قیمت تتر و دلار کاغذی عموما با هم برابر است اما گاهی به دلایل مختلف تفاوت جزئی پیدا می‌کنند. در واقع ارز دیجیتال تتر یک رمزارز کاربردی در معاملات بین المللی‌ست که به دلیل داشتن ثبات در ارزش و امکان انتقال و جابجایی ساده از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که یک واحد تتر همیشه برابر با یک دلار است مگر این که بازار ارز دچار نوسانات شدید باشد. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با ادامه مجله دیجیکس ۲۴ همراه باشید تا به بررسی ارتباط قیمت دلار کاغذی و تتر  و تبدیل دلار به تتر بپردازیم.

چرا قیمت تتر و دلار کاغذی با هم برابر است؟

تتر یکی از کاربردی‌ترین ارز‌های دیجیتال است که با هدف جایگزینی دلار کاغذی به بازار تزریق شد. در واقع اینگونه می‌توان عنوان کرد که امروزه زندگی واقعی انسان‌ها به دنیای مجازی و دیجیتال گره خورده و ناخواسته بسیاری از اقدامات کاری و روزمره در بستر اینترنت و دنیای مجازی انجام می‌گیرد.

با توجه به این که در بسیاری از معاملات بین المللی میزان تراکنش مالی دارای ارقام بسیار بالایی است، پس به یک واحد پولی با ارزش و قیمت ثابت احتیاج خواهد بود تا بتوان بر اساس آن و بدون مشکل، معاملات را انجام داد. بر این اساس ارز دیجیتال تتر در ابتدا با هدف جایگزینی دلار کاغذی به بازار عرضه شد تا بتواند جایگزین مناسبی در تراکنش‌های رمزنگاری شده باشد، در نهایت نیز همین امر سبب شد تا قیمتی مساوی با دلار داشته باشد.

به عبارتی دیگر اهمیت و ارزش تتر به گونه‌ای است که تعداد بسیاری از صرافی‌ های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی از آن پشتیبانی می‌کنند همچنین می‌توان در انواع کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری روی انواع شبکه ها (شبکه ترون ، شبکه  اتریوم ، شبکه بایننس و … ) نیز از این ارز استفاده نمود. گفتنی است که تتر در دسته استیبل کوین‌ها قرار دارد و نوسانات دنیای سیاست و اقتصاد تاثیر چندانی بر روی قیمت آن نخواهد داشت.

تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در چیست؟

بر اساس موارد عنوان شده، ارز دیجیتال تتر با هدف جایگزینی دلار کاغذی به بازار تزریق شده از این رو ارزش یکسانی دارند، اما سوال اینجاست که آیا واقعا قیمت دلار کاغذی و ارز دیجیتال تتر با هم برابر هستند؟ آیا می‌توان با خرید تتر به همان میزان سودی رسید که با خرید دلار کاغذی به دست می‌آید؟

در پاسخ به سوالات عنوان شده می‌توان گفت که قیمت۱ واحد تتر همیشه برابر با ۱ دلار کاغذی است اما معادل ریالی آن‌ها هیچگاه با یکدیگر برابر نیست. در واقع قیمت ۱ دلار کاغذی به ریال و همچنین ۱ واحد تتر به ریال همیشه متفاوت هستند و هیچگاه نمی‌توان آن‌ها را با نرخ ریال، به یک قیمت خریداری نمود.

بررسی دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی

اگر قصد خرید تتر از صرافی ایرانی یا دلار کاغذی را دارید بهتر است بدانید که قیمت روز تتر در آن‌ها در ایران بنا به دلایل خاصی با یکدیگر برابر نیست، این دلایل شامل موارد زیر هستند:

یکی از مهم‌ترین علت‌های تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر به ریال، سیاست‌های ارزی ایران است که همیشه به دلایل متفاوتی با نوسانات زیاد همراه بوده و در قیمت خرید دلار تاثیر گذاشته است. همانطور که می‌دانید سیاست‌های ارزی ایران تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد که با نوسانات زیادی همراه است به گونه‌ای که قیمت دلار کاغذی در صرافی‌ها به صورت لحظه‌ای اعلام خواهد شد.

در بررسی دیگر برای علت تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر می‌توان به گپ قیمتی اشاره کرد. در واقع گپ قیمتی به این معناست که در ابتدا ارزش یکی از این دو ارز افزایش پیدا می‌کند و نرخ ارز دوم در بازه کوتاهی بالا می‌رود. این میزان از تفاوت قیمت در مدت کوتاه باعث می‌گردد تا ارزش هر دو ارز به ریال، هیچگاه با یکدیگر برابر نباشد.

دلیل بعدی که منجر به ایجاد تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر می‌شود، کارمزد معاملاتی است. عموما برای خرید دلار باید به صرافی‌های فیزیکی مراجعه کرد اما می‌توانید از طریق صرافی‌های آنلاین نیز این اقدامات را انجام دهید؛ اما در نظر داشته باشید که در هر حالت باید مبلغی را تحت عنوان کارمزد خرید پرداخت نمایید.

در زمان خرید ارز دیجیتال از صرافی معتبر ایرانی یا خارجی از طریق شبکه‌های مختلف نیز، هزینه‌ای تحت عنوان کارمزد خرید وجود دارد که بنا بر سرعت تراکنش و جابجایی شبکه این میزان کارمزد متفاوت است. در واقع می‌توان اینگونه عنوان کرد که توان و سرعت پردازش تراکنش‌ها از عامل‌های موثر در میزان کارمزد هر شبکه است که در قیمت ارز دیجیتال تتر تاثیر زیادی دارد.

با این حساب بنابر توضیحات عنوان شده می‌توان کارمزد معاملاتی را دلیل سوم تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر معرفی نمود. تا به اینجا مشخص شد که قیمت دلار کاغذی و تتر با هم برابر هستند اما نه در بازار ارزی ایران! چرا که میزان نرخ‌گذاری این دو ارز بنا در یک بازه زمانی مشخص، به دلایل مذکور هیچگاه برابر نخواهد بود؛ این در حالی است که در بازار‌های جهانی ارز، قیمت این دو مورد با یک نرخ مشخص تعیین می‌شود.

آیا تفاوت قیمت تتر و دلار در میزان سرمایه‌گذاری تاثیر دارد؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری ارزی را دارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تمامی جوانب را بسنجید تا بتوانید یک انتخاب معقولانه و پرسود انجام دهید. به عنوان مثال برای سرمایه‌گذاری ارزی بر روی دلار کاغذی و تتر ابتدا باید شرایط اقتصادی خود را در نظر بگیرید؛ یعنی بهتر است بدانید که امروزه تحریم‌های سیاسی بر روی سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی تاثیرات زیادی خواهد داشت، به همین دلیل خرید دلار کاغذی اقدام پر رسیکی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که خرید ارز دیجیتال تتر برای تراکنش‌های خارجی و در بازار‌های بین المللی پرسود است این در حالیست که در معاملات داخلی نمی‌توان روی این موضوع سرمایه‌گذاری چندان موفقی داشت. در هر حالت بهترین کار دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای است تا بر اساس آن سرمایه‌گذاری پرسودی را رقم زد.

جمع ‌بندی

قیمت ارز تتر و دلار کاغذی با هم برابر هستند اما در صورتی که قصد خرید و سرمایه‌گذاری بر روی این دو ارز را دارید بهتر است بدانید که قیمت آنها بر اساس ریال محاسبه می‌شود و به هیچ عنوان در ایران با هم برابر نیستند. دلایل زیادی منجر به ایجاد تفاوت این دو ارز در بازار‌های داخلی ایران می‌شود که با بررسی و لحاظ کردن آن‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاری مطمئنی را تجربه کنید.

از سوی دیگر، تفاوت قیمت دلار کاغذی و ارز تتر در بازار معاملات و سرمایه‌گذاری به خوبی مشهود است به طوری که تتر یک پشتوانه از پول نقد به شمار می‌آید و استفاده از آن در معاملات خارجی بسیار ساده‌تر است؛ از این رو خرید ارز دیجیتال تتر معامله‌ای بسیار سودمندانه‌تر محسوب می‌شود اما این سوددهی در گرو دریافت مشاوره و انجام معاملات مطمئن در صرافی‌های معتبری همچون دیجیکس ۲۴ خواهد بود.