لاک دراپ (Lock drop) یک روش جدید برای توزیع توکن‌ها بدون جمع‌آوری پول است که تقریبا به ایردراپ شباهت دارد. از آنجایی که Crypto یک زمینه و صنعت به سرعت در حال رشد است از این رو همه چیز از زیرساخت اصلی گرفته تا روش‌های جمع آوری درآمدها و حتی قوانین و مقررات آن قابل تغییر هستند؛ به شکلی که راه و روش‌های جدیدی برای توزیع توکن‌ها در حال معرفی است.

به عنوان مثال ICO با تمام ایراداتش، روشی شناخته شده برای جمع‌آوری پول و توزیع توکن به حساب می‌آید، اما برخی از پروژه‌ها ترجیح می‌دهند به دلایلی از انجام روش ICO صرف نظر کنند و آن را به کار نبرند. در مقابل نیز، یک پروژه ممکن است درصدد این باشد که فقط توکن خود را تا حد امکان به دست افراد بیشتری برساند به طوری که بتواند از همان ابتدا رابط کاربری قوی را برای آنان ایجاد کند. Lock drop یکی از این روش‌هاست که حتی برای خرید و فروش تتر نیز قابل استفاده خواهد بود. در ادامه به توضیحات کامل‌تری در این زمینه خواهیم پرداخت.

هدف از معرفی Lock drop چه بود؟

هدف از معرفی Lock drop چه بود؟
هدف از معرفی Lock drop چه بود؟

هدف از معرفی و ایجاد Lock drop توزیع توکن‌های یک شبکه جدید با طیف گسترده‌ای از دارندگان ارز دیجیتال یا فعالان در این زمینه است. برای انجام این کار، دارندگان توکن یک شبکه، مانند اتریوم، باید اتر خود را در یک قرارداد هوشمند برای مدت معینی قفل کنند تا توکن‌های رایگان را از شبکه جدید دریافت نمایند. به طور معمول، هرچه توکن‌های موجود، مدت زمان بیشتری در این قرارداد هوشمند قفل شوند، در مقابل نیز دارنده آن، توکن‌های بیشتری را در شبکه جدید اخذ می‌کند. البته که پس از اتمام این بازه زمانی، توکن‌های اصلی به مالک بازگردانده می‌شوند.

اطلاعات کامل‌تر مربوط به بازار ارزهای دیجیتال در “آموزش ارز دیجیتال

چه کسی Lock drop را اختراع کرد؟

چه کسی Lock drop را اختراع کرد؟
چه کسی Lock drop را اختراع کرد؟

Commonwealth Labs اولین شرکتی بود که مفهوم Lock drops را معرفی کرد. در واقع این شرکت یک استارت‌آپ متمرکز است که توسط دیلون چن، ریموند ژونگ و درو استون تأسیس و اولین Lock drop آزمایشگاه Commonwealth در شبکه Edge ware آنها انجام شد. به عبارتی دیگر، Edge ware یک پلتفرم قرارداد هوشمند به همراه به روزرسانی خودکار در Polka dot است که ادعا می‌کند بیش از 90 درصد از توکن‌های EDG را از طریق Lock drop خود در تابستان 2019 به دست آورده است.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش استخراج بیت کوین - مزایا و معایت استخراج بیت کوین

لاک دراپ چگونه تولید می‌شود؟

لاک دراپ از طریق یک قرارداد هوشمند ایجاد می‌شود که در ازای قفل شدن توکن دیگری، یک توکن جدید ایجاد می‌کند.البته پس از مدت زمان معینی، دارنده توکن می‌تواند علاوه بر توکن‌های قفل شده خود، توکن‌های جدید را نیز مطالبه کند.

با Lock drop چه کاری می‌توان انجام داد؟

با Lock drop چه کاری می‌توان انجام داد؟
با Lock drop چه کاری می‌توان انجام داد؟

Lock drops ممکن است برای توزیع توکن‌ها بین سهامداران مختلف نیز استفاده شود. بدین معنی که اگر کسی در مورد یک شبکه جدید کنجکاو است، لاک دراپ راه خوبی برای مشارکت و تبدیل شدن وی به یک سهامدار اولیه خواهد بود که معمولا این روش به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مزایای اصلی لاک دراپ در مقایسه با روش‌های توزیع توکن قبلی

  • معامله‌گرانی از آن استفاده می‌کنند که از اهمیت رمزنگاری آگاهی دارند و نسبت به پروژه متعهدتر هستند.
  • افزایش امنیت، با ماهیت غیرمتمرکز و بدون مجوز.
  • صرف نظر از وضعیت بازار، توکن‌ها گسترده‌ترین توزیع ممکن را در آن دارند.
  • شانس بالا برای رعایت مقررات، بدون نگرانی از منفعل شدن پروژه.

اصلی‌ترین تفاوت لاک دراپ و ایردراپ در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت لاک دراپ و ایردراپ در چیست؟
اصلی‌ترین تفاوت لاک دراپ و ایردراپ در چیست؟

ایردراپ اولین روشی بود که به طور گسترده دارایی‌های کریپتو را بدون جمع‌آوری پول توزیع می‌کرد. در واقع ایردراپ اساسا توکن‌هایی را به‌ صورت رایگان برای آدرس‌های تصادفی می‌فرستاد به این امید که اگر افراد توکن‌های بیشتری در دست داشته باشند، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیز انجام می‌دهند. اما پس از مدتی، اکوسیستم از مشکلاتی که در این روش از توزیع توکن‌ها وجود داشت آگاه شد.

به بیانی دیگر، با ایردراپ، در بسیاری از موارد، مردم حتی متوجه نمی‌شدند که کیف پول‌شان توکن‌ها را دریافت کرده یا خیر! و یا در چه بازه زمانی پس از پذیرش، به فروش رسیده‌اند. با این حال، بیشتر توکن‌های ایردراپ شده یا به سرعت فروخته می‌شدند یا بدون توجه و اطلاع در کیف پول‌ها باقی می‌ماندند.

از طرفی دیگر، لاک دراپ را می‌توان به عنوان یک نسخه اصلاح شده از ایردراپ در نظر گرفت که یک فرصت برای قفل کردن موقت دارایی‌های رمزنگاری شده کاربران است. حتی اگر دارایی‌های کریپتو خرج یا سوزانده نمی‌شوند، این ایده که نمی‌توان برای مدتی از آن‌ها استفاده کرد، حداقل تا حدودی تعهد به پروژه را نشان می‌دهد. در حالت ایده‌آل نیز، این امر منجر به افزایش دارندگان توکن‌های جدید می‌شود که از همان ابتدا فعال‌تر و علاقه‌مند و متعهد به این پروژه هستند.

اما در ایردراپ ارائه نقدینگی یا سایر اقدامات مرتبط، در گرو تعامل با پروژه است و بر اساس همین اقدامات، توکن‌های رایگان به کاربران ارائه می‌شود. البته می‌توان بدون اینکه با پروژه تعامل داشت، توکن‌های رایگان را نیز دریافت نمود.

بیشتر مطالعه کنید:  کیف پول تلگرام با امکان پرداخت با ارز دیجیتال

به طور کلی، Lock drops برای ایجاد یک جامعه متعهد مناسب‌تر خواهد بود، در حالی که ایردراپ شبکه گسترده‌تری را از نظر بازاریابی ایجاد می‌کند. بدین معنی که اولی به طور فعال‌تر تعهد را در برمی‌گیرد، در حالی که دومی می‌تواند یک تبلیغات سریع ایجاد کند و به سرعت از بین برود. همچنین، همانگونه که ذکر کردیم غالبا توکن‌ها با استفاده از روش ایردراپ به سرعت فروخته می‌شوند و یا حتی ممکن است پروژه مورد توجه قرار نگیرد و دارایی‌ها در کیف پول بمانند.

چرا قفل کردن و رها کردن توکن، در یک بازه زمانی خاص مهم واقع شد؟

چرا قفل کردن و رها کردن توکن، در یک بازه زمانی خاص مهم واقع شد؟
چرا قفل کردن و رها کردن توکن، در یک بازه زمانی خاص مهم واقع شد؟

در واقع وجود یک شبکه غیرمتمرکز و با کیفیت برای هر شرکتی مهم است؛ یک بازار قوی متشکل از معامله‌گرانی که واقعاً به پروژه‌شان اهمیت می‌دهند منجر به علاقه و حمایت بیشتر از شبکه می‌شود که همین علاقه‌مندی به شبکه، باعث بزرگتر و قدرتمند شدن شبکه خواهد شد.

به عبارتی دیگر، زمانی که دارندگان توکن از حقوق ویژه‌ای مانند توانایی تصمیم‌گیری برای تغییرات لازم در سرمایه‌گذاری برخوردار باشند، منبع نگهدارنده توکن نیز اهمیت حیاتی پیدا می‌کند. به عنوان مثال، دارندگان توکن ممکن است تصمیم بگیرند که پروتکل با رای دادن به توکن‌های خود چگونه تغییر کند یا ارتقا یابد. همچنین توکن‌ها می‌توانند به عنوان راهی برای ایمن‌سازی شبکه‌ای که از اثبات سهام استفاده می‌کند کاربرد داشته باشند. در نهایت، وجود طیف وسیعی از دارندگان به این معنی است که شبکه غیرمتمرکزتر خواهد بود و احتمال کمتری دارد که توسط چند حزب کوچک کنترل یا دستکاری شود.

آینده Lock drops چیست؟

همانگونه که در بندهای ابتدایی عنوان شد لاک دراپ یک موفقیت کامل برای پروژه جدید Edge ware با میلیاردها دلار سرمایه در پروژه بوده است که ثابت می‌کند مردم مایل به سرمایه‌گذاری و قفل کردن توکن‌های خود برای پروژه‌های نوآورانه هستند. به همین دلیل فضای کریپتو به توسعه روش‌های جدید توزیع توکن ادامه خواهد داد تا این که از رسیدن توکن‌ها به محق‌ترین افراد ممکن در زمان شروع پروژه‌ها اطمینان حاصل شود.

جمع بندی

لاک دراپ روشی برای توزیع توکن‌ها و دریافت توکن رایگان در یک شبکه بزرگ است، مشابه ICOها یا ایردراپ، اما بدون نیاز به جمع‌آوری سرمایه و پول. در واقع دارندگان توکن یک شبکه خاص “برای مثال اتریوم” اتر خود را با استفاده از یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنند و طبق این قرارداد هرچه وجوه و دارایی مدت زمان بیشتری قفل بماند، پس از راه‌اندازی آن، توکن‌های بیشتری نیز از آن شبکه جدید دریافت خواهند شد. در یک کلام، Lock drop به درجه بالاتری از تعهد نیاز دارد، اما تعهد در ایردراپ کمترین اهمیت را دارد. از سوی دیگر، برای یک Lock drop، باید کریپتو خود را با یک پروتکل جدید به اشتراک گذاشت که خب تقریبا ریسک بالایی را به دنبال خواهد داشت.

اگر برای استفاده از روش‌های فوق به دریافت مشاوره نیاز دارید کارشناسان دیجیکس ۲۴ آماده ارائه راهنمایی به شما معامله‌گران و کاربران عزیز هستند.