قیمت تتر از قیمت دلار کاغذی همواره مقداری بالاتر است چرا که تقاضا برای خرید و فروش ارز دیجیتال بسیار بالاست و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت یک دارایی می‌شود. در واقع تتر را می‌توان بزرگ‌ترین استیبل کوین در دنیا معرفی کرد به همین علت قیمت آن همیشه برابر با یک دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

البته با توجه به این توضیح، سوالی که پیش می‌آید این است که اگر تتر و دلار کاغذی قیمت برابر دارند، پس چطور می‌توان گفت که قیمت تتر از دلار بیشتر است؟

در مقاله‌ی «استیبل کوین تتر چیست» در مورد این ارز دیجیتال بطور مفصل توضیح دادیم و حالا با ادامه این مطلب در مجله دیجیکس ۲۴ همراه ما باشید تا بیشتر به بررسی این تفاوت قیمت بپردازیم. 

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی

با وجود این که در دنیای ارز‌های واقعی و دیجیتال، یک واحد تتر همیشه برابر با یک دلار است، اما گاهی بنا به برخی دلایل، قیمت این دو با یکدیگر متفاوت هستند. به بیان دیگر می‌توان اینگونه عنوان کرد که یک تتر یا USDT ارزش ثابت دارد و به عنوان یک استیبل کوین معرفی می‌شود، یعنی پشتیبان آن یک دلار است.

تتر چیست

با توجه به این که تتر به عنوان رمز در اختیار افراد قرار می‌گیرد و ارزش آن به صورت یک دلار در ذخایر کمپانی تولید کننده قرار می‌گیرد، پس به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش کمتری برای آن در نظر گرفت. البته گاهی به دلایل متفاوت ممکن است قیمت تتر از دلار کاغذی بیشتر باشد که شامل موارد زیر هستند: 

عرضه و تقاضا

از دیرباز تا به امروز افزایش تقاضا برای هر چیز، عامل تحریک کننده قیمت آن به شمار می‌آید. در واقع تقاضای بالا، موجب تولید بیشتر خواهد شد. از این رو عرضه کنندگان با هدف کسب سود بالاتر، قیمت را افزایش می‌دهند. بر اساس مطالب عنوان شده افزایش تقاضای تتر نیز تاثیر زیادی در افزایش قیمت آن خواهد داشت و امروزه به دلیل تقاضا برای خرید تتر ممکن است قیمت آن از یک دلار نیز بیشتر شود.

نمودار عرضه و تقاضا

به بیانی دیگر زمانی که عرضه یک چیز از میزان تقاضای آن بیشتر باشد، به طور خودکار ارزش آن کاهش پیدا می‌کند، چرا که هیچ بازار رقابتی برای خرید باقی نمی‌ماند. پس زمانی که میزان ارز دیجیتال به نسبت تقاضای جامعه کمتر باشد، بر اساس قانون نانوشته درصد تقاضا برای خرید آن افزایش و به تبع قیمت آن نیز بالا می‌رود به همین دلیل عرضه کنندگان باید یک تعادل بین این روال عرضه و تقاضا ایجاد کنند. 

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش تصویری تبدیل ریال به تتر و انتقال تتر به کیف پول

بطور مثال، زمانی که بازار ارزهای دیحیتال شروع به ریزش میکنند، به دلیل تقاضای بالای مردم برای خرید تتر جهت خرید ارزهای دیحیتال در قیمت های پایین تر، بین قیمت تتر و قیمت دلار اختلاف میافتد که البته این اختلاف قیمتی بالا، پس از چند روز کاهش میابد.

سیاست‌های ارزی داخلی

با داشتن حداقل اطلاعات درباره بازار ارز و دلار به راحتی می‌توانید دلیل بیشتر بودن قیمت روز تتر از دلار کاغذی را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال در سال‌های اخیر قیمت دلار در بازار داخلی نوسانات شدید داشته که دلیل آن وجود تحریم‌ها و سیاست‌های ارزی است بنابراین با توجه به نوسانات ارز و عم تعادل و ایستایی در نرخ دلار افراد به دنبال راه امن و مطمئن‌تر هستند.

قیمت دلار

همچنین با وجود نوسانات قیمت دلار کاغذی، دولت برای جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو، محدودیت‌هایی را برای خرید دلار قائل شد. 

در واقع شما می‌توانید میزان محدودی از دلار کاغذی را در یک بازه زمانی خاص خریداری نمایید؛ این در حالی است که خرید ارز دیجیتال تتر بدون هیچ محدودیتی امکان‌پذیر است و می‌توانید آن را از یک مبدا برای انجام خرید‌های بین المللی خود انتخاب نمایید.

بنابراین سرمایه‌گذاری با خرید ارز دیجیتال تتر راهی امن و مطمئن به شمار می‌آید که به واسطه آن می‌توان بدون صرف هزینه بیشتر و محدودیت در خرید، معاملات داخلی و بین المللی خود را انجام داد.

ارزش هر واحد ریال

از عمده دلایلی که باعث می‌شود تا ارزش تتر به نسبت دلار بیشتر باشد، ارزش ریال است. با وجود این که قیمت هر واحد تتر یک دلار محاسبه می‌گردد و قیمت دلار کاغذی نیز بر اساس واحد پولی برابر با یک دلار تعیین می‌شود اما مقایسه قیمت هر دو مورد بر پایه ریال گاهی متفاوت‌تر خواهد بود. 

در واقع بر اساس ارزش پولی ریال بر روی این دو واحد ارزی، گپ قیمت وجود خواهد داشت ، به این معنا که ارزش هر دو در لحظه تعیین نمی‌شود! یعنی ابتدا یک واحد ارزی تعیین قیمت شده سپس واحد ارزی بعدی مورد قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد که این امر موجب ایجاد گپ قیمت یا تفاوت قیمت خواهد بود. 

بیشتر مطالعه کنید:  یو اس دی کوین چیست؟ نگاهی جامع به بازار USDC

کارمزد خرید

تتر یکی از پرکاربرد‌ترین ارز‌های دیجتال است که در بستر بلاک‌چین‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شود. با وجود اینکه هر بلاک‌چین ساختار و مقیاس‌پذیری خاص خود را دارد پس در نهایت کارمزد تعیین شده نیز متفاوت خواهد بود. در واقع شبکه‌هایی که تراکنش کمتری در لحظه دارند کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند به این دلیل که ماینر‌های این شبکه تراکنش‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

بنابراین هرچه میزان تراکنش‌ها افزایش پیدا کند شما نیز باید کارمزد بیشتری برای پرداخت ارزهای دیجیتالی پرداخت کنید. دقت داشته باشید که این میزان از کارمزد نیز در صرافی‌های بزرگ بر پایه ریالی تعیین می‌شود. 

در بازار ارز دیجیتال ایران نیز، تتر با استاندارد ERC 20 شبکه اتریوم قابل خرید است و معمولا افرادی که قصد خرید از این شبکه را دارند نرخ فی بالاتری را پرداخت می‌نمایند

چگونه می‌توان بین قیمت تتر و دلار کاغذی تعادل ایجاد کرد؟ 

همانگونه که عنوان شد دلایل زیادی وجود دارد تا ارزش یک واحد تتر بیشتر از ارزش یک دلار کاغذی باشد. البته یکی از روش‌های متعادل‌سازی قیمت تتر و دلار کاغذی، کنترل عرضه و تقاضا است.

برای این کار هنگامی که عرضه کنندگان ارز دیجیتال تتر می‌بایست حد تعادل را رعایت کنند، (زمانی که میزان تقاضا برای دلار بالا و به تبع ارزش پولی آن بیشتر از یک دلار شد) با عرضه به هنگام سعی نمایند نرخ بازار را متعادل سازند. البته توجه داشته باشید که عرضه بیش از اندازه تتر باعث ایجاد نوسان قیمت خواهد شد که در این شرایط باید میزان عرضه کنترل شود. 

تبدیل دلار به تتر

نحوه تبدیل دلار به تتر

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، با افزایش تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال، افرادی که دارایی هایی مانند دلار داشتند، تمایل دارند تا دلارهای خود را مستقیم به تتر تبدیل کنند و سپس اقدام به خرید ارز دیجیتال نمایند. برای این کار کافیست به یک صرافی فیزیکی که از ارز دیجیتال نیز پشتیبانی میکند مراجعه کرده و دلار را به تتر تبدیل کنید.

جمع ‌بندی

قیمت تتر از دلار کاغذی بیشتر است که این امر بر اساس دلایل متفاوتی رخ می‌دهد. در واقع ماهیت تتر و دلار تعیین کننده میزان نرخ آن‌ها است. به عباتی دیگر تتر ماهیت فیزیکی ندارد و به صورت ارز دیجیتال رمزنگاری شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، علاوه بر این قانون‌گذاری‌هایی در زمینه خرید و فروش آن وجود دارند که به صورت غیرمتمرکز قابل تبادل هستند.