افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، در طول سال‌های اخیر بارها با اصطلاح NFT مواجه شده‌اند. اما سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که NFT چیست و چه کاربردهایی دارد؟ نظرات درباره NFT یا همان توکن غیر قابل معاوضه بسیار ضد و نقیض است.

تعدادی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال این توکن‌های غیر مثلی را یک کلاهبرداری بزرگ می‌دانند، در حالی که عده‌ای دیگر NFT را به عنوان امکانی جدید برای کسب درآمد و ورود به جهان مجازی می‌شناسند. در این مطلب، با مفهوم، کاربرد، مزایا و معایب توکن‌های غیر قبل معاوضه، تفاوت آن‌ها با توکن‌های قابل معاوضه و نحوه خرید و فروش آنها در بهترین صرافی برای ایرانی ها آشنا می‌شویم.

تعریف NFT یا توکن غیر مثلی به زبان ساده

برای این که بتوانیم بهتر و ساده‌تر به سوال توکن NFT چیست، بهتر است کار خود را با ذکر یک مثال شروع کنیم. تصور کنید که شما قصد دارید یک اثر گرافیکی را در قالب یک تصویر به فروش برسانید. افراد مختلف می‌توانند بدون هیچ مشکلی یک کپی از اثر شما را دانلود کنند و در ازای دانلود آن هیچ هزینه‌ای را نیز به شما پرداخت نکنند.

بازار nft چیست

از طرف دیگر، تصور کنید که شما یک تابلوی نقاشی شاهکار را خلق کرده‌اید و قصد دارید که آن را با قیمت بالایی به فروش برسانید. اما همان‌طور که می‌دانید، عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث نابودی ارزش و اعتبار تابلوی نقاشی شما شوند.

شما می‌توانید هر دوی این آثار هنری را به راحتی به یک توکن غیر مثلی یا همان NFT تبدیل کرده و حق مالکیت آن را به صورت انحصاری برای خودتان نگه دارید. در واقع با تبدیل شدن اثر هنری شما به NFT، آن اثر دارای نوعی شناسنامه منحصربه‌فرد می‌شود و دیگران نمی‌توانند کپی‌های اثر شما را به فروش برسانند.

در واقع NFT نوعی دارایی دیجیتالی است که شما می‌توانید مثل یک کلکسیونر آثار هنری به جمع‌آوری آن‌ها بپردازید. این دارایی دیجیتال به صورت یک ارز دیجیتال ارزش خود را حفظ می‌کند. به زبان ساده، NFT نیز توکنی مانند بیت کوین است، با این تفاوت که نمی‌توان توکن غیر مثلی را مانند توکن بیت کوین در شبکه بلاکچین معاوضه کرد.

تفاوت توکن قابل معاوضه و غیر قابل معاوضه چیست؟

برای این که به درک بهتری از مفهوم توکن غیر قابل معاوضه برسیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت توکن قابل معاوضه و توکن NFT چیست؟ در واقع توضیح تفاوت این دو توکن در نام آن‌ها نهفته است. شما نمی‌توانید یک توکن غیر مثلی را با توکن دیگری که دارای ارزش مشابه است، معاوضه کنید. در صورتی که توکن‌های قابل معاوضه را می‌توان با توکن دیگری که دارای ارزش یکسان است معاوضه کرد.

nft توکن چیست

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ توکن مثلی و غیر مثلی به قابلیت تقسیم‌پذیری مربوط می‌شود. در واقع، شما نمی‌توانید یک توکن NFT را به واحدهای کوچکتری تقسیم کنید. توکن‌های غیر قابل معاوضه  همیشه به صورت یک توکن واحد باقی می‌مانند، در حالی که توکن‌های قابل معامله را می‌توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد.

ویژگی‌های اصلی توکن NFT چیست؟

حالا که مفهوم اولیه و پایه توکن‌های غیر قابل معاوضه آشنا شدیم، باید به سراغ شرح ویژگی‌هایی برویم که باعث متمایز شدن این نوع از توکن‌ها با سایر انواع توکن‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند. احتمالا این سوال برای شما نیز به وجود آمده است که مهم‌ترین ویژگی‌های توکن غیر قابل معاوضه یا همان NFT چیست؟ کدام ویژگی‌ها باعث شده است که بسیاری از افراد به سراغ ساخت توکن nft یا خرید توکن nft بروند؟

خرید توکن nft

مهم‌ترین ویژگی‌های توکن غیر مثلی عبارتند از:

  • غیر قابل تعویض بودن: مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی توکن NFT می‌باشد.
  • کمیاب بودن توکن‌های NFT: توسعه‌دهندگان این توکن‌ها ترجیح می‌دهند تعداد NFTها را محدود نگه دارند تا ارزش خود را حفظ کنند.
  • NFTها غیر قابل تقسیم هستند: شما نمی‌توانید یک توکن غیر قابل معاوضه را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • دارای اطلاعات انحصاری: توکن‌های NFT دارای اطلاعات ثیت‌شده و غیر قابل تغییر هستند.

نحوه محاسبه قیمت توکن‌‌های ان اف تی چگونه است؟

عوامل متعددی می‌توانند قیمت توکن NFT را تحت تاثیر خود قرار دهند. فرایند ارزش‌گذاری توکن‌های غیر قابل معاوه بسیار پیچیده است. علت اصلی این پیچیدگی را می‌توان در نوظهور بودن این توکن‌ها و عدم آشنایی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با روش ارزش‌گذاری توکن‌های NFT دانست.

قیمت nft میمون

با وجود نوظهور بودن توکن‌های غیر مثلی و پیچیدگی‌های موجود برای محاسبه قیمت توکن NFT، می‌توان تعدادی از عواملی را که می‌توانند باعث افزایش قیمت یک توکن غیر مثلی شوند، شناسایی کرد.

به عنوان مثال، عواملی مانند قیمت بیت کوین، متمایز بودن توکن، خالق اثر و جامعه ارزهای دیجیتال می‌توانند روی قیمت NFT اثرگذار باشند و باعث افزایش آن شوند. اما روش‌های اصلی برای ارزش‌گذاری توکن NFT چیست؟

به طور کلی، می‌توان روش‌های زیر را برای ارزش‌گذاری توکن‌های غیرقابل معاوضه عنوان کرد:

  • ارزش‌گذاری NFT با توجه به امنیت بلاکچینی که این توکن ها بر بستر آن ساخته شده اند.
  • ارزش‌گذاری بر اساس قرارگیری توکن غیر قابل معاوضه بر روی زنجیره
  • ارزش‌گذاری NFT بر اساس قدمت توکن غیر مثلی
  • ارزش‌گذاری بر اساس میزان کمیاب بودن اثر

مزایا و معایب NFT

نمی‌توانیم بدون بررسی عمیق مزایا و معایب توکن‌های غیر قابل معاوضه، به پاسخ درستی برای سوال NFT چیست، دست پیدا کرد. توکن‌های غیر قابل معاوضه نیز درست مانند تمام توکن‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال دارای نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی هستند.

چگونه از nft کسب درآمد کنیم

به دلیل نوظهور بودن توکن‌های غیر مثلی، هنوز بحث‌های زیادی درباره مزایا و معایب این توکن‌ها صورت می‌گیرد. برای این که بتوان به مزایا و معایب توکن‌های غیر قابل معاوضه پی برد، باید اجازه دهیم که این توکن‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال جای پای خود را محکم کنند.

مهم‌ترین مزایای توکن‌های غیر مثلی عبارتند از:

  • غیر اشتراکی بودن: NFTها یک اثر یکتا و منحصربه‌فرد هستند و نمونه مشابهی ندارند.
  • تقسیم‌ناپذیری: شما نمی‌توانید توکن‌های غیر قابل معاوضه را مانند سایر ارزهای دیجیتالی به واحدهای کوچکتر تقسیم کنید. بطور مثال شما میتوانید ۰.۰۰۰۵ بیت کوین بخرید یا بفروشید، اما نمیتوانید نصف یک NFT را معامله کنید.
  • تخریب‌ناپذیری: داده‌ها و اطلاعات مربوط به هر NFT با استفاده از قراردادهای هوشمند بر روی شبکه بلاکچین ذخیره شده‌اند و نمی‌توان آن را از بین برد.
  • کمیاب بودن: توکن‌های غیر قابل معاوضه، بسیار اندک هستند که همین امر باعث افزایش ارزش آن‌ها می‌شود.
  • قابلیت انتقال ساده: شما می‌توانید توکن‌های غیر مثلی را به سادگی از طریق شبکه بلاکچین به تعداد زیادی از کیف پول ها رمزارز منتقل کنید.
بیشتر مطالعه کنید:  ارز دیجیتال چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال به زبان ساده

معایب توکن غیر مثلی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، با وجود مزایای فراوان توکن‌های غیر مثلی، هنوز ابهامات زیادی در خصوص این توکن‌ها وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فعال در بازار ارزهای دیجیتال هنوز این موضوع را نپذیرفته‌اند که یک اثر هنری که در قالب NFT به بازار عرضه می‌شود، بتواند به اندازه یک اثر هنری واقعی باارزش و منحصربه‌فرد باشد.

همه چیز در مورد nft

از طرف دیگر، بسیاری از معایب ارزهای دیجیتال به توکن‌های غیر قابل معاوضه نیز نسبت داده می‌شود. به عنوان مثال، عواملی مانند مصرف بالای انرژی و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی از مهم‌ترین نقاط ضعف ارزهای دیجیتال هستند که روی NFTها نیز اثرگذاری منفی دارند.

ارزهای دیجیتال‌ای مانند بیت کوین و اتریوم (نسخه قبلی) معمولا برای حفظ امنیت شبکه خود نیاز به مصرف انرژی بسیار زیادی دارند. از آنجا که اکثر توکن‌های غیر قابل معاوضه نیز بر بستر شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند، می‌توانند بر روی محیط زیست تاثیر مخربی داشته باشند. البته با جایگزین شدن اتریوم ۲.۰ با اتریوم ۱.۰، این مشکل به طور کامل برطرف شده است.

نحوه کارکرد NFT به چه شکل است؟

برای پاسخ به سوال NFT چیست، باید با نحوه کارکرد توکن‌های غیر قابل معاوضه آشنا شویم. NFTها در واقع بخشی از شبکه بلاکچین اتریوم به شمار می‌آیند و توکن‌هایی هستند که اطلاعاتی اضافه و انحصاری بر روی آن‌ها ذخیره شده است. البته امروزه شما می‌توانید توکن‌های غیر مثلی را در سایر شبکه‌های بلاکچین مانند شبکه بایننس اسمارت چین نیز ایجاد کنید.

چطوری nft درست کنیم

اطلاعاتی که به توکن‌های غیر مثلی افزوده می‌شوند، مهم‌ترین بخش این توکن‌ها به شمار می‌آیند و باعث می‌شوند که شما بتوانید آثار هنری خود را در قالب عکس، موسیقی یا ویدیو خلق کنید. به دلیل منحصربه‌فرد بودن این اطلاعات، توکن‌های NFT دارای ارزش می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد. ارزش توکن‌های غیر مثلی عموما توسط بازار ارزهای دیجیتال و مدل اقتصادی عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود.

البته شما باید به این نکته توجه کنید که از هر اثر هنری تنها یک NFT وحود ندارد. چرا که ما در جهان واقعی نیز شاهد خرید و فروش نسخه‌های تقلبی آثار هنری بزرگ هستیم. همین اتفاق در زمینه فروش و خرید توکن NFT نیز وجود دارد و نسخه‌های کپی یک NFT با قیمت‌های پایین‌تری خرید و فروش می‌شوند.

کاربردهای nft چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازار ارزهای دیجیتال طرفداران بسیاری دارند. تعداد زیادی از نام‌های تجاری بزرگ، گیمرها، هنرمندان و معامله‌گران از توکن‌های غیر قابل معاوضه استفاده می‌کنند. ظهور NFTها در کنار انقلاب امور مالی غیرمتمرکز در قراردادهای هوشمند، از بزرگترین رویدادهای بازرا ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند.

nft چیست و چه کاربردی دارد

امروزه بسیاری از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند امکان ایجاد توکن‌های غیر مثلی(NFT) را به ساختار خود افزوده‌اند، اما سوالی که برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید، این است که کاربردهای NFT چیست؟ از توکن‌های غیر قابل معاوضه برای دستیابی به چه اهدافی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از توکن‌های غیر مثلی در آثار کلکسیونی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای توکن‌های غیر قابل معاوضه امکان ساخت و فروش آثار هنری و کلکسیونی است. امروزه بسیاری از هنرمندان آثار هنری خود در زمینه‌های مختلف مانند عکاسی، نقاشی، انیمیشن‌سازی و … را به NFT تبدیل می‌کنند و در بازار ارزهای دیجیتال با قیمت‌های باورنکردنی به فروش می‌رسانند.

NFT فضای تازه‌ای را برای کسب درآمد هنرمندان ایجاد کرده است و افراد مختلف می‌توانند تمامی آثار هنری خود را در قالب توکن‌های غیر مثلی به نمایش بگذارند. بطور مثال یک خواننده میتواند موزیک جدید خود را یک NFT کرده و به فروش برساند، یا یک طراح لباس، طرح خاص و جدید خود را در قالب NFT هم ثبت کرده و هم بفروشد.

استفاده از NFT در جهان بازی‌های کامپیوتری

برای پاسخ به سوال کاربردهای NFT چیست باید به یکی دیگر از کاربردهای اصلی این توکن‌های غیر مثلی اشاره کنیم. تا قبل از به وجود آمدن توکن‌های غیر مثلی، مالکیت آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری در اختیار شرکت سازنده بازی بود و این افراد می‌توانستند در مورد تمامی آیتم‌ها و دارایی‌های بازی تصمیم‌گیری کنند.

کسب درامد از بازی nft

اما حالا با ظهور NFT مالکیت این آیتم‌ها به گیمرها منتقل شده است. شما به عنوان یک گیمر می‌توانید با ارتقای آیتم‌های خود و تبدیل کردن آن‌ها به یک توکن غیر قابل معاوضه، از فروش آن درآمد زیادی را کسب کنید.

تعریف هویت با استفاده از توکن‌های غیر مثلی

همان‌طور که اشاره کردیم، شما می‌توانید با استفاده از توکن‌های غیر مثلی مالکیت دارایی‌ها و داده‌های دیجیتالی را به افراد مختلفی منتسب کنید که همین یک روش تازه برای درآمدزایی به شمار می‌آید.

اما بحث دیگری که امروزه در خصوص وب۳ مطرح شده، ایجاد هویت است. در پروژه‌هایی مانند سند باکس و دیسنترالند از NFT برای تعریف هویت برای آواتارها استفاده می‌شود.

تبدیل دارایی‌های دیجیتال به NFT

شما می‌توانید با استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه هر نوع دارایی دیجیتالی را به نام یک مجموعه یا شخص ثبت کنید. به عنوان مثال، شرکت‌های بزرگ می‌توانند حساب‌های کاربری یا دامنه‌های اینترنتی را به NFT تبدیل کرده و مالکیت آن‌ها را برای همیشه در اختیار بگیرند.

تبدیل دارایی‌های فیزیکی به ان اف تی

یکی از کاربردهای جذاب و جالب توکن‌های غیر قابل معاوضه این است که شما می‌توانید از آن‌ها برای معامله دارایی‌های فیزیکی مانند خانه و ماشین استفاده کنید. از طرف دیگر، شما می‌توانید از NFT برای ثبت هویت، مدارک دانشگاهی و انواع اسناد و همچنین به منظور فروش آثار کلکسیونی فیزیکی استفاده کنید.

NFT با ارز دیجیتال چه تفاوتی دارد؟

یکی از سوالات مهمی که برای افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید، این است که تفاوت ارزهای دیجیتال و توکن NFT چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیر قابل معاوضه را از چند منظر مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

ساخت nft و فروش آن

ارزهای دیجیتال و NFTها تفاوت‌های چشم‌گیری دارند که عبارتند از:

  • تفاوت از منظر مفهوم
  • تفاوت از نظر نحوه خرید و فروش
  • تفاوت از منظر هدف ساخت، ایجاد و عرضه
  • تفاوت از منظر نوسان یا ثبات قیمت
  • تفاوت در نوع استفاده و بازار معامله

نحوه خرید و فروش  NFT

بازار فروش و خرید  NFT در چند سال اخیر بسیار داغ شده و تعداد زیادی از هنرمندان و معامله‌گران به دنبال کسب درآمد از طریق خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی هستند. شاید این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که بهترین راه خرید و فروش NFT چیست؟

شما می‌توانید برای فروش یا خرید NFT از پلتفرم‌های مختلفی استفاده کنید. اما فراموش نکنید که برای خرید و فروش NFT باید از کیف پول دیجیتال مخصوص هر پلتفرم استفاده کنید. معمولا به علت وجود تقاضای بالا، NFTها در حراجی‌ها و رویدادهای از پیش تعیین‌شده به فروش می‌رسند.

برخی از معروف ترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT (توکن‌های غیر قابل معاوضه) عبارتند از:

  • بازار ان اف تی OpenSea
  • پلتفرم Rarible
  • وبسایت Nifty Gateway
  • وبسایت BakerySwap
  • وبسایت Foundation

چگونه توکن nft بسازیم و بفروشیم؟

پس از این که با مفاهیم و کاربرد توکن‌های NFT آشنا شدیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که بهترین روش ساخت توکن NFT چیست؟ هر فردی می‌تواند آثار هنری مورد نظر خود را خلق کند و با تبدیل کردن آن‌ها به توکن غیر قابل معاوضه، آثار خود را روی شبکه بلاکچین به فروش برساند.

بیشتر مطالعه کنید:  تفاوت سه استیبل کوین برتر تتر، یو اس دی کوین و DAI

آموزش خرید و فروش nft

انتخاب شبکه بلاکچین یکی از اقدامات اولیه برای شروع به ساخت توکن‌های غیر قابل معاوضه است. بطور مثال شما میتوانید برای ساخت توکن یغیر مثلی از شبکه بایننس اسمارت چیست یا شبکه اتریوم استفاده کنید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

بطور مثال شبکه BSC بسیار ارزان تر از شبکه اتریوم بوده و انتشار NFT برای تازه کاران بسیار بصرفه تر است اما شبکه اتریوم اعتبار و مقبولیت بیشتری داشته و مقبولیت عمومی بیشتری بین کاربران دارد.

آموزش ساخت رایگان توکن غیرمثلی  nft

ممکن است تا اینجای مطلب دلتان خواسته باشد که NFT بسازی و از فروش آن کسب درآمد کنید، اما چطور NFT رایگان بسازیم؟

شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های مختلف این توکن‌های غیر مثلی را به صورت رایگان بسازید  وبه فروش برسانید. مراحل آموزش ساخت توکن NFT چندان دشوار نیست و شما می‌توانید به سادگی با مراحل ساخت آن آشنا شوید.

معمولا برای ساخت رایگان توکن‌های غیر مثلی از دو پلتفرم OpenSea و Rarible استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که شما برای استفاده از اکثر این پلتفرم‌ها باید یک کیف پول دیجیتالی مبتنی بر اتریوم را به این پلتفرم‌ها متصل کنید.

آموزش ساخت NFT در Opensea

برای ساخت رایگان NFT در پلتفرم Opensea ابتدا باید کیف پول MetaMask را نصب کرده و شبکه پالیگان را به این کیف پول اضافه کنید.

مرحله اول: وارد آدرس https://opensea.io/ شده و از منوی سایت روی گزینه Connect Wallet کلید کنید تا وارد پنجره انتخاب کیف پول شوید.

ورود به سایت اوپن سی

مرحله دوم: از پنجره باز شده، کیف پول متامسک را انتخاب کنید. با این کار شما اجازه دسترسی اوپن سی به کیف پول خود را میدهید.

اتصال متامسک به اوپن سی

مرحله سوم: پس از اتصال موفقیت آمیز کیف پول به پلتفرم اوپن سی، از منوی کاربری روی گزینه‌ی Create کلیک کرده تا وارد مرحله ساخت NFT شویم.

آموزش سایت اوپن سی

مرحله چهارم: در صفحه باز شده باید تصویر و اطلاعات مربوط به آن را وارد نماییم و در نهایت روی دکمه Create کلیک کنیم. تصویر آپلود شده باید یکی از فرمت های: MP3, WEBM, MP4, SVG, GIF, PNG, JPG, GLB, OGG, WAV و GLTF باشد.

در قسمت نام که با شماره «۲» مشخص کردیم، نام توکنی غیر مثلی خود را وارد کرده و در قست شماره «۳» میتوایدن یک لینک خارجی مربوط به NFT خود را وارد کنید. این لینک میتواند وبسایت، اینستاگرام، یوتیوب و … باشد.

همچنین در بخش شماره  «۴» میتوانید توضیحاتی در خصوص NFT خود و داستان ساخت و انتشار این توکن، خدماتی که پس از خرید این اثر به خریدار آن ارائه میکنید و سایر توضیحات را بنویسید.

آموزش کامل سایت اوپن سی

مرحله پنجم: در آخرین مرحله از ساخت توکن NFT رایگان در اوپن سی، با ۳ مرحله ساده دیگر پیش رو هستیم. در مرحله شماره «۵» میتوانید کالکشن جدید برای NFT خود بسازید و یا ویژگی هایی به NFT خود اضافه نمایید که تمام این موارد اختیاری هستند.

در بخش «۶» میتوانید تعدادی که از این توکن به فروش برسانید را وارد کنید. هرچقدر این عدد پایین تر باشد، یعنی توکن شما نایاب تر است و میتواند ارزش بالاتری داشته باشد.

در قسمت «۷» باید شبکه پالیگان را برای توکن NFT خود انتخاب کنید تا بتوانید بر روی این شبکه منتشر کنید.

آموزش کار با اوپن سی

فهرست معروف‌ترین پروژه‌های NFT

همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از نام‌های تجاری و شرکت‌های کوچک و بزرگ در حال اجرای پروژه‌های مختلف NFT هستند. این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند ثبت آثار هنری، ارائه خدمات نام دامنه، خرید و فروش NFTها و … فعالیت می‌کنند.

با توجه به جذابیت بالای NFT برای سرمایه‌گذاران، روزبه‌روز بر تعداد پروژه‌های در حال اجرا در حوزه توکن‌های غیر قابل معاوضه افزوده می‌شود.

برخی از معروف‌ترین پروژه‌های فعال NFT عبارتند از:

  • پلتفرم OpenSea: در حوزه ثبت آثار کلکسیونی و هنری
  • پروژه Async.art: بستری برای به ثبت رساندن و خرید و فروش آثار هنری
  • پروژه Cryptokitties: بستری برای خرید و فروش گربه در بازی بلاکچین اتریوم
  • پروژه Etherium Name Service: ارائه خدمات نام دامنه به واسطه NFTها
  • پروژه دیسنترالند: پلتفرمی برای توزیع زمین به صورت مجازی

گران‌ترین NFT جهان

شاید برای شما که به دنبال پاسخی برای سوال NFT چیست هستید، جالب باشد که بدانید گران‌ترین توکن NFT با چه قیمتی به فروش رسیده است. ان اف تی Everydays: The First 5000 Days ارزشمندترین توکن غیر قابل معاوضه‌ای است که تا کنون به فروش رسیده است.

نام خالق این اثر مایک وینکلمن است که با نام مستعار بیپل شناخته می‌شود. Everydays: The First 5000 Days به عنوان اولین اثر هنری کاملا دیجیتالی شناخته می‌شود که در حراجی کریستیز با قیمتی در حدود 3/69 میلیون دلار به فروش رسید.

تاریخچه ان اف تی  (NFT)

توکن‌های غیر قابل معاوضه نیز درست مانند ارزهای دیجیتال تاریخچه نسبتا کوتاهی دارند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که نخستین NFT پیش از انتخاب این اصطلاح و در سال 2012 ایجاد شده بود. عده دیگری اعتقاد دارند که نخستین ان اف تی تولیدشده در جهان کوانتوم نام دارد که در سال 2014 و به دست کوین مک کوی ساخته شد.

جالب است بدانید که این اثر به قیمت 4/1 میلیون دلار به فروش رسید. به طور کلی، ان اف تی پدیده‌ای کاملا نوظهور است که توانسته در کمتر از یک دهه به محبوبیتی باورنکردنی دست پیدا کند.

آیا خرید و فروش NFT قانونی است؟

از آنجا که توکن‌های غیر قابل معاوضه نیز مانند ارزهای دیجیتال نسبتا نوظهور هستند، هنوز قوانین مشخصی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش NFT وجود ندارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که آشنایی با روش ساخت توکن NFT یا خرید و فروش آن هیچ منع یا مجازات قانونی ندارد.

مجازات قانونی تنها در مورد افرادی صدق می‌کند که بهانه خرید و فروش توکن‌های غیر قابل معاوضه قصد کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران را داشته باشند. 

آینده NFT چطور پیش‌بینی می‌شود؟

حالا که توانستیم به پاسخ جامع و کاملی برای سوال NFT چیست برسیم، نوبت به آن رسیده که نگاهی به آینده این توکن‌های غیر قابل معاوضه داشته باشیم. هنوز توکن‌های غیر قابل معاوضه به آن شکلی باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند. دلیل این امر عدم آشنایی طیف وسیعی از جامعه با فناوری بلاکچین و کمیاب بودن این توکن‌ها است.

با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر رقم خورده‌اند، شاهد افزایش تمایل و علاقه کاربران به جهان متاورس بوده‌ایم. همین حالا نیز غول‌های تکنولوژی از جمله فیس بوک در حال ایجاد زیرساخت‌های این جهان مجازی هستند. (مقاله پیشنهادی: راه های کسب درآمد از متاورس)

در نتیجه باید در آینده نزدیکی منتظر شنیدن خبرهای بیشتری درباره NFTها باشیم. زیرا این توکن‌ها راهی برای ورود به جهان‌های مجازی هستند. 

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در NFTها

سرمایه‌گذاری در NFTها نیز درست مانند سرمایه‌گذاری روی سهام و هر نوع ارز دیجیتال دیگری ریسک‌هایی را به همراه خواهد داشت. آشنایی با مفاهیم اولیه و یافتن پاسخ NFT چیست برای موفقیت در این زمینه کافی نخواهد بود.

اگر شما بدون آگاهی از این ریسک‌ها شروع به سرمایه‌گذاری بر روی ان اف تی بکنید، ممکن است بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست بدهید.

اصلی‌ترین خطراتی که سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کنند، عبارتند از:

  • مشخص نبودن چشم‌انداز قانونی و نظارتی
  • خطر هک شدن کیف پول‌های دیجیتالی
  • خطرات زیست‌محیطی
  • اسیر شدن در دام کلاهبرداران
  • محدود بودن نقدینگی
  • امکان کاهش تقاضا برای خرید

 

توکن غیر قابل معاوضه؛ فرصتی برای درآمدزایی

توکن‌های غیر قابل معاوضه یا همان NFTها نوعی دارایی دیجیتالی هستند که توجه همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود جلب کرده‌اند. به دلیل جذابیت بالای NFTها، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ، هنرمندان و معامله‌گران وارد این عرصه شده‌اند. 

با وجود این که بازار خرید و فروش NFTها همچنان با چالش‌ها و ریسک‌های متعددی مواجه است، اما این توکن‌های غیر قابل معاوضه توانسته‌اند به رشد چشمگیری برسند. به صورتی که برخی از NFTها با قیمت چندین میلیون دلار خرید و فروش می‌شوند.

البته فراموش نکنید که این اعداد نباید شما را وسوسه کنند تا بدون آموزش و آشنایی با شبکه بلاکچین و دنیای ارزهای دیجیتال، وارد این عرصه شوید.