به توان پردازشی آنها دارد. 

مصرف برق  

همانطور که می دانید دستگاه های استخراج ارز دیجیتال برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. به همین علت قیمت دستگاه ها با میزان مصرف برق آنها و هزینه برق در منطقه‌ای که استفاده می‌شوند، ارتباط مستقیمی دارد.

دسترسی به تجهیزات

عوامل تاثیر گذار دیگر بر قیمت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال، هزینه تولید و تهیه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال است.

مزایای استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال، به عنوان یک فرآیند محاسباتی برای ثبت تراکنش‌های ارز دیجیتال نیز صورت می‌گیرد. اگر شما هم به دنیال یک روش امن و دائمی برای کسب درآمد در دنیای رمزارزها هستید، استخراج ارز دیجیتال یکی از بهترین گزینه هاست. در ادامه با مزایای استخراج ارز دیجیتال بیشتر آشنا می‌شویم.

افزایش درآمد با استخراج ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال دارای نوسان است و در برخی موارد به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در نتیجه استخراج ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری به‌صرفه برای سرمایه گذاران باشد. همچنین، استخراج ارز دیجیتال شرایطی را فراهم کرده است تا کاربران به صورت مستقل و بدون وابستگی به سازمان‌ها یا نهادهای مالی مانند بانک ها و موسسات، به انجام معاملات خود بپردازند.

ایجاد امنیت در شبکه‌های بلاکچین

زمانی که تراکنش‌های ارز دیجیتال توسط استخراج کنندگان تأیید می‌شوند، ذخیره این تراکنش‌ها در قالب بلوک‌هایی در شبکه بلاکچین صورت می گیرد. این فرایند تأیید تراکنش‌ها که توسط استخراج کنندگان صورت می گیرد، باعث ایجاد امنیت بیشتری در شبکه بلاکچین و جلوگیری از تقلب در تراکنش‌های ارز دیجیتال می‌شود.

افزایش ارزش و اعتبار شبکه بلاکچین

به کمک استخراج، ارزش و اعتبار بلاکچین افزایش می یابد. به طور کلی شبکه بلاکچین به عنوان یک سیستم امن و معتبر برای انجام تراکنش‌های مالی در دنیای دیجیتال است و هر چقدر تعداد ماینر های این شبکه بیشتر شود، به معنای غیرمتمرکز شدن بیشتر است که در نهایت به نفع شبکه بلاکچین می‌باشد.

معایب استخراج ارزهای دیجیتال

پیچیده بودن استخراج بیت کوین 

قطعا استخراج بیت کوین کار ساده ای نیست. حتی افراد خبره و باتجربه در صنعت بلاکچین هم در روزهای ابتدایی استخراج ممکن است کمی سردرگم شوند. 

افزایش قابل توجه هزینه برق

مصرف انرژی برق توسط ماینرها یکی از معایب استخراج بیت‌کوین است. معایب دیگر این است که گرمای بسیاری تولید می‌کنند. بحث در مورد این موضوع به شدت رواج یافته است، به طوری که دوست داران محیط زیست معتقد هستند که استفاده روز افزون از ماینرها به طور قابل توجهی  روی فرآیند گرم شدن زمین تاثیر دارند. 

تهیه سخت‌افزارهای ماینر کاری دشوار و پرهزینه است

در استخراج ارز دیجیتال، برق تنها هزینه های وارده نیست. اگر تمایل ندارید مسیر استخراج ابری را طی کنید، قطعاً نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری پرمصرف خواهید داشت. نکته قابل توجه این است که برای ماینینگ بیت‌کوین نیاز به سرمایه قابل توجهی در ابتدای کار دارید. 

کلاهبرداری در این حوزه زیاد است

کلاهبرداران حتی در دنیای ارزهای رمزنگاری هم ورود کرده اند. بسیاری از شرکت های تقلبی وجود دارند که برای پول ما کیسه دوخته اند و با فروش دستگاه های کاینر بی کیفت و ناکارآمد هزینه های جبران ناپذیری بر دوش شما میگذارند.

امکان کاهش ارزش پول 

اگر شما تجربه فعالیت در دنیای ارز دیجیتال را داشته باشید، قطعا می دانید که نزول در بازار رمز ارزها طبیعی است. این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی حاشیه سود شما از ماینینگ بیت‌کوین دارد. گاهی ممکن است اقدام به خرید دیتگاه بیت کوین نمایید اما در مدت زمان کوتاهی با آمدن دستگاه های جدید، قیمت دستگاه های قبلی شما کاهش شدید یافته و محتمل ضررهایی شوید. 

جمع بندی 

به طور کلی در حوزه استخراج ارز دیجیتال می توان به درآمدهای بسیار کلانی دست یافت. بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و کل دنیا را فرا گرفته است و در حال ادامه مسیر خود میباشد و شاید حتی بیشتر از آن چیزی که شما فکرش را بکنید قادر است به دنیای ما شکل دهد. 

ممکن است در آینده ای نه چندان دور استخراج ارز دیجیتال تبدیل به شغلی همه گیر شود و تمامی افراد از مزایای آن بهره مند شوند. نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان بدون دانش و تجربه به دنیای ارز دیجیتال ورود نکنید، زیرا ممکن است محتمل هزینه های زیادی شوید. اما اگر با علم و دانش به ماینینگ یا استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها بپردازید، قطعا سودهای قابل توجهی به دست خواهید آورد.