با توسعه ارزهای دیجیتال و افزایش شدید قیمت لحظه ای بیت کوین در سال‌های اخیر، شاهد روی آوردن بسیاری از معامله‌گران به بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. افرادی که مشغول فعالیت در این بازار بزرگ هستند، به طور متداول با اصطلاح آلت کوین مواجه می‌شوند.

احتمالا این سوال برای شما نیز به وجود آمده است که آلت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع در دنیای ارزهای دیجیتال به هرگونه رمزارزی که پس از بیت کوین وارد این بازار شده‌اند، آلت کوین گفته می‌شود.

تمامی آلتکوین‌ها بر پایه تکنولوژی بلاکچین ایجاد شده‌اند و امکان انجام معاملات همتا به همتا را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. می‌توان علت به وجود آمدن بسیاری از آلت کوین‌ها را موفقیت چشمگیر پادشاه بازار رمزارزها یعنی بیت کوین دانست.

مقدمه‌ای بر ارز دیجیتال

پیش یافتن پاسخ درست برای اینکه آلت کوین چیست، باید با ارزهای دیجیتال و نحوه به وجود آمدن آن‌ها آشنا شویم. ارزهای دیجیتال در واقع ارزهایی هستند که با استفاده از پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند.ارز دیجیتال چیست

هدف اصلی از ایجاد ارزهای دیجیتال کاهش کلاهبرداری، تقلب و جعل عنوان می‌شود. مهم‌ترین ویژگی که باعث متمایز شدن ارزهای دیجیتال از سایر ارزها و پول‌های بی‌پشتوانه می‌شود، غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکز بودن بدان معنا است که هیچ سازان یا نهاد دولتی نمی‌تواند ارزهای دیجیتال را تحت نظارت یا کنترل خود قرار دهد.

بنابراین هیچ یک از دولت‌ها و سازمان‌های جهانی نمی‌توانند پروژه‌های در حال اجرا بر روی شبکه بلاکچین را تحت کنترل خود درآورند و بر آن‌ها مدیریت کنند. شبکه بلاکچین در واقع یک شبکه گسترده است که تمامی ارزهای دیجیتال در این بستر با یکدیگر مبادله می‌شوند.

می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال در هر نقطه از جهان تراکنش‌های مالی مختلفی را انجام دهید. برای انجام هرگونه تراکنش و معامله در این بستر گسترده باید از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده کنید. این کلید‌ها وظیفه حفظ امنیت در بازار ارزهای دیجیتال را برعهده دارند.

همچنین در جهان ارزهای دیجیتال، شما برای خرید و فروش آلت کوین کارمزد بسیار پایینی را پرداخت می‌کنید. در حالی که در روش‌های سنتی شما برای جابه‌جایی ارز باید مبلغ گزافی را به عنوان کارمزد به بانک‌ها و موسسات مالی پرداخت می‌کردید.

بیت کوین چیست؟

در اوایل سال  بود که با رسیدن قیمت بیت کوین به مرز 13000 دلار، این ارز دیجیتال به اوج شهرت و محبوبیت رسید. برای این که بدانیم آلت کوین چیست، ابتدا باید به ماهیت بیت کوین پی ببریم. در واقع بیت کوین نوعی دارایی دیجیتال به شمار می‌رود که بر بستر شبکه گسترده بلاک چین یا همان زنجیره بلوکی پیاده‌سازی شده است.

خرید بیت کوین با کمترین کارمزد

هدف اصلی از خلق بیت کوین کنار گذاشتن قدرت‌های مرکزی مانند بانک‌ها و سازمان‌های دولتی به شمار می‌آید. بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال غیر متمرکز جهان شناخته می‌شود و از آن تنها ۲۱ میلیون واحد وجود دارد.

رمزارز بیت کوین دارای دو کاربرد اساسی است. شما می‌توانید از بیت کوین برای انجام تراکنش های مالی خود، خرید و فروش محصولات و حتی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ارزان دیگر استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توان به ارز دیجیتال بیت کوین به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کرد و با خرید و فروش آن به سود رسید. با سرمایه‌گذاری در بیت کوین، می‌توانید ارزش پولتان را در برابر عواملی مانند تورم حفظ کنید.

مهم‌ترین مزایای بیت کوین عبارتند از:

  • ارزی دیجیتال که معادل فیزیکی ندارد
  • شفافیت بالا
  • امنیت بالا
  • غیرمتمرکز بودن
  • سرعت بالای تراکنش‌ها
  • کارمزد کم
  • تضمین انجام شدن تراکنش مورد نظر

آلت کوین چیست؟

حالا که با مفهوم و کاربرد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین آشنا شدیم، می‌توانیم ساده‌تر به سوال آلت کوین چیست پاسخ بدهیم. به طور کلی، به تمامی ارزهای دیجیتال که پس از بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده‌اند آلت کوین گفته می‌شود.

آلت کوین چیست؟

اصطلاح آلت کوین برگرفته از ترکیب دو کلمه Alternate و Coin بوده و همان‌طور که از نام آن پیدا است، هدف از خلق آلت کوین‌ها ایجاد جایگزین‌های دیگر برای بیت کوین عنوان می‌شود. در واقع بسیاری از رمزارزهایی که بعد از بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شدند، قصد داشتند که محدودیت‌های موجود در بیت کوین را از بین ببرند و جایگزین آن شوند.

مطابق آمارهایی که در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد، تعداد این ارزهای دیجیتال به بیش از ۵۰۰۰ رسیده است و فروش یا خرید آلت کوین بیش از ۳۴٪ از معاملات بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال با استفاده از آلت کوین‌ها اقدام به راه‌اندازی پروژه‌های مختلف می‌کنند.

همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ، آلت کوین‌های اختصاصی خود را به بازار عرضه کرده‌ و آن‌ها را به عنوان پایه کسب‌وکار خود قرار داده‌اند.‌ 

آلت کوین‌ها چرا بوجود آمده‌اند؟

برای پیدا کردن پاسخ صحیح برای سوال آلت کوین چیست، باید علت به وجود آمدن این ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. پس از ظهور بیت کوین و افزایش محبوبیت خرید و فروش این ارز دیجیتال، بسیاری از افرادی که مشغول فعالیت در این بازار بودند، متوجه وجود نقاط ضعفی در این رمزارز شدند.

بهترین‌ آلت کوین ها برای سرمایه‌گذاری

از مهم‌ترین نقاط ضعف بیت کوین می‌توان به پایین بودن سرعت استخراج کوین و تایید تراکنش‌ها و ظرفیت پایین این رمزارز برای پردازش حجم معملات اشاره کرد. وجود همین نقاط ضعف بسیاری از متخصصان و برنامه‌نویسان را به فکر ایجاد یک جایگزین مناسب برای بیت کوین انداخت. 

همین اتفاق، باعث متولد شدن آلت کوین‌ها شد. متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال تصمیم گرفتند که با ایجاد تغییرات در کد بیت کوین یا صرفا با ایده گرفتن از این ارز دیجیتال موفق، رمزارزهای دیگری را به این بازار عرضه کنند. از آن زمان تا به حال، هزاران آلت کوین به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شده‌اند و معامله‌گران مشغول خرید و فروش آلت کوین در این بازار هستند.

انواع آلت کوین‌ها

با گذر زمان و توسعه و تکامل شبکه بلاک چین، انواع مختلفی از آلت کوین‌ها به بازار معرفی شدند. هر یک از انواع آلت کوین‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که البته برخی از این ارزهای دیجیتال ویژگی‌های متنوعی دارند و نسبت به سایر آلت کوین‌ها کاربردی‌تر هستند. در ادامه با انواع آلت کوین‌ها و ویژگی‌های هر یک از آنها آشنا می‌شویم.

آلت کوین مبتنی بر ماینینگ یا قابل استخراج

شما برای به دست آوردن آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ باید با چالش شکستن قفل بلوک‌ها دست و پنجه نرم کنید و به عنوان یک ماینر، فرایند سخت و پیچیده ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال را پشت سر بگذارید.

معرفی انواع آلت کوین

می‌توان گفت که آلت کوین‌های قابل استخراج یا همان Mining-Based Altcoins بیشترین شباهت را به ارز دیجیتال بیت کوین دارند. یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین آلت کوین‌های حال حاضر جهان، یعنی اتریوم نیز در دسته آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ قرار می‌گیرد.

البته مدتی قبل، اتریوم بلاکچین خود را از سازوکار PoW به PoS تغییر داد و عملا دوره استفاده از کارت گرافیک برای استخراج اتریوم به پایان رسیده است.

آلت کوین‌های مبتنی بر استیکینگ

یکی دیگر از موارد انواع آلت کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، آلت کوین‌های مبتنی بر استیکینگ نام دارد. این آلت کوین‌ها برای تایید تراکنش‌های مختلف از فرایندی به نام استیکینگ کمک می‌گیرند.

همه چیز درباره staking آلت کوین

به طور کلی، فرایند استیکینگ به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. کاربرانی که این ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند، می‌توانند با وثیقه قرار دادن آن برای کمک به پردازش تراکنش‌های شبکه استفاده کنند. یکی از سوالاتی که برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید، ین است که معروف‌ترین ارز دیجیتال این نوع از آلت کوین چیست؟

اولین آلت کوینی که مفهوم Staking را وارد جهان ارزهای دیجیتال کرد، پیر کوین (Peercoin) است که هرگز نتوانست به یکی از ارزهای دیجیتال محبوب تبدیل شود. کازماس (Atom)، اتریوم ۲ و الگورند (Algo) از سایر آلت‌کوین‌هایی به شمار می‌آیند که از فرایند استیکینگ پشتیبانی می‌کنند.

استیبل کوین‌ها

همان‌طور که می‌دانید، قیمت آلت کوین و بیت کوین در بازه‌های زمانی کوتاه دچار نوسانات شدیدی می‌شوند و متخصصان به دنبال یافتن راهی برای کاهش و کنترل این نوسانات هستند.

هدف اصلی از توسعه و عرضه استیبل کوین‌ها یا همان ارزهای دیجیتال باثبات، کاهش نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. علت ثبات استیبل کوین‌ها این است که معمولا برای ایجاد آن‌ها از پشتوانه‌هایی مانند دلار آمریکا، یورو و طلا استفاده می‌شود. 

البته باید به این نکته هم توجه کرد که ایجاد نوسان در قیمت این ارزهای بدون پشتوانه نیز می‌تواند در نهایت باعث ایجاد نوسان در قیمت استیبل کوین‌ها شود. ارز دیجیتال تتر به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار رمزارزها شناخته می‌شود.

توکن‌های اوراق بهادار

همان‌طور که اشاره کردیم، پاسخ به سوال آلت کوین چیست بدون آشنایی با انواع این ارزهای دیجیتال برای ما ممکن نخواهد بود. توکن‌های اوراق بهادار یا همان Security Tokens دسته دیگری از آلت کوین‌ها هستند که شباهت بسیار زیادی به اوراق بهادار و سهام‌های سنتی دارند.

توکن اوراق بهادار چیست؟ مفهوم توکن امنیتی یا Security Token

این توکن‌ها معمولا توسط یک کسب‌وکار بزرگ و شناخته شده یا برای راه‌اندازی استارت آپ‌ها به بازار ارزهای دیجیتال عرضه می‌شوند. برای عرضه این توکن‌ها به بازار از روشی به نام عرضه اولیه سکه یا همان ICO استفاده می‌شود. شما می‌توانید با خرید و فروش این توکن‌ها به کسب درآمد و سود برسید.

توکن ابزاری

یکی دیگر از انواع آلت کوین‌ها، توکن‌های ابزاری یا Utility Tokens نام دارند به منظور بهبود خدمات‌رسانی ایجاد می‌شوند و معمولا به عنوان بخشی از عرضه اولیه توکن، در میان معامله‌گران به فروش می‌رسند.

توکن های کاربردی یا utility tokens چیست؟

کاربران می‌توانند با خرید این آلت کوین‌ها در عرضه اولیه سکه شرکت کنند.اگر بخواهیم برای توکن‌های ابزاری مثالی بزنیم، می‌توانیم به فایل کوین (File Coin) اشاره کنیم که در ICO عرضه شد. هدف از ایجاد فایل کوین، ایجاد فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز بود.

آلت کوین‌ حاکمیتی

همان‌طور که از نام آلت کوین حاکمیتی پیدا است، هر کاربری که این توکن‌ها را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروژه شرکت کند و در واقع از طرف خود به حکم صادر کند که البته باید مورد پذیرش اگثریت جامعه تصمیم گیرنده قراد گیرد.

کاربرانی که این توکن‌های حاکمیتی را در اختیار دارند، نه تنها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط غیرمتمرکزسازی مشارکت کنند، بلکه می‌توانند از کارمزد پرداخت‌های درون شبکه‌ای کسب درآمد کنند. اما شاید این سوال برای شما نیز به وجود بیاید که دلیل به وجود آمدن این نوع آلت کوین چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، از ابتدای پیدایش شبکه بلاک چین، افراد فعال در این حوزه همواره به دنبال غیرمتمرکزسازی فعالیت‌ها بوده‌اند تا بتوانند امنیت و شفافیت تراکنش‌ها را افزایش دهند. وجود آلت کوین‌های حاکمیتی یا همان Governance Tokens برای رسیدن به این هدف، امری ضروری است.

میم کوین‌ها

در ادامه باید با نوع دیگری از آلت کوین‌ها به نام میم کوین نیز آشنا شویم. میم کوین‌ها اخیرا در میان معامله‌گران به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌اند. ریشه به وجود آمدن میم کوین را می‌توان در جوک‌های تصویری که با نام meme شناخته می‌شوند، جستجو کرد.

خرید و فروش میم کوین

دوج کوین، شیبا اینو و بیبی دوج از معروف‌ترین میم کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. اما دلیل اصلی محبوبیت و تقاضای خرید و فروش میم کوین چیست؟

هدف اصلی از ایجاد این آلت کوین‌ها نامشخص است و معمولا میم کوین‌ها در مقایسه با سایر آلت کوین‌ها مانند اتریوم نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کنند. دلیل محبوبیت و افزایش قیمت میم کوین ها را می‌توان به راه افتادن یک موج بزرگ تبلیغاتی درباره میم کوین‌ها دانست.

تبلیغات وسیع درباره میم کوین‌ها باعث شده است که بسیاری از معامله‌گران بی‌تجربه و جوان بدون کسب اطلاعات کافی درباره اهداف پروژه اقدام به خرید میم کوین کنند.

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟

یکی از بزرگترین تفاوت‌های موجود میان بیت کوین و آلت کوین مربوط به قدمت آن‌ها است. همان‌طور که اشاره کردیم، بیت کوین به عنوان اولین و قدیمی‌ترین رمزارز جهان شناخته می‌شود و از بهترین کوین ها برای سرمایه گذاری است.

میم کوین های آینده دار

در نقطه مقابل، اولین آلت کوین در سال 2011 و دو سال پس از بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. با وجود نوسانات شدید قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر، همچنان این ارز دیجیتال پادشاه بازار کریپتو شناخته می‌شود و ثبات ارزش قابل قبولی را از خود نشان داده است

آلت کوین‌ها با وجود این که قابلیت رشد مناسبی دارند، اما احتمال شکست خوردن آن‌ها و ریزش های قیمتی شدید نیز بالا است. یکی دیگر از مواردی که برای پاسخ به این سوال به آن توجه کنیم، این است که آلت کوین‌ها توانسته‌اند با بهبود و بهینه‌سازی شبکه بلاکچین، بسیاری از مشکلات بیت کوین را از میان بردارند و در زمینه‌هایی مانند سرعت و هزینه انجام تراکنش، در مقایسه با بیت کوین عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند.

 به طور کلی در پاسخ به سوال تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست، باید بگوییم که این ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و همه هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. همچنین نباید فراموش کرد که تقریبا همه آلت کوین‌ها با ایجاد تغییراتی جزئی در سورس کد بیت کوین ایجاد شده‌اند. 

کاربرد آلت کوین‌ها چیست؟

در سال‌های اخیر، شاهد رشد چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال و ورود بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ به این بازار بوده‌ایم. همان‌طور که اشاره کردیم، آلت کوین‌ها با هدف بهبود و رفع نواقص بیت کوین و افزودن امکانات جدید وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند و امروزه تعداد آن‌ها به بیش از 5000 رسیده است. اما سوالی که برای بسیاری از معامله‌گران و علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده این است که کاربرد آلت کوین چیست؟

یکی از کاربردهای اصلی آلت کوین‌ها، قابلیت استفاده از آن‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی با سرعت بالای انجام تراکنش و کارمزد پایین می‌باشد که باعث شده‌اند بسیاری از معامله‌گران نقل و انتقالات مالی خود را با استفاده از آلت کوین‌ها انجام دهند. 

از دیگر کاربردهای آلت کوین‌ها می‌توان به تامین سرمایه برای راه‌اندازی انواع استارت آپ‌ها اشاره کرد. به این صورت که اعضای یک مجموعه مدیریتی با شرح اهداف استارت آپ خود اقدام به جذب سرمایه از طریق عرضه توکن‌های اختصاصی خود می‌کنند.

کاربران می‌توانند با خرید این توکن‌ها، روی آن استارت آپ سرمایه‌گذاری کنند و پس از رسیدن استارت آپ به موفقیت و به طبغ رشد ارزش توکن ها، توکن‌های خود را با قیمت بالایی به فروش برسانند. به همین علت، خرید آلت کوین استارت آپ‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران یک گزینه جذاب به شمار می‌آید.

بیت کوین بخریم یا آلت کوین؟

در ادامه مبحث، باید به امنیت سرمایه‌گذاری بر روی این ارزهای دیجیتال اشاره کنیم. تجربه ثابت کرده است که بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی از قیمت و نوسانات بیت کوین پیروی می‌کند. در واقع آلت کوین‌ها به طور کامل از بیت کوین مستقل نیستند و رشد یا ریزش قیمت بیت کوین می‌تواند قیمت آلت کوین‌ها را نیز به شدت تحت‌تاثیر خود قرار دهد. نکته جالبی که در خصوص نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، این است که نوسان قیمت بیت کوین باعث به وجود آمدن نوسانات شدیدتری در آلت کوین‌ها می‌شود.

این امر به ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین ریسک بیشتری دارد. اما از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین بازدهی بسیار پایین تری برای شما خواهد داشت.

به همین علت متخصصان و معامله‌گران باتجربه پیشنهاد می‌کنند که بخشی از سرمایه خود را به خرید بیت کوین اختصاص دهید تا بتوانید از این طریق ریسک را به حداقل مقدار ممکن برسانید. در این صورت می‌توانید باقی سرمایه خود را به خرید انواع آلت کوین‌ها اختصاص دهید و بر روی پروژه‌های آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنید. 

در زمینه خرید خود آلت کوین‌ها نیز بهتر است به سراغ سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتالی بروید که شرکت ها و سرمایه‌گذاران بزرگ روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از پشتوانه خوبی برخوردار هستند. اگر به دنبال یک راه امن و کم خطر برای سرمایه‌گذاری هستید، بیت کوین گزینه مناسبی است، اما اگر به دنبال بازدهی هستید، بهتر است به سراغ آلت کوین‌ها بروید.

برای اینکار میتوانید از طریق سایت هایی مانند coinglass، پورتفولیو شرکت های بزرگی مانند Grayscale را بررسی کنید و دقیق تر و با ریسک مدیریت شده سرمایه گذاری خود را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید.

آلت سیزن چیست؟

درک مفهوم آلت سیزن نقش مهمی را در موفقیت شما در خرید و فروش آلت کوین ایفا می‌کند. به زبان ساده، آلت سیزن به دوره زمانی گفته می‌شود که اکثر سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را روی انواع آلت کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و در این بازه زمانی معمولا شاهد رشد چشمگیر قیمت آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین هستیم.

آلت سیزن چیست

البته در برابر آلت سیزن، رویداد دیگری به نام بیت سیزن نیز وجود دارد که معامله‌گران بیشتر به دنبال خرید بیت کوین هستند. در این دوره شاهد رشد قیمت این رمزارز هستیم.

آلت سیزن معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت بیت کوین ثابت یا در حال افزایش بوده، اما دامیننس(Dominance) آن به صورت پیوسته در حال کاهش باشد. دامیننس به معنای سهم ارزش بازار هر رمزارز در مقایسه با ارزش بازار تمامی رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال است.

کاهش پیوسته دامیننس بیت کوین نشان‌دهنده افزایش دامیننس آلت کوین‌ها است. آلت سیزن بهترین زمان ممکن برای سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند شما را به سودهای قابل توجهی برساند.

زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین

شما برای انتخاب آلت کوین و تعیین زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها باید به سه پارامتر اصلی شرایط کلی بازار، تمایل سرمایه‌گذاران و شرایط خود پروژه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مبحث آلت کوین چیست اشاره کردیم، قیمت آلت کوین‌ها به شدت به نوسانات قیمت بیت کوین وابسته هستند. در نتیجه  یکی از بهترین زمان‌ها برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال و خرید آلت کوین‌ها، هنگامی است که شاهد افزایش قیمت بیت کوین هستیم. این اتفاق معمولا پس از پایان فرایند هاوینگ (Halving) رخ می‌دهد.

از سمت دیگر، شرایط بنیادی پروژه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و میزان رشد یا سقوط قیمت انواع آلت کوین‌ها در دوره‌های زمانی مختلف یکسان نخواهد بود. در نتیجه شما برای تعیین زمان مناسب به منظور سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها باید تحلیل فاندامنتال، بررسی اخبار و رویدادهای مربوط به پروژه مورد نظر خود را در دستور کار قرار دهید.

یکی دیگر از متغیرهای مهم  و تاثیرگذار برای تعیین زمان مناسب برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، توجه به آلت سیزن و بیت سیزن است که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم. به طور کلی، زمانی که قیمت بیت کوین ثابت یا در حال افزایش است و دامیننس آن در حال کاهش باشد، بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری روی آلت کوین می‌باشد.

تحلیل قیمت و نمودار ارزهای دیجیتال

بهترین آلت کوین برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارند، پیدا کردن بهترین کوین ها برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است. شما برای انتخاب بهترین آلت کوین برای انجام سرمایه‌گذاری باید به عوامل و پارامترهای خاصی توجه کنید.

بسیاری از متخصصان بازار ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌کنند که به سراغ سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌هایی بروید که دارای یک تیم مدیریتی حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران قدرتمند هستند و ساخت و اجرای پروژه خود را به پایان رسانده باشند. از دیگر ویژگی‌های بهترین آلت کوین برای سرمایه‌گذاری می‌توان به توسعه دائمی پروژه و امکان خرید و فروش توکن‌ها اشاره کرد.

یکی از بهترین و معروف‌ترین آلت کوین‌های موجود برای سرمایه‌گذاری و کسب سود، ارز دیجیتال اتریوم است که در سال 2013 به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. این ارز دیجیتال بدون محدودیت به بازار عرضه می‌شود و شما می‌توانید برای ذخیره آن از کیف پول رز دیجیتال استفاده کنید.

اتریوم همچنین دارای یک شبکه بلاک چین گسترده است که علاوه بر امکان مبادله ارزهای دیجیتال، می‌توان از آن برای ایجاد قراردادهای هوشمند بدون واسطه استفاده کرد. اتریوم به دنبال حذف تمامی واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های انجام تراکنش‌های مالی است که با توسعه پلتفرم خود در آینده‌ای نزدیک به این هدف دست پیدا می‌کند.

معرفی سبد سرمایه‌گذاری روی بهترین آلت کوین‌ها

معمولا بسیاری از معامله‌گران پس از آشنایی با مفاهیم اولیه و بهترین زمان ممکن برای خرید آلت کوین، با این سوال مواجه می‌شوند که بهترین سبد سرمایه‌گذاری برای آلت کوین چیست؟ کدام آلت کوین‌ها را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنیم تا علاوه‌بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بتوانیم مقدار سود خود را افزایش دهیم؟

برای پاسخ به این سوال‌ها باید با بهترین و محبوب‌ترین آلت کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شویم تا در سرمایه‌گذاری خود موفق تر عمل کنیم.

محبوب‌ترین آلت کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • آلت کوین اتریوم: بزرگ‌ترین و قابل اعتماد‌ترین بستر برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز
  • آلت کوین تتر یا USDT: از اولین و محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو (برای حفظ ارز پول در کشورهایی تورم بالایی دارند)
  • آلت کوین ریپل: XRP یکی دیگر از آلت کوین‌های محبوب دنیای ارزهای دیجیتال که قیمت آن دچار جهش‌های ناگهانی می‌شود.
  • بایننس کوین یا BNB: توکن رسمی صرافی بایننس یکی از ده رمزارز برتر جهان است.
  • آلت کوین پولکادات: یکی از پروژه‌های بزرگ بلاکچین که ارزش بازار آن به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است و به شدت اتریوم را تهدید می‌کند.
  • لایت کوین یا LTC: یکی از اولین آلت کوین‌های عرضه‌شده به بازار کریپتوکارنسی
  • بیت کوین کش یا BCH: یکی از هارد فورک‌های موفقیت‌امیز بیت کوین که در سال 2017 عرضه شد.
  • کاردانو: یک پلتفرم بلاک چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام که به تازگی امکان انتشار NFT و میم کوین بر روی شبکه آن ایجاد شده است
  • استلار: امکان انجام تراکنش با کمترین کارمزد و بیشترین سرعت در هر نقطه از جهان
  • چین لینک: محدودیت عرضه کل LINK در آینده باعث افزایش قیمت این رمزارز خواهد شد.

معایب آلت کوین چیست؟

نمی‌توان بدون اشاره به مزایا و معایب آلت کوین‌ها به سوال کلی آلت کوین چیست جواب واضحی داد. به دلیل جذابیت بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، امروزه همه معامله‌گران تنها درباره نقاط قوت آلت کوین‌ها صحبت می‌کنند. اما شما باید بدانید که آلت کوین‌ها در کنار مزایای خاص خود معایبی نیز دارند.

بهترین آلت‌کوین‌ها

برای سرمایه‌گذاری روی انواع آلت کوین‌ها همواره باید به نقاط ضعف این ارزهای دیجیتال نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید تا در سرمایه‌گذاری خود با شکست مواجه نشوید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین نقاط ضعف آلت کوین‌های موجود در بازار رمزارزها آشنا می‌شویم.

پروژه‌های کلاهبرداری

یکی از بزرگترین معایب آلت کوین‌ها امکان ایجاد پروژه‌های کلاهبرداری و اسکم است. بسیاری از کلاهبرداران با ارائه قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم، آلت کوین‌های خود را با کمترین هزینه ممکن ایجاد می‌کنند و توکن‌های خود را با روش‌های مختلف عرضه اولیه به فروش می‌رسانند.

تعداد بسیار زیاد آلت کوین‌ها باعث شده است که تشخیص این پروژه‌های اسکم برای سرمایه‌گذاران بسیار دشوار باشد. به همین علت، متاسفانه بسیاری از افراد در دام این پروژه‌های کلاهبرداری اسیر می‌شوند.

عدم ایجاد یک بستر غیرمتمرکز

یکی از ایرادات بزرگ دیگری که متخصصان به آلت کوین‌ها نسبت می‌دهند، این است که بسیاری از آن‌ها هدف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال یعنی تمرکز زدایی را از یاد برده‌اند و در واقع به صورت غیرمستقیم تحت نظارت نهادها و سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کنند.

در واقع در بسیاری از این پروژه‌ها فقط مدل ثبت داده‌ها تغییر پیدا کرده است و سیستم مدیریتی آن‌ها با سازمان‌های متمرکز تفاوت چندانی ندارد.

نوسانات شدید قیمت آلت کوین‌ها

در ادامه بررسی سوال معایب آلت کوین چیست، نوبت به نوسانات شدید قیمت آلت کوین‌ها می‌رسد. همان‌طور که اشاره کردیم، افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین به تومان و دلار باعث به وجود آمدن نوسانات شدید در قیمت انواع آلت کوین‌ها می‌شود.

به دلیل وجود همین نوسانات، بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ همچنان از ورود به بازار ارزهای دیجیتال خودداری می‌کنند. البته پیش‌بینی می‌شود که با توسعه شبکه بلاک چین این ایراد بزرگ در آینده‌ای نزدیک برطرف شود. 

مزایای آلت کوین چیست؟

همان‌طور که در بخش آلت کوین چیست اشاره کردیم، هدف اصلی از خلق آلت کوین‌ها برطرف کردن نقاط ضعف بیت کوین‌ بود. با وجود این که هنوز آلت کوین‌ها نتوانسته‌اند به محبوبیت و مقبولیت بیت کوین دست پیدا کنند، اما نمی‌توان از مزایای آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

آلت کوین‌ها می‌توانند کاربردهای تازه‌ای را برای فناوری بلاکچین اضافه کنند و باعث افزایش مقیاس‌پذیری شبکه‌های مختلف بلاکچین شوند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایای آلت کوین‌ها که باعث ایجاد تحول در بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

کاهش کارمزد تراکنش‌های مالی

از مزایای مهم ظهور آلت کوین‌ها می‌توان به کاهش مقدار کارمزد انجام تراکنش‌های مختلف اشاره کرد. کارمزد پایین یکی از نقاط قوت آلت کوین‌ها در برابر بیت کوین به شمار می‌رود.

در حال حاضر ارزش ارز دیجیتال بیت کوین شاهد رشد چشمگیری بوده که این امر باعث افزایش ترافیک شبکه شده است. به همین علت کاربران برای مبادله بیت کوین و انجام تراکنش باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنند.

 در حال حاضر پرداخت کارمزد تراکنش‌های رمزارز بیت کوین برای معامله‌گران مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که برای انجام تراکنش از آلت کوین‌ها استفاده کنند.‌ آلت کوین‌ها در زمینه کاهش کارمزد تراکنش‌ها عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده‌اند.

ایجاد یک فضای رقابتی

در پاسخ به مزایای آلت کوین چیست، باید به این نکته اشاره کنیم که عرضه تعداد زیادی از انواع مختلف این رمزارزها به بازار ارزهای دیجیتال باعث افزایش رقابت و تمایل معامله‌گران براسرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

امروزه معامله‌گران می‌توانند با خرید و فروش آلت کوین‌های متنوع در بازار ارزهای دیجیتال سود بیشتری را به دست آورند. کسب سود بیشتر به معامله‌گران انگیزه می‌دهد که سرمایه خود را افزایش دهند. از طرف دیگر، رقابتی شدن این بازار باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌دارانی که پیش‌تر تمایلی برای ورود به این بازار را نداشتند، به دلیل وجود پتانسیل بالا برای کسب سود از آلت کوین‌ها استقبال کنند.

افزایش سرعت پردازش تراکنش

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آلت کوین‌ها که باعث تمایز آن‌ها از بیت کوین می‌شود، سرعت بالای پردازش تراکنش است. به طور کلی، بیت کوین در هر ثانیه تنها می‌تواند ۷ تراکنش را پردازش کند که این سرعت برای انجام تراکنش‌های روزمره چندان مناسب نیست.

در نقطه مقابل آلت کوین‌هایی مانند ترون می‌توانند در هر ثانیه بیش از ۲۰۰۰ تراکنش را پردازش کنند و از سرعت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. در نتیجه می‌توان گفت که آلت کوین‌ها توانسته‌اند به خوبی نقطه ضعف بیت کوین در سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها را به خوبی برطرف کنند.

میم کوین‌ها

همان‌طور که در ابتدای مباحث مربوط به آلت کوین چیست اشاره کردیم، میم کوین‌ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که براساس میم‌ها(شوخی) ایجاد شده‌اند. از شناخته‌شده‌ترین میم کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به دوج کوین (DODGE) و شیبا اینو (SHIB) اشاره کرد.

معامله‌گران باتجربه پیشنهاد می‌کنند که روی میم کوین‌ها سرمایه‌گذاری نکنید، زیرا عمده محبوبیت این آلت کوین‌ها به دلیل تبلیغات گسترده ایجاد شده است و هدف از ایجاد آن‌ها چندان مشخص نیست.

در نتیجه با وجود این که سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها می‌تواند برای شما سودآور باشد، اما ریسک بسیار زیادی را به دنبال دارد و ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود. برای شروع سرمایه‌گذاری بهتر است به سراغ گزینه‌های امن‌تر مانند اتریوم بروید.

آلت کوین‌ها؛ دروازه‌ای برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال به هرگونه رمزارزی که پس از بیت کوین به این بازار عرضه شده باشد، آلت کوین گفته می‌شود. آلت کوین‌ها با هدف بهبود و از بین بردن نقاط ضعف بیت کوین ایجاد شده‌اند و در برخی از موارد مانند افزایش سرعت تراکنش و کاهش کارمزد‌ها نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی را از خود نشان داده‌اند.

تاثیرپذیری شدید آلت کوین‌ها از نوسانات قیمت بیت کوین یکی از بزرگ ترین مشکلات این ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند.

جمع بندی

آلتکوین ها به ضورت کلی به هر ارز دیجیتال‌ای غیر از بیت کوین گفته میشود و به دلیل حجم بازار کمتر نسبت به بیت کوین، در زمان های افت و خیز بازار، نوسانات بسیار بیشتری از بیت کوین دارند. برای سرمایه گذاری در الت کوین ها باید با تمام جنبه های آن آشنایی کامل داشته باشد که در این مقاله کامل به آنها پرداختیم.

برای خرید و فروش انواع آلت کوین ها میتوانید با مراجعه به صفحه قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال صرافی دیجیکس 24، بر اساس تحقیقات خود ارز دیجیتال مورد نظر را معامله کنید.