درگاه پرداخت ارز دیجیتال یک پردازشگر مانند پردازشگرهای پرداخت و درگاه‌ها بوده که برای ارزهای دیجیتال طراحی شده است. درگاه‌های ارزهای دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا پرداخت‌های دیجیتالی را بپذیرید و بلافاصله در ازای آن ارز فیات دریافت کنید. چنین شرکت‌هایی هرگونه عدم قطعیت یا رزروی را که ممکن است در مورد ارز دیجیتال داشته باشید را حذف کرده و به شما این امکان را می‌دهند تا گزینه‌های پرداخت بیشتری را ارائه دهید.

توجه به این نکته مهم است که درگاه پرداخت ارز دیجیتال ضروری نیست و استفاده از کیف پول شخصی برای پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال کاملاً قابل قبول بوده و مشکلی ندارد. با این حال، درگاه‌های ارز دیجیتال عملیات اضافی مبادله ارزهای دیجیتال و مدیریت کیف پول را از دست شما خارج و آن را حذف می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع قصد داریم تا در این بلاگ، درگاه پرداخت ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟
درگاه پرداخت ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

درگاه‌های پرداخت، شرکت‌هایی هستند که برای راحتی تراکنش‌ها میان بازرگانان و مشتریان خود، ریسک پرداخت‌های ارزهای دیجیتال را با استفاده از کیف پول می‌پذیرند. اما برای استفاده از درگاه ارز دیجیتال باید به شکل‌های زیر عمل شود که عبارتند از:.

  • جریان پرداخت

مشتری شما تصمیم می‌گیرد تا عملیات پرداخت در فروشگاه را یکی از مسیرهای وب یا پرداخت‌های درون برنامه ارز دیجیتال برگزیند که مشتریان در این روند، مبلغی معادل با ارزش بازار منصفانه ارز دیجیتال در زمان معامله را به شما می‌پردازند و در ادامه نیز سرویس پرداخت ارز دیجیتال بلافاصله مبلغ پرداختی را به ارز انتخابی شما تبدیل می‌کند. بدین ترتیب پول به حساب اضافه خواهد شد.

در واقع پول به حساب بانکی که شما تعیین کرده‌اید، واریز می‌شود. قابل ذکر است که چنین فرآیندی هیچ مشکلی را برای شما به دنبال نخواهد داشت؛ زیرا ارائه دهنده ارزهای دیجیتال وجوه مورد نیاز را به حساب شما پرداخت می‌کند و نیازی نیست که نگران ارزهای دیجیتال باشید.

  • هزینه‌ها

هزینه‌های درگاه ارزدیجیتال
هزینه‌های درگاه ارزدیجیتال

ارائه دهنده از یک کیف پول ارز دیجیتال برای سهولت نقل و انتقالات استفاده می‌کند. اگر آن ارز با یک سیستم پرداخت طراحی شده باشد، ارائه دهنده باید هزینه‌هایی را پرداخت کند که این هزینه‌ها توسط اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه ارز تامین می‌شوند.

بیشتر مطالعه کنید:  لاک دراپ چیست؟ (تفاوت عمده لاک دراپ با ایردراپ)

در این روند، اعتبار سنجی‌ها می‌توانند بلوک‌ها و تراکنش‌های موجود در بلاک چین را تأیید کنند و در ازای صرف انرژی و انجام عملیات محاسباتی، هزینه تراکنش ارز دیجیتالی که اعتبارسنجی کرده‌اند را پرداخت نمایند. سپس ارائه دهندگان این هزینه‌ها را به شما منتقل کرده و سهم خدمات خود را دریافت می‌کنند تا بتوانند به فعالیت‌ها و ارائه خدمات‌شان ادامه دهند.

ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال
ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

به طور کلی ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا غیرمتمرکز و ناشناس باشند و در پی آن، انجام مبادله برای دو طرف آسان شود. با این حال، برخی از تجار ممکن است با پذیرش پرداخت به وسیله ارز دیجیتال راحت نباشند. حتی ممکن است درک نکنند که هر یک از آن‌ها چگونه کار می‌کنند یا در مورد سیستم شک داشته باشند. به همین علت می‌بایست با ویژگی‌های درگاه پرداخت ارز دیجیتال آشنا شوند. (مقاله پیشنهادی به شما: صرافی غیرمترکز چیست و چگونه کار میکند؟)

از مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معامله همتا به همتا

پول در این نوع معامله مستقیما از حساب خریدار به حساب فروشنده واریز می‌شود که موجب می‌گردد تا تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند و این سرعت دو مزیت را برای کسب و کارها به همراه داشته باشد. اول این که در مدت زمان کوتاهی تراکنش صورت گرفته و دوم این که امکان دسترسی به یک درگاه پرداخت ایمن وجود خواهد داشت.

  • انجام معاملات بدون واسطه به کمک درگاه پرداخت ارز دیجیتال

انجام معاملات بدون واسطه به کمک درگاه پرداخت ارز دیجیتال
انجام معاملات بدون واسطه به کمک درگاه پرداخت ارز دیجیتال

وجود درگاه‌های ارز دیجیتال نیاز به دخالت شخص ثالث و واسطه در تراکنش‌ها را حذف می‌کند. همانطور که اشاره کردیم مبلغ مورد نظر از حساب مشتری به حساب فروشنده واریز می‌شود و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های بالای تراکنش‌ها نیست. به علاوه این که هیچ واسطه دیگری در این بین وجود ندارد. برای مثال اگر خرید و فروش تتر را با استفاده از درگاه‌ها انجام دهید، هیچ شخص ثالثی در این خرید و فروش دخالت نخواهد داشت.

  • انجام معاملات در سطح بین‌المللی

به دلیل این که انجام برخی تراکنش‌ها ممکن است چندین روز و حتی چندین هفته زمان ببرند، از این رو تراکنش‌هایی که با استفاده از درگاه ارز دیجیتال صورت می‌گیرند در مدت زمان کمی رخ خواهند داد. سرعت بالای تراکنش این امکان را به مشاغل می‌دهد تا بتوانند پرداخت‌های خود را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند و از بابت پرداخت و واریز پول مطمئن باشند.

  • ادغام آسان

درگاه پرداخت ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به راحتی در برنامه‌های موجود ادغام شود. بدین ترتیب فعالین در این زمینه می‌توانند به راحتی افزونه ارز دیجیتال را در برنامه‌های خود اضافه کرده و از این طریق گزینه پرداخت با ارز دیجیتال را نیز در اختیار داشته باشند.

  • تبادل ارز در زمان واقعی

همانگونه که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال ثبات ندارد و این یعنی ارزش ارزها می‌تواند به شدت با کاهش یا افزایش قیمت رو به رو شود. در چنین شرایطی ویژگی تبادل سریع و بلادرنگ درگاه ارز دیجیتال کمک می‌کند تا بتوان در هر زمانی ارزها را تبدیل یا اصطلاحا “چینج” کرد.

  • سازگار با سیستم عامل‌های مختلف

استفاده از درگاه ارز دیجیتال نیاز به پیکربندی و یا برنامه خاصی ندارد. چرا که این درگاه‌ها با انواع سیستم عامل‌ها سازگار بوده و می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

  • دارا بودن تسویه خودکار

با داشتن گزینه تسویه خودکار به راحتی می‌توانید درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال خود را به صرافی‌ها وصل کرده و در کمترین زمان ممکن ارزهای دیجیتال‌تان را به ارزهای رایج و فیات تبدیل کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  برای سرمایه‌گذاری خرید دلار بهتر است یا تتر؟ کدام سود بیشتر دارد؟ 

نکات مهم در مورد درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

نکات مهم در مورد درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال
نکات مهم در مورد درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

این که اشخاص ثالث از تراکنش‌های مالی حذف شوند یکی از اصول مهم رمز ارزها به شمار می‌رود که البته این موضوع برای افرادی که در این زمینه آگاهی دارند قابل قبول خواهد بود؛ در حالی که ممکن است برای برخی دیگر موضوع قابل درکی نباشد. به بیانی دیگر به دلیل این که رمز ارز مفهوم جدیدی است، در مورد سرمایه‌گذاری در آن و استفاده از چنین درگاه‌هایی نگرانی‌هایی وجود دارد.

بهتر است بدانید که امروزه کشورهای توسعه ‌یافته به سمت پیشرفت مالی رفته‌اند به شکلی بیشتر تراکنش‌هایشان مبتنی بر اعتبار و بدهی است که در آن امکان مبادله پول فیزیکی وجود ندارد.

طبیعی است که نسبت به استفاده از ارز دیجیتال و درگاه‌های پرداخت آن تردید داشته باشید، مخصوصاً زمانی که این موضوع به پول و امور مالی مربوط می‌شود؛ اما داشتن اطلاعات کافی در این زمینه به شما کمک می‌کند تا تراکنش‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با استفاده از یک درگاه ایمن انجام دهید.

نکته مهمی که در خصوص درگاه‌های پرداخت ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که این درگاه‌ها برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال اجباری یا ضروری نیستند.

با این حال به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد می‌توانند بسیاری از اضطراب‌ها، سردرگمی‌ها، اطلاعات نادرست و حدس و گمان‌ها‌ که در مورد یک منبع غیرمتمرکز و غیرقابل تنظیم وجود دارند را از بین ببرند. اما باز هم با وجود چنین ویژگی‌هایی هیچ‌گاه نباید بدون شناخت و آگاهی در این زمینه فعالیتی داشته باشید؛ زیرا عدم آگاهی می‌تواند موجب ضررهای مالی شود.

جمع ‌بندی

همانطور که متوجه شدید استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال مزایای زیادی دارد. در واقع اصلی‌ترین ویژگی که موجب شده تا این درگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرند تراکنش‌های آنی و کارمزدهای کم آنها است.

همچنین این موضوع بسیار مهم است که فقط پردازشگرهای پرداخت در این عملیات نقش دارند و به وجود فرد دیگر نیازی نخواهد بود. بنابراین استفاده از چنین درگاه‌هایی برای مبادلات ارزهای دیجیتال و پرداخت‌ها، امکان انجام یک معامله مطمئن و ایمن را برای شما فراهم می‌کند.