ثبات تتر به یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران فعال در زمینه ارز دیجیتال تبدیل شده است؛ به این دلیل که معامله‌گران و تریدر‌هایی که قصد خرید و فروش تتر را دارند با یک سؤال مهم و اساسی رو به رو هستند، این که دلیل و علت ثبات ارز دیجیتال تتر چیست؟

همانطور که می‌دانید تتر یکی از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه بوده که این پشتوانه نیز دلار آمریکا است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که هر تتر برابر است با یک دلار آمریکا؛ به همین علت این ارز دیجیتال دچار نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال نمی‌شود. در واقع تتر به گونه‌ای طراحی شده تا تقریباً ارزش ثابتی داشته باشد و تغییر قیمت آن در حد زیادی نباشد. ما نیز در این مقاله قصد داریم دلایل ثبات تتر را مورد بررسی قرار دهیم، پس پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید بدانید که دلیل علت این ثبات چیست تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

آشنایی با استیبل کوین تتر

قبل از این که بخواهیم موضوع ثبات تتر را بررسی کنیم، بهتر است تا نگاهی اولیه به این ارز دیجیتال بیندازیم. اگر در دنیای ارز دیجیتال در حال فعالیت باشید، می‌دانید که تتر یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین ارز‌های دیجیتال بوده و توکن تتر را USDT  می‌نامند که با همین نام نیز شناخته شده است.

ضمنا عنوان کردیم که این ارز نوعی استیبل کوین محسوب می‌شود و پشتوانه آن دلار آمریکا تعیین شده است. همچنین برای عرضه و خرید و فروش تتر هیچ نوع محدودیتی تعیین نشده و بر اساس میزان تقاضای بازار می‌توان این استیبل کوین را عرضه کرد و یا مورد معامله قرار داد. گفتنی‌ست که تتر نیز همچون دیگر ارز‌های دیجیتال، حالت فیزیکی ندارد و روند استخراج آن نیز متفاوت است؛ اما توجه داشته باشید که این استخراج به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست!

در طراحی این ارز دیجیتال از گواه اثبات سهام یا POW استفاده شده است و این بدان معناست که استخراج آن در مقایسه با دیگر ارز‌های دیجیتال تفاوت دارد. روند و فرایند کلی ارز دیجیتال تتر به این صورت است که بر اساس هر واحد تتر، یک دلار در ذخایر بانکی ذخیره می‌شود و همین روند باعث حفظ ارزش تتر شده است.

برای درک بهتر این موضوع آن را با یک مثال ارائه می‌دهیم. فرض کنید امروز ۵۰ واحد تتر به دنیای ارز دیجیتال عرضه می‌شود؛ به دنبال آن در خزانه و ذخایر بانکی نیز به ازای این ۵۰ واحد تتر، ۵۰ دلار ذخیره می‌گردد و ارزش آن محفوظ است.

بررسی مزیت تتر در مقایسه با دلار

ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد ارز دیجیتال تتر باعث شده تا حجم معاملات این ارز به طرز قابل توجهی بالا برود، به گونه‌ای که جایگاه سوم را در بین دیگر ارز‌های دیجیتال به خود اختصاص داده است. با توجه به این که ارزش تتر برابر با یک دلار بوده و تغییر قیمت زیادی برای آن رخ نمی‌دهد، پس می‌توان گفت این ارز دیجیتال می‌تواند نسبت به دلار فیزیکی مزیت‌های زیادی داشته باشد.

کاملاً مشهود است که نمی‌توانید حجم زیادی از دلار فیزیکی را در منزل خود نگه دارید چرا که خطر‌های زیادی سرمایه شما را تهدید می‌کند، از جمله این که احتمال دارد دلار‌ها گم شوند و یا به سرقت بروند. این در حالی است که شما برای نگهداری ارز دیجیتال تتر تنها به یک کیف پول نیاز دارید. در واقع هر یک از کیف پول‌های ارائه شده امنیت کافی را در اختیار کاربران قرار می‌دهن؛. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اصلی‌ترین مزیت تتر نسبت به دلار، امنیت بالای آن است.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج تتر با گوشی یا کامپیوتر ممکن است؟

همچنین اگر کاربر بخواهد نقل و انتقالات بین‌المللی را انجام دهد دیگر نیازی نیست که پول خود را به دلار تبدیل نماید و آن را با کارمزد‌های بسیار بالا منتقل کند؛ زیرا تتر این روند را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. با استفاده از ارز دیجیتال تتر شما علاوه بر این که برای نقل و انتقالات بین‌المللی کارمزد‌های کمتری می‌پردازید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز نیز این فرآیند را انجام دهید.

اما انتقال دلار اینگونه نیست، به طوری که باید در ساعات خاصی از روز عملیات انتقال را دنبال کنید. پس به طور کلی می‌توان گفت که خرید و استفاده از تتر می‌تواند یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای انجام معاملات بین‌المللی باشد.

علت ثبات تتر

همانگونه که در دیگر مباحث بخش آموزش ارز دیجیتال متوجه شده‌اید، دلار به عنوان پشتوانه توکن تتر تعیین شده، یعنی ارزش این توکن به ارزش دلار آمریکا وابسته است و ساختار و طراحی آن به شکلی صورت گرفته تا ارزش خود را در طول زمان حفظ کند. بنابراین تتر مشکل کاهش و افزایش شدید قیمتی که دیگر ارز‌های دیجیتال با آن مواجه هستند را ندارد.

اصلی‌ترین دلیل ثبات تتر را می‌توان استیبل کوین بودن آن دانست. از آن جایی که تتر یک نوع استیل کوین به شمار می‌رود و قیمت آن بر اساس قیمت دلار تغییر یافته بنابراین در اکثر مواقع نیز دارای قیمت ثابتی است. اما نکته جالب اینجاست که با توجه به عدم تغییر قیمت تتر، نمی‌توان از این رمز ارز برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

به بیانی دیگر تتر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست که این امر باعث شده تا از تتر در دنیای ارز دیجیتال برای خرید و نگهداری پول استفاده شود. به عنوان مثال اگر قیمت یک رمز ارز با توجه میزان عرضه و تقاضای آن در بازار دچار تغییر گردد، میزان عرضه و تقاضای آن در بازار می‌تواند بر روی تغییر قیمت یک ارز دیجیتال دیگر تأثیر زیادی داشته باشد. حال هنگامی که یک ارز دیجیتال دچار تغییر قیمت شد و به شدت کاهش یافت افرادی که دارنده این رمز ارز هستند برای این که ضرر‌های مالی بیشتری را متحمل نشوند ارز مورد نظر خود را به فروش رسانده و آن را به تتر تبدیل می‌کنند. چرا که این عملیات باعث خواهد شد تا ارزش سرمایه آن‌ها حفظ شود و بیشتر از این متضرر نشوند. ضمن این که در طی این فرایند میزان تقاضا برای خرید ارز دیجیتال تتر نیز بالا می‌رود.

در این صورت شرکتی که تتر را ارائه می‌دهد، برای این که تتر‌های آن تغییر قیمت نداشته باشد اقدام به تولید تتر‌های جدید کرده و آن‌ها را در بازار ارز دیجیتال عرضه می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این امر باعث می‌شود تا قیمت تتر ثابت بماند و تعادل آن نیز در بازار محفوظ باشد.

حال اگر حالت عکس این موضوع اتفاق بیفتد و بازار با کاهش تقاضا برای خرید تتر رو به رو شود، قیمت تتر نیز تغییر کرده و ارزش آن به کمتر از یک دلار می‌رسد. در چنین شرایطی شرکت ارائه دهنده برای این که با سقوط قیمت تتر‌های عرضه شده خود مواجه نشود، تتر‌ها را پس می‌گیرد و در نتیجه قیمت تتر تا یک دلار بالا رفته و افزایش می‌یابد.

بیشتر مطالعه کنید:  چه ارزهایی با کارت گرافیک استخراج می‌شوند؟

در واقع می‌توان نتیجه‌گیری کرد که علت ثبات تتر حفظ ارزش آن به کمک دلار و به صورت یک به یک است که این تعادل را شرکت ارائه دهنده تتر از طریق تولید تتر‌های جدیدی و بازپس‌گیری تتر‌های قبلی، برقرار می‌کند. پس اگر تتر با تغییر قیمت مواجه شود، این تغییر بسیار ناچیز بوده و به اندازه‌ای نیست که سرمایه افراد در معرض خطر باشد.

دلایل اهمیت تتر برای کاربران

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا کاربران به سمت خرید تتر سوق داده شوند، موضوع نقل و انتقالات بین‌المللی است که در بخش قبل به آن اشاره کردیم و گفتیم برای این که بتوانند دلار را در سطح بین‌المللی مورد معامله قرار دهند مسیر سخت و زمان‌بری را پیش رو دارند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کاربر برای انتقال دلار به سراسر جهان عجله دارد و یا در تعطیلی‌های آخر هفته به سر می‌برد. بنابراین این امکان برای وی وجود نخواهد داشت تا در لحظه معامله خود را انجام دهد.

در اینجا اهمیت خرید تتر نمایان می‌شود به شکلی که ارز دیجیتال تتر این امکان را می‌دهد تا بتوان معاملات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هر نقطه از دنیا انجام داد. علاوه بر این استفاده از تتر به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند بخشی از سرمایه خود را حفظ نمایند؛ بدین معنی که کارمزد تراکنش تتر بسیار پایین است و به دنبال آن بخشی از سرمایه آنان نیز حفظ خواهد شد که در ادامه علت این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شبکه‌های بانکی بین‌المللی برای انجام نقل و انتقالات کاربر کارمزد‌های بسیار بالایی دریافت می‌کنند و برای تراکنش‌هایی که در این شبکه انجام می‌شوند کارمزدی بین ۲۰ تا ۳۰ دلار در نظر می‌گیرند. همچنین مشکل دیگری که وجود دارد این است که احتمالا افراد صاحب پولی باشند که صرافی مورد نظر، آن را پشتیبانی نمی‌کند. در چنین شرایطی کاربران باید پول خود را تبدیل کرده و در نهایت آن را به صرافی مورد نظر انتقال دهند.

البته که این فرایند بسیار هزینه‌بر است و مبلغ‌های بالایی از حساب کاربران کسر خواهد شد. اما تتر این مشکل را حل کرده و برای انتقالات هیچ هزینه‌ای را از کیف پول دارنده حساب، کم نمی‌کند و یا هزینه کسر شده بسیار اندک خواهد بود. بنابراین این مورد یکی دیگر از دلایلی است که موجب شده تا کاربران از تتر استفاده کنند.

جمع‌ بندی

در این مطلب از دیجیکس 24 با شما در خصوص علت ثبات تتر و مزیت‌های آن نسبت به دلار صحبت کردیم و همانگونه که اشاره شد ارز دیجیتال تتر را به عنوان اولین ارز دارای ثبات می‌شناسند. چرا که این ارز دیجیتال دارای ارزشی برابر با یک دلار آمریکا است و ثبات ارزش آن باعث شده تا در شرایط نوسانی بازار، قیمت آن تغییری پیدا نکند.

در واقع اصلی‌ترین دلیل ثبات تتر را می‌توان استیبل کوین یا پایدار بودن آن بیان کرد و یا به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بتواند امروزه در میان دیگر ارز‌های دیجیتال جایگاه سوم را کسب کند و با استقبال چشم‌گیر کاربران مواجه شود.