بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق ناشناس این ارز دیجیتال، برای جلوگیری از ایجاد تورم و کنترل آن در شبکه بیت کوین، فرایندی به نام هاوینگ یا هالوینگ بیت کوین را در کد شبکه بلاک چین این رمزارز قرار داده است.

به طور متوسط، با گذشت هر چهار سال مقدار تولید بیت کوین‌ها به طور ناگهانی به نصف کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، مقدار پاداش تعلق‌گرفته به هر ماینر برای افزودن هر بلاک به بلاکچین این ارز دیجیتال تا 50% کاهش پیدا خواهد کرد.

درواقع رویداد هاوینگ نرخ عرضه بیت کوین را به نصف می‌رساند. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با مفهوم دقیق هاوینگ، تاریخ دقیق رویداد بعدی و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین آشنا کنیم.

بیت کوین چیست؟

پیش از این که بخواهیم به مفهوم هاوینگ بیت کوین بپردازیم، باید با ساز وکار ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شویم. بیت کوین به عنوان اولین و یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان شناخته می‌شود که توسط گروه یا شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد.

بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین به طور کامل از نظریه پول غیرمتمرکز و عدم اعتماد به شخص ثالث پیروی می‌کند. به زبان ساده‌تر و درنگاه اجمالی، بیت کوین یک ارز دیجیتال مشابه پول‌ بدون پشتوانه کشورهای مختلف است که انجام تبادلات مالی به عنوان کارکرد اصلی آن در نظر گرفته می‌شود. البته این ارز دیجیتال با پول‌های بی‌پشتوانه کشورهای مختلف مانند یورو، دلار، ریال و … تفاوت‌های فاحشی دارد.

بیت کوین توسط یک الگوریتم ریاضی پیچیده طی فرآیند ماینینگ یا استخراج، تولید می‌شود. وظیفه ثبت و نگهداری از تراکنش‌های انجام‌شده نیز برعهده همین دستگاه‌های محاسباتی است. الگوریتم ریاضی پیچیده این ارز دیجیتال در واقع همان تکنولوژی رمزگذاری شده بر پایه شبکه بلاکچین است که شفافیت و حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند.

 این رمزارز توانسته به کمک فناوری بلاکچین یک شبکه غیرمتمرکز نقل و انتقال پول را ایجاد می‌کند که در آن شما برای انجام تراکنش‌های خود نیازی به واسطه‌ها ندارید. هدف اصلی از ایجاد بیت کوین افزایش امنیت، حفظ حریم خصوصی و تمرکز زدایی عنوان شده است.

حال که با مفاهیم پایه ای برای درک فرآیند هاوینگ یا نصق شدن پاداش استخراج کنندگانن آشنا شدید، به توضیح دقیق این فرآیند میپردازیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

هاوینگ چیست؟

آشنایی با معنای لغوی هاوینگ (Halving) می‌تواند در درک بهتر مفهوم هاوینگ بیت کوین به ما کمک کند. کلمه هاوینگ به معنای تقسیم کردن به ۲ قسمت مساوی است.

هاوینگ بیت کوین

زمانی که هر یک از ماینرهای بیت کوین موفق به استخراج این ارز دیجیتال می‌شوند، شبکه بلاکچین مطابق با یک پروتکل از پیش تعیین‌شده به ازای افزودن هر بلاک جدید به این شبکه، به ماینرها پاداشی می‌دهد. به این پاداش در اصطلاح پاداش بلاک گفته می‌شود.

پس از هر بار رویداد هاوینگ، پاداش استخراج بلاک توسط ماینرهای بیت کوین برای استخراج این رمزارز نصف می‌شود تا سختی شبکه بیت کوین کاهش پیدا کند، تا استخراج کنندگان فعال در شبکه اگر چه درآمدشان به سبب هالوینگ نصف شده است، اما چون این فرآیند کم هزینه تر شده است میتوانند تقریبا به همان تناسب گذشته بیت کوین بدست آورند.

زمانی که به تاریخچه بیت کوین نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این رویداد با ماهیت محدود بودن عرضه رمزارز بیت کوین رابطه تنگاتنگی دارد. ساتوشی ناکاموتو از ابتدای مسیر برای عرضه بیت کوین سقف ۲۱ میلیون واحد را در نظر گرفت و این محدودیت را به کمک الگوریتم اثبات کار (PoW) وارد کد بیت کوین کرد.

با این کار بیت کوین نیز به چیزی مشابه طلا تبدیل می‌شود که منابع آن دارای محدودیت هستند. همین محدود بودن منابع باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. به این طریق، مطابق محاسبات انجام‌شده، آخرین واحد بیت کوین پس از شصت و چهارمین رویداد هاوینگ استخراج می‌شود و از آن پس، ماینرها دیگر نمی‌توانند از پاداش بلاک بهره‌مند شوند.

هاوینگ بیت کوین به چه معناست؟

برای این که بتوانیم به درک دقیق‌تری از مفهوم هاوینگ دست پیدا کنیم، باید با یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم معماری بلاکچین بیت کوین یعنی سختی شبکه آشنا شویم.

مفهوم سختی شبکه بیت کوین، به تعداد و میزان پیچیدگی محاسبات مورد نیاز برای استخراج کردن بلاک‌های جدید در شبکه بلاک چین بیت کوین اشاره دارد. سختی شبکه وظیفه تنظیم سرعت تولید بلاک‌ها را برعهده دارد و در دوره‌های زمانی مختلف باعث تغییر این سرعت می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، برای استخراج هر بلاک یک معادله تصادفی و پیچیده وجود دارد که ماینرها با حل کردن آن اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند. هاوینگ یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد تعادل در شبکه بیت کوین شود.

سختی شبکه براساس مدت زمان مورد نیاز برای استخراج تعداد ۲۰۱۶ بلاک تنظیم می‌شود. اگر مدت زمان استخراج این تعداد بلاک بیشتر از دو هفته باشد، سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند. در نقطه مقابل، اگر مدت زمان استخراج ۲۰۱۶ بلاک کمتر از دو هفته به طول انجامد، سختی شبکه بیت کوین دچار افزایش می‌شود.

اگر مدت زمان استخراج بلاک‌ها کاهش و سختی شبکه افزایش پیدا کند، هاوینگ بیت کوین می‌تواند با کاهش پاداش استخراج و تعداد ماینرها، سختی شبکه بیت کوین را کاهش دهد و باعث ایجاد مجدد تعادل در شبکه بلاکچین بیت کوین شود که با ایجاد تعادل و کاهش سختی شبکه، فرایند استخراج بلاک‌ها برای ماینرهای بیت‌کوین ساده‌تر می‌شود.

تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین 2024

بسیاری از کارشناسان و متخصصان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که رویداد هاوینگ می‌تواند قیمت بیت کوین را تحت تاثیر خود قرار دهد. همان‌طور که می‌دانید، قیمت آلت کوین‌های (مقاله پیشنهادی: آلت کوین چیست؟) موجود در این بازار نیز کم و بیش به نوسانات قیمتی بیت کوین وابسته هستند.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است

در نتیجه بسیاری از معامله‌گران، ماینرها و سرمایه‌گذاران تمایل دارند که از تاریخ و زمان وقوع رویداد هاوینگ بیت کوین مطلع باشند تا بتوانند برای مدیریت سرمایه خود برنامه‌ریزی کنند.

بیشتر مطالعه کنید:  بهترین بازی های متاورس در سال ۲۰۲۳ - معرفی ۶ بازی متاورس

آخرین رویداد هاوینگ در سال 2020 میلادی رخ داد. در نتیجه شما با یک حساب سرانگشتی می‌توانید متوج شوید که هاوینگ بعدی در سال 2024 اجرا خواهد شد. متخصصان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا در در حد فاصل ماه‌های فوریه و ژوئن سال 2024 میلادی شاهد هاوینگ بعدی ارز دیجیتال بیت کوین باشیم.

تخمین زده می‌شود که در این بازه زمانی به بلاک شماره 840,000 برسیم. در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلاک برای ماینرها معادل ۶.۲۵ واحد بیت کوین است. در زمان رسیدن به حدود 840,000 امین بلاک، رویداد هاوینگ رخ خواهد داد.

پس از این رویداد، پاداش استخراجنصف می‌شود و به ۳.۱۲۵ واحد بیت کوین به ازای هر بلاک کاهش می‌یابد. رویداد هاوینگ همواره نگرانی‌های را برای ماینرها به وجود می‌آورد، چرا که آن‌ها برای استخراج این بلاک‌ها از تجهیزات نسبتا گران استفاده می‌کنند و کاهش پاداش استخراج نمی‌تواند برای آن‌ها به‌صرفه باشد.

جدول زمانبندی هاوینگ بیت کوین

زمان‌بندی هاوینگ بیت کوین با توجه به تعداد بلاک‌های استخراج‌شده توسط ماینرها صورت می‌گیرد. با رسیدن تعداد بلاک‌های استخراج‌شده به 210,000، رویداد هاوینگ رخ می‌دهد. مدت زمان حدودی لازم برای استخراج این تعداد بلاک نزدیک به 4 سال تخمین زده می‌شود.

پاداش استخراج بیت کوین در سال 2009 برابر با 50 کوین به ازای استخراج هر بلاک در نظر گرفته شده بود. این پاداش پس از هر هاوینگ به نصف کاهش یافت. تا کنون معامله‌گران و ماینرهای فعال در حوزه ارزهای دیجیتال شاهد سه رویداد هاوینگ بوده‌اند. در جدول زیر با زمان وقوع هر یک از این رویدادها و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین و پاداش استخراج بلاک‌ها برای ماینرها آشنا می‌شویم.

تاریخ رویداد هاوینگ پاداش استخراج بلاک پیش از رویداد هاوینگ پاداش استخراج بلاک پس از رویداد هاوینگ قیمت بیت کوین در هنگام هاوینگ
2012 ۵۰ بیت کوین ۲۵ بیت کوین ۱۲.۳ دلار
2016 ۲۵ بیت کوین ۱۲.۵ بیت کوین ۶۰۰ دلار
2020 ۱۲.۵ بیت کوین ۶.۲۵ بیت کوین ۸۸۲۱ دلار
2024 ۶.۲۵ بیت کوین ۳.۱۲۵ بیت کوین

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

یکی از بزرگترین سوالاتی که برای علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال، به خصوص رمزارز بیت کوین به وجود می‌آید، این است که آیا هاوینگ، قیمت پادشاه ارز دیجیتال را تا چه حد تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟ آیا هاوینگ همواره باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود؟

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

با وجود این که نمی‌توان به یک پاسخ قاطع و جامع برای این سوالات و ابهامات رسید، اما همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از کارشناسان و متخصصان بازار ارزهای دیجیتال بر این باور هستند که رویداد هاوینگ می‌تواند به طور مستقیم قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بیت کوین را تحت تاثیر خود قرار دهد. اما این اتفاق چگونه امکان‌پذیر است؟

زمانی که به تاریخچه ارز دیجیتال بیت کوین نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت بیت کوین در مدت زمان کوتاهی پس از رویدادهای هاوینگ با افزایش مواجه بوده است. از منظر تئوری، اگر فرض کنیم که تقاضا برای بیت کوین در سطح ثابتی باقی بماند، وقوع رویداد هاوینگ و نصف شدن میزان عرضه باید منجر به افزایش قیمت بیت کوین شود. 

البته نمی‌توان انتظار داشت که تقاضا همیشه در یک سطح ثابت باقی بماند و دچار افزایش یا کاهش نشود، اما می‌توان به طور کلی بیان کرد که هاوینگ بیت کوین به دلیل کاهش عرضه می‌تواند باعث افزایش قیمت این رمز ارز شود. افزایش قیمت بیت کوین بهترین خبر برای سرمایه‌گذاران و معامله بازار ارزهای دیجیتال است. به همین علت با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ معمولا شاهد افزایش فعالیت‌های معاملاتی روی شبکه بیت کوین هستیم.

هاوینگ و افزایش قیمت بیت کوین

همان‌طور که اشاره کردیم، به دلیل بالغ تر شدن بازار و تغییر سیاست های کلی جهان، نمیتوان با قطعیت گفت که هاوینگ ۲۰۲۴ مانند هاوینگ‌های قبل، باعث افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین می‌شود. بسیاری از عوامل دیگر نیز می‌توانند روی قیمت بیت کوین اثرگذار باشند. به عنوان مثال، پس از دومین رویداد هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۶، تا گذشت یک سال هیچ تغییر چشمگیری در قیمت بیت کوین مشاهده نشد. 

پیش از دومین هاوینگ در سال 2016 میلادی، قیمت بیت کوین نزدیک به 650 دلار بود و با گذشت یک هفته پس از هاوینگ قیمت این ارز دیجیتال شاهد رشد زیادی نبود و به 675 دلار به ازای هر واحد رسید. در ساال 2017 و با گذشت یک سال از دومین هاوینگ، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین به بالاترین مقدار خود در تاریخ یعنی 20000 دلار به ازای هر واحد رسید.

از طرف دیگر، پس از استخراج 210,000 بلاک و وقوع اولین هاوینگ در تاریخ 28 نوامبر سال 2012 میلادی، قیمت بیت کوین در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد چشمگیری بود. قیمت هر واحد ارز دیجیتال بیت کوین پیش از اولین هاوینگ نزدیک به 13 دلار بود که پس از هاوینگ به 230 دلار رسید.

البته همان‌طور که اشاره کردیم، متخصصان عوامل دیگری مانند بحران مالی کشور قبرس را نیز در این افزایش قیمت سهیم می‌دانند. درست است که هاوینگ باعث کاهش عرضه می‌شود، اما نمی‌توان از تاثیر سایر عوامل خارجی و داده های کلان بر افزایش یا کاهش قیمت این ارز دیجیتال چشم‌پوشی کرد.

هاوینگ بیت کوین چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، هاوینگ رابطه تنگاتنگی با ماهیت محدود بودن میزان عرضه این ارز دیجیتال دارد. از طرف دیگر هاوینگ یکی از رویدادهای مهمی است که بخش‌های مختلف شبکه ارز دیجیتال بیت کوین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

هاوینگ بیت کوین

عواملی مانند قیمت بیت کوین، سختی شبکه بیت کوین، پاداش استخراج و … به طور مستقیم با این رویداد در ارتباط هستند و از آن تاثیر می‌پذیرند. همچنین هاوینگ می‌تواند روی امنیت شبکه بلاکچین بیت کوین نیز اثرگذار باشد.

کاهش پاداش استخراج بلاک‌ها باعث می‌شود که ماینرهای مستقل و شخصی برای حفظ بقا در اکوسیستم این ارز دیجیتال با مشکلات فراوانی مواجه شوند و نتوانند با سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که مشغول استخراج بیت کوین هستند، رقابت کنند. در نتیجه گفته می‌شود که ظرفیت استخراج بیت کوین و قیمت این ارز دیجیتال رابطه‌ای معکوس دارند. کاهش پاداش استخراج می‌تواند منجر به خروج ماینرها از شبکه بلاک چین شود و در نتیجه امنیت این شبکه را به شدت به خطر بیندازد.

با وجود نسبت دادن برخی معایب به هاوینگ بیت کوین، به نظر می‌رسد که این رویداد با توجه به محدودیت عرضه بیت کوین امری اجتناب‌ناپذیر است. به طور کلی، متخصصان و کارشناسان بزرگ بازار ارزهای دیجیتال مانند دیوید شوارتز، اهمیت هاوینگ را از سه منظر مختلف بررسی می‌کنند. در ادامه با دلایل اصلی محدود بودن میزان عرضه بیت کوین و اهمیت بالای هاوینگ برای این ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

بیشتر مطالعه کنید:  استیبل کوین الگوریتمی چیست و چگونه ارزش گذاری می‌ شود؟

جلوگیری از ایجاد تورم

ارز فیات به صورت طبیعی می‌تواند باعث ایجاد و افزایش تورم شود. به عنوان مثال، دلار یا یورو توسط سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مختلف کنترل می‌شوند. در نتیجه تصمیم‌گیرندگان هر زمان که بخواهند می‌توانند برای تنظیم عرضه، مقدار نقدینگی مورد نظر خود را به سیستم تزریق کنند. تزریق پول بدون پشتوانه می‌تواند باعث ایجاد تورم شود.

بسیاری از افراد با این سیاست مخالف هستند که احتمالا ساتوشی ناکاموتو نیز یکی از همین مخالفان بوده است. یکی از اهداف اصلی ناکاموتو برای هاوینگ بیت کوین و محدود کردن سقف عرضه این رمزارز به ۲۱ میلیون واحد، جلوگیری از ایجاد تورم است.

محدود بودن میزان عرضه بیت کوین باعث می‌شود که هیچ فرد، سازمان یا نهادی نتواند برای رسیدن به اهداف مشخص و به دلخواه خود عرضه ارز دیجیتال بیت کوین را افزایش دهد. به این صورت می‌توان از افزایش تورم پیشگیری کرد.

مشخص نبودن آینده بیت کوین در مراحل اولیه

یکی دیگر از دلایل مهمی که معمولا در هنگام بحث درباره اهمیت هاوینگ بیت کوین و محدود بودن تقاضای این ارز دیجیتال به آن اشاره می‌شود، مشخص نبودن آینده بیت کوین در گام‌هی اولیه طراحی و ایجاد این رمزارز بود. در واقع، در زمان ایجاد بیت کوین هیچ کس نمی‌دانست که آیا این ارز دیجیتال مورد استقبال سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌گیرد یا نه. به همین علت، ساتوشی ناکاموتو برای عرضه بیت کوین سقف معینی را تعیین کرد.

ایجاد محدودیت برای عرضه بیت کوین باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه به سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال (مقاله پیشنهادی: آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال) ترغیب شوند. محدود بودن عرضه و هاوینگ این انگیزه را در سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که پیش از پایان عرضه و افزایش قیمت بیت کوین، روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

پیدا کردن راهی برای توزیع بیت کوین و حفظ امنیت شبکه

یکی از دلایل دیگری که به علت محدود بودن عرضه بیت کوین نسبت داده می‌شود، بحث توزیع بیت کوین است. سازندگان این ارز دیجیتال ناچار بودند که برای توزیع بیت کوین در شبکه راه مناسبی را پیدا و انتخاب کنند. در نتیجه قرار بر این شد که ماینرهای بیت کوین با استفاده از ظرفیت و توان محاسباتی خود این ارز دیجیتال را استخراج و توزیع کنند.

از طرف دیگر، باید راه مناسبی نیز برای حفظ امنیت شبکه بیت کوین پیدا می‌شد. به همین علت سازنده بیت کوین تصمیم گرفت که با محدود کردن عرضه ارز دیجیتال بیت کوین و پایان استخراج همه بلاک‌ها، کارمزد انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال وظیفه حفظ امنیت شبکه بلاک چین بیت کوین را برعهده بگیرند.

البته همان‌طور که اشاره کردیم، هاوینگ بیت کوین یکی از مشکلاتی است که بر سر راه حفظ امنیت شبکه این ارز دیجیتال قرار دارد. کاهش پاداش استخراج بیت کوین باعث می‌شود که بسیاری از ماینرهای مستقل توان رقابتی خود را از دست بدهند و از شبکه خارج شوند. به همین علت بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که هاوینگ می‌تواند احتمال حمله به شبکه بیت کوین را تا حدودی افزایش دهد.

پیش‌بینی تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

روند حرکتی قیمت بیت کوین به عوامل متعددی وابسته است و نمی‌توان قیمت این ارز دیجیتال در آینده را به سادگی پیش‌بینی کرد. هاوینگ بیت کوین یکی از عواملی است که با توجه به قانون عرضه و تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود.

پیش بینی قیمت بیت کوین

با فرض این که تقاضا برای خرید بیت کوین ثابت باقی مانده یا افزایش پیدا کند، با نصف شدن عرضه بیت کوین پس از هر هاوینگ، از نظر تئوری باید شاهد افزایش قیمت بیت کوین باشیم. همان‌طور که در رویدادهای پیشین هاوینگ نیز شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم.

پیش‌بینی می‌شود که رویداد هاوینگ سال 2024 نیز باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شود. در سال 2024 پاداش استخراج هر بلاک از ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ واحد از این ارز دیجیتال کاهش پیدا خواهد کرد. البته اقتصاد جهانی و سیاست‌گذاری‌های کلی کشورها نیز می‌توانند روی قیمت بیت کوین اثرگذار باشند.

به طور کلی، کارشناسان اعتقاد دارند که هاوینگ ارز دیجیتال بیت‌کوین یا باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود یا این که هیچ تغییری را در روند قیمت آن به وجود نخواهد آورد. بسیاری باور دارند که رویداد هاوینگ تنها در میان اعضای جامعه ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است و وقوع آن نمی‌تواند باعث غافلگیری شود و تغییرات چندان چشمگیری را در قیمت بیت کوین ایجاد کند.

تنها اصلی که در میان همه کارشناسان و متخصصان این بازار مورد پذیرش قرار گرفته، این است که هاوینگ هرگز نمی‌تواند به تنهایی باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین شود.

تاثیر هاوینگ و ارتباط آن با مفهوم عرضه و تقاضا

می‌توان گفت که هاوینگ بیت کوین کاملا براساس مدل عرضه و تقاضا طراحی شده است. عرضه و تقاضا یک مدل اقتصادی در اقتصاد خرد است که میزان اثرگذاری قیمت بر روی مقدار را در یک بازار رقابتی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. قیمت معمولا از دو عنصر اصلی یعنی مقدار تقاضای مصرف‌کنندگان و مقدار تولید از طرف عرضه‌کنندگان تاثیر می‌پذیرد. اقتصاد بر اثر تلاقی دو مقدار عرضه و تقاضا در یک قیمت و مقدار مشخص به تعادل می‌رسد.

به زبان ساده، این مدل اقتصادی بیان می‌کند که کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت و افزایش عرضه و کاهش تقاضا می‌تواند باعث کاهش قیمت شود. هاوینگ نیز درست با استفاده از همین اصل کار می‌کند. با کاهش عرضه بیت کوین و رساندن آن به نصف، می‌توان قیمت این ارز دیجیتال را افزایش داد و در نتیجه تقاضا برای خرید آن را بالا برد.

هاوینگ نیز درست به گونه‌ای کدنویسی شده است که بتواند به عنوان یک پروتکل موثر برای نظارت بر چرخ عرضه بیت کوین عمل کند. اگر این محدودیت وجود نداشت، ماینرهای بیت کوین می‌توانستند تمامی بلاک‌های موجود را برای خود استخراج کنند و همه معادلات مدل اقتصادی عرضه و تقاضا را بر هم بزنند. این اتفاق نتیجه‌ای به غیر از کاهش قیمت بیت کوین را در بر نخواهد داشت.

هاوینگ؛ کاهش پاداش استخراج برای ماینرها

بیت کوین به عنوان نخستین و مهم‌ترین ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. سازنده ناشناس این ارز دیجیتال با توجه به مدل اقتصادی عرضه و تقاضا و به منظور کنترل تورم و افزایش قیمت این رمزارز، پروتکلی به نام هاوینگ بیت کوین را در شبکه این ارز دیجیتال کدنویسی کرده است.

پاداش ماینر بیت کوین

رویداد هاوینگ با رسیدن سطح استخراج بلاک‌های شبکه به 210,000 بلاک رخ می‌دهد. پس از هر رویداد پاداش استخراج بیت کوین برای ماینرهای فعال در این شبکه کاهش پیدا کرده و نصف می‌شود. 

هاوینگ با توجه به سرعت استخراج ماینرها معمولا در بازه‌های زمانی 4 ساله رخ می‌دهد. تا به حال جامعه ارزهای دیجیتال سه رویداد هاوینگ را پشت سر گذاشته‌اند. هاوینگ می‌تواند با کاهش عرضه، قیمت بیت کوین را به طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث افزایش آن شود. البته این رویداد به دلیل کاهش پاداش استخراج و خروج برخی از ماینرها می‌تواند امنیت شبکه را به خطر بیندازد.