دنیای ارزهای دیجیتال بدون وجود صرافی‌های ارز دیجیتال هرگز نمی‌توانست به جایگاه کنونی خود دست پیدا کند. در واقع صرافی‌های رمزارز از مهم‌ترین ارکان بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند. اما استفاده از صرافی‌های متمرکز برای انجام معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار کریپتو می‌تواند ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال، یعنی ناشناس بودن تراکنش‌ها و تمرکز زدایی را نقض کند.

به همین علت توسعه‌دهنگان ارزهای دیجیتال به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز حرکت کرد. صرافی غیرمتمرکز امکان معامله ارزهای دیجیتال به صورت کاملا ناشناس و بدون نیاز به واسطه را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. در این مطلب با مزایا و معایب این صرافی‌ها, ساز‌وکار آن‌ها، بهترین صرافی غیرمتمرکز و مطالب مفید دیگر آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیر متمرکز که در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال با نام اختصاری DEX سناخته می‌شود، بستری مناسب برای خرید و فروش انواع رمزارزها است که هیچ نهاد یا شخصی نمی‌تواند آن را تحت کنترل بگیرد.

بهترین صرافی غیرمتمرکز

این پلتفرم در واقع یک پروژه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین ست که مواردی مانند امنیت و کیفیت آن وابستگی شدیدی به تیم توسعه‌دهنده و نحوه کدنویسی آن‌ها در شبکه بلاکچین دارد. شما برای استفاده از خدمات این صرافی‌ها نیازی به ثبت‌نام یا احراز هویت خود ندارید.

برای استفاده از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز، تنها کافی است که کیف پول دیجیتال خود را به صرافی مورد نظر متصل کنید و حتی نیاز نیست که دارایی‌های خود را به کیف پول این پلتفرم‌ها منتقل کرد.

در نتیجه، در صرافی‌های غیرمتمرکز شما شاهد مشکلاتی مانند هک شدن صرافی و بلوکه شدن دارایی‌های خود نخواهید بود. از طرف دیگر، این صرافی‌ها برای کنترل و نظارت بر پلتفرم خود تنها از ویژگی‌های شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند و به هیچ نهاد و دولتی وابسته نیستند. در واقع این پلتفرم‌ها امکان معامله ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

تفاوت صرافی غیرمتمرکز با صرافی متمرکز چیست؟

بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از طریق معامله در این بازار را دارند، نمی‌دانند که برای شروع کار باید به سراغ کدام دسته از صرافی‌ها بروند. عدم آشنایی با ویژگی‌های هر یک از این صرافی‌ها و آگاهی از تفاوت‌های موجود میان صرافی غیرمتمرکز و صرافی متمرکز از اصلی‌ترین دلایل سردرگمی معامله‌گران هستند.

بهترین صرافی غیرمتمرکز برای فیوچرز

اگر شما با تفاوت‌های این دو دسته از پلتفرم‌ها آشنا باشید، می‌توانید در انتخاب صرافی مناسب به نتیجه‌گیری درستی برسید. تفاوت‌های اصلی این دو نوع پلتفرم عبارتند از:

  • وضعیت حق مالکیت
  • امنیت صرافی
  • میزان نقدینگی
  • کارمزد انجام تراکنش
  • روش قانون‌گذاری و نظارت

تفاوت صرافی غیرمتمرکز با صرافی متمرکز از نظر حق مالکیت

اگر بخواهیم درباره مهم‌ترین تفاوت موجود میان صرافی غیرمتمرکز و صرافی متمرکز صحبت کنیم، بدون شک باید به وضعیت حق مالکیت دارایی‌های دیجیتالی اشاره کنیم. در صرافی‌های متمرکز مالکیت دارایی‌های دیجیتال یا همان رمزارزها در اختیار صرافی قرار دارد، در حالی که در صرافی‌های غیرمتمرکز مالکیت ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران است و صرافی نمی‌تواند دارایی کاربران را ذخیره کند.

با وجود این که عم وجود یک مرکز مشخص برای دسترسی به دارایی‌ها کار هکرها را بسیار دشوار می‌کند، اما از طرف دیگر باعث کاهش سرعت انجام تراکنش‌ها می‌شود. در صرافی‌های متمرکز، پلتفرم به کلیدهای لازم برای انجام تراکنش دسترسی دارد که همین امر باعث افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها می‌شود.

تفاوت‌های موجود از نظر امنیت صرافی

امنیت صرافی

یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال در بازار ارزهای دیجیتال، حفظ امنیت حساب‌های کاربری و کیف پول دیجیتال است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های صرافی غیرمتمرکز با صرافی متمرکز نیز به همین بحث امنیت مربوط می‌شود. در پلتفرم‌های غیرمتمرکز دارایی کاربران در حساب صرافی ذخیره نمی‌شود.

همین امر می‌تواند باعث کاهش حملات هکرها و حتی غیر ممکن شدن دسترسی به دارایی‌های دیجیتال شود. در صورتی که در صرافی‌های متمرکز هکرها می‌توانند با هک کردن حساب صرافی به دارایی تمامی کاربران دسترسی داشته باشند.

تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز از لحاظ میزان نقدینگی

یکی از دلایلی که به عنوان یک عامل بازدارنده برای رفتن معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سمت صرافی غیرمتمرکز مطرح می‌شود، بحث میزان نقدینگی این پلتفرم‌ها است. معامله‌گران همچنان به صرافی‌های متمرکز اعتماد دارند و برای انجام تراکنش‌ها و خرید ارز دیجیتال از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

همین عامل باعث شده است که میزان نقدینگی در صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز بیشتر از پلتفرم‌های DEX باشد. پایین بودن میزان نقدینگی می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند محدود شدن امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کاهش درآمد معامله‌گران فعال در این بازار شود.

تفاوت صرافی متمرکز و DEX از نظر میزان کارمزد

یکی از تفاوت‌های اساسی موجود میان صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز و DEX ها به بحث دریافت کارمزد معاملات مربوط می‌شود. مقدار کارمزد پرداختی یکی از دغدغه‌های اصلی معامله‌گران است که در انتخاب پلتفرم مناسب برای معامله رمزارزها نقش دارد.

در صرافی‌های متمرکز معمولا درصد معینی از هر معامله و تراکنش به عنوان کارمزد از حساب کاربران کسر می‌شود. در واقع هرچه مبلغ تراکنش بیشتر باشد، شما باید هزینه بیشتری را به عنوان کارمزد به صرافی متمرکز پرداخت کنید.

اما در یک صرافی غیرمتمرکز، ارزش و مبلغ تراکنش انجام‌شده هیچ نقشی در میزان کارمزد دریافتی از سوی صرافی ندارد. به همین علت صرافی‌های DEX از لحاظ میزان کارمزد دریافتی برای معامله‌گران تقریبا مقرون‌به‌صرفه هستند.

قانون‌گذاری و نحوه نظارت بر صرافی‌های متمرکز و DEX چگونه است؟

یکی از تفاوت‌های دیگر صرافی‌های متمرکز و DEX به بحث نحوه قانون‌گذاری و نحوه نظارت بر فعالیت آن‌ها مربوط می‌شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، در صرافی غیرمتمرکز از نظارت سازمان‌ها و نهادهای دولتی خبری نیست.

در نتیجه قانون‌گذاران کشورهای مختلف نمی‌توانند بر روی فعالیت کاربران نظارت و کنترل چندانی داشته باشند. در حالی که صرافی‌های متمرکز به صورت قانونی مشغول به فعالیت هستند.

البته بسیاری از کشورها و نهادهای دولتی به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای پیاده‌سازی قوانینی مشخص در خصوص صرافی‌های غیرمتمرکز هستند تا چهارچوب معینی را برای سازوکار آن‌ها تعیین کنند. با توجه به این نکته که هیچ کدام از صرافی‌های DEX به طور کامل غیرمتمرکز نیستند، احتمال دخالت نهادهای دولتی و نظارتی در سازوکار آن‌ها وجود دارد.

نحوه کار صرافی‌های غیر‌متمرکز چگونه است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر شبکه بلاکچین فعالیت می‌کند. تراکنش‌های انجام‌شده در پلتفرم‌های DEX براساس قراردادهای هوشمند شبکه بلاکچین انجام می‌شوند. قراردادهای هوشمند دستورات کدنویسی‌شده‌ای هستند که در صورت فراهم شدن شرایط مورد نیاز به صورت خودکار اجرا می‌شوند و قابل توقف یا بازگشت‌پذیر نخواهند بود.

آموزش کار با صرافی غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز از همین ویژگی شبکه بلاکچین استفاده می‌کند و به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به سرور یا یک هسته مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این پلتفرم، هر یک از کاربران می‌توانند با اتصال کیف پول دیجیتال خود به صرافی، سفارش‌های فروش یا خرید ارز دیجیتال را ثبت کنند.

در صورتی که سفارش دیگری مطابق با سفارش هر یک از کاربران از طرف کاربر دیگری ثبت شود، تراکنش مورد نظر به وسیله قرارداد هوشمند و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای انجام می‌شود.

مزایای صرافی غیرمتمرکز چیست؟

هر یک از معامله‌گران وسرمایه‌گذاران باتجربه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب برای معامله و انجام تراکنش‌های خود، آن را از لحاظ مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. معامله‌گران پیش از این که بخواهند در یکی از پلتفرم‌های موجود شروع به فعالیت کنند، ابتدا تمامی نقاط ضعف و قوت پلتفرم مورد نظر را بررسی می‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز نیز از این قاعده جدا نیست و شما پیش از انتخاب این پلتفرم برای انجام تراکنش‌های خود باید با مزایا و معایب آن آشنا شوید. در ادامه به برخی از مزایایی که باعث متمایز شدن صرافی‌های DEX از صرافی‌های متمرکز می‌شود، اشاره می‌کنیم.

بیشتر مطالعه کنید:  درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟ نکات مهم در استفاده از آن

امکان کنترل دارایی‌های دیجیتال

در صرافی ارز دیجیتال DEX هیچ فردی به غیر از شما کنترل و مالکیت دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها را در اختیار ندارد. بنابراین شما می‌توانید تمامی دارایی‌های خود را به صورت مستقل و غیرمتمرکز مدیریت کنید و هکرها نمی‌توانند با نفوذ به حساب صرافی به دارایی‌های شما دسترسی پیدا کنند.

در صرافی‌های متمرکز شما برای معامله ارزهای دیجیتال باید دارایی‌های خود را به یک حساب مرکزی منتقل کنید و در واقع مالکیت ارزهای دیجیتال را در اختیار صرافی قرار دهید.

عدم نیاز به احراز هویت

احراز هویت چیست

تنها پیش‌نیاز شما برای استفاده از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز، ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال است. توسعه‌دهندگان صرافی‌های غیرمتمرکز از نرم‌افزارهای متن‌باز استفاده می‌کنند و این ادعا وجود دارد که این افراد در قبال کاربران و معامله‌گران و دارایی‌های آن‌ها هیچ مسئولیتی ندارند.

به همین علت شما برای فعالیت و استفاده از خدمات یک صرافی غیرمتمرکز نیازی به ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت خود ندارید. در نتیجه حریم خصوصی افراد در پلتفرم‌های غیرمتمرکز به طور کامل حفظ می‌شود.

امنیت بالا؛ از مهم‌ترین مزایای DEXها

احتمالا شما هم در سال‌های اخیر با خبرهایی مبنی بر هک شدن صرافی‌های متمرکز و از دست رفتن دارایی کاربران این پلتفرم‌ها مواجه شده‌اید. یکی از مهم‌ترین مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز این است که آن بر روی شبکه‌ای از کامپیوترها راه‌اندازی شده‌اند که همین امر حمله هکرها به آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. 

از طرف دیگر، در صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ حساب مرکزی وجود ندارد که تمامی دارایی‌ها و اطلاعاعت در آن ذخیره شوند. در نتیجه حتی در صورت هک شدن این پلتفرم‌ها هیچ خطری دارایی‌های دیجیتال کاربران را تهدید نمی‌کند. به همین علت است که صرافی غیرمتمرکز بسیار امن‌تر از صرافی‌های متمرکز است.

معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز در کنار تمامی مزایا و نقاط قوت خود، نقاط ضعفی نیز دارند. وجود همین نقاط ضعف باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در میان معامله‌گران برای استفاده از خدمات DEXها شده است.

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها

به عنوان مثال، در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مسئولیت تمامی اشتباهات معاملاتی و انجام تراکنش‌ها برعهده کاربران است. در واقع یک صرافی غیرمتمرکز در قبال دارایی‌های شما هیچ ضمانت و تعهدی را ارئه نمی‌کند.

در نتیجه عدم وجود واسطه در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یک شکشیر دولبه عمل می‌کند که در کنار مزایای خود می‌تواند سرمایه معامله‌گران را به خطر بیندازد.

سایر معایبی که به DEXها نسبت می‌دهند، عبارتند از:

  • سرعت پایین انجام تراکنش‌ها و امکان افزایش کارمزد: اگر شبکه‌ای که تراکنش در آن انجام می‌شود شلوغ باشد، سرعت انجام تراکنش به شدت کاهش می‌یابد. همچنین این امر می‌تواند باعث افزایش کارمزد تراکنش شود که برای معامله‌گران به صرفه نخواهد بود
  • عدم پشتیبانی از همه ارزهای دیجیتال: بیشتر DEXها از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند و به همین علت نمی‌توانند از همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی کنند
  • محدود بودن ابزارهای معاملاتی: معامله‌گران حرفه‌ای برای ترید ارزهای دیجیتال در صرافی غیرمتمرکز حق انتخاب‌های بسیار محدودی دارند
  • کم بودن حجم معاملات: در حال حاضر حجم معاملات انجام‌شده در پلتفرم‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز کمتر است

معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال

معمولا معامله‌گران جوان و کم‌تجربه پس از این که نوع صرافی مورد نظر خود برای شروع فعالیت و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انتخاب کردند، با علامت سوال بزرگ دیگری مواجه می‌شوند. سوالی که برای بسیاری از معامله‌گران به وجود می‌آید، این است که از کجا ارز دیجیتال بخریم؟ کدام یک از صرافی‌های غیرمتمرکز معتبر و قابل اطمینان هستند؟

بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

متاسفانه بحث کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو بسیار داغ است. در نتیجه انتخاب پلتفرم مناسب برای فروش یا خرید ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید برای انتخاب پلتفرم DEX مناسب با معامله‌گران و کارشناسان باتجربه مشورت کنید.

بهترین و محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال عبارتند از:

  • صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  • صرافی یونی سواپ (Uniswap)
  • صرافی غیرمتمرکز دی وای دی اکس (dYdX)
  • صرافی وان اینچ (Inch1)
  • صرافی بایننس دکس (Binance DEX)
  • صرافی بالانسر (Balancer)
  • صرافی کاین پروتکل (Kine Protocol)
  • صرافی دودو (DODO)

هر یک از این صرافی‌ها خدمات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما باید خدمات هر یک از آن‌ها را با یکدیر مقایسه کرده و با توجه به نیاز خود، بهترین صرافی غیرمتمرکز را برای معامله ارزهای دیجیتال انتخاب کنید. در ادامه با هر یک از این صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتر آشنا می‌شویم.

صرافی پنکیک سواپ  (PancakeSwap)

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروتکل‌های بازارساز خودکار بر بستر بلاکچین بایننس است. در سال 2021 این صرافی بزرگ شاهد افزایش حجم معاملات و افزایش ارزش توکن حکمیتی خود بود. توکن CAKE به عنوان توکن حکمیتی این صرافی معرفی شده است.

صرافی پنکیک سواپ

شما می‌توانید با استفاده از امکانات و خدمات صرافی پنکیک سواپ در حال حاضر توکن‌های مبتنی بر استاندارد BEP-20 را معامله کرده و کسب درآمد کنید. 

یکی از مزایای جالب و مهم این پلتفرم غیرمتمرکز امکان کسب درآمد به صورت غیرفعال است. شما می‌توانید در پلتفرم پنکیک سواپ از طریق شرکت در قرعه‌کشی NFT یا همان توکن‌های غیرقابل معاوضه، تامین نقدینگی و فروش توکن‌ها به صورت غیرفعال درآمد قابل توجهی را کسب کنید.

صرافی یونی سوآپ  (Uniswap)

اگر به دنبال بهترین صرافی غیرمتمرکز فعال در حوزه ارزهای دیجیتال هستید، قطعا صرافی یونی سواپ یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای شما است. این صرافی فعالیت خود را از نوامبر سال 2018 و بر پایه شبکه بلاکچین اتریوم آغاز کرد. شما برای معامله ارزهای دیجیتال و انجام تراکنش در این پلتفرم باید کارمزدی معادل با 3/0 درصد را به صرافی پرداخت کنید.

برای پرداخت کارمزد می‌توان از تمامی توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم استفاده کرد. حجم معاملات انجام‌شده در صرافی Uniswap نسبت به بسیاری از صرافی‌های دیگر بالاتر است. حجم معاملات این پلتفرم به صورت روزانه در حال افزایش است.

پلتفرم یونی سوآپ دارای بخش به نام استخر نقدینگی است. مجموعه‌ای از توکن‌ها در قالب قراردادهای هوشمند در این استخر نقدینگی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با تامین نقدینگی این استخرها به درآمد قابل توجهی برسید. این پروژه صرافی یونی سوآپ به دلیل نقش خود در تسهیل معاملات خودکار به شهرت زیادی رسیده است. 

پلتفرم یونی سواپ به دنبال کنار زدن روش‌های سنتی معامله و افزایش بهره‌وری از طریق حل مشکلات مربوط به نقدینگی در معاملات است. وجود تمامی این ویژگی‌های مثبت باعث شده‌ است که صرافی غیرمتمرکز Uniswap در میان معامله‌گران به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. اگر شما نیز قصد استفاده از امکانات یک صرافی‌های DEX را دارید، یونی سواپ می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد.

صرافی غیرمتمرکز دی وای دی اکس  (dYdX)

صرافی dydx برای ایرانیان

صرافی دی وای دی اکس یک پلتفرم غیرمتمرکز است که در سال 2017 میلادی توسط آنتونیو جولیانو راه‌اندازی شد. این پلتفرم غیر متمرکز از 35 ارز دیجیتال معروف موجود در بازار مانند بیت کوین، دوج کوین، اتریوم و … پشتیبانی می‌کند.

همچنین صرافی دی وای دی اکس از زمان شروع فعالیت خود خدمات مربوط به معاملات مارجین و سیستم وام‌دهی را از طریق لایه اول اتریوم در اختیار معامله‌گران قرار داد.

صرافی غیرمتمرکز dYdX از سال 2021 شروع به ارائه خدمات در زمینه معاملات دائمی کرد. معامله‌گران می‌توانند به کمک معاملات دائمی قراردادهای بدون انقضا را در بازار کریپتو معامله کنند. به این صورت، معامله‌گران می‌توانند تا زمان ایجاد شرایط مناسب از پیش‌تعیین‌شده برای انجام معامله، موقعیت خرید یا فروش خود را فعال نگه دارند.

به طور کلی، صرافی دی وای دی اکس همواره تلاش کرده که در راستای تمرکز زدایی حرکت کند و توانسته است با گذر زمان خدمات متنوعی مانند معاملات دائمی، خرید و فروش NFT، معاملات اسپات و مارجین و … را به کاربران خود ارائه کند. تا پیش از ظهور صرافی دی وای دی اکس بسیاری از این خدمات تنها محدود به صرافی‌های متمرکز بود، اما این صرافی توانست تحول بزرگی را ایجاد کند.

یکی از نکاتی که برای بسیاری از معامله‌گران اهمیت زیادی دارد، مقدار کارمزد تراکنش‌ها در این پلتفرم است. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار کارمزد تراکنش‌ها براساس نوع معامله و عملیاتی که از طرف شما انجام می‌شود، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، مقدار کارمزد واریز و برداشت وجه با کارمزد معاملات قرادادهای دائمی متفاوت است و این کارمزد به روش‌های متفاوتی محاسبه می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید:  استیبل کوین تتر چیست؟ مزایا و معایب آن نسبت به دلار کاغذی

صرافی وان اینچ (1inch)

صرافی وان اینچ

صرافی وان اینچ در میان معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال به عنوان بهترین پلتفرم تجمیع‌گر DEX شناخته می‌شود. این پلتفرم از چندین صرافی مختلف تشکیل شده است که امکان ثبت سفارش به صورت نامحدود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم برای انجام معاملات از سازوکار بسیار ساده‌ای استفاده می‌کند.

سفارش‌های ثبت‌شده از طرف معامله‌گران در بستر تمامی صرافی‌هایی که زیرمجموعه وان اینچ هستند منتشر شده و تراکنش مورد نظر با بهترین قیمت لحظه ای ارز دیجیتال ممکن انجام می‌شود. صرافی توکن بومی خود را نیز با نام وان اینچ به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرده است.

یکی از مشکلات معامله‌گران به نحوه محاسبه کارمزد معاملات در این پلتفرم بزرگ مربوط می‌شود. نحوه محاسبه کارمزد تراکنش در صرافی غیرمتمرکز وان اینچ به صرافی بستگی دارد که سفارش معامله‌گران در بستر آن تکمیل شده‌اند. به همین علت تراکنش انجام معامله در این پلتفرم می‌تواند متغیر باشد.

پلتفرم وان اینچ به غیر از امکان ترید و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، امکانات دیگری را نیز برای کسب درآمد به کاربران خود معرفی کرده است. سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند از طریق تامین نقدینگی استخرهای نقدینگی و اعطای وام به سایر معامله‌گران به درآمد و سود قابل قبولی برسند.

شما نیز می‌توانید برای افزایش میزان سود خود، در کنار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، در تامین نقدینگی و وام‌دهی به سایر کاربران شرکت کنید.

صرافی بایننس دکس (Binance DEX)

صرافی بایننس در میان معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است. این صرافی مشهور در اوایل سال 2019 میلادی سیستم غیرمتمرکز صرافی خود را با نام Binance DEX راه‌اندازی کرد. این صرافی غیرمتمرکز برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال از هسته پردازشی صرافی متمرکز بایننس یا همان زنجیره بایننس استفاده می‌کند.

به همین علت، سرعت و مدت زمان انجام تراکنش‌ها در سیستم غیرمتمرکز صرافی بایننس با سیستم متمرکز آن هیچ تفاوتی ندارد. همین امر یکی از مهم‌ترین نقاط قوت صرافی بایننس دکس به شمار می‌آید.

کارمزد انجام تراکنش در پلتفرم غیرمتمرکز بایننس معادل 1/0 درصد است. در صورتی که معامله‌گران برای معامله رمزارزها و انجام تراکنش‌ها از توکن اختصاصی بلاکچین بایننس که با نام بایننس کوین شناخته می‌شود استفاده کنند، کارمزد تراکنش‌ها به کمتر از 1/0 درصد خواهد رسید. از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی بایننس دکس می‌توان به برخورداری از رابط کاربری ساده و کاربرپسند و امنیت بالا اشاره کرد.

همچنین پلتفرم غیرمتمرکز بایننس از بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند با استفاده از انواع این کیف پول‌ها، در این شبکه به تبادل ارزهای دیجیتال بپردازند و درآمد قابل توجهی را کسب کنند. اگر به دنبال بهترین صرافی غیرمتمرکز هستید، صرافی بایننس دکس می‌تواند گزینه مورد نظر شما برای شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

صرافی بالانسر (Balancer)

بهترین صرافی غیرمتمرکز

صرافی بالانسر یکی دیگر از پلتفرم‌های غیرمتمرکزی است که فعالیت خود را به صورت رسمی از مارس سال 2020 میلادی آغاز کرد. این پلتفرم غیرمتمرکز مانند بسیاری دیگر از صرافی‌های DEX مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریوم است.

اگر به دنبال بهترین صرافی غیرمتمرکز با حجم معاملات بالا می‌گردید، صرافی Balancer یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. حجم معاملات این پلتفرم در حال حاضر به بیش از 10 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

صرافی غیرمتمرکز بالانسر توکن بومی خود با نام BAL را به بازار ارزهای دیجیتال عرضه کرده است که شما می‌توانید برای انجام تراکنش‌های خود از آن استفاده کنید. به منظور کنترل تورم قرار است که تنها 100 میلیون از این توکن بومی به بازار عرضه شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پلتفرم غیرمتمرکز بالانس که باعث محبوبیت آن در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران شده است، قابلیت ایجاد استخرهای نقدینگی شخصی و امکان ایجاد استخر با تعداد 2 تا 8 توکن است. در حالی که شما برای ایجاد استخر نقدینگی در سایر صرافی‌ها، مانند صرافی یونی سواپ، باید نسبت 50 به 50 بین توکن‌ها را رعایت کنید.

صرافی غیر متمرکز کاین پروتکل (Kine Protocol)

صرافی کاین پروتکل یکی دیگر از صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است. حجم معاملات این پلتفرم غیرمتمرکز به بیش از 260 میلیون دلار می‌رسد که در میان صرافی‌های غیرمتمرکز رقم قابل توجهی است. تعداد کاربران این پلتفرم به 100000 نفر می‌رسد.

صرافی Kine Protocol بر پایه شبکه بلاکچین اتریوم ایجاد شده است و از پروتکل استخر نقدینگی استفاده می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و نقاط قوت این پلتفرم می‌توان به امنیت بالا، کارمزد نسبتا کم، برخورداری از یک الگوریتم خاص برای مدیریت ریسک، سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها و … اشاره کرد. کاربران این صرافی می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را در قالب قراردادهای هوشمند با یکدیگر معامله کنند.

صرافی غیر متمرکز دودو  (DODO)

دودو یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز است که فعالیت خود را در سال 2020 میلادی آغاز کرد. مدل کار این صرافی با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز متفاوت است. به طور کلی، بیشتر پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای تامین نقدینگی و تعیین قیمت‌ها از مدلی به نام مدل بازارساز خودکار یا همان AMM استفاده می‌کنند.

اما صرافی دودو از مدلی به نام Proactive Market Maker استفاده می‌کند. از مهم‌ترین مزایای این مدل می‌توان به افزایش بهره‌وری سرمایه، امکان افزایش نقدینگی در یک سمت از استخر نقدینگی، کاهش لغزش یا همان Slippage و جلوگیری از ضرر ناپایدار اشاره کرد. همچنین پلتفرم DODO به عنوان یک تجمیع‌کننده نقدینگی نیز شناخته می‌شود.

این صرافی DEX توکن بومی خود به نام DODO را مبتنی بر استاندارد ERC-20 بر روی شبکه اتریوم منتشر کرده است. این توکن در تصمیمات حاکمیتی این پلتفرم نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. ارزش نهایی در نظرگرفته‌شده برای این توکن معادل با 1 میلیارد واحد است. توکن DODO در حال حاضر از لحاظ ارزش در رتبه 317 ارزهای دیجیتال قرار دارد.

در صرافی غیرمتمرکز DODO نحوه محاسبه کارمزد تراکنش‌ها نیز با سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز تفاوت دارد. در این صرافی ارز دیجیتال کارمزد معاملات با توجه به تنظیمات استخری محاسبه می‌شود که نقدینگی مورد نیاز برای انجام تراکنش را تامین می‌کند. این پلتفرم از شبکه‌های اتریوم، HECO، پالیگان، رنجیره هوشمند بایننس و … پشتیبانی می‌کند. 

بهترین صرافی غیرمتمرکز فیوچرز

معامله‌گران برای انتخاب صرافی مناسب جهت انجام معاملات فیوچرز معمولا چندین عامل مهم را مد نظر خود قرار می‌دهند. مقدار کارمزد معاملات، اهرم‌ها و امنیت از مهم‌ترین عواملی هستند که معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال به منظور انجام معاملات فیوچرز به آن‌ها توجه می‌کنند.

به همین علت، معمولا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ترجیح می‌دهند که برای معاملات فیوچرز به جای صرافی‌های متمرکز از امکانات و خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از امکانات DEXها قراردادهای آتی یا همان قرارداد‌های Futures را به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه و اشخاص ثالث خرید و فروش کنند. به این صورت، معامله‌گران در معرض ریسک‌های کمتری قرار خواهند گرفت. اما سوالی که برای بسیاری از معامله‌گران علاقه‌مند به معاملات فیوچرز به وجود می‌آید، این است که بهترین صرافی غیرمتمرکز فیوچرز کدام است؟

در ادامه با تعدادی از بهترین و معروف‌ترین DEXها برای انجام معاملات فیوچرز آشنا می‌شویم:

  • پلتفرم غیرمتمرکز GMX: این پلتفرم به صورت تخصصی در زمینه معاملات پرپچوال فیوچرز یا همان قراردادهای آتی دائمی فعالیت می‌کند
  • صرافی دی وای دی اکس (dYdX): یکی از معروف‌ترین صرافی‌های DEX که برای ارائه معاملات فیوچرز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند
  • صرافی Leverj: یک پلتفرم غیرمتمرکز جذاب برای معاملات فیوچرز که از نظر مقدار لوریج یا اهرم پیشنهادی بهترین گزینه برای این معاملات است. همچنین این پلتفرم از معامله‌گران خود گس فی (Gas Fee) دریافت نمی‌کند
  • صرافی Perpetual Protocol: همان‌طور که از نام این صرافی غیرمتمرکز مشخص است، پرپچوال پروتکل در زمینه معاملات اهرمی پرپچوال فیوچرز فعالیت می‌کند. این پلتفرم از بازارساز خودکار مجازی بهره می‌برد
  • پلتفرم FutureSwap: صرافی مناسب برای معاملات فیوچرز اهرم‌دار که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و برای معامله‌گران کم‌تجربه و تازه کار مناسب است

 بهترین صرافی غیرمتمرکز برای ایرانی‌ها

اگر شما هم از آن دسته معامله‌گران ایرانی هستید که تمایل دارید برای ادامه فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال از خدمات و امکانات یک صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید، باید با معتبرترین و معروف‌ترین صرافی های غیرمترکز در این حوزه آشنا شوید.

شما می‌توانید با بررسی خدمات ارائه‌شده توسط هر یک از این صرافی‌ها و مقایسه نقاط ضعف و قدرت آن‌ها با یکدیگر، بهترین گزینه را برای فروش یا خرید ارز دیجیتال انتخاب کنید. برای یافتن بهترین DEX می‌توانید از معامله‌گران باتجربه‌تر کمک بگیرید.

برخی از بهترین DEXها برای کاربران ایرانی عبارتند از:

  • صرافی یونی سواپ
  • صرافی دی وای دی اکس
  • صرافی پنکیک سواپ
  • صرافی بایننس دکس
  • صرافی IDEX 
  • صرافی Waves

معامله رمزارزها به صورت ناشناس در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز که به صورت اختصاری به آن‌ها DEX گفته می‌شود، پلتفرم‌هایی هستند که امکان معامله بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. در اختیار داشتن کنترل و مالکیت دارایی‌های دیجیتال، امنیت بالا نسبت به صرافی‌های متمرکز و عدم نیاز به احراز هویت برای معامله ارزهای دیجیتال از مهم‌ترین ویژگی‌های DEXها به شمار می‌آیند. 

البته این صرافی‌ها در کنار تمامی مزایای خود معایبی نیز دارند. نقدینگی پایین، محدود بودن ابزارهای معاملاتی و عدم پشتیبانی از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال از بزرگترین مشکلات این پلتفرم‌های غیرمتمرکز هستند. در نتیجه شما برای انتخاب پلتفرم مناسب جهت مبادله ارزهای دیجیتال، باید به خدمات ارائه‌شده توسط صرافی‌های غیرمتمرکز و نقاط ضعف و قدرت آن توجه ویژه‌ داشته باشید.