استاندارد سازی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت بسیاری از توکن‌ها در دنیای بلاک چین است. استاندارد توکن BRC20 نیز استانداردی است که برای نقش آفرینی بیشتر میم کوین های بلاکچین بیت کوین طراحی شده است. در حال حاضر شبکه بلاک چین بیت کوین نمی‌تواند پذیرای قراردادهای هوشمند باشد و به طبع آن عملیاتی کردن بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز، میم کوین ها و توکن های NFT امکان‌پذیر نیست. هر بیت کوین از 100 میلیون ساتوشی ساخته شده و هر ساتوشی منحصربه‌فرد است.

در پست های قبلی در مجله دیجیکس ۲۴، به اینکه بیت کوین چیست، نحوه ماین شدن بیت کوین و خرید و فروش بیت کوین صحبت کردیم و حالا یک شگفتی دیگر در شبکه بیت کوین با ارائه استاندارد توکن BRC20 در حال شکل گیری است. جالب نیست که بر روی شبکه بلاکچین محبوب بیت کوین، بتوانید انوع شت کوین ها، میم کوین ها و توکن های غیر مثلی را بسازید؟

بهترین شبکه انتقال بیت کوین

با ما در این مقاله همراه باشید تا در مورد این استاندارد جذاب بیشتر اطلاعات کسب کنیم

شاید اگر ساتوشی هم در حال نظاره بر شبکه بیت کوین باشد و چنین برنامه‌ای را بر روی بلاک چین بیت کوین مشاهده کند بیش از پیش بر خود خواهد بالید که چنین دگرگونی قرار است در شبکه جهان شمول او به وجود آید. در این شبکه‌ای که تنها قرار بود بیت کوین در آن عرضه شود، این توانایی وجود دارد که میم کوین های جدیدی عرضه شوند.

توکن های BRC20 یک ایده نوگرایانه هستند و قرار بر این است که هر ساتوشی را به سمت تبدیل کردن به میم کوین با ارزشی سوق دهند. این ایده چقدر جذاب به نظر می‌رسد. شاید در آینده میم کوینی ظهور کند که ارزشی بالاتر از اتریوم داشته باشد و به دنبال آن تحولات عظیم دیگری در بستر این شبکه به وجود آید. ما قصد داریم اطلاعات جدیدی درباره استاندارد  BRC20 در اختیار شما قرار دهیم. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

توکن BRC20 چیست؟

میم کوین ها در واقع ارزهایی هستند که به صورت جنون آمیزی رشد می‌کنند و ظرفیت بسیار زیادی برای پذیرش در بین جامعه ارزهای دیجیتال دارند. از این رو توسعه دهندگان شبکه بیت کوین بر این فکر افتادند که استانداردی برای ایجاد میم کوین ها در بستر بلاک چین بیت کوین به وجود آورند. این استاندارد در واقع راهی برای تسهیل ایجاد میم کوین است.

کارمزد شبکه بیت کوین

توکن های BRC20 از ایده الگوریتم اردینالز بیت کوین (Ordinals Bitcoin) نشات گرفته‌اند. براساس این ایده هر ساتوشی بیت کوین می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  کمبود بودجه اکوسیستم بیت کوین با وجود سرمایه‌های مخاطره‌آمیز ICO

بیایید در ابتدا نگاهی ژرف‌گونه به پروتکل اردینالز بیت کوین داشته باشیم. این پروتکل که چندین ماه است در جامعه کاملا محافظه کار بیت کوین سر و صدای زیادی به پا کرده است، ایده جالبی دارد. براساس این ایده هر ساتوشی که به صورت مجزا علامت گذاری شود و مشخصات آن معلوم گردد، همانند شماره سریال بر روی اسکناس، منحصربه‌فرد خواهد بود.

حال به مسئله اصلی یعنی توکن BRC20  برگردیم. این استاندارد شباهت کاملا زیادی به پروتکل اردینالز دارد. اما با این تفاوت که اردینالز بیت کوین ساتوشی را علامت‌گذاری می‌کند تا به عنوان یک توکن غیر مثلی معرفی شود. در حالی که توکن‌های BRC20  اساسا ساتوشی‌هایی هستند که به عنوان یک توکن اطلاعات مشخصی خواهند داشت و تنها به درج شماره بسنده نخواهند کرد.

توکن‌های BRC20 چگونه به وجود می‌آیند؟

شاید کمی گیج کننده به نظر برسد، بنابراین آن را با مثال دیگری توضیح می‌دهیم؛ فرض کنید که شما حدود 1000 توکن فرضی با نام X و با استادارد BRC20 بسازید. قبل از انجام هر کاری باید تمامی اطلاعات مد نظر خود را بر روی توکن ساتوشی درج کنید.

توکن های بیت کوین

در این حالت مجبور هستید از داده‌های موسوم به جیسون (JSON) استفاده کنید. این داده‌ها شامل نام، نماد، میزان عرضه و سایر ویژگی‌هایی هستند که در نظر گرفته‌اید. همچنین کاربران از داده‌های جیسون برای انجام تراکنش‌های خود در سطح شبکه استفاده خواهند کرد تا بتوانند توکن‌ها را به آدرس مورد نظر خود انتقال دهند.

حال این سوال برای شما پیش می‌آید که اساسا بیت کوین برای مقابله با چنین تغییراتی به وجود آمده است و این امر با اصول کلی بیت کوین مغایرت دارد؟ در رابطه با این موضوع شما تنها نیستید و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، به ساختار توکن‌های BRC20 ایرادت جدی وارد کرده‌اند و آن را ناکارآمد و به نوعی وقت تلف کردن تلقی می‌کنند و احتمال رقابت آن با سایر توکن‌ها از جمله توکن‌های ساخته شده در شبکه اتریوم را بسیار ناامید کننده می‌دانند. البته همه اینها تنها یک طرف قضیه است. شاید زمانی چنین ابهاماتی برای ارز دیجیتال دوج کوین هم مطرح بود، اما در حالت کلی باید گفت که این امر به پذیرش جامعه و حامیان این پروتکل بستگی دارد.

داستان توکن‌های BRC20

شاید ارتقای تپروت مهمترین عامل در پرورش چنین ایده خلاقانه‌ای بود. همانطور که اریک وار، سرمایه‌گذار و محقق ارزهای دیجیتال در توئیتی ایده توکن BRC20 را تقلیدی از توکن زِن (XEN) شبکه اتریوم می‌داند و در ادامه چنین توکن‌هایی را کاملا ترد شده و بی مصرف در نظر می‌گیرد و معتقد است فقط و فقط هزینه برای شبکه بیت کوین و اتریوم تحمیل می‌کنند. در نهایت اریک توکن‌های BRC20 را فقط به عنوان شت کوین و عاملی در اشغال فضای بیشتر در شبکه بیت کوین در نظر می‌گیرد که افزایش کارمزد تراکنش‌ها در شبکه به همراه خواهند داشت.

بیشتر مطالعه کنید:   ایردراپ (Airdrop) چیست؟ پیدا کردن بهترین ایردراپ های جدید و رایگان

تاثیر بر کارمزد تراکنش شبکه بیت کوین

کارمزد انتقال بیت کوین

چرا توکن‌های BRC20 بر میزان کارمزد تراکنش شبکه بیت کوین تاثیرگذار هستند؟ به این دلیل که تعداد تراکنش‌های توکن‌های BRC20 اصلا قابل مقایسه با تراکنش‌های شبکه بیت کوین نیستند. در برخی مواقع هزینه تراکنش در شبکه بیت کوین از هزینه پاداش بلاک هم پیشی گرفته است و بخش اعظم درآمد ماینرها را به خود اختصاص داده است.

در وهله اول چنین روندی تنها برای قشر خاصی خوشایند خواهد بود که اعتقاد داشتند پذیرش گسترده باعث کارآمد شدن امنیت شبکه بیت کوین می‌شود. اما کاربران دیگر فقط بر یک نکته تاکید بسیار زیادی دارند و آن هم این مسئله است که چنین توکن هایی تنها باعث درآمدزایی ماینرها می‌شوند. زیرا درآمد حاصل از تراکنش توکن های BRC20 بسیار بیشتر از پاداش ایجاد بلاک جدید در شبکه بیت کوین است.

آیا عرضه توکن های BRC20 پیامد خاصی خواهد داشت؟

اگر استقبال از این توکن‌ها افزایش پیدا کنند و بسیاری از صرافی های متمرکز با هدف کسب سود بیشتر ،آنها را در صرافی های خود لیست کنند و به دنبال آن توسعه‌دهندگان موقعیت طلب درصدد راه‌اندازی استخرهای نقدینگی باشند، ممکن است برخی پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. با این حال، برخی آنها را به فال نیک می‌گیرند و برخی دیگر حجمه‌ای از جنس طوفان انتقاد به راه انداخته‌اند.

شبکه انتقال بیت کوین به تراست والت

اما برخی‌ها از این سر و صداهای بوجود آمده از معرفی توکن های BRC20 در حال صید منافع خود هستند. به عنوان مثال شبکه لایتینیگ (Lightning Network) با افزایش تقاضا برای انجام تراکنش روبه‌رو شده است. به هر حال توکن های BRC20، در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال ارزشی در حدود یک میلیارد دلار بدست آورده‌اند.

راهکار مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین

نیک کارتر (Nic Carter) که بر روی شبکه‌های بلاک چین عمومی سرمایه‌گذاری می‌کند، از نحوه تراکنش شبکه بیت کوین انتقاد کرده بود و طراحی چنین شبکه‌ای را برای پرداخت‌ها و تسویه حساب‌های آنی مناسب نمی‌دانست. بر این اساس راهکار لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ و ایجاده زنجیره‌های جانبی بوجود آمد تا بخشی از معضل کندی شبکه بیت کوین را حل کند. شاید آینده بیت کوین با ارائه چنین راه حلی درخشان باشد. زیرا در حال حاضر توکن‌های BRC20، به ضرر کاربران و به نفع ماینرها در حال فعالیت هستند و شاید اندک جمعی از این بین سود می‌برند.

جمع بندی

توکن‌های BRC20 را بسیاری آینده‌دار می‌بینند و در مقابل برخی دیگر آن را همانند جرقه درخشانی می‌پندارند که زودگذر خواهد بود و هیچ نوع روشنایی و گرمایی برای کاربران خود نخواهند داشت. اما بزرگترین نفع توکن های BRC20 این است که با معرفی آن ضعف شبکه بیت کوین برای بسیاری آشکار شده است و مشخص شده که این شبکه برای پرداخت‌های سریع کارآمد نیست. از این رو برای حل چنین معضلی راهکار لایه دوم می‌تواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند.