اوراکل ارز دیجیتال، یک ابزار در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. در واقع یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بخش‌های مدیریت هر بلاک چینی مطرح می‌گردد، چگونگی تقسیم میان داده‌های خارج از زنجیره و روی زنجیره است که باید به وسیله ابزارهای خاصی صورت بگیرد. اوراکل یکی از این ابزار‌های مفید و کاربردی بوده که می‌تواند موجب تسهیل برقراری ارتباط دنیای واقعی با فعالیت‌های بلاک چین شود و کاربران با استفاده از آن بتوانند از بلاک چین‌ها در زندگی خود استفاده‌های زیادی داشته باشند و یا حتی به خرید و فروش تتر بپردازند. به همین جهت ما در این مطلب قصد داریم اوراکل و پروژه‌های برتر آن را بررسی و معرفی کنیم.

آشنایی با اوراکل ارز دیجیتال

آشنایی با اوراکل ارز دیجیتال
آشنایی با اوراکل ارز دیجیتال

به برخی موجودیت‌هایی که توانایی متصل کردن بلاک چین‌ها به سیستم‌های خارجی را دارند، اوراکل ارز دیجیتال می‌گویند. اوراکل‌های ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا قراردادهای هوشمند بر اساس آنها بتوانند ورودی و خروجی دنیای واقعی را به اجرا در آورند. علاوه بر این، روشی را به اکوسیستم وب ۳، برای اتصال به سیستم‌های قدیمی موجود، منابع داده و محاسبات پیشرفته ارائه می‌دهند.

با کمک شبکه‌های اوراکل ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DON) می‌توان شاهد اجرای قرارداد‌های هوشمند ترکیبی بود. به بیانی دیگر، زیرساخت‌های خارج از زنجیره و کد‌های درون زنجیره‌ای آن، برای ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده (DApps) که به رویداد‌های دنیای واقعی واکنش نشان می‌دهند و با سیستم‌های سنتی تعامل دارند، همراه می‌شوند.

بنابراین به دلیل قواعد خاص دفتر کل توزیع شده بلاک چین، هر گره در شبکه باید نتیجه و ورودی یکسانی را به دست آورد. به عنوان مثال، اگر یک گره در تلاش برای تایید تراکنش گره دیگری باشد، نتایج متفاوتی رخ می‌دهد که دلیل ایجاد این سبک از معماری نیز موضوع جبرگرایی است.

در ادامه نیز، گره‌ها به وسیله اجماع، که یک تکنیک برای توافق بر روی یک مقدار داده در بلاک چین است به جبر می‌رسند. در واقع، وجود اجماع لازم و ضروری است. البته اگر در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارید این احتمال وجود دارد که برخی از آن‌ها برای شما آشنا باشند، مانند اثبات کار (PoW) با اجماع ناکاموتو و اثبات سهام (PoS) یا اجماع بیزانس. اما در صورتی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه بلاگ آموزش ارز دیجیتال را از دست ندهید.

بیشتر مطالعه کنید:  معرفی بهترین کیف پول ها برای ذخیره سازی توکن های غیر مثلی (NFT)

انواع اوراکل ارز دیجیتال

انواع اوراکل ارز دیجیتال
انواع اوراکل ارز دیجیتال

اوراکل‌های ارز دیجیتال در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه با انواع اوراکل‌ ارز دیجیتال و بلاک چین آشنا می‌شوید.

  • اوراکل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

بیشتر اوراکل‌های ارز دیجیتال، می‌توانند داده‌های دیجیتال را ارزیابی، تجزیه و تحلیل کنند که البته اوراکل‌های سخت‌افزاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به طوری که داده‌ها را از دنیای فیزیکی تحویل می‌گیرند و در ادامه اوراکل‌های نرم‌افزاری داده‌ها را به منابع دیجیتالی مانند: وب‌سایت‌ها، سرور‌ها یا پایگاه‌های داده ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، دریافت اطلاعات از حسگر‌های حرکت دوربین و حسگر‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نیز توسط اوراکل‌های سخت‌افزاری تحویل و ارسال می‌شوند. همچنین داده‌های بلادرنگ، مانند: نرخ مبادله، تغییرات قیمت و اطلاعات سفر را می‌توان از طریق اوراکل‌های نرم‌افزاری دریافت کرد.

  • اوراکل‌های ورودی و خروجی

اوراکل‌های ورودی و خروجی
اوراکل‌های ورودی و خروجی

عملکرد اوراکل ارز دیجیتال به این صورت است که یک کانال ارتباطی به شکل دو طرفه را با بلاک چین به وجود می‌آورد و با استفاده از آن، داده‌ها را به ورودی‌ها و خروجی‌ها ارسال می‌کند. به عبارتی دیگر، اوراکل‌های خروجی می‌توانند داده‌های بلاک چین را به دنیای خارج برسانند و اوراکل‌های ورودی نیز داده‌های خارج از زنجیره یا دنیای واقعی را به بلاک چین بدهند. علاوه بر این، داده‌های ورودی می‌توانند تقریباً هر چیزی را، از نوسانات قیمت دارایی گرفته تا شرایط هواشناسی و تأیید پرداخت‌های تکمیل‌شده، نشان دهند.

  • اوراکل‌های متمرکز و غیرمتمرکز

مدیریت اوراکل متمرکز با استفاده از یک نهاد واحد انجام می‌شود که این اوراکل‌ها به عنوان تنها منبع داده قرارداد هوشمند عمل می‌کنند. البته این که تنها از یک منبع اطلاعاتی استفاده می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا اثربخشی قرارداد به نهاد مسئول اوراکل بستگی دارد. مشکل اساسی اوراکل‌های متمرکز این است که آن‌ها یک نقطه شکست دارند و قرارداد‌ها را در برابر حملات و ضعف‌ها آسیب پذیرتر می‌کنند.

در اوراکل غیرمتمرکز، قرارداد هوشمند برای ارزیابی اعتبار و صحت داده‌ها با چندین اوراکل دیگر قیاس می‌شود. به همین دلیل است که اوراکل‌های غیرمتمرکز به عنوان اوراکل‌های اجماع نیز شناخته شده‌اند. همچنین سایر بلاک چین‌ها می‌توانند از خدمات اوراکل غیرمتمرکز ارائه شده توسط برخی از پروژه‌های اوراکل بلاک چین استفاده کنند.

  • اوراکل‌های محاسباتی

اوراکل‌های محاسباتی
اوراکل‌های محاسباتی

اوراکل‌های محاسباتی را می‌توان به منظور اجرای هر نوع راه‌حل محاسباتی که خارج از زنجیره باشد، استفاده کرد. این نوع از اوراکل‌ها، به‌جای این که تنها نتایج یک پرس‌وجو را ارسال کنند، می‌توانند برای انجام محاسبات روی مجموعه‌ای از ورودی‌ها و برگرداندن یک نتیجه محاسبه‌شده، استفاده شوند؛ در غیر این صورت محاسبه روی زنجیره غیرممکن خواهد بود. خوب است بدانید که این موضوع می‌تواند به دلیل محدودیت ذاتی اتریوم و هزینه محاسباتی بسیار بالا برای کاربران سودمند باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  آیا قیمت تتر و دلار کاغذی با هم برابر هستند؟

پروژه‌های برتر اوراکل ارز دیجیتال

پروژه‌های برتر اوراکل ارز دیجیتال
پروژه‌های برتر اوراکل ارز دیجیتال

در سال‌های گذشته پس از این که اوراکل ارز دیجیتال و بلاک چین معرفی شدند، در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند که می‌توان از پروژه‌های برتر آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلتفرم اوگور (Augur)

پلتفرم اوگور (Augur)
پلتفرم اوگور (Augur)

اوگور یکی از پلتفرم‌های محبوب برای شرط‌بندی و پیش‌بینی بوده که مبتنی بر اتریوم است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند برای هر مفهومی، یک بازار به وجود آورند؛ همچنین در زمان استفاده از اوگور، این امکان برای کاربران فراهم شده تا بتوانند شرط‌بندی کنند و جوایز مربوطه را در صورت موفقیت، به شکل آنی دریافت نمایند. همچنین می‌توان گفت که اوگور را برای نتایج سیاسی و بازی‌های ورزشی نیز مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin)

رپد بیت کوین در واقع یک توکن ERC-20 بوده که برای بررسی کیف پول‌های بیت کوین از آن استفاده می‌کنند. همچنین در صورتی که هرگونه انحرافی وجود داشته باشد، می‌تواند زنجیره را به روز کند که این امر موجب محافظت از وجوه کاربران شده و پیشگیری از کاهش ارزش پول آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

  • پروژه API3

پروژه API3
پروژه API3

این پروژه یکی از پروژه‌های تحت کنترل دائو DAO است که در آن، این امکان برای کاربران وجود دارد تا بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز API را ایجاد کنند. در واقع می‌توان گفت که این پروژه‌ی مبتنی بر بلاک چین، عملکردی آسان و مقرون به صرفه دارد.

  • پلتفرم پروتکل باند (Band Protocol)

پروتکل باند یک پلتفرم است که به تازگی ایجاد شده و بر روی یکپارچه‌سازی داده‌های زنجیره‌ای تمرکز دارد و برای انتقال داده‌های خارجی به انواع بلاک چین‌ها از اوراکل‌ها کمک می‌گیرد. در واقع یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن اتصالات زنجیره‌ای به شمار می‌رود که به منظور ارسال اطلاعات میان بلاک چین‌های مختلف از اوراکل بهره می‌برد.

  • پروژه آگوریک (Agoric)

آگوریک در اواخر سال ۲۰۲۱ بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و به عنوان یک استارت‌آپ بسیار منحصر به فرد شناخته شد. این پروژه دارای یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی یعنی جاوا اسکریپت است که همین مسئله موجب محبوب آن گردید. به بیانی ساده‌تر آگوریک این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند قرارداد‌های هوشمند مختلف را که مبتنی بر جاوا اسکریپت هستند به وجود بیاورند.

جمع‌ بندی

اوراکل‌ ارز دیجیتال چندین سال است مورد توجه توسعه‌دهندگان و کاربران قرار گرفته که می‌توان این اهمیت را به دلیل داشتن قابلیت تأیید و بازیابی داده‌های منابع خارجی برای بلاک چین‌ها دانست. اوراکل‌ها در واقع بین منابع داده و بلاک چین قرار می‌گیرند و اطالاعاتی که بلاک چین نیاز دارد را به آن ارائه می‌دهند؛ بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که قرارداد‌های هوشمند بر طبق اطلاعات اوراکل‌ها به اجرا در‌می‌آیند. به عنوان نکته پایانی قابل ذکر است که در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید در قسمت نظرات کاربران با  کارشناسان گروه دیجیکس ۲۴ در ارتباط باشید.