استیبل کوین تتر یکی از مفاهیمی است که حتماً شما هم تا به حال در مورد آن مطالبی شنیده‌اید. این روز‌ها سیاست‌های مالی کشور‌های مختلف موجب شده تا ارزش پول‌ها در نوسان نگه باشند و مدام آنها را تغییر دهند؛ از این رو سرمایه‌گذاران مختلف از این فرصت استفاده کرده و بر روی ارز‌های ملی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند از این تغییر قیمت و نوسانات پول‌ها، سود کسب کنند.

اما با معرفی تتر سرمایه‌گذاران در یک دو راهی قرار گرفتند که آیا بر روی اسکناس‌ها سرمایه‌گذاری نمایند یا این نوع ارز دیجیتال؟ تبدیل دلار به تتر چگونه است؟ همه اینا سوالاتی است که در این مقاله به آنها میپردازیم.

ارز‌های دیجیتال با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی مانند کارمزد پایین در خرید و فروش تتر و دیگر ارز‌ها، عدم دخالت شخص ثالث و…. توانسته‌اند بسیار مورد استقبال قرار بگیرند.

در نهایت امروزه اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا به جای سرمایه‌گذاری روی اسکناس‌ها، ارز‌های دیجیتال و دلار تتر را انتخاب کنند. با ما همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب تتر نسبت به اسکناس آشنا کنیم.

معرفی استیبل کوین تتر

در سال ۲۰۱۴ یک ارز دیجیتال به نام تتر با هدف پر کردن شکاف بین ارز‌های دیجیتال و ارز‌های فیات طراحی و معرفی شد که با منتشر شدن آن کاربران توانستند برای اولین بار به دلار آمریکا مبتنی بر بلاک چین دسترسی داشته باشند. دلار تتر یا ارز دیجیتال تتر یک استیبل کوین به شمار می‌رود که پشتوانه دارد و پشتوانه داشتن این ارز باعث شده تا ارزش آن ثابت باقی بماند.

دلار تتر چیست؟

پشتوانه تتر نیز دلار است و بر اساس هر یک واحد تتری که در بازار وجود دارد، یک دلار آمریکا در صندوق‌ها ذخیره می‌شود. پشتوانه تتر موجب شده تا این ارز دیجیتال مانند بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر نوسان و تغییر قیمت نداشته باشد و کاربران بتوانند در هر نقطه‌ای از دنیا بدون دریافت هیچگونه مجوزی با کمترین هزینه و بالاترین سرعت ممکن دلار تتر را ارسال کنند که این موضوع را می‌توان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دلار تتر نسبت به اسکناس بیان کرد.

اما پس از این که تتر وارد بازار شد و مورد توجه قرار گرفت معاملات ارز‌های دیجیتال نیز افزایش یافت و این امر موجب گردید تا تتر رشد کند. خوب است بدانید امروزه در بلاک چین‌های اصلی، بیش از ۶۸ میلیارد توکن وجود دارد و دلار تتر از جمله پرطرفدار‌ترین جفت معاملاتی است که می‌توان با استفاده از آن خرید و فروش انواع مختلف ارز‌های دیجیتال را انجام داد.

همچنین در مبحث آموزش ارز دیجیتال به موضوعاتی مانند: تتر و دلار تتر نیز اشاره شده است؛ چرا که تتر این امکان را برای تریدر‌ها فراهم کرده تا بتوانند در کمترین زمان ممکن تراکنش‌ها و معاملات خود را انجام دهند و از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز سود دریافت نمایند. (مقاله پیشنهادی به شما: صرافی غیرمتمرکز چیست؟)

علاوه بر این، باعث شده تا بازرگانان بتوانند نقل و انتقالات مالی خود را بدون پرداخت مالیات انجام دهند و ریسک‌های موجود در بازار نیز برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  خالق بلاک چین کیست؟ با سازنده آن بیشتر آشنا شوید!

همچنین با توجه به این که تتر ماهیتی غیرمتمرکز داشته و اطلاعات افراد را ناشناس نگه می‌دارد، معمولا به سراغ خرید این ارز دیجیتال ‌می‌روند؛ چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا دیگران از میزان دارایی‌های آن‌ها مطلع نشوند.

مزایای دلار تتر نسبت به اسکناس

همانطور که اشاره کردیم دلار تتر در مقایسه با اسکناس مزایای زیادی را برای سرمایه‌گذاران و افراد به دنبال دارد که از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای خرید تتر

  • تتر یکی از ارز‌های با پشتوانه‌ای به شمار می‌رود که دارای مقدار زیادی نقدینگی و بیشترین فهرست مبادلات است. طراحی تتر و انجام معاملات آن به گونه‌ای بوده که نسبت به دیگر ارز‌های پایدار وابسته به دلار، قدرت بیشتری داشته و همواره پیشتاز است.
  • کاربران به راحتی می‌توانند خرید و فروش تتر را انجام داده و بدون هیچ مشکلی آن را به خارج از کشور انتقال دهند.
  • تتر همواره ارزش خود را با دلار ثابت نگه داشته و این امر باعث شده تا کاربران زیادی بر روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند.
  • می‌توان گفت تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال از تتر پشتیبانی می‌کنند. همچنین این ارز دیجیتال در بسیاری از بزرگ‌ترین صرافی‌های خارجی نیز وجود دارد.
  • طراحی تتر بر بستر بلاکچین موجب شده تا این ارز دیجیتال امنیت بالایی داشته و غیرمتمرکز باشد. بدین معنی که ارز دیجیتال از بانک‌ها و دولت‌ها جداست.

معایب دلار تتر نسبت به اسکناس

در کنار مزایای زیادی که برای ارز دیجیتال تتر در مقایسه با اسکناس بیان کردیم، معایبی نیز وجود دارند که کاربران باید در زمان انجام معاملات تتر به آن توجه داشته باشند.

معایب تبدیل دلار به تتر

  • اولین موضوعی که به عنوان نقطه ضعف برای آن مطرح شده این بود که شرکت تتر از پشتوانه خود هیچ شفاف‌سازی درستی ارائه نداده است. با این که گفته شده این ارز دیجیتال ارزشی برابر با هر دلار آمریکا دارد، اما ابهاماتی در خصوص این بیانیه شرکت تتر در میان است.
  • همچنین باید اشاره کرد که استفاده از رمز ارز تتر در برخی از کشور‌های مختلف مانند: ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا محدودیت‌هایی دارد.
  • از دیگر معایبی که در خصوص تتر می‌توان ذکر کرد این است که احتمال دی‌پگ شدن و جدا شدن این رمز ارز از دلار وجود دارد. هرچند این احتمال ضعیف است، اما نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.
  • بنیاد انتشار دهنده تتر برای این رمز ارز از دو سیستم متمرکز و غیرمتمرکز به صورت ترکیبی استفاده کرده است. بنابراین می‌توان گفت که تتر همچون ارز‌های دیجیتال دیگر مانند بیت کوین از سیستم کاملاً غیرمتمرکز پشتیبانی نمی‌کند. بدین معنی که این سیستم با پیگیری تراکنش‌ها می‌تواند متوجه ملیت کاربران ایرانی شود و حساب آن‌ها را مسدود گرداند.
    در این صورت دارایی‌های کاربرانی که تتر دارند بلوکه شده و دیگر نمی‌توانند در کیف پول‌های ارز دیجیتال خود خرید و فروش تتر و دیگر مبادلات را انجام دهند.

تفاوت ارز دیجیتال تتر و اسکناس از نظر امنیت

قطعاً ذخیره مقدار زیادی اسکناس فیزیکی در گاوصندوق‌های منزل کار نادرستی است که در این صورت خطرات زیادی دارایی را تهدید خواهد کرد. این در حالی است که ارز دیجیتال تتر به صورت فیزیکی وجود نداشته و هیچکس نمی‌تواند به صورت عادی به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. ضمنا این رمز ارز کاملاً دیجیتالی بوده و با خرید آن، موجودی حساب کیف پول شما افزایش می‌یابد.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج ارز دیجیتال لایت کوین (معرفی و نحوه چگونگی انجام آن)

آموزش تتر

کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری رمز ارزها وجود دارند که می‌توانند به صورت اپلیکیشن‌های موبایلی، قطعات سخت‌افزاری و یا به صورت افزونه مرورگر باشند. این کیف پول‌های سخت‌افزاری شبیه به فلش‌های کوچکی هستند که در مقایسه با اسکناس‌ها راحت‌تر می‌توان آن‌ها را مخفی کرد؛ در واقع کیف پول‌های سخت‌افزاری برای افرادی مناسب است که قصد دارند حجم بالایی از سرمایه‌گذاری را بر روی این ارز دیجیتال انجام دهند. در این صورت حتی اگر افراد دیگر بتوانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند، نمی‌توانند دارایی‌های شما را برای خود انتقال دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که امنیت، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین دلار تتر و اسکناس است.

تفاوت دلار تتر و اسکناس از نظر محدودیت خرید

در کشور ما کاربران برای خرید دلار با محدودیت‌هایی رو به رو هستند و هر شخص ایرانی می‌تواند تا مقدار مشخصی دلار اسکناسی را خریداری نماید؛ این در حالی است که شما برای خرید دلار تتر با چنین محدویتی مواجه نیستید. به همین علت خرید تتر نسبت به دلار اسکناسی بسیار راحت‌تر بوده و افراد ترجیح می‌دهند این پروسه را بدون داشتن هیچ محدودیتی طی نمایند.

خرید تتر با دلار کاغذی

تفاوت دلار تتر و اسکناس از نظر جعل

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین دلار تتر و دلار اسکناسی وجود دارد این است که شما در بازار شاهد دلار‌های اسکناسی تقلبی زیادی هستید و برای تشخیص اصل بودن دلار‌ها باید دقت و دانش زیادی داشته باشید. در مقابل، هر یک از واحد‌های دلار تتر رمز‌نگاری شده‌اند؛ یعنی دارایی شما در ‌امان بوده و محافظت می‌شود.

تفاوت دلار تتر و اسکناس از نظر بازار معاملاتی

تفاوت‌های موجود میان دلار تتر و دلار اسکناسی از نظر مکان معاملات و زمان آن کاملاً واضح است. به عنوان مثال شما برای خرید دلار‌های اسکناسی محدویت‌های زیادی دارید و باید برای خرید در زمان مشخصی به صرافی‌ها مراجعه کنید. در واقع تنها در ساعت کاری این صرافی‌ها می‌توانید نسبت به خرید و فروش اقدام کنید.

به علاوه در ایام تعطیل نیز این امکان برای شما وجود ندارد که خرید و فروش دلار را انجام دهید؛ این در حالی است که در دنیای ارز‌های دیجیتال در هر روز و یا در هر ساعت از شبانه روز می‌توان خرید و فروش تتر و دیگر ارز‌ها را انجام داد. در واقع شما هیچ زمانی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال از دست نمی‌دهید و با هیچ محدودیت مکانی و زمانی رو به رو نخواهید بود.

استخراج تتر

سایت استخراج تتر

استیبل کوین تتر، ارز دیجیتالی است که قابل استخراج نمی‌باشد و عرضه آن بر اساس تقاضای کاربران در بازار رمزارزها صورت میگیرد. برای بدست آورن هر واحد تتر باید معادل آن تومان یا دلار پرداخت نمایید و با ارسال آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود، رمزارز تتر را دریافت نمایید.

جمع ‌بندی

با توجه به مطالب ذکر شده فوق از دیجیکس ۲۴ ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که سرمایه‌گذاری بر روی کدام نوع دلار برای ما سودمندتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم برای این که بتوانید دارایی‌های خود را چند برابر کنید بهتر است بر روی ارزهای خاصی سرمایه‌گذاری نمایید و از آن جایی که در دنیای واقعی و بازارهای خارجی امکان حفظ و نگهداری سرمایه فیزیکی کار سختی است، بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال تتر می‌تواند بهترین گزینه برای افراد باشد.

ضمنا همان طور که اشاره کردیم در این نوع سرمایه‌گذاری، با محدودیت‌هایی که برای اسکناس وجود دارد مواجه نخواهید بود و از طرفی با توجه به این که تتر دارای پشتوانه دلار آمریکا است، با نوسان قیمت نیز رو به رو نیست.