سومین استیبل کوین از نظر ارزش بازار تحت تاثیر خبری مبنی بر توقف صدور BUSD قرار گرفت و در حال حاضر با از دست دادن بخشی از ارزش خود، به رده پایین‌تر از کاردانو و ریپل در سایت کوین مارکت کپ سقوط کرده است. در سال 2023 قوانین سخت گیرانه تری نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال اعمال می‌شود و بسیاری از نهادهای نظارتی، برخی از استیبل کوین ها را از نظر نحوه عملکرد مورد بررسی قرار می‌دهند.

در این ارتباط اداره خدمات مالی نیویورک در اقدامی غافلگیر کننده‌، دستور توقف صدور BUSD را صادر کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تمام ابعاد این رویداد بپردازیم.

ماجرای دستور توفق صدور BUSD از چه قرار است؟

روز 13 فوریه گزارشی به صورت اخطاریه از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) علیه شرکت پکسوس (Paxos) در روزنامه وال استرسیت ژورنال منتشر شد. در این گزارش استیبل کوین بایننس BUSD، یک رمزارز بدون مجوز شناخته شده و شرکت عرضه کننده آن باید منتظر عواقب بعدی آن باشد.

ساخت توکن بر بستر بایننس

از آنجایی که شرکت پکسوس مسئول ضرب و بازخرید این استیبل کوین شناخته می‌شود، به همین دلیل خدمات مالی نیویورک به این شرکت دستور داده است از 21 فوریه صدور کامل توکن‌های BUSD را متوقف کند. به دنبال این خبر، برخی از نگرانی‌ها درباره آینده این رمزارز در سطح بازار مالی به وجود آمده و بسیاری از معامله‌گران استیبل کوین مورد استفاده خود را تغییر دادند.

یکی از سخنگویان خدمات مالی نیویورک به خبرگزاری رویترز چنین گفت که پکسوس، استیبل کوین BUSD را به صورت ایمن اداره نمی‌کند و تمامی تعهدادت خود مبنی بر مدیریت ریسک و ممانعت از فعالیت بازیگران بد را انجام نداده است.

از این گفته‌ها چنین به نظر می‌رسد که اقداماتی در راستای مبارزه با پولشویی یا برخورد با عدم احراز هویت در بایننس صورت گرفته باشد.

براساس الزامات صورت گرفته توسط دپارتمان خدمات مالی (DFS)، تمامی استیبل کوین‌های صادر شده باید به طور کامل به نسبت 1 به 1 با پول نقد پشتیبانی شده باشند.

ذخایر پول نقد به طور مرتب توسط اشخاص فعال در داخل و خارج پلتفرم و همچنین از طریق گواهی‌های شخص ثالث بررسی می‌شوند، تا از عملکرد آنها اطمینان لازم را بدست آورند. به دلیل کوتاهی‌هایی که پکسوس در رابطه با این موضوع انجام داده، موظف به بازخرید توکن‌های صادره شده است.

بایننس چرا مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته است؟

بایننس یکی از بزرگترین عرضه کنندگان رپد توکن بسیاری از رمزارزها مانند بیت کوین، اتر و غیره در بستر بلاک چین شبکه خود است. این توکن‌ها در زنجیره هوشمند BNB عرضه می‌شوند.

آخرین وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در ایران

براساس سیاست‌گذاری جدیدی که از سوی بایننس از سپتامبر سال 2022 اعمال شده است، تمامی‌ سپرده‌هایی که به صورت رمزارز USDP، USDC، و TUSD است باید به صورت خودکار به BUSD تبدیل شوند. بایننس هدف از چنین رویکردی را افزایش نقدینگی، ارائه قیمت‌های بهتر برای کاربران و همچنین اجرای سریع سفارش‌ها بیان کرده است.

براساس گزارشی که توسط بلمبرگ انتشار داده شده، شرکت سیرکل داده‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به استیبل کوین منتشر شده توسط پکسوس را جمع‌آوری کرده و آنها را با مرکز خدمات مالی نیویورک به اشتراک گذاشته است.

بیشتر مطالعه کنید:  سوشال تریدینگ (Social Trading) یا تجارت اجتماعی چیست؟

این داده‌ها نشان می‌دهد که استیبل کوین بایننس به اندازه‌ای که انتشار داده شده است پشتوانه دلاری ندارد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که برای 100 میلیون دلار وثیقه، در حدود 1.7 میلیارد دلار استیبل کوین USDC صادر شده است.

بایننس به پکسوس اجازه داده است که استیبل کوین بدون پشتوانه صادر شود. از آنجایی که پکسوس زیر نظر یک نهاد نظارتی ایالات متحده آمریکا است، مجرم شناخته شده و موظف است تا هر BUSD موجود در بازار را باز خرید کرده و آن را به اندازه یک به یک واقعی با دلار آمریکا پشتیبانی کند.

به دلیل اینکه بایننس یک نهاد آمریکایی نیست، دولت این کشور تنها می‌تواند مانع از ایجاد هر گونه رابطه بین پکسوس و بایننس شود.

واکنش‌ها نسبت به دستور توقف صدور BUSD

در اطلاعیه رسمی که از سوی شرکت پکسوس منتشر شده است، صدور استیبل کوین از تاریخ 21 فوریه به طور کامل متوقف خواهد شد. همچنین تمام BUSDهای موجود تا فوریه سال 2024 باقی خواهند ماند و کاربران در این بازه زمانی می‌توانند مقدار موجودی خود را با دلار بایننس بازخرید کنند.

در مصاحبه‌ای که یکی از سخنگویان پکسوس با نشریه Blockworks داشت، چنین اعلام کرد که قاطعانه با رأی SEC مخالف است و هیچ نوع ارتباطی بین استیبل کوین BUSD و اوراق بهادار وجود ندارد. این سخنگو خاطر نشان کرد که امنیت دارایی کاربران در اولویت شرکت پکسوس قرار دارد و تعداد استیبل کوین های صادر شده دارای پشتونه یک به یک دلاری آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد هدف از بیان چنین دیدگاهی، آمادگی شرکت برای کشاندن این موضوع به دادگاه است.

چانگ پنگ ژائو نیز در رشته توئیتی به اتهامات وارده پاسخ داده و به کاربران خود اطمینان داده که استیبل کوین BUSD امنیت دارایی کاربران را تضمین می‌کند و همچنان به پشتیبانی از رمزارز BUSD ادامه خواهد داد.

اما پیش بینی واقع‌گرایانه این است که برخی از کاربران استفاده از استیبل کوین BUSD را کنار خواهند گذاشت. پنگ در ادامه افزود: لذا ما نیز به تدریج استفاده از این استیبل کوین را کنار زده و جایگزین آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

تاثیر توقف BUSD بر بازار رمزارزها

ارزش این استیبل کوین که در 13 فوریه حدود 16 میلیارد دلار بود با کاهش 2.5 میلیارد دلاری در طول یک هفته پس از انتشار این خبر مواجه شده و در مارکت کپ به 12.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

خرید busd

ارزش این رمزارز در 30 روز گذشته نیز با کاهش 3.8 میلیار دلاری مواجه بود. از سال 2022 نیز در حدود 11 میلیارد دلار از این استیبل کوین از صرافی بایننس خارج شد. اما جریان خروجی استیبل کوین و تبدیل آن به بیت کوین از ژانویه 2023 دیگر خاتمه یافته که این امر نشان‌دهنده تغییر رفتار سرمایه‌گذاران است.

به دلیل تشدید نظارت‌ها علیه صرافی بایننس، حجم معاملات جفت ارز BNB/BTC کاهش پیدا کرده است و نسبت قیمت بیت کوین به بایننس از 2 آگوست 2022 به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

تاثیر این اتفاق بر سایر استیبل کوین  ها

توقف انتشار BUSD به احتمال زیاد به نفع تتر و USDC خواهد بود و در کوتاه مدت بسیاری از گرایش‌های ارزی متوجه این دو استیبل کوین خواهد بود. اگر به صورت عددی به آمار بازار نگاهی کلی بیاندازید متوجه خواهید شد که ارزش بازار تتر در 14 فوریه از 68.4 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بیشتر مطالعه کنید:  توکن BRC20 چیست؟ از بیت کوین تا شت کوین

آنطور که تحلیل داده‌های نانس نشان می‌دهد، میزان خروجی استیبل کوین USDC و USDT از بلاک چین اتریوم در طول ده روز از میزان سپرده‌های صورت گرفته افزایش یافته است. این برداشت‌ها از زمان سقوط FTX از اوایل نوامبر بیشترین رشد را تجربه کرده است.

قربانی بعدی کدام استیبل کوین است؟

استیبل کوین ها که در نقش پُلی بین سیستم مالی سنتی و بازار ارز دیجیتال عمل می‌کنند، به فعالان مالی در صنعت ارز دیجیتال این اجازه را می‌دهند که بدون خروج از بازار، تبادلات خود را با ارزهای فیات انجام دهند. در حال حاضر از هر 4 معامله، یک مورد مربوط به معامله با استیبل کوین است. نکته جالب توجه این است که معامله با استیبل کوین بسیار بیشتر از معامله با بیت کوین و اتر در دستور کار کاربران قرار دارد.

بهترین استیبل کوین برای ایرانیان

با توجه به نقشی که استیبل کوین های پشتوانه‌سازی شده با ارز فیات در بازار ارزهای دیجیتال دارند، اگر هر گونه ارتباط آنها با مسائل مربوط به کلاهبرداری، پولشویی و سایر فعالیت‌های مجرمانه افزایش پیدا کند، حساسیت به آنها نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر بسیاری از فعالان ارزهای دیجیتال نگاه دقیقی به سرنوشت پکسوس و ارز دیجیتال BUSD دارند. هر اتفاقی درباره این رمزارز می‌تواند عواقب نگران کننده‌ای بر بازار سایر استیبل کوین ها داشته باشد.

احتمال اینکه آینده در دستان ارز دیجیتال USDC باشد بسیار زیاد است. اخیرا معاملات با این استیبل کوین در صرافی‌های غیرمتمرکز افزایش و در مقابل در صرافی‌های متمرکز کاهش یافته است. البته احتمال اینکه نهادهای نظارتی در ایالات متحده آمریکا بر این رمزارز سخت‌گیری‌هایی را اعمال کنند نیز بسیار زیاد است.

از این‌رو شرکت عرضه کننده USDC قصد دارد براساس قوانین پول ایالات متحده آمریکا تنظیم شود تا دولت بتوانند نظارت بیشتری بر این رمزارز داشته باشند. به دلیل همکاری تنگاتنگی که استیبل کوین USDC با وزارت خزانه‌داری آمریکا دارد، این استیبل کوین نسبت به سایر استیبل کوین ها کمتر در معرض اتهام نا امنی قرار گرفته است.

در این بین سرنوشت تتر نیز یک سوال بزرگ بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال است. زیرا نهادهای نظارتی به شدت این رمزارز را در منگنه فشار قرار داده‌اند. به طوریکه سخنگوی تتر اعلام کرد که دیگر در آمریکا فعالیتی ندارد و از اظهارت بیشتر در این رابطه خودداری کرد. این استیبل کوین در سال 2021 به دلیل اظهارات گمراه کننده  و نادرست درباره داشتن پشتوانه دلار، مجبور به پرداخت 41 میلیون دلار جریمه شد.

بهترین جایگزین برای استیبل کوین BUSD کدام است؟

در این رابطه هر سرمایه‌گذار باید تشخیص دهد که کدام یک از استیبل کوین ها ریسک کمتری دارند. با این حال، انتخاب بهترین گزینه کار نسبتا دشواری است. در این میان برخی از معامله‌گران حرفه‌ای سعی می‌کنند دارایی خود را به چند استیبل کوین متنوع تبدیل کنند تا میزان ریسک به حداقل ممکن کاهش یابد.

پشتوانه استیبل کوین دای

البته برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که استفاده از استیبل کوین برای ذخیره دارایی به هیچ وجه پوشش دهنده ریسک نیست و باید از راهکارهای جایگزینی استفاده کرد. یکی دیگر از راهکارهای جایگزین استفاده از استیبل کوین غیرمتمرکز دای (DAI) است. زیرا در این رمز ارز احتمال بلوکه یا فریز شدن دارایی به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین نسبت به سایر استیبل کوین ها اعتبار بالایی دارد و میزان ریسک در آن نیز به دلیل پشتوانه قرار دادن چندین رمزارز معتبر کاهش پیدا کرده است.