حریم خصوصی کوین‌ها یکی از موضوعاتی است که اکثر کاربران بازار ارزهای دیجیتال به آن توجه زیادی دارند. در واقع امروزه به دلیل این که ارز‌های دیجیتال از طریق تراکنش‌های غیرمتمرکز، ناشناس باقی می‌مانند و خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند، بسیار محبوب شده‌اند.

علاوه بر این، از زمانی که بیت کوین به وجود آمد، ارز‌های دیجیتال مختلفی نیز به دنیای ارز‌ها ورود کردند که هر یک از آنها به منظور حفظ ویژگی‌های بیت کوین طراحی شده‌اند.

با وجود این که تراکنش‌های انجام شده در بلاکچین ارز‌های دیجیتال نظیر بیت کوین یا خرید و فروش تتر به صورت غیرمتمرکز و تا حدودی ناشناس هستند؛ اما نمی‌توان گفت که کاملاً خصوصی‌اند. این یعنی می‌توان هر بیت کوینی که در یک تراکنش استفاده شده است را در تراکنش‌های قبلی نیز ردیابی کرد.

در واقع این موضوع باعث شد تا ‌ایده جدیدی برای ارز‌های دیجیتال ایجاد شود که غیر قابل ردیابی و کاملاً خصوصی باشد؛ یعنی ایده حریم خصوصی کوین‌ها!

معرفی حریم خصوصی کوین‌ها

معرفی حریم خصوصی کوین‌ها
معرفی حریم خصوصی کوین‌ها

پیش از مطالعه این مطلب خوب است که آموزش ارز دیجیتال را فرا گرفته باشید؛ اما به عنوان توضیحات مختصر و کلی باید بگوییم که اصطلاح حریم خصوصی در بحث ارزهای دیجیتال به کوین‌هایی گفته می‌شوند که اطلاعات مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال را ارائه نمی‌دهند.

در واقع می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین اهداف برای ایجاد حریم خصوصی کوین این است که بتوانند حقوق افراد را برای ایجاد یک حریم خصوصی در زمان انجام تراکنش‌های دیجیتال حفظ کنند.

دومین هدف برای ایجاد کوین‌های دارای حریم خصوصی، قابل ردیابی نبودن پول نقد است که بر همین اساس به دیجیتالی شدن نیاز دارد؛ (مگر این که در یک حساب بانکی واریز شود و به وسیله آن حساب، خریدی صورت بگیرد). بنابراین وجود حریم خصوصی موجب خواهد شد تا فناوری بلاکچین برای عملکرد‌های نقدی نیز ارتقا یابد.

دلیل دیگر ایجاد حریم خصوصی کوین‌ها، تعویض‌پذیری است. برای مثال اگر یک بیت کوین برای یک تراکنش غیرقانونی مورد استفاده قرار بگیرد، آن بیت کوین آلوده خواهد شد؛ تنها به این دلیل که امکان ردیابی بیت کوین وجود دارد. حال اگر شما این بیت کوین آلوده را داشته باشید به سختی می‌توانید آن را به فروش برسانید؛ زیرا قطعا افراد دیگر، به سراغ خرید چنین بیت کوینی نمی‌روند.

اما در مقابل، بیت کوین که حریم خصوصی دارد غیرقابل رهگیری است؛ بدین معنی که هر کوین بدون توجه به سابقه‌اش، با کوین‌های دیگر برابر خواهد بود، حتی اگر برای تراکنش‌های غیرقانونی استفاده شده باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  آینده ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰ چه شد؟

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حریم خصوصی کوین‌ها دارای دو بخش مهم است که عبارت‌اند از:

  • ناشناس بودن
  • غیرقابل ردیابی بودن

ویژگی ناشناس بودن حریم خصوصی موجب شده تا هویت کاربر برای هر تراکنش یا سرویس غیرمتمرکز مخفی بماند. همچنین غیرقابل رد‌یابی بودن نیز همانگونه که مشخص است و به آن اشاره کردیم باعث می‌شود تا اطلاعات تراکنش‌های افراد، غیرقابل رد‌یابی باشد. جالب است بدانید که استفاده از حریم خصوصی کوین‌ها در برخی کشور‌ها مانند کره جنوبی به دلیل دارا بودن این دو جزء مهم، ممنوع شده است.

حریم خصوصی کوین چگونه کار می‌کند؟

حریم خصوصی کوین چگونه کار می‌کند؟
حریم خصوصی کوین چگونه کار می‌کند؟

حریم خصوصی کوین دقیقاً مانند دیگر ارز‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین و هر تراکنش غیر متمرکز دیگری است؛ بدین معنی که برای تنظیم معاملات، به دخالت و وجود هیچ شخص ثالثی نیاز نیست و تراکنش‌های موجود با استفاده از گره‌هایی که بخشی از شبکه هستند، تأیید خواهند شد. در نهایت بعد از تأیید تراکنش‌ها اطلاعات لازم به بلاک چین افزوده شده و دیگر اطلاعات گره نیز به روز می‌شوند.

حریم خصوصی کوین‌ها ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشند اما به طور کلی در عملکرد خود، مکانیزم توافقی در الگوریتم اثبات کار، الگوریتم اثبات سهام یا ترکیبی از هر دو را مورد استفاده قرار می‌دهند.

بهترین پرایوسی کوین‌ها

بهترین پرایوسی کوین‌ها
بهترین پرایوسی کوین‌ها

بهترین پرایوسی کوین‌ها یا حریم خصوصی کوین‌ها در نمونه‌های مختلفی وجود دارند که در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • مونرو (Monero)

می‌توان گفت مونرو یکی از بزرگ‌ترین پرایوسی کوین‌ها است که به عنوان مکانیزم اجماع از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و برای حفظ حریم خصوصی، آدرس‌های  Ring CTو Stealth را به کار می‌برد. شاید جالب باشد که بدانید IRS برای هر نهادی که بتواند فناوری حریم خصوصی مونرو را حل نمایند یک جایزه ۶۲۵ هزار دلاری در نظر گرفته است.

  • Dash

از دیگر پرایوسی کوین‌ها می‌توان به دش اشاره کرد که در سال‌های اخیر با رشد بالایی همراه بوده است. Dash یک فورک بیت کوین با اجزای یکسان بوده که از ترکیب دو الگوریتم PoW و PoS ایجاد شده است. قابل ذکر است که برای انجام تراکنش‌های خود نیز از Private Send و Insta Send بهره می‌برد.

در این پرایوسی کوین، هر دور از Private Send با انجام یک تراکنش Coin Join که برای توزیع کوین در میان گیرندگان آن کاربرد دارد، برابر است.  Insta Sendنیز یکی از ویژگی‌های مهم دش بوده که انجام تراکنش‌ها را در مقایسه با کسانی که از بیت کوین استفاده می‌کنند بسیار سریع‌تر می‌کند.

  • Zcash

Zcash
Zcash

Zcash نیز مانند دش یک فورک بیت کوین بوده که برای مکانیزم اجماع، از Pow استفاده می‌کند. این نوع از پرایوسی کوین‌ها موجب می‌شوند تا آدرس فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش شده، از افرادی که در انجام معامله نقشی ندارند، پنهان بماند. در واقع یکی از ویژگی‌های مهم این پرایوسی کوین اختیاری بودن حریم خصوصی در آن است، به گونه‌ای که این امکان برای کاربر وجود دراد تا تعیین کند که کدام یک از تراکنش‌های او خصوصی بمانند.

  • Verge

Verge از لحاظ حفظ حریم خصوصی بسیار کارآمد است. این شبکه در ابتدا Doge Coin Dark نامیده شد که بعد از دو سال نام آن را به Verge تغییر دادند. این پرایوسی کوین، از Tor به عنوان مکانیزمی برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند که با استفاده از آن، آدرس‌های آی‌پی کاربران توسط چندین لایه رمزنگاری می‌شود تا دیگران نتوانند آن را رمزگشایی کنند.

  • پرتو (Beam)

پرتو (Beam)
پرتو (Beam)

یکی دیگر از بهترین پرایوسی کوین‌ها Beam بوده که برای حفظ حریم خصوصی از مکانیزم MimbleWimble بهره می‌برد و جزء نمونه‌های جدید محسوب می‌گردد، به همین دلیل در مقایسه با دیگر بلاک چین‌ها ساده‌تر است. هر یک از بلوک‌های آن از ورودی، خروجی و اطلاعات امضا تشکیل شده‌اند و اطلاعات دیگر را نیز به صورت خصوصی نگه می‌دارند. همچنین این شبکه از مکانیزم Dandelion++ بهره‌مند است.

  • Grin

Grin نیز برای حفظ حریم خصوصی، مانند نمونه قبلی از مکانیزم Mimblewimble استفاده می‌کند و یکی از بهترین پرایوسی کوین‌ها از نظر مقیاس‌پذیری است. اما زمانی که بحث استخراج به میان می‌آید، گرین از دیگر ارز‌های دیجیتال متفاوت خواهد بود؛ زیرا نرخ پاداش برای تمام کاربران آن یکسان در نظر گرفته می‌شود و به احتمال زیاد این روند در آینده نیز به همین صورت باقی بماند.

بیشتر مطالعه کنید:  ۷ ابزار ردیابی دارایی نهنگ های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

جمع ‌بندی

با توجه به این که حریم خصوصی کوین‌ها بسیار کاربردی هستند و این امکان را فراهم می‌کنند تا در تراکنش‌ها هیچ ردی باقی نماند، انتظار می‌رود که این حریم خصوصی در آینده، بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و محبوب‌تر از قبل باشد. البته باید بدانید که برخی از نهاد‌ها، صرافی‌ها را مجبور می‌کنند تا فعالیت این رمز ارز را متوقف کنند؛ که بدون شک این امر موجب خواهد شد تا محدودیت‌هایی برای کاربران وجود داشته باشد.

با این حساب اگر برای انجام معاملات انواع ارز‌های دیجیتال به دنبال یک فضای مطمئن هستید، استفاده از حریم خصوصی کوین‌ها می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه دیجیکس ۲۴ در ارتباط باشید.