ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) یک ارز مجازی بوده که به عنوان پول و نوعی پرداخت خارج از کنترل هر شخص، گروه یا نهادی طراحی شده است؛ بنابراین برای استفاده از این ارز نیازی به دخالت شخص ثالث در تراکنش‌های مالی نیست. همچنین در این فضا برای فعالیت‌های انجام شده به منظور تأیید تراکنش‌ها به ماینرهای بلاک‌چین پاداش تعلق می‌گیرد که می‌توان آن را در چندین صرافی خریداری کرد.

در مورد تاریخچه خرید و فروش بیت کوین نیز اینگونه می‌توان گفت که در سال 2009 به عموم معرفی شد و از آن زمان تا کنون به شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال در جهان تبدیل شده است. به علاوه این که محبوبیت این ارز موجب شده تا ارزهای دیجیتال دیگر از آن الهام بگیرند. این رقبا یا سعی می‌کنند تا آن را جایگزین یک سیستم پرداخت کنند و یا به عنوان توکن‌های امنیتی در سایر بلاک‌چین‌ها و فناوری‌های نوظهور مالی از آن استفاده نمایند. برای آشنایی بیشتر شما با این ارز، موضوع این مقاله را به معرفی ارز دیجیتال بیت کوین اختصاص داده‌ایم.

بررسی فناوری بلاک‌چین بیت کوین
بررسی فناوری بلاک‌چین بیت کوین

بررسی فناوری بلاک‌چین بیت کوین

ارزهای دیجیتال بخشی از یک بلاک‌چین و شبکه مورد نیاز برای تامین انرژی آن هستند. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده بوده که دارای پایگاه داده مشترک است و می‌تواند داده‌ها را ذخیره کند. قابل ذکر است که داده‌های موجود در بلاک‌چین با روش‌های رمزگذاری ایمن می‌شوند.

زمانی که یک تراکنش در بلاک‌چین صورت می‌گیرد، اطلاعات بلوک قبلی و داده‌های جدید در یک بلوک دیگر (جدید) کپی شده و رمزگذاری می‌شوند؛ در نهایت نیز تراکنش توسط اعتبارسنجی‌ها(به نام ماینر) در شبکه تایید می‌شود. با تایید یک تراکنش، یک بلوک جدید باز شده و یک بیت‌کوین به وجود می‌آید و این بیت کوین به عنوان پاداش به ماینرهایی که داده‌های درون بلوک را تأیید کرده‌اند، تعلق می‌گیرد؛ به شکلی که آن‌ها می‌توانند این بیت کوین را استفاده و نگهداری نمایند و یا آن را به فروش برسانند.

بیت کوین برای رمزگذاری داده‌های ذخیره شده در بلوک‌های روی بلاک‌چین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند؛ به طوری که این الگوریتم را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی رمزنگاری ارز دیجیتال و بلاک‌چین می‌شناسند. به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد که داده‌های تراکنش‌های صورت گرفته که در یک بلوک نگهداری می‌شوند، به یک عدد هگزا دسیمال 256 تبدیل بیتی شده و این یعنی داده‌ها رمزگذاری می‌شوند که این رمزگذاری می‌تواند کلیه داده‌های تراکنش و اطلاعات مربوط به بلوک‌های قبل از آن را نیز در بر بگیرد.

بیشتر مطالعه کنید:  کاربرد بلاک چین در بانکداری و امور مالی چگونه است؟

بدین ترتیب تمام تراکنش‌ها در یک صف قرار می‌گیرند تا توسط ماینرها در شبکه تأیید شوند. بدین صورت که همه ماینرها در شبکه بلاک‌چین بیت کوین تلاش می‌کنند تا یک تراکنش را به طور همزمان تأیید کنند. در روند این تاییدیه، هدر بلوک تقسیم شده و یا بارها و بارها به طور تصادفی توسط یک ماینر بازسازی می‌شود تا زمانی که به یک عدد هدف و مشخص شده‌ای توسط بلاک‌چین برسد.

نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین
نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

برای استخراج موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال بیت کوین شما چندین گزینه پیش رو دارید. اول این که می‌توانید از سیستم شخصی خود این کار را انجام دهید و یا با پیوستن به یک منبع استخراج کننده از نرم افزار استخراج سازگار با بیت کوین استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این منابع، گروهی از ماینرها هستند که قدرت محاسباتی خود را برای رقابت با منابع بزرگ استخراج ASIC ترکیب می‌کنند.

اگر سرمایه کافی دارید، می‌توانید یک ماینر ASIC نیز خریداری کنید. معمولاً یک مورد جدید آن با قیمتی حدود 20000 دلار قابل خریداری است، اما ماینرها با ارتقای سیستم‌های خود، موارد دست دوم را نیز به فروش می‌رسانند.

*توجه*

در شرایطی که یک یا چند ASIC خریداری شود، هزینه‌های هنگفتی خواهد داشت که مربوط به نیروی برق و خنک کننده است. بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

به علاوه چند برنامه دیگر طراحی شده‌اند که با به کارگیری آن‌ها این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید به منابع استخراجی متصل شوید. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به دو برنامه CGMiner و BFGMiner اشاره کرد که جزء معروف‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌روند. برای انتخاب چنین برنامه‌هایی ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که نحوه پرداخت سودها چگونه است و هزینه‌های در نظر گرفته شده بر چه اساسی محاسبه می‌شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال بیت کوین
نحوه خرید ارز دیجیتال بیت کوین

نحوه خرید ارز دیجیتال بیت کوین

با توجه به این که بیت کوین قیمت بالایی دارد و اکثر مردم نمی‌توانند مقدار زیادی از آن را خریداری نمایند، این امکان فراهم شده تا بخش‌هایی از بیت کوین به صورت ارزهای فیات مانند دلار آمریکا را از طریق صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید.

برای مثال شما می‌توانید در Coinbase نسبت به ایجاد یک حساب کاربری اقدام کرده و بعد از ثبت نام، ارز دیجیتال بیت کوین را خریداری نمایید. به علاوه این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید با استفاده از کارت‌های اعتباری، پول نقد و حساب‌های بانکی نسبت به پر کردن حساب خود اقدام کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  معامله مارجین چیست؟ کسب سود بیشتر با اهرم مارجین
بهترین روش استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین
بهترین روش استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین

بهترین روش استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین

شما برای استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین خود، باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی بیت کوینی که متعلق به شما هستند را نگه‌داری می‌کنند. خوب است بدانید که امروزه بیت کوین به عنوان یک ارز برای پرداخت و دریافت خدمات در بسیاری از تجارت‌ها، خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌ها پذیرفته شده که با توجه به بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال مراکز زیادی هستند که آنها را می‌پذیرند.

برای انجام تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال می‌توان از دو روش سخت افزاری و آدرس کیف پول مورد نیاز اقدام کرد که در این صورت با استفاده از کدهای QR عملیات صورت می‌گیرد. همچنین صاحبان کسب و کارهای آنلاین می‌توانند به گزینه‌های پرداخت خود یک گزینه جدید بیفزایند و از آن طریق بیت کوین را قبول کنند.

مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین چقدر است؟
مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین چقدر است؟

مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین چقدر است؟

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران با آن رو به رو هستند این است که استخراج یک بیت کوین چه مقدار زمان می‌برد؟ در این خصوص باید بگوییم که به طور متوسط ​​10 دقیقه طول می‌کشد تا شبکه ماینینگ، یک بلوک را تأیید کند و سود آن که بیت کوین است را ایجاد نماید؛ این سود در نظر گرفته شده 6.25 بیت کوین در هر بلوک است؛ بدین معنی که برای استخراج 1 بیت کوین به 100 ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.

آیا ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد؟
آیا ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد؟

آیا ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد؟

همانطور که می‌دانید دنیای ارز دیجیتال مدام با کاهش و افزایش قیمت رو به رو است و عدم آگاهی در این زمینه ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود. بر همین اساس ضرورت دارد تا پیش از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال اطلاعات کافی کسب نموده و با مشاورین معتمد صحبت کنید.

اما به طور کلی اینگونه می‌توان گفت که ارز دیجیتال بیت کوین سابقه سرمایه‌گذاری کوتاهی دارد که شامل قیمت‌های متغیری است. این که آیا بیت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد یا خیر به عوامل مختلفی مانند: سابقه مالی، سبد سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری فرد بستگی خواهد داشت.

جمع ‌بندی

به طور خلاصه بیت کوین یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال بوده که آن را با نام پادشاه ارزهای دیجیتال می‌شناسند؛ به شکلی که این ارز رمزنگاری شده امکان انجام معاملات همتا به همتا را برای کاربران فراهم کرده است. همچنین در شبکه بلاک‌چین این ارز دیجیتال، حریم خصوص تمام کاربران حفظ می‌گردد و اگر معامله‌ای بین دو نفر صورت گرفته باشد، به تایید واسط سوم نیازی نخواهد بود.

با توجه به این که این روزها بسیاری از افراد در ارز دیجیتال بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند از این رو رسیدن به سودهای کلان با استفاده از ارزهای دیجیتال نیازمند کسب آگاهی و دریافت اطلاعات کامل است تا متحمل ضررهای احتمالی نشوید.