سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در یک دهه اخیر همواره روبه‌افزایش بوده است و این بازار، فرصت‌های فراوانی را برای سودآوری در اختیار هولدرها و تریدرها قرار داده است.

نقطه آغاز شکل‌گیری این بازار، ظهور ارز دیجیتال بیت کوین بود. بیت کوین، نخستین رمزارز دنیا و یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز است که توسط خالق رازآمیز و افسانه‌ای آن یعنی ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 میلادی راه‌اندازی شد. در این مقاله به‌طور کامل با این رمزارز، ویژگی‌ها و کاربردهای آن و عوامل موثر بر قیمت بیت کوین آن آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

پول چیست؟ تعریف پول به‌صورت ساده

مهم‌ترین نقش پول این است که از آن به‌عنوان ابزاری برای مبادله استفاده می‌کنیم. اما پیش از ایجاد ابزارهای مبادله، مبادلات به‌صورت کالا‌به‌کالا یا تهاتر انجام می‌شدند. این مبادلات، دشواری‌های فراوانی داشتند، برای مثال یک تولیدکننده گندم که به تعدادی اسب نیاز داشت، باید کسی را پیدا می‌کرد که هم اسب داشته باشد و هم به گندم نیاز داشته باشد.

پول چیست

ظهور پول کالایی

در ادامه نوبت به برخی از کالاهای پرطرفدار و کلیدی به‌عنوان پول کالایی رسید. برای مثال در شرق دور، به‌دلیل ارزش نمک، گاهی از آن به‌عنوان وسیله مبادله استفاده می‌شد. نوع این پول، بستگی به موقعیت جغرافیایی و نیازهای مردم آن سرزمین داشت.

یک پیشرفت بزرگ دیگر در تاریخچه پول نیز مربوط به زمانی است که از فلزات گران‌بها به‌عنوان پول کالایی استفاده شد که نقره و طلا از جمله این فلزات هستند. بعدها از طلا به‌عنوان پشتوانه اسکناس نیز استفاده شد.

پول فیات

استخراج و خریداری طلا و استفاده از آن به‌عنوان پشتوانه اسکناس، برای دولت‌ها کار دشواری بود. بنابراین پول‌های فیات ایجاد شدند. این پول‌ها دیگر نیازی به پشتوانه ندارند بلکه ارزش آن‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین، فصلی جدید را در تاریخچه پول ایجاد کرد. زیرا این تنها پول دنیا است که هیچ نمود بارز فیزیکی ندارد و کاملا دیجیتالی است. از ارزهای دیجیتال درست مانند دیگر انواع پول می‌توان به‌عنوان وسیله مبادله، ذخیره ارزش و نیز به‌عنوان واحد سنجش دارایی استفاده کرد.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است؛ به این معنا که برای انتقال آن به بانک‌ها و موسسات مالی متمرکز نیازی ندارید و این کار توسط شبکه بلاکچین بیت کوین و برخی نهادهای غیر دولتی و معمولا غیرمتمرکز انجام می‌شود.

بنابراین این رمزارز را می‌توانید بدون نیاز به خدمات واسطه‌های متمرکز معمول مانند بانک‌ها بخرید، بفروشید و یا با ارزهای دیجیتال دیگر مبادله کنید.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال دنیا است که ابتدا در مقاله‌ای در سال 2008 به قلم ساتوشی ناکاموتو با عنوان “سیستم پول الکترونیک همتا به همتا (P2P)” معرفی و سپس در سال 2009 راه‌اندازی شد. بنابراین بیت کوین هم پول (وسیله‌ای برای مبادله) است و هم شکل فیزیکی ندارد زیرا کاملا الکترونیکی و دیجیتالی است.

پس از این ارز دیجیتال، به‌تدریج ارزهای دیجیتال دیگری معرفی شدند و استقبال عموم مردم و سرمایه‌گذاران از این ارزها، بازاری را شکل داد به نام بازار ارزهای دیجیتال.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

هیچ شخص یا شرکتی، به‌تنهایی مالک شبکه ارز دیجیتال بیت کوین نیست. زیرا این ارز دیجیتال، خود شبکه‌ای جهانی از سرورها، رایانه‌ها و افرادی است که با استفاده بلاکچین بیت کوین به یکدیگر متصل شده‌اند و نرم‌افزار آن را اجرا می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که این ارز دیجیتال توسط تمام کاربران این شبکه در سراسر دنیا کنترل می‌شود. همچنین هیچ فرد یا موسسه‌ای نمی‌تواند بدون تایید اعضای شبکه، مستقیما تغییراتی را در پروتکل این رمزارز ایجاد کند.

بلاکچین Bitcoin چیست و چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین بیت کوین نیز توسط خالق رازآمیز آن یعنی ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این بلاکچین در وایت پیپر این ارز دیجیتال در قالب مجموعه‌ای از قوانین محاسباتی معرفی شد که نوع جدیدی از پایگاه داده را در قالب یک دفتر کل غیرمتمرکز توضیح می‌داد. در نهایت این شبکه در ماه ژانویه سال 2009 میلادی فعالت خود را آغاز کرد.

البته باید بدانید که در مورد ارزهای فیات مانند دلار آمریکا نیز از فناوری‌های رمزگذاری برای ایمن‌سازی نقل و انتقالات (تراکنش ها) استفاده می‌شود اما این فناوری‌ها توسط نهادهای متمرکز نظارت می‌شوند.

در مورد بلاکچین اما چنین نیست و همه نودهای شبکه بر نقل و انتقالات نظارت دارند.از سوی دیگر محاسبات، رمزنگاری‌ها و فناوری‌ها در بلاکچین بیت کوین بسیار پیشرفته و پیچیده‌تر هستند.

بلاکچین بیت کوین، شامل بلاک‌هایی از جنس داده‌ها است که در یک زنجیره به‌هم متصل می‌شوند. هر بلاک، شامل اطلاعات مجموعه‌ای از تراکنش‌ها در یک دوره زمانی می‌باشد. همچنین بلاک‌های جدید به بلاک‌های قبلی متصل هستند و با ایجاد هر بلاک، بلاک‌های قبلی کاملا غیرقابل تغییر می‌شوند.

این درست مثل یک دفتر کل است که تاریخچه تمامی تراکنش‌های بیت کوین از روز اول تا الان در آن ثبت شده است.

ویژگی‌های بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو هدف اساسی خود از توسعه بیت کوین را، ایجاد “یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی‌بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد” توضیح داده بود. همچنین او تاکید داشت که تراکنش‌ها در این سیستم باید بدون نظارت نهادهای دولتی متمرکز انجام شوند. این اهداف، در زمان توسعه این شبکه، ویژگی‌های مختلفی را برای بیت کوین ایجاد کردند که در ادامه برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

غیرمتمرکز بودن بلاکچین بیت کوین

۱. بیت کوین، غیرمتمرکز است

پول‌های سنتی مانند دلار و ریال از سوی بانک‌های مرکزی صادر می‌شوند، اما بیت کوین توسط صدها هزار ماینر در سراسر دنیا استخراج و توزیع می‌شود و فناوری زیرساخت این شبکه در اختیار هیچ نهادهای دولتی‌ای نیست.

هر کسی از هر گوشه دنیا می‌تواند با استفاده از رایانه خود به شبکه بیت کوین دسترسی داشته باشد. از طرف دیگر نرم‌افزار این شبکه منبع باز است اما اعمال هرگونه تغییرات در آن به رای‌گیری و تایید مشارکت‌کنندگان بلاکچین بیت کوین نیاز دارد.

۲. عرضه بیت کوین محدود است

محدودیت عرضه را می‌توان یکی از عوامل موثر بر ارزش دارایی‌ها دانست و بیت کوین نیز عرضه محدودی دارد. این ارز دیجیتال طوری برنامه نویسی شده است که در نهایت فقط ۲۱ میلیون بیت کوین منتشر خواهد شد.

میزان عرضه نیز بنابر پیش‌بینی‌های خالق بیت کوین بوده است. او از عرضه نامحدود ارزهای فیات در دنیا ناراضی بود. از طرف دیگر استدلال کرده بود که با این تعداد از بیت کوین، 0.001 بیت کوین به ارزش 1 یورو خواهد رسید. تنها 4 سال بعد از راه‌اندازی بیت کوین، این پیش‌بینی به حقیقت پیوست.

۳. شفافیت بالا در تراکنش‌ها

به‌لطف فناوری بلاکچین بیت کوین، همه اطلاعات تراکنش‌ها در دفتر کل عمومی شبکه این رمزارز ثبت می‌شوند. اما در عین حال، هیچ‌کس به اطلاعات هویتی افرادی که از بیت کوین استفاده می‌کنند، دسترسی نخواهد داشت.

۴. بیت کوین غیرقابل جعل است

هر یک از اعضای شبکه بیت کوین در سراسر جهان، یک نسخه از این بلاکچین را در قالب نرم‌افزار در اختیار دارند. این نسخه شامل اطلاعات تمامی تراکنش‌ها تا امروز است و با هر تراکنش جدید، به‌روزرسانی‌ها نیز انجام می‌شوند. بنابراین دست بردن در اطلاعات، ایجاد تغییرات فردی و هرگونه جعل در این شبکه غیرممکن است.

بیشتر مطالعه کنید:  چرا قیمت ارز USDT همیشه ثابت است؟ ثبات تتر در چیست؟

۵. تراکنش‌های بیت کوین، برگشت‌ناپذیر هستند

در صورتی که یک تراکنش اشتباه در شبکه بانکی انجام شود، معمولا با تکیه بر قوانین و قدرت بانک به‌عنوان نهاد ناظر و متمرکز، می‌توان تراکنش را لغو کرد و پول را بازگرداند. اما در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین چنین امکانی وجود ندارد زیرا تراکنش ثبت شده، غیر قابل لغو، تغییر و حتی بازگردانی است. برای مثال اگر یک بیت کوین را به آدرسی اشتباه واریز کنید، برگرداندن آن غیرممکن است، مگر این‌که خود آن فرد بخواهد آن را به شما برگرداند.

۶. حمل و جابه‌جایی بیت کوین آسان است

ما برای حمل اسکناس به کیف پول‌های فیزیکی نیاز داریم. حتی کارت‌های بانکی نیز از نوع فیزیکی هستند اما بیت کوین یک پول فیزیکی نیست و می‌توانید به‌راحتی آن را در کیف پول‌های ارز دیجیتال که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند قرار دهید.

ساخت کیف پول بیت کوین

بنابراین کیف پول شما می‌تواند یک نرم‌افزار تلفن همراه یا نرم‌افزار دسکتاپ باشد. اگرچه بیت کوین، کیف پول‌های فیزیکی هم دارد که به کیف پول سخت‌افزاری مشهور است و ایمنی بالایی دارد.

در مقاله «کیف پول ارز دیجیتال چیست» بطور مفصل به بررسی انواع کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری پرداخته ایم اما در اینحا به برخی از بهترین کیف پول های بیت کوین اشاره میکنیم که عبارتند از:

  • کیف پول Trezor Model T
  • کیف پول Ledger Nano X
  • کیف پول Electrum
  • کیف پول Exodus
  • کیف پول Mycelium
  • کیف پول BitBox
  • کیف پول OPOLO 
  • کیف پول Cobo
  • کیف پول CoinKite

۷. افزایش ارزش بیت کوین

بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال دنیا است و به‌همین دلیل نیز لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است. قیمت این رمزارز از کمتر از ۱ دلار در سال 2011 میلادی به بیش از 68 هزار دلار در سال 2021 رسید. البته در سال‌های 2022 و 2023 این رمزارز سقوط قیمت زیادی را نیز تجربه کرده است اما در چشم‌انداز بلند مدت، بیت کوین عامل افزایش ثروت برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بوده است.

کاربردهای بیت کوین

اگرچه نمی‌توانیم بیت کوین را یک ارز مورد پذیرش جهانی بدانیم اما مردم بسیاری در کشورهای گوناگون دنیا، فارغ از قوانین دولتی، این ارز دیجیتال را به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت و نیز امکانی برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌دهند. در هر صورت بیت کوین کاربردهای فراوانی دارد که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

۱. یک پول دیجیتالی برای خرید اقلام مصرفی

شاید تصور آن نیز سخت باشد اما امروزه در برخی شرکت‌ها از جمله Starbucks می‌توانید با پرداخت بیت کوین برای خودتان قهوه و یا خوراکی‌های دیگر را خریداری کنید. برخی از هایپرمارکت‌ها نیز در برخی از کشورها امکان پرداخت هزینه اقلام مصرفی با استفاده از بیت کوین را ایجاد کرده‌اند.

۲. خرید خودرو و خانه با استفاده از بیت کوین

ارزش بالای بیت کوین و مقبولیت آن، همچنین آن را به ابزارهای محبوب برای پرداخت مبالغ سنگین برای خرید خانه و خودرو تبدیل کرده است. برای مثال شرکت Post Oak Motor Cars یک نمایندگی فروش خودروهای لوکس از برندهایی مانند بنتلی، بوگاتی و رولزرویس است که محصولات این کمپانی‌ها را با دریافت بیت کوین به شما می‌فروشد.

همچنین برخی از صاحبان پروژه‌های ساخت‌وساز در ترکیه، امکان پرداخت مبلغ ملک با بیت کوین را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. بنابراین دیگر نیازی نیست از حواله‌های ارزی و خدمات بانکی برای انتقال پول به حساب فروشنده استفاده کنید.

۳. ابزاری برای سرمایه‌گذاری

سایت سرمایه گذاری ارز دیجیتال

بیت کوین همچنان در صدر فهرست ارزهای دیجیتال از نظر قیمت قرار دارد. از طرف دیگر این رمزارز رشد قیمت سالانه مناسبی در تاریخچه خود داشته است. بنابراین همچنان می‌توان این ارز دیجیتال را به‌عنوان یکی از برترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به‌شمار آورد.

۴. ابزاری برای ترید

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین بازارها در دنیا است و قیمت بیت کوین نیز به‌طور لحظه‌ای در حال افزایش یا کاهش است. این نوسانات فرصت‌های زیادی را برای تریدرها پیش می‌آورند تا بتوانند بر اساس تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی(فاندامنتال)، قیمت بیت کوین را پیش‌بینی‌ کرده و از این راه به سود مناسبی دست یابند.

این روش با استفاده از خدمات صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال ممکن می‌شود و شما می‌توانید علاوه‌بر مبادله بیت کوین با ارزهای دیگر، بیت کوین را به دلار یا ریال یا بالعکس تبدیل کنید. همچنین میتوانید علاوه بر صرافی های متمرکز، از بهترین صرافی غیرمترکز برای افزایش امنیت دارایی خود استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: تحلیل قیمت بیت کوین امروز

تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین روزانه btc

۵. کمک‌های خیریه و پشتیبانی مالی با بیت کوین

یکی دیگر از کاربردهای بیت کوین، امکان پرداخت کمک‌های مالی به سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها با استفاده از بیت کوین است. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به بنیاد ویکی‌پدیا، بنیاد Meals on Wheels، سازمان توسعه آفریقا، بنیاد نجات کودکان (Save the Children) و سازمان حامی حیوانات Orangutan Outreach اشاره کرد.

۶. ابزاری برای نقل‌ و انتقال بین‌المللی پول

برای نقل و انتقال بین‌المللی پول در روش سنتی، باید از خدمات موسسات مالی دولتی استفاده کنید. این روش‌ها معمولا بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند. این درحالی است که شما می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی مبلغ مورد نظر را به صورت بیت کوین از کیف پول خود به حساب فردی در کشوری دیگر منتقل کنید.

چطور تراکنشی در شبکه بیت کوین انجام می‌شود؟

هر یک از شرکت‌کنندگان شبکه بیت کوین و دارندگان رمرارز بیت کوین، دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی هستند. کلید عمومی مشابه شماره حساب بانکی و کلید خصوصی مشابه رمز دسترسی به حساب بانکی است.

تراکنش بیت کوین چقدر طول میکشد

بنابراین برای ارسال مقدار مشخصی از بیت کوین، کافی است مقدار را تعیین و ثبت کرده و به کلید عمومی یا حساب فرد مورد نظر ارسال کنید. کلید خصوصی نیز مانند امضای شما برای تایید این تراکنش عمل می‌کند اما این پایان کار نیست، بلکه تازه کار شبکه بلاکچین شروع می‌شود.

شبکه بلاکچین بیت کوین، اطلاعات تراکنش مورد نظر را دریافت می‌کند. منظور از شبکه، همان مجموعه رایانه‌ها یا نودها در سراسر جهان است. البته مسئولیت پردازش‌های مرتبط با تراکنش‌، بین منابع سخت‌افزاری نودها توزیع می‌شود.

بنابراین نودها تراکنش را بررسی می‌کنند تا مقدار تعیین شده برای نقل و انتقال از موجودی شما بیشتر نباشد و همچنین کلید خصوصی نیز معتبر باشد. در این زمان این اطلاعات به‌دلیل تاییدات اولیه وارد یک بلاک جدید می‌شوند. در ادامه این بلاک با استخراج به یکی از بلاک‌های قبلی زنجیره بلاکچین بیت کوین تبدیل می‌شود.

مقایسه انتقال پول در شبکه بانکی و بیت کوین

نحوه انتقال ارز دیجیتال به کیف پول

انتقال پول در شبکه بانکی با روش‌های مانند انتقال به حساب، انتقال کارت به کارت و حواله‌های بانکی مختلف انجام می‌شود. اما تراکنش‌های بانکی با تراکنش‌های بیت کوین چه تفاوتی دارند؟

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو روش در این است که در هر نوعی از تراکنش‌های بانکی، اطلاعات تراکنش برای بانک ارسال می‌شود و در صورت تایید از سوی بانک، تراکنش انجام می‌شود.

به بیانی دیگر، بانک به تمامی اطلاعات هویتی فرد ارسال کننده و دریافت کنند دسترسی دارد. اطلاعات دیگر نیز مانند مبلغ تراکنش در اختیار بانک قرار دارد و حتی بانک می‌تواند این اطلاعات را در اختیار نهادهای دیگری مانند سازمان امور مالیاتی، نهادهای انتظامی و دیگر نهادها قرار دهد.

در مقابل، تراکنش‌های بیت کوین شباهت زیادی به دریافت پول نقد به افراد در زمان دیدارهای حضوری دارد. این یعنی هیچ واسطه متمرکز دولتی بر این تراکنش‌ها در زمان دریافت یا پرداخت، نظارت ندارد و نهادهای دولتی نمی‌توانند این اطلاعات را دستکاری یا ابطال کنند. پس در هنگام انجام تراکنش باید توجه داشته باشید که اگر تراکنشی را در شبکه بیت کوین ثبت کنید، به هیچ وجه امکان لغو یا ویرایش وجود ندارد.

شما می‌توانید از اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی در نرم‌افزارهای تلفن همراه نیز استفاده کنید، اما در این روش، پرداخت‌ها قبل از پردازش باید به تایید بانک‌ برسند. در حالی که در زمان انتقال پول از یک کیف پول بیت کوین به کیف پول بیت کوین فردی دیگر، تایید توسط نودها انجام می‌شود.

آیا تراکنش‌های بیت کوین ناشناس هستند؟

به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که تراکنش‌های بیت کوین نیمه‌ناشناس هستند. این یعنی در بلاکچین این رمزارز، به‌جای اطلاعات هویتی شما تنها آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده و مقدار بیت کوین انتقالی ثبت می‌شود.

همچنین این اطلاعات در مورد همه تراکنش‌ها از روز نخست راه‌اندازی این شبکه در دسترس هستند.. بنابراین مشخص است هر مقدار از بیت کوین در تاریخچه این رمزارز چه مسیری را طی کرده و بین کدام کیف پول‌ها جابه‌جا شده است!

بیشتر مطالعه کنید:  استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ آموزش کسب درآمد از استیک کردن ارز دیجیتال

شاید بپرسید ردیابی این تراکنش‌ها چگونه انجام می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم به کمک کاوشگرهای بیت کوین (Bitcoin explorers). دیگر رمزارزهای معروف نیز اکسپلورر بلاکچین خود را دارند. برای مثال اکسپلورر بلاکچین سولانا، SolScan و کاوشگر بلاکچین اتریوم، Etherscan نام دارد. اطلاعات هر تراکنش، مقدار رمزارز ارسالی و نیز آدرس‌هایی که در این تراکنش نقش داشته‌اند از اطلاعاتی هستند که با استفاده از این تراکنش‌ها در دسترس قرار می‌گیرند.

با همه این توضیحات، باید بدانید که دولت‌ها نیز از اهرم‌های فشار خود برای دستیابی به اطلاعات هویتی دریافت‌کنندگان و ارسال‌کنندگان بیت کوین استفاده می‌کنند. برای مثال آن‌ها از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌خواهند که اطلاعات هویتی را از صاحبان حساب‌ها دریافت کنند و آن‌ها را در اختیار دولت قرار بدهند.

استخراج بیت کوین چیست؟

درامد دستگاه استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین در واقع روشی برای سودآوری و همچنین مشارکت در شبکه بلاکچین بیت کوین است. درست مانند استخراج طلا از معادن که به ابزارها، زمان و انرژی نیاز دارد، در روش استخراج بیت کوین نیز به سخت‌افزارها، زمان و انرژی برق نیاز داریم.

استخراج بیت کوین شامل استفاده از قدرت محاسباتی سخت‌افزارهای رایانه‌‌های حرفه‌ای برای شرکت در فرآیند اثبات کار (PoW) است. نام این فرآیند نیز به‌معنای این است که ماینرها یا استخراج‌کنندگان باید اثبات کنند از توانایی کافی برای انجام کار محاسباتی مورد نظر برخوردار هستند تا پاداش‌‌های شبکه بیت کوین را دریافت کنند.

پاداش‌های شبکه بیت کوین را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد که عبارتند از:

  • پاداش بلاک: در حال حاضر پاداش بلاک در سال ۲۰۲۳، معادل ۶.۲۵ بیت کوین است و بر اساس یک برنامه از پیش‌تعیین‌شده این پاداش در سال ابتدای ماه مه سال ۲۰۲۴ میلادی به نصف کاهش می‌یابد.
  • کارمزدهای بلاک: در واقع افرادی که نیاز به انجام تراکنش در شبکه بیت کوین دارند، کارمزد تراکنش را نیز می‌پردازند.

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

در زمان نگارش این مقاله، در حدود ۱۹.۴ میلیون واحد بیت کوین در دنیا بین نودها و کیف پول‌های ارز دیجیتال افراد و شرکت‌ها در گردش هستند و تمامی این توکن‌ها حاصل فرآیند استخراج هستند. توجه داشته باشید که ماینرها برای کار ماینینگ و دریافت پاداش بیت کوین مخارج زیادی دارند که شامل تامین منابع سخت‌افزاری، اختصاص زمان زیاد و مصرف برق بالا می‌شود.

بنابراین ماینرها با فروش بیت کوین‌های خود می‌توانند هزینه‌ها را جبران کنند. با این شکل از مبادله، بیت کوین‌ها در بازار به گردش درمی‌آیند.

به‌طور معمول، ماینرها این بیت کوین‌ها را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال یا بازارهای OTC در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند. اگرچه هر ۱۰ دقیقه، بیت کوین‌های جدید وارد بازار می‌شوند، اما تعداد کل بیت کوین‌ها محدود به عدد ۲۱ میلیون واحد است. از طرف دیگر میزان عرضه کل نیز هر چهار سال یکبار، به نصف کاهش می‌یابد.

قیمت بیت کوین چطور تعیین می‌شود؟

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2023

در زمان ظهور ارزهای فیات، این اصل کلی مطرح شد که این ارزها دیگر نیازی به پشتیبانی با طلا و جواهرات ندارند و آن چیزی که ارزش آن‌ها را تعیین می‌کند، مهم‌ترین نیروهای بازار یعنی میزان عرضه و تقاضا است. هرچند امروزه می‌دانیم که عوامل بسیار متعددی علاوه‌بر عرضه و تقاضا بر ارزش ارزهای فیات اثر می‌گذارند.

درهرصورت، در مورد بیت کوین نیز اولین و مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت و ارزش، میزان عرضه و تقاضا است. با این حال عوامل دیگری نیز بر قیمت بیت کوین تاثیر دارند.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

تعیین قیمت بیت کوین ارتباط مستقیمی با میزان عرضه آن دارد. برخی از ارزهای دیجیتال دارای میزان عرضه نامحدود هستند اما عرضه بیت کوین، محدود است و این محدودیت، عاملی برای افزایش تقاضا و ارزش آن به‌شمار می‌آید. در نهایت فقط 21 میلیون توکن بیت کوین ایجاد می‌شوند و نرخ عرضه بیت کوین نیز در هر 4 سال یکبار، به نصف کاهش می‌یابد.

برخی از عوامل دیگر تعیین قیمت بیت کوین را با هم مرور می‌کنیم:

  • میزان تقاضا: افزایش کاربردهای بیت کوین باعث افزایش تقاضای این ارز دیجیتال شده است. برای مثال این ارز دیجیتال به‌عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها در کشورهایی مانند ونزوئلا محبوب شده است. همچنین خرده‌فروشی‌های فیزیکی و آنلاین و فروشندگان ملک و خودرو در فکر استفاده از بیت کوین به‌عنوان روشی برای پرداخت هستند. تمامی این کاربردها، ابتدا عرضه و سپس ارزش بیت کوین را افزایش می‌دهند.
  • هزینه‌های استخراج: تغییرات هزینه‌هایی مانند هزینه مصرف برق و قیمت سخت‌افزارهای ماینینگ نیز بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند. از هزینه‌های غیرمستقیم نیز می‌توان به سطح دشواری الگوریتم اثبات کار اشاره کرد.
  • رقابت بین بیت کوین و ارزهای دیجیتال: اگرچه بیت کوین برترین رمزارز دنیا است اما رقابت بین این رمزارز با سایر رمزارزها از جمله اتریوم در جریان است و برای مثال افزایش تقاضا برای خرید اتریوم ممکن است بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشد.
  • قوانین دولتی: میزان پذیرش دولتی بیت کوین و ایجاد قوانین جدید مانند ممنوعیت معاملات بیت کوین رد برخی از کشورها از دیگر عوامل موثر بر قیمت این ارز دیجیتال است.

روش‌های کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

راه های کسب درآمد از بیت کوین

یکی از دلایل محبوبیت بیت کوین این است که راهکارهای متعددی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد از این ارز دیجیتالی، هولد یا سرمایه‌گذاری است. در این روش، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و مدت طولانی آن را نگه می‌دارند تا زمانی که قیمت آن به‌اندازه کافی افزایش یابد و آن را بفروشند. در ادامه با برخی از راهکارهای دیگر کسب درآمد از این رمزارز مشهور آشنا می‌شویم.

استخراج بیت کوین

تعدادی از نودهای بیت کوین، همان ماینرها هستند. ماینرها منابع سخت‌افزاری لازم برای فرآیند استخراج و انجام محاسبات ریاضی لازم برای فرآیند اثبات کار را تامین می‌کنند. شبکه نیز برای فرآیند ماینینگ، پاداش‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

وام دادن با بیت کوین

در این روش، دارندگان بیت کوین، سرمایه خود را در یک پلتفرم وام‌دهی کریپتو قفل می‌کنند. این یعنی تا مدت زمان مشخص شده در قرارداد، اجازه برداشت از حساب خود را ندارند. پلتفرم نیز از بیت کوین‌های گردآوری شده برای وام دهی به افراد مختلف استفاده می‌کنند. سود وام‌دهی نیز بین پلتفرم و وام‌دهندگان تقسیم می‌شود.

ترید بیت کوین

یکی از روش‌های محبوب سودآوری از بازار ارزهای دیجیتال، ترید یا معامله‌گری است. استراتژی‌های فراوانی برای ترید وجود دارند. برای مثال معامله‌گران می‌توانند با برسی عوامل موثر بر بازار و قیمت دارایی و نیز شناسایی الگوهای نموداری، قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنند. سپس آن‌ها بر اساس پیش‌بینی خود وارد معامله می‌شوند و در صورتی که پیش‌بینی آن‌ها درست باشد، سود مورد انتظار را دریافت می‌کنند.

شرکت در ایردراپ بیت کوین

بهترین ایردراپ ها

ایردراپ‌ها در واقع استراتژی‌هایی برای بازاریابی هستند که در بازار ارزهایی دیجتالی نیز کاربرد دارند. معمولا ایردراپ‌ها در زمان اضافه شدن نام ارز دیجیتال جدید به فهرست صرافی به‌عنوان یک رویداد بازاریابی برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان در این رویدادها باید اقدامات تعیین شده در این رویداد را انجام دهند.

برای مثال ممکن است از کاربران درخواست شود در شبکه‌های اجتماعی، این ارز دیجیتال را تبلیغ یا صفحه آنها را دنبال کنند. برای بیت کوین نیز هرازگاهی ایردراپ‌ها ایجاد و برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان، در صورت انجام اقدامات مورد نظر، پاداش‌هایی را دریافت می‌کنند.

قوانین ایران در مورد خرید و فروش بیت کوین

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی پیش از ورود به بازار ارز دیجیتال و استفاده از روش‌هایی مانند ترید و هولد بیت کوین، این سوال پیش می‌آید که آیا خرید و فروش این رمزارز در داخل کشور قانونی است؟ در پاسخ باید بگوییم که هیچ قانونی وجود ندارد که جرمی برای خرید و فروش این رمزارز یا دیگر رمزارزهای بازار کریپتو تعیین کرده باشد.

البته رمزارزها در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان پول رسمی مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند. اما همچنان شاهد این هستیم که صرافی های ارز دیجیتال ایرانی با استفاده از برخی مجوزهای مرتبط در حال ارائه خدمات هستند.

بدون شک افزایش کاربردهای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث افزایش پذیرش دولتی این دارایی‌ها در ایران شود؛ به‌ویژه که رمزارزهایی مانند بیت کوین، ابزارهایی عالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور ایران به‌شمار می‌آیند.

بیت کوین؛ یک دارایی محبوب دیجیتالی با فناوری پیشرفته

طی سال‌های اخیر و با وجود ایجاد صدها ارز دیجیتال جدید با تکیه بر فناوری‌های جدیدتر، بیت کوین همواره، پیشتاز بازار ارزهای دیجیتال بوده است و حتی کمترین تغییرات قیمت آن، بر قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال دیگر اثر می‌گذارد.

این دارایی دیجیتالی همچنین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است و افراد بسیاری با روش‌هایی مانند هولد بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین و استخراج بیت کوین توانسته‌اند ثروت خود را افزایش دهند.

سوالات متداول

شبکه بلاکچین بیت کوین در چه سالی راه‌اندازی شد؟

پایه های اولیه و بنیادی این شبکه در سال 2008 معرفی و شبکه بلاکچین بیت کوین در سال 2009 راه‌اندازی شد.

بیت کوین چگونه کنترل می‌شود؟

برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، هیچ نهاد متمرکز و دولتی بر ارز دیجیتال بیت کوین کنترل ندارد و در واقع این نودهای شبکه یا اعضای آن هستند که از سراسر دنیا و به‌شکل غیرمتمرکز بر شبکه بیت کوین کنترل دارند و آن به‌صورت جمعی مدیریت می‌کنند.

بیت کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های بیت کوین می‌توان به غیرمتمرکز بودن آن، عرضه محدود آن، شفافیت در تراکنش‌ها، غیر قابل جعل بودن آن، برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌های آن و حمل و جابه‌جایی آسان آن اشاره کرد.

بیت کوین چه کاربردهایی دارد؟

از بیت کوین می‌توان به‌عنوان ابزاری برای پرداخت مبلغ خرید اقلام مصرفی، خودرو و ملک، ابزاری برای سودآوری با روش‌های هولد و ترید و نیز یک روش عالی برای نقل و انتقال پول به خارج از کشور استفاده کرد.

با چه روش‌هایی می‌توان از بیت کوین درآمد کسب کرد؟

کسب درآمد و سودآوری از بیت کوین با استفاده از راهکارهایی مانند استخراج بیت کوین، هولد بیت کوین، ترید بیت کوین، شرکت در ایردراپ‌ها و … ممکن است.