به هزینه پرداخت‌شده از سوی کاربران برای تایید تراکنش‌ها, کارمزد انتقال ارز دیجیتال گفته می‌شود. تمامی افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال به ترید و خرید و فروش رمزارزها مشغول هستند به خوبی با مفهوم کارمزد انتقال آشنایی دارند.

شما در کنار هزینه‌ای که برای ارسال دارایی‌های دیجیتال خود از یک آدرس به آدرس دیگر پرداخت می‌کنید و برای خرید و فروش سریع ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف نیز موظف به پرداخت کارمزد هستید.

نحوه محاسبه کارمزد در صرافی‌ها و شبکه‌های بلاک چین مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین شبکه‌های بلاک چین از این نظر و کمترین کارمزد صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال آشنا کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

کارمزد انتقال ارز دیجیتال در صرافی چیست؟

انجام تراکنش در شبکه بلاک چین رمزارزهای مختلف نیز درست مانند انجام سایر تراکنش‌ها در زندگی روزمره برای ما هزینه‌هایی مانند کارمزد تراکنش را به دنبال دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، شما برای تایید تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه بلاک چین باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید که به آن کارمزد انتقال ارز دیجیتال یا Transaction Fee گفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی: کارمزد رایگان انتقال ارز دیجیتال در صرافی ایرانی

مقدار کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در تعیین مقدار کارمزد تراکنش اثرگذار باشند، می‌توان به تعداد درخواست‌ها، ظرفیت شبکه و میزان شلوغی شبکه بلاک چین اشاره کرد.

به طور کلی، هر چه حجم درخواست‌ها و میزان شلوغی شبکه بلاک چین بیشتر باشد، شما برای انجام و تایید تراکنش خود باید کارمزد انتقال بیشتری را پرداخت کنید.

مقدار کارمزد در شرایط عادی و در هنگام پایین بودن میزان درخواست‌ها کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید انتقال تراکنش‌های خود را با صرف هزینه کمتری تایید کنید.

نحوه محاسبه کارمزد صرافی

یکی از سوالاتی که معمولا برای معامله‌گران بازار کریپتو به وجود می‌آید این است که کارمزد انتقال ارز دیجیتال در صرافی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، شما برای انجام تراکنش‌های مختلف علاوه‌بر پرداخت کارمزد شبکه بلاک چین باید درصدی از مبلغ تراکنش خود را به عنوان کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال یا انتقال به صرافی مورد نظر پرداخت کنید.

در واقع دریافت کارمزد بابت انجام تراکنش‌های مختلف در بازار ارزهای دیجیتال منبع اصلی درآمد صرافی‌های کریپتویی به شمار می‌آید. در ادامه با روش محاسبه کارمزد تراکنش انتقال و خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ایرانی و خارجی آشنا می‌شویم.

مقاله پیشنهادی: خرید تتر بدون کارمزد

کارمزد انتقال ارز در صرافی‌ها

کارمزد انتقال ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی، تمامی صرافی‌ها برای محاسبه مقدار کارمزد تراکنش از سیاست مشابهی استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: سریع ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

این صرافی‌ها برای تشویق معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به انجام تراکنش‌های سنگین‌تر، معمولا با افزایش حجم معاملات مقدار کارمزد کمتری را از کاربران خود دریافت می‌کنند. به همین علت ممکن است برخی از صرافی‌ها برای تشویق معامله‌گران کارمزد انتقال رایگان ارز دیجیتال را نیز در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، در صورتی که یک صرافی برای انتقال ارزهای دیجیتال تا سقف 10 میلیون تومان (200 تتر) در حدود 0.5 تا 7.5 درصد کامزد بر اساس نوع رمزارز دریافت کند، این رقم در خصوص انتقال ارزهای دیجیتال در بازه 100 میلیون تا 1 میلیارد تومان به کمتر از 0.5 درصد خواهد رسید.

کارمزد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها

کارمزدی که صرافی‌های مختلف برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از شما دریافت می‌کنند، معادل همان کمیسیونی است که شما برای معامله سهام در بازار بورس باید به کارگزاری خود پرداخت کنید.

محاسبه مقدار این کارمزد به صورت مستقیم به صرافی مورد نظر بستگی دارد و از هر صرافی به صرافی دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که کارمزد خرید و فروش ارزهای دیجیتالی که شما به صرافی مورد نظر پرداخت می‎کنید، با کارمزد شبکه تفاوت دارد.

آیا صرافی ایرانی بدون کارمزد وجود دارد؟

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال در بازار ارزهای دیجیتال به دنبال پیدا کردن راهکاری برای فرار از پرداخت کارمزد انتقال ارز دیجیتال در صرافی ایرانی هستند. به همین علت این دسته از کاربران تمایل دارند در وبسایت صرافی ثبت‌نام کنند که مقدار کارمزد آن برابر یا نزدیک با صفر باشد. 

قبلا اشاره کردیم که دریافت کارمزد برای انتقال یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال منبع اصلی درآمد صرافی‌های ایرانی و خارجی به شمار می‌آید. در نتیجه چگونه ممکن است که یک صرافی معتبر حاضر شود که کارمزدی را برای انجام تراکنش‌ها از کاربران خود دریافت نکند و به صورت کاملا رایگان خدمات و امکانات خود را در اختیار معامله‌گران قرار دهد؟

اطمینان داشته باشید که هیچ صرافی ای وجود ندارد که امکان انجام تراکنش‌های مختلف بدون نیاز به پرداخت کارمزد را برای شما فراهم کند؛ مگر در مواردی خاص و با هدف تشویق شما به انجام تراکنش‌های بیشتر.

بطور مثال با امکانی که در صرافی دیجیکس۲۴ ایجاد شده است، شما با استفاده از انتقال داخلی می‌توانید رمزارز مور نظر خود را بدون کارمزد و کاملا رایگان به کوینکس منتقل نمایید یا از کوینکس جهت فروش ارز دیجیتال با بهترین قیمت به صرافی دیجیکس۲۴ منتقل کنید.

کمترین کارمزد انتقال ارز دیجیتال

تمامی معامله‌گران و کاربران فعال در بازار ارزهای دیجیتال به دنبال کاهش میزان کارمزد پرداختی هستند تا بتوانند مقدار سود خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های موجود برای کاهش کارمزد انتقال ارز دیجیتال، استفاده از شبکه بلاک چینی برای انجام معاملات و تراکنش‌ها است که کارمزد کمتری را دریافت کند.

کارمزد تراکنش در شبکه‌های مختلف نیز درست مانند صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه با محبوب‌ترین شبکه‌ها و میزان کارمزد تراکنش دریافتی از سوی آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • شبکه بیت کوین: شبکه بیت کوین اولین و یکی از بهترین شبکه‌های موجود برای انتقال ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. هر جند این شبکه کارایی و امنیت بسیار بالایی دارد، اما کارمزد زیادی را از کاربران خود دریافت می‌کند
  • شبکه انتقال اتریوم ERC20: شبکه اتریوم مبتنی بر استاندارد ERC-20 در حال حاضر از بیش از 95 درصد ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و نسبت به شبکه بیت کوین سرعت بسیار بالاتری دارد. اما این شبکه نیز درست مانند شبکه بلاک چین بیت کوین کارمزد زیادی را از کاربران دریافت می‌کند
  • شبکه BEP2 و BEP20 بایننس: بایننس این دو شبکه را به صورت موازی و همزمان راه‌اندازی کرد. مهم‌ترین مزیت این دو شبکه دریافت کارمزد بسیار پایین برای انجام تراکنش‌ها است
  • شبکه انتقال کوکوین: این شبکه به صورت اختصاصی در اختیار صرافی کوکوین قرار دارد و در مقایسه با شبکه ERC-20 کارمزد بسیار پایین‌تری را دریافت می‌کند

کارمزد انتقال تتر

افرادی که به دنبال خرید تتر ارزان هستند و قصد کاهش کارمزد انتقال ارز دیجیتال را دارند، باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشند. انتخاب بهترین صرافی خرید تتر اولین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

از دیگر عوامل موثر در کاهش مقدار کارمزد خرید تتر، انتخاب شبکه مناسب برای انتقال ارز تتر می‌باشد که در جدول زیر می‌توانید بهترین شبکه‌های بلاک چین برای انتقال یا خرید و فروش ارز دیجیتال تتر را مشاهده کنید.

نام شبکه مقدار کارمزد به تتر (USDT)
پالیگان 003/0 تا 015/0
بیت کوین کش 005/0
آربیتروم 1/0
ترون 95/0 تا 93/1
اتریوم 989/0 تا 5

کارمزد انتقال ارز دیجیتال از دیجیکس۲۴ به کوینکس

اگر به دنبال انتقال ارز دیجیتال از یک صرافی ایرانی به کوینکس با کمترین مقدار کارمزد انتقال هستید، بهترین گزینه برای شما صرافی دیجیکس 24 است.

این صرافی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با آدرس ایمیل خود ارزهای دیجیتال مورد نظر را از دیجیکس 24 به کوینکس منتقل کنید. در این زمینه، کمترین مقدار کارمزد به صرافی دیجیکس 24 تعلق دارد.

کارمزد انتقال ارز دیجیتال به کیف پول تراست ولت

تراست ولت یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی برای نگهداری ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید که تعداد زیادی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از آن استفاده می‌کنند. به طور کلی، شما برای نگهداری یا دریافت ارزهای دیجیتال در این کیف پول نیازی به پرداخت کارمزد و هزینه ندارید.

اما در صورتی که تمایل داشته باشید ارز دیجیتالی را از صرافی به تراست ولت یا از تراست ولت به کیف پول یا صرافی دیگری انتقال دهید، ملزم به پرداخت کارمزد انتقال ارز دیجیتال هستید. مقدار کارمزد پرداختی در کیف پول تراست ولت به عواملی مانند نوع رمزارز بستگی دارد.

کارمزد انتقال ارز از کوکوین به تراست ولت

همان‌طور که می‌دانید، کوکوین یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین صرافی‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. هر چند مقدار کارمزدها دریافتی از سوی این صرافی بسیار پایین است، اما کارمزد انتقال ارز دیجیتال از این صرافی به کیف پول رایگان نیست.

این صرافی نیز برای تعیین مقدار کارمزد تراکنش‌ها از یک مکانیزم سطح‌بندی استفاده می‌کند. به این صورت که شما برای انجام معاملات در حجم بالا می‌توانید کارمزد کمتری را پرداخت کنید.

کاهش کارمزد انتقال ارز دیجیتال؛ یکی از دغدغه‌های معامله‌گران

کارمزد انتقال ارز دیجیتال یکی از عواملی است که می‌تواند به صورت مستقیم روی میزان کسب سود شما در بازار ارزهای دیجیتال اثرگذار باشد. مقدار کارمزد دریافتی برای انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین و صرافی‌های بازار کریپتو با یکدیگر متفاوت است.

انتخاب صرافی و شبکه بلاک چین مناسب می‌تواند باعث کاهش هزینه شما برای انتقال یا خرید و فروش ارزهای دیحیتال شود.

صرافی دیجیکس 24 به عنوان یکی از برترین صرافی‌های ایرانی فعال در بازار ارزهای دیحیتال شناخته می‌شود. این صرافی به منظور جلب رضایت معامله‌گران کمترین مقدار کارمزد را برای انجام تراکنش‌های مختلف در نظر گرفته است. شما می‌توانید با ثبت‌نام و احراز هویت در دیجیکس 24 به سادگی از تمامی خدمات ما در این صرافی استفاده کنید.

سوالات متداول

کدام عوامل در محاسبه کارمزد انتقال رمزارزها اثرگذار هستند؟

نوع شبکه بلاک چین و صرافی انتخاب‌شده برای انتقال رمزارزهای مورد نظر می‌توانند مقدار کارمزد تراکنش را تحت تاثیر قرار دهند.

بهترین گزینه برای انتقال رمزارز تتر کدام شبکه است؟

شبکه‌های پالیگان و بیت کوین کش از بهترین شبکه‌های موجود برای خرید تتر ارزان یا انتقال ارز دیجیتال تتر (USDT) به شمار می‌آیند.

چرا صرافی‌ها برای معاملات در حجم بالا کارمزد کمتری را در نظر می‌گیرند؟

صرافی‌ها به منظور جذب معامله‌گران بیشتر و تشویق کاربران به انجام معامله، با افزایش حجم معاملات مقدار کارمزد دریافتی را کاهش می‌دهند.

کارمزد خرید ارز دیجیتال در تراست ولت با صرافی های ایرانی چه فرقی دارد؟

عموما خرید ارز دیجیتال در تمام صرافی های ایرانی و خارجی کارمزد تقریبا یکسانی دارند اما بطور مثال امکان خرید اتریوم در تراست ولت از طریق کارت بانکی برای کاربران ایرانی به واسطه محدودیت های پیش آمده توسط تحریم های بین المملی امکان پذیر نمی‌باشد.