انواع استیبل کوین را می‌توان به استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز تقیسیم بندی کرد که این ارزهای دیجیتال از طریق پشتوانه پول واقعی، به علاوه توانایی انتقال سریع وجه در شبکه‌های بلاک چین، تجربه سرمایه‌گذاری در دنیای مدرن و رمز‌نگاری شده‌ای را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. تتر (USDT)، USD Coin (USDC) و Binance USD (BUSD) برخی از استیبل کوین‌های شناخته شده در فضای کریپتو هستند که هر سه این استیبل کوین‌ها به صورت یکسان پشتیبانی می‌شوند؛ اما با این حال چند تفاوت کلیدی بین آن‌ها وجود دارد. بر همین اساس اگر تصمیم دارید که به زودی خرید و فروش تتر را آغاز کنید، بهتر است در ابتدا با ارز دیجیتال تتر و انواع آن آشنا شوید، بدین ترتیب بهتر می‌توانید در مورد وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال، تصمیم بگیرید. امروز ما نیز در این مطلب تصمیم داریم که در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های بین USDT، USDC و BUSD با شما صحبت کنیم؛ پس با همراه باشید!

آشنایی با استیبل کوین‌ها

آشنایی با استیبل کوین ها
آشنایی با استیبل کوین ها

قبل از این که در مورد انواع استیبل کوین‌های مختلف صحبت کنیم، بهتر است با خود استیبل کوین آشنا شوید. به طور کلی استیبل کوین‌ها دارایی‌های ارز دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها با ارزش یک دارایی پایدار مانند پول فیات که یک پشتیبان فیزیکی به شمار می‌رود و یا حتی فلزاتی همچون طلا ارتباط دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که ارزش تتر به عنوان یک استیبل کوین به ارزش دلار ایالات متحده متصل است.

همچنین استیبل کوین‌ها مزایای زیادی به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تراکنش‌های سریع و ایمن از طریق بلاک چین، بدون نیاز به مقابله با محدودیت‌های سیستم‌های مالی سنتی اشاره کرد. با توجه به ماهیت استیبل کوین‌ها، باید بگوییم که این نوع دارایی‌هایی رمزنگاری شده برخلاف بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) از ثبات بیشتر و نوسانات بسیار کمتری برخوردار هستند. ضمن این که برخی از مزایا و ویژگی‌های استیبل کوین‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

·         پشتیبانی فیات

فناوری بلاک چین تراکنش‌ها را ایمن می‌کند و این واقعیت که آن‌ها توسط ارز فیات یا همان پشتیبان فیزیکی، ساپورت می‌شوند سطح ایمنی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد.

·         در دسترس بودن

در حالی که بانک‌های معمولی در تعطیلات آخر هفته یا مناسبت‌های خاص تعطیل هستند، صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در دسترس کاربران خواهند بود.

·         استفاده بین‌المللی

استیبل کوین‌ها راهی برای ارسال و دریافت سریع و آسان پرداخت‌های برون مرزی ارائه می‌دهند.

·         ثبات

استیبل کوین‌ها ارز‌های رمزپایه‌ای هستند که ارزش آن‌ها مانند سایر دارایی‌ها در نوسان نیست، برای مثال قیمت انواع استیبل کوین به دلار آمریکا وابسته است که نشان از ثبات آنهاست.

·         تراکنش‌های سریع

با توجه به این که انتقال پول فیزیکی به منظور خرید یا فروش ارز دیجیتال مدت زمان زیادی طول می‌کشد؛ از همین رو شما می‌توانید از استیبل کوین‌ها به عنوان نقدینگی خود برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال استفاده نمایید.

·         تراکنش‌هایی با کارمزد کم

برای انجام یک تراکنش بین‌المللی امکان دارد که شما نیاز به پرداخت کارمزد بالایی داشته باشید. اما استیبل کوین‌ها فرصتی مناسب برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید از تراکنش‌هایی با کارمزد پایین استفاده نمایید. حتی برخی از آن‌ها، معاملات، نقل و انتقالات و تبدیل‌ها را با کارمزد “صفر” ارائه می‌کنند.

بیشتر مطالعه کنید:  استیبل کوین چیست؟ آشنایی با انواع استیبل کوین

انواع استیبل کوین

انواع استیبل کوین
انواع استیبل کوین

در متون بالا با استیبل کوین‌ها آشنا شدید و همانطور که دریافتید، تتر نوعی استیبل کوین به شمار می‌رود. در واقع تتر و تمام ارز‌های دیجیتال زیر مجموعه آن، جزء استیبل کوین‌ها هستند و توسط یک پشتیبان فیزیکی یا همان پول فیات پشتیبانی می‌شوند. اما در ادامه، یک به یک ارز‌های دیجیتال تتر را به شما معرفی خواهیم کرد.

USDT و نوع کارایی آن

USDT یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها به شمار می‌رود که بازار آن بیشتر از ۶۹ میلیارد دلار ارزش دارد و توسط شرکت iFinex که در هنگ کنگ مستقر است، صادر می‌شود. خوب است بدانید که شرکت صادر‌کننده آن، مالک صرافی رمز ارز BitFinex نیز هست. در توضیحات تکمیلی ارز USDT باید بگوییم که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکاست و هر توکن USDT توسط دارایی‌های ذخیره شده آن پشتیبانی می‌شود؛ از همین رو USDT می‌تواند مانند هر ارز فیات دیگری، انتقال و مبادله شود و یا به فروش برسد.

لازم به ذکر است که تتر یکی از اولین ارز‌های رمزنگاری شده بود که توانست چالش‌های مرتبط با بلاک چین، مانند تسهیل نقل و انتقال پول ملی را برطرف کند و روشی را برای بررسی ارزش توکن به مشتریان ارائه دهد. در حالی که USDT با بحث‌هایی پیرامون مدیریت ذخایر و سطح غیرمتمرکز خود مواجه شده اما همچنان یکی از پرکاربردترین استیبل کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود. ضمنا این ارز دیجیتال در حال حاضر توسط صرافی‌های متعددی پذیرفته شده و با چندین کیف پول سازگار است.

USDC و نوع کارایی آن

USDC نیز یکی از انواع استیبل کوین‌­ها است که پشتوانه آن دلار ایالات متحده است و به منظور کاهش نوسانات بیت کوین و سایر ارز‌ها از طریق انتقال سریع‌تر وجوه ایجاد شده است. همچنین USDC توسط Circle Internet Financial به وجود آمده و یک توکن اتریوم به شمار می‌رود که می‌تواند در یک کیف پول رمزنگاری، ذخیره یا به بلاک چین اتریوم منتقل گردد.

اما تفاوت USDC با USDT در شفافیت این ارز دیجیتال خلاصه می‌گردد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که USDC دارای اکوسیستم و ذخایر بسیار شفاف‌تری است و می‌توان آن را از طریق موسسات مالی که برای اطمینان از کفایت ذخایر، توکن‌ها را تحت تأییدیه‌ها و ممیزی‌های ماهانه قرار می‌دهند، برای USD بازخرید کرد. این مسأله دقیقاً بر خلاف مدیریت بحث برانگیز USDT است به طوری که اعتماد و شفافیت را در ارزش استیبل کوین ارتقا می‌دهد.

توجه داشته باشید که USDC به طور گسترده‌ای پذیرفته شده و ارز دیجیتالی است که بیش از ۴۲ میلیارد دلار از آن در گردش بوده و تحت پشتیبانی صرافی‌ها و کیف پول‌های پیشرو مانند Coinbase و Gemini قرار دارد. همچنین حمایت مؤسسات مالی بزرگی مانند: گلدمن ساکس، ویزا و بیت مین را به دست آورده است. جزئیات بیشتر در مبحث آموزش ارز دیجیتال.

BUSD و نوع کارایی آن

Binance و Paxos BUSD به منظور تسهیل در دسترسی به تراکنش‌های سریع و انعطاف‌پذیر برای کاربران کریپتو ایجاد شده‌اند. BUSD همچنین دارای پشتوانه فیزیکی بوده و ارزشی برابر با یک دلار دارد. ضمن این که در حال حاضر علاوه بر زنجیره BNB بر روی اتریوم نیز قرار گرفته است؛ از همین رو دارندگان BUSD می‌توانند از این استیبل کوین برای مبادله‌های بین بلاک چینی استفاده نمایند. قابل ذکر است که این امر می‌تواند به انعطاف‌پذیری بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌های احتمالی نقل و انتقالات نیز کمک کند.

بیشتر مطالعه کنید:  آشنایی با انواع شبکه تتر در هنگام خرید تتر

BUSD همچنین شبکه خود را با پشتیبانی صرافی‌های بزرگی مانند: Huobi و OKX، کیف پول‌هایی مانند: Trust Wallet و مؤسسات مالی از جمله BlockFi گسترش داده است. برخلاف برخی از استیبل کوین‌ها که با سوالاتی در مورد میزان اعتماد و شفافیت مواجه هستند، BUSD به طور منظم توسط Withum، که یک شرکت حسابداری با رتبه‌بندی بالا به شمار می‌رود، حسابرسی می‌شود.

تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع استیبل کوین‌­ها

تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع استیبل کوین­ ها
تفاوت‌ها و شباهت‌های انواع استیبل کوین­‌ها

در بالا سه استیبل کوین را به شما معرفی کردیم اما بهتر است بدانید که هر سه این استیبل کوین‌ها تقریباً از ماهیت و مزایای یکسانی نیز برخوردارند. با این حال نمی‌توان گفت که هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد! بر همین اساس در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و همچنین شباهت‌های بین این سه می‌پردازیم.

وجه اشتراک و شباهت‌های بین USDT، USDC و BUSD

وجه اشتراک و شباهت‌های بین USDT، USDC و BUSD
وجه اشتراک و شباهت‌های بین USDT، USDC و BUSD

همانطور که در بالا ذکر کردیم علی‌رغم اینکه این سه استیبل کوین توسط شرکت‌های مختلفی انتشار یافته‌اند، ولی باز هم شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. به عنوان مثال هر سه این استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه فیات هستند و ارزشی مساوی با ارزش دلار دارند که این موضوع آن‌ها را در مقایسه با ارز‌های رمزنگاری شده به گزینه‌های پایدارتری تبدیل کرده است. به علاوه، این استیبل کوین‌ها معمولاً توسط صرافی‌ها و کیف پول‌های اصلی پذیرفته شده و پشتیبانی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به صورت نقدی بازخرید کرد.

همچنین به طور منظم نیز برای ارتقای شفافیت و جلب اعتماد نسبت به ارزش خود، حسابرسی می‌شوند. علاوه بر این، اگرچه همه آن‌ها برای تبدیل شدن به چند زنجیره، دائما گسترش می‌یابند ولی هر سه استیبل کوین در بلاک چین اتریوم در دسترس هستند.

تفاوت‌های بین USDT، USDC و BUSD

تفاوت‌های بین USDT، USDC و BUSD
تفاوت‌های بین USDT، USDC و BUSD

تفاوت‌های کلیدی در این سه استیبل کوین وجود دارند که ممکن است بر تصمیم کاربر در مورد استفاده از استیبل کوین‌ها تاثیر بگذارند. یکی از این تفاوت‌های کلیدی، بلاک چین‌هایی هستند که استیبل کوین‌های نام برده شده بر روی آن‌ها در دسترس قرار می‌گیرند.

برای مثال BUSD به زنجیره اتریوم و BNB محدود می‌شود، در حالی که USDC و USDT چند زنجیره‌ای‌تر شده‌اند و شبکه‌هایی مانند: Solana، Algorand، Avalanche و…. را پوشش می‌دهند. در واقع مزیت اصلی قرار گرفتن روی چندین بلاک چین در سرعت انتقال دارایی‌ها است؛ بدین معنی که هر چه تعداد بلاک چین‌های عرضه‌کننده بیشتر باشد، کاربران می‌توانند با کارمزد پایین‌تر و با سرعت بیشتری معاملات خود را انجام دهند.

از نظر ثبات نیز، USDT عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده است؛ چرا که گاها به زیر 1 دلار نزول می‌کند. با این اوصاف برخی از تحلیلگران امکان می‌دهند که USDT به طور کامل با ذخایر دلاری پشتیبانی نشود. البته که ارزش USDT در موارد متعددی نیز به بالای 1 دلار رسیده است. از سوی دیگر USDC و BUSD با مشکلات مشابهی همراه نشده‌اند و همواره از یک ارزش ثابت، معادل با مبلغ 1 دلار برخوردار بودند.

در نهایت USDT به دلیل مدیریت ذخایری که دارد، همچنان یک گزینه بحث برانگیز است. در مقابل USDC و BUSD نیز حمایت مؤسسات مالی بزرگ را به دست آورده‌اند و برای اطمینان از میزان ذخایر، تحت ممیزی‌های منظم قرار می‌گیرند.

جمع بندی

در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با انواع استیبل کوین و تفاوت‌ها و شباهت‌های بین آن‌ها آشنا سازیم. در پایان بهتر است بدانید در بسیاری از مواقع انتخاب استیبل کوین ممکن است به ترجیحات شخصی و آنچه توسط صرافی یا کیف پول ترجیحی و انتخابی کاربر پشتیبانی می‌شود، بستگی داشته باشد. با این حال اگر می‌خواهید به بازار ارز‌های دیجیتال و خرید و فروش آن وارد شوید می‌توانید از طریق دیجیکس ۲۴ اقدام نمایید؛ چرا که در زمینه عرضه ارز‌های دیجیتال فعالیت مستمر و درخشان دارد و این امکان را برای کاربران فراهم نموده تا بتوانند ارز دیجیتال مورد نظر خود را به شکلی کاملا مطمئن خریداری نمایند.