بسیاری از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال تنها روش کسب درآمد در این بازار بزرگ را خرید و فروش ارز دیجیتال می‌دانند. اما روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد از بازار کریپتو وجود دارند. یکی از اولین روش‌هایی که برای بدست آوردن ارزهای دیجیتال، به خصوص رمزارز بیت کوین شکل گرفت، استخراج یا ماینینگ بود.

در ابتدا شما می‌توانستید با استفاده از رایانه‌های شخصی مقدار زیادی از این ارزهای دیجیتال را استخراج کنید. اما به دلیل محدودیت عرضه و افزایش نقاضا برای استخراج، فرایند انجام این کار بسیار پیچیده و زمان‌بر شده است، به گونه‌ای که استخراج ارز دیجیتال بدون استفاده از دستگاه ماینر امکان‌پذیر نیست. در این مطلب با اصلی‌ترین ویژگی‌های این دستگاه و روش کسب درآمد از آن آشنا می‌شویم.

دستگاه ماینر چیست؟

استخراج یا ماینینگ یکی از روش‌های جذاب برای کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است. استخراج‌کنندگان نه تنها می‌توانند با استخراج ارزهای دیجیتال درآمد قابل قبولی را کسب کنند، بلکه با شرکت در ماینینگ به حفظ امنیت شبکه بلاکچین نیز کمک می‌کنند.

خرید دستگاه ماینر

 اما همان‌طور که می‌دانید، شما برای شروع فعالیت خود به عنوان استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال به تجهیزات سخت‌افزاری خاصی نیاز دارید. امروزه دیگر امکان استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه‌های شخصی فراهم نیست و به همین علت شما باید از تجهیزاتی مانند دستگاه ماینر استفاده کنید. اما سوالی که برای بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از ماینینگ به وجود می‌آید، این است که دستگاه ماینر چیست؟

به زبان ساده، ماینر یک دستگاه سخت‌افزاری است که به صورت اختصاصی برای استخراج رمزارز، به خصوص بیت کوین طراحی و تولید شده است. همان‌طور که می‌دانید، شما استخراج و دریافت رمزارز به عنوان پاداش، نیاز به حل کردن مسائل پیچیده ریاضی دارید که برای انجام این کار به توان پردازشی بالایی نیاز است.

دستگاه ماینر می‌تواند توان پردازشی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در اختیار استخراج‌کنندگان قرار دهد. وظیفه اصلی دستگاه ماینر حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده و تایید تراکنش‌های انجام‌شده روی شبکه بلاکچین ارز مورد نظر است.

این دستگاه با تایید تراکنش‌ها می‌تواند بلاک جدیدی را به زنجیره شبکه بلاکچین اضافه کند. پس از اضافه شدن هر بلاک جدید به زنجیره بلاکچین، استخراج‌کننده مقدار مشخصی از ارز دیجیتال مورد نظر را به عنوان پاداش استخراج دریافت می‌کند.

فعالیت تعداد بیشتر استخراج‌کنندگان، برای عملکرد صحیح تر شبکه بلاکچین و حفظ امنیت و دقت آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

ماینر چگونه کار می‌کند؟

کسب درآمد از ماینینگ

برای بسیاری از افرادی که به حوزه ارزهای دیجیتال و نحوه استخراج این رمزارزها علاقه دارند جالب است که بدانند دستگاه‌های ماینر که وظیفه اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره بلاکچین را برعهده دارند، چگونه کار می‌کنند. آشنایی با طرز کار این دستگاه‌ها حتی برای افرادی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از ماینینگ را ندارند نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد.

دستگاه ماینر طرز کار بسیار جالبی دارد. در واقع این دستگاه به عنوان یکی از نودهای بی‌شماری که در شبکه بلاکچین ارزهای دیجیتال قرار دارند، وظیفه حل معادلات ریاضی و انجام محاسبات لازم برای ایجاد یک بلاک جدید را برعهده بگیرد.

پس از این که ماینر توانست در حل معادلات و مسائل پیچیده ریاضی مربوط به یک واحد عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، باید سایر نودهای موجود در شبکه بلاکچین را از موفقیت خود مطلع کند. به این صورت، سایر نودها از کار کردن روی واحد مورد نظر دست می‌کشند و به سراغ حل سایر مسائل و معادلات موجود می‌روند تا بتوانند بلاک‌های جدیدی را به زنجیره اضافه کنند.

هر نود در شبکه بلاکچین که بتواند مسائل و معادلات ریاضی مربوط به یک بلاک را به صورت کامل حل کند، در ازای آن پاداش مشخصی را دریافت می‌کند که در اصطلاح به آن پاداش استخراج گفته می‌شود.

این پاداش در واقع همان ارز دیجیتال استخراج‌شده توسط ماینر است که به صاحب تجهیزات ماینینگ تعلق می‌گیرد. پس از حل شدن معادلات و مسائل ریاضی (اطلاعات تراکنش ها، نقل و انتقالات و …)، تمامی جواب‌ها در داخل یک بلاک قرار می‌گیرند و این بلاک در نهایت به شبکه بلاکچین ارز دیجیتال افزوده می‌شود.

مکانیزم اثبات کار (PoW) چیست؟

دستگاه ماینر ارز دیجیتال

به طور کلی، ماینینگ یا همان استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که به صورت غیرمتمرکز وظیفه تایید و ثبت تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را برعهده دارد. تایید این تراکنش‌ها در نهایت منجر به استخراج ارز دیجیتال مورد نظر خواهد شد. 

همان‌طور که اشاره کردیم، دستگاه ماینر یک دستگاه سخت‌افزاری قدرتمند است که از آن برای حل مسائل ریاضی پیچیده‌ای به کمک الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود. مکانیزم اثبات کار معمولا مبتنی بر محاسبات دشوار و پیچیده ریاضی است که ماینرها برای حل این محاسبات به توان پردازشی بالایی نیاز دارند. هر قدر که توان پردازشی دستگاه بیشتر باشد، احتمال حل مسئله و دریافت پاداش بیشتر خواهد بود.

مکانیزم اثبات کار روشی برای اضافه کردن بلاک‌های جدید به شبکه بلاکچین ارز دیجیتال مورد نظر است که به عنوان اولین روش موجود برای اعتبارسنجی تراکنش‌های انجام‌شده بر روی شبکه بلاکچین شناخته می‌شود.

اثبات کار مکانیزمی است که این امکان را برای یک شبکه غیرمتمرکز فراهم می‌کند تا به اجماع برسد. به این صورت، هیچ یک از کاربران نمی‌توانند ارزهای دیجیتال خود را دو بار خرج کنند و از طرف دیگر، امنیت شبکه در برابر حمله هکرها تضمین می‌شود.

انواع دستگاه ماینر

فرد استخراج‌کننده ارز دیجیتال طی فرایند ماینینگ وظیفه تایید تراکنش‌ها و ثبت نهایی آن‌ها در دفتر کل توزیع‌شده را برعهده دارد. این امر به شبکه بلاکچین کمک می‌کند که در راستای هدف اصلی خود یعنی تمرکز زدایی حرکت کرده و سطح امنیت خود را ارتقا دهد. این فرایند در نهایت باعث استخراج بلاک های جدیدی از ارز دیجیتال می‌شود.

قیمت دستگاه ماینر

به ازای تمامی تراکنش‌های تایید‌شده‌ای که در یک بلاک ذخیره می‌شوند، یک معمای ریاضی پیچیده و کدگذاری‌شده وجود دارد که ماینر برای اضافه کردن بلاک جدید به شبکه بلاکچین، باید آن را حل کند. حل کردن این معادلات ریاضی در حال حاضر بدون استفاده از دستگاه ماینر امکان‌پذیر نیست.

دستگاه‌های ماینر در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند و هر یک کارکرد و مزایا و معایب خاص خود را دارند. انواع دستگاه‌های ماینر که از آن‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • دستگاه ASIC
  • دستگاه CPU
  • دستگاه GPU
  • دستگاه FPGA

دستگاه ASIC چیست؟

دستگاه ماینر ASIC به عنوان یکی از بهترین و قدرتمندترین دستگاه‌های موجود برای استخراج ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اسیک برای نخستین بار در سال 2012 وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و به خاطر توان پردازش بالا توانست همه چشم‌ها را به خود خیره کند.

دستگاه ماینر اسیک

دستگاه‌های اسیک تنها با هدف استخراج ارزهای دیجیتال تولید شده‌اند. نکته مهمی که درباره ماینرهای ASIC وجود دارد این است که هر یک از این دستگاه‌ها برای حل الگوریتم‌های ریاضی خاصی طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، دستگاه ASIC مخصوص استخراج بیت کوین فقط قادر است الگوریتم SHA256 را پردازش کند.

شما می‌توانید از دستگاه اسیک برای استخراج لایت کوین، دوج کوین و دش نیز استفاده کنید. در واقع استخراج ارزهای دیجیتالی مانند لایت کوین و بیت کوین فقط با استفاده از ماینرهای ASIC امکان‌پذیر است.

دستگاه ماینر اسیک دارای تعداد زیادی تراشه پیشرفته است که نسبت به تراشه‌های معمولی سرعت و توان محاسباتی بسیار بالاتری دارند. فراموش نکنید که از این دستگاه تنها می‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

دستگاه CPU چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، در مراحل اولیه عرضه بیت کوین استخراج‌کنندگان می‌توانستند برای کسب درآمد از ماینینگ از توان پردازشی رایانه‌های شخصی خود استفاده کنند. در نخستین سال‌های عرضه بیت کوین، بسیاری از افراد تنها به کمک پردازنده مرکزی رایانه‌های شخصی خود توانستند مقادیر قابل توجهی از این ارز دیجیتال را استخراج کنند.

cpu برای ماینینگ

البته امروز دیگر شما نمی‌توانید با استفاده از CPU یا همان پردازنده مرکزی رایانه‌های شخصی خود به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید. با گشترش شبکه بلاکچین، افزایش تعداد کاربران و علاقه‌مندان به استخراج ارزهای دیجیتال و افزایش قدرت هش شبکه امکان استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از CPU عملا از بین رفت.

بیشتر مطالعه کنید:  وب3 چیست و چگونه تصور همگان را از اینترنت متحول خواهد کرد؟

امروزه ماینرها برای استخراج رمزارزها ناچار به استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری پیشرفته با توان پردازشی بالا و شکل‌دهی گروه‌هایی به نام فارم ماینینگ هستند.

GPU چیست؟

با گذر زمان و افزایش سختی شبکه امکان استخراج بیت کوین با استفاده از CPU به طور کامل از بین رفت. در این بازه زمانی، دومین نسل از تجهیزات سخت‌افزاری برای استخراج ارزهای دیجیتال به بازار معرفی شدند. پردازنده‌های گرافیکی گه با نام اختصاری GPU شناخته می‌شوند، در ادامه مسیر استخراج ارزهای دیجیتال جایگزین پردازنده‌های مرکزی رایانه‌های شخصی شدند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Graphics Processing Unit قدرت پردازش بالاتر این کارت‌های گرافیکی نسبت به CPU رایانه‌های شخصی بود که کار ماینرها را برای استخراج ارزهای دیجیتال ساده‌تر می‌کرد. ماینرها می‌توانستند با استفاده از GPUها عملیات هش کردن داده‌های موجود در هر بلاک را ساده‌تر و در مدت زمان کمتری انجام دهند.

ماینر FPGA چیست؟

درامد دستگاه ماینر

پس از ظهور و افول CPU و GPU نوبت به ورود دستگاهی جدید برای استخراج رمزارز به نام FPGA رسید. FPGA مخفف عبارت Field Programmable Gate Array است. دستگاه FPGA به عنوان مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر عمل می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه ماینر FPGA می‌توان به قابلیت شخصی‌سازی آن اشاره کرد. به عبارت دیگر، استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال می‌توانند با توجه به اهداف و نیازهای خود، تراشه‌های متنوعی را برای این دستگاه تهیه کنند.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه می‌توان به مصرف پایین برق آن اشاره کرد که برای استخراج ارزهای دیجیتال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. کاهش مصرف برق باعث افزایش قدرت هش و بهبود روند استخراج ارز دیجیتال مورد نظر می‌شود.

در نهایت، به دلیل افزایش رقابت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از ماینینگ، توسعه‌دهندگان فعال در این حوزه به فکر طراحی نسخه پیشرفته‌تری از این دستگاه ماینر افتادند که نتیجه آن ساخت دستگاه ASIC بود. در ادامه با مزایا و معایب اصلی دستگاه ASIC آشنا می‌شویم. 

مزایا و معایب دستگاه‌های ماینر ASIC

بسیاری از استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند که برای ماینینگ ارزهای دیجیتال قابل استخراج از دستگاه ماینر ASIC استفاده کنند. این دستگاه نیز مانند هر تجهیزات دیگری دارای نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی است.

ماینینگ ارزهای دیجیتال قابل استخراج

اگر شما نیز قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از ماینینگ را دارید باید در قدم اول، مناسب ترین دستگاه ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید. به دلیل محبوبیت دستگاه ASIC در میان ماینرها نقاط ضعف و قوت این دستگاه پیشرفته را بررسی می‌کنیم.

استفاده از دستگاه ASIC چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه اسیک که باعث متمایز شدن آن از سایر دستگاه‌های میاینینگ می‌شود، راندمان بالای آن برای استخراج ارزهای دیجیتال است. توان پردازشی دستگاه ASIC در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بسیار بالا است و این دستگاه به طور ویژه روی استخراج ارزهای دیجیتال تمرکز دارد. همین عوامل دستگاه اسیک را به یک دستگاه سخت‌افزاری ایده‌آل برای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

از دیگر مزایای مهم دستگاه ASIC می‌توانیم به ابعاد کوچک آن و امکان نصب وراه‌اندازی آسان اشاره کنیم. کوچک بودن ابعاد این دستگاه ماینر به شما کمک می‌کند که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن شروع به استخراج ارزهای دیجیتال کنید. همچنین راه‌اندازی و روش استفاده از این دستگاه بسیار ساده است و همین امر باعث می‌شود که صاحبان ماینرها بتوانند به سرعت به درآمد قابل قبولی برسند.

استفاده از دستگاه ASIC چه معایبی دارد؟

قیمت دستگاه ماینر

دستگاه اسیک در کنار تمامی مزایای منحصربه‌فرد خود، معایبی نیز دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم. یکی از مشکلات اصلی این دستگاه انعطاف‌پذیری پایین آن است. هر یک از دستگاه‌های اسیک برای پردازش الگوریتم‌های خاص و استخراج تنها یک نوع ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. در نتیجه امکان استخراج ارزهای دیجیتال متنوع با استفاده از یک دستگاه برای استخراج‌کنندگان وجود ندارد.

سایر معایب دستگاه ماینر اسیک عبارتند از:

  • اسیک حرارت زیادی تولید می‌کند
  • این دستگاه آلودگی صوتی زیادی ایجاد می‌کند
  • توان مصرفی دستگاه ASIC بالا است
  • نمی‌توان از این دستگاه در اماکن مسکونی استفاده کرد

نکات مهم انتخاب و خرید دستگاه ماینر

دستگاه‌های ماینر امکان استخراج ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از این طریق را برای استخراج‌کنندگان فراهم می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. وجود دستگاه‌های متنوع برای استخراج ارزهای دیجیتال یکی از عواملی است که می‌تواند علاقه‌مندان به این حوزه را به شدت سردرگم کرده و آن‌ها را در انتخاب خود دچار اشتباه کند.

شما می‌توانید برای انتخاب و خرید دستگاه ماینر با توجه به چند نکته ساده، بهترین گزینه را برای شروع ماینینگ انتخاب کنید. در گام اول، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که قصد دارید در چه فضایی از دستگاه استخراج‌کننده استفاده کنید. پس از انتخاب مکان مناسب می‌توانید با توجه به چند پارامتر تاثیرگذار مانند قیمت دستگاه ماینر، اقدام به خریداری بهترین دستگاه کنید.

مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب و خرید دستگاه ماینر مناسب عبارتند از:

  • توان پردازشی دستگاه: دستگاه باید برای حل الگوریتم‌های ریاضی پیچیده از توان محاسباتی و پردازشی قابل قبولی برخوردار باشد تا بتواند احتمال دریافت پاداش استخراج را افزایش دهد
  • میزان حرارت و آلودگی صوتی تولید‌شده: شما برای انتخاب دستگاه مناسب باید به میزان آلودگی صوتی و حرارات تولیدشده توسط ماینر توجه ویژه‌ای داشته باشید. شما نمی‌توانید در اماکن مسکونی از دستگاه‌های ماینری استفاده کنید که حرارت و آلودگی صوتی زیادی تولید می‌کنند
  • میزان مصرف برق: دستگاه‌های ماینر باید به صورت مداوم به برق متصل باشند و معمولا مصرف بالایی دارند. در نتیجه، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که از لحاظ مصرف برق برای شما مقرون به صرفه باشد 

فارم ماینینگ چیست؟

مجوز فارم ماینینگ

فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های جذاب برای ماینینگ ارزهای دیجیتال است که با وجود نیاز به سرمایه اولیه نسبتا بالا، بازدهی و درصد سود قابل توجهی دارد. برای استخراج ارزهای دیجیتال در روش فارم ماینینگ، شما برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به تهیه چندین دستگاه و افزایش توان پردازشی و محاسباتی دارید.

از مهم‌ترین مزایای کسب درآمد از ماینینگ با استفاده از روش فارم ماینینگ می‌توانیم به سوددهی بسیار بالای این روش اشاره کنیم. استفاده همزمان از چندین دستگاه ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که شانس شما برای حل الگوریتم‌ها و معادلات ریاضی پیچیده شبکه بلاکچین و دریافت پاداش استخراج بیشتر شود.

البته شما برای ایجاد فارم ماینینگ باید فضای مناسبی را در نظر بگیرید. زیرا این دستگاه‌ها علاوه‌بر مصرف انرژی بالا، آلودگی صوتی و حرارت زیادی را تولید می‌کنند.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود که برای استفاده از روش فارم ماینینگ، حتما پیش از شروع فعالیت یک مکان مهندسی‌شده مناسب را برای نصب و راه‌اندازی ماینرها انتخاب کنید. فضای مورد نظر باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد تا بتواند حرارت بالای موجود در محیط را به خوبی کنترل کرده و از خرابی یا ایجاد آتش‌سوزی جلوگیری کند. به همین علت، معمولا فرایند فارم ماینینگ در محیط‌های برون‌شهری انجام می‌شود.

در ادامه با مهم‌ترین پیش‌نیازها برای احداث فارم ماینینگ آشنا می‌شویم:

  • تهیه کردن تعدادی دستگاه ماینر
  • دسترسی به اینترنت پر سرعت
  • استفاده از نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال
  • استفاده از یک کیف پول دیجیتال امن
  • نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه و خنک‌کننده

استخر استخراج چیست؟

به دلیل سود بالای استخراج ارزهای دیجیتال، در سال‌های اخیر شاهد افزایش شدید رقابت در این حوزه بوده‌ایم. افزایش رقابت در کنار عامل دیگری به نام محدود بودن عرضه ارزهای دیجیتال، باعث شده است که بسیاری از ماینرها به کار گروهی روی آورند.

بهترین استخر استخراج بیت کوین

چندین ماینر تصمیم می‌گیرند که توان پردازشی دستگاه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به صورت گروهی مشغول استخراج ارزهای دیجیتال شوند و به این صورت استخر استخراج شکل می‌گیرد. افرادی که توان محاسباتی دستگاه‌های ماینر خود را با سایر استخراج‌کنندگان در استخر استخراج به اشتراک می‌گذارند، برای اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره بلاکچین از شانس بیشتری برخوردار هستند.

استخرهای استخراج به دو دسته استخرهای عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در استخر عمومی یا همان Public Pool همه افرادی که دستگاه‌های ماینر را در اختیار دارند می‌توانند قدرت هش دستگاه‌های خود را با سایر استخراج‌کنندگان به اشتراک بگذارند. هر یک از این استخرهای عمومی قوانین مشخصی دارند و تمامی افراد می‌توانند در آن‌ها عضو شوند و شروع به فعالیت کنند.

برخلاف استخرهای عمومی، شما برای عضویت در یک استخر خصوصی یا همان Private Pool باید دارای شرایط خاصی باشید. این شرایط معمولا توسط اعضای استخرهای خصوصی تعیین می‌شوند و هر استخراج‌کننده‌ای نمی‌تواند وارد این استخرها شود. به عنوان مثال، ممکن است یکی از پیش‌نیازهای لازم برای ورود به استخرهای خصوصی در اختیار داشتن تعداد مشخصی دستگاه ماینر باشد.

استخراج ابری (Cloud Mining)

بهترین سایت های استخراج ابری رایگان

روشی دیگر برای آموزش شروع استخراح ارز دیجیتال، استخراج ابری یا کلود ماینینگ است. در این روش بدون نیاز به تهیه دستگاه ماینر و خرید اشتراک فارمینگ از سایت های مخصوص این حوزه، در واقع مقداری از هش شبکه ماینینگ را برای مدت معینی اجاره میکنید و در ازای هش موجود، اقدام به ماینینگ مینمایید.

بیشتر مطالعه کنید:  آیا ارز دیجیتال به همسر یا فرزندان به ارث می‌رسد؟ (بخش دوم)

این روش در کنار مزایایی مانند عدم نیاز به فارم، ضرر ناشی از خراب شدن دستگاه ماینر، سر و صدای زیاد ماینر خطراتی هم دارد که باید به آنها توجه کرد. در واقعا بسیاری از سایت های فعال در زمینه کلود ماینینگ مدتی کوتاهی پس از فعالیت، اقدام به کلاهبرداری و عدم پرداخت سود به کاربران مینمایند. در مقاله «استخراج ابری یا کلود ماینینگ چیست» بطور مفصل به این مورد پرداخته ایم که میتوانید آن را مطالعه نمایید.

چگونه از ماینر کسب درآمد کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، تنها راه کسب درآمد از بازار کریپتو، خرید و فروش ارز دیجیتال نیست. روش‌های دیگری مانند کسب درآمد از ماینینگ نیز وجود دارند که شما در صورت علاقه‌ می‌توانید برای کسب سود به سراغ آن‌ها بروید. اما سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که چگونه می‌توان با استفاده از دستگاه ماینر کسب درآمد کرد؟

به طور کلی، دو روش اصلی برای کسب درآمد از دستگاه ماینر وجود دارد. در روش اول، شما با استفاده از توان محاسباتی دستگاه خود، الگوریتم‌های ریاضی پیچیده‌ای را حل کرده و از این طریق بلاک جدیدی را به زنجیره بلاکچین اضافه می‌کنید. به ازای افزودن هر بلاک جدید به این شبکه، مقداری ارز دیجیتال به عنوان پاداش استخراج به کیف پول دیجیتال شما واریز می‌شود.

در روش، دوم شما می‌توانید از طریق دریافت کارمزد به درآمد برسید. تمامی دستگاه‌های ماینر فعال در زنجیره بلاکچین به عنوان یک نود اعتبارسنج عمل می‌کنند و می‌توانند با تایید تراکنش‌های انجام‌شده مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت کنند. به عنوان مثال، پس از استخراج آخرین واحد بیت کوین، تنها راه موجود برای کسب درآمد از ماینرها، تایید تراکنش‌ها و دریافت کارمزد خواهد بود.

چگونه بیت کوین استخراج کنیم؟

سریع ترین برنامه استخراج بیت کوین برای اندروید

در کنار خرید و فروش بیت کوین، روش جذاب دیگری نیز برای کسب درآمد از ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان وجود دارد. شما می‌توانید با استخراج بیت کوین کسب درآمد کنید. شما برای استخراج بیت کوین در قدم اول به یک ماینر مناسب نیاز دارید. اگر دانش فنی لازم برای استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت حل الگوریتم‌های پیچیده را در اختیار ندارید، بهتر است روش دیگری را برای کسب درآمد انتخاب کنید.

برای استخراج بیت کوین، شما باید با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری مانند دستگاه ماینر برای حل مسائل و معادلات ریاضی پیچیده با سایر استخراج‌کنندگان رقابت کنید. هر فردی که بتواند سریع‌تر این معادلات ریاضی را حل کند، به عنوان پاداش، مقدار معینی بیت کوین دریافت می‌کند. استخراج بیت کوین علاوه بر کسب درآمد، به حفظ امنیت شبکه بلاکچین این ارز دیجیتال نیز کمک می‌کند.

معیارهای انتخاب دستگاه‌ استخراج بیت کوین

شبکه بلاکچین بیت کوین به ورت مداوم در حال تغییر است. به همین علت شاهد تولید انواع دستگاه‌های ماینر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستیم. این دستگاه‌ها به طور دائمی ارتقا پیدا می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال بیت کوین باشند. شما برای فعالیت موثر در شبکه بیت کوین و کسب درآمد از ماینینگ این ارز دیجیتال باید دستگاه مناسبی را برای استخراج انتخاب کنید.

مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب دستگاه ماینر بیت کوین عبارتند از:

  • توجه به قدرت پردازشی یا همان هش ریت: قدرت پردازشی دستگاه یا همان هش ریت که نشان‌دهنده تعداد عملیات هش در هر ثانیه است، اهمیت بالایی دارد
  • کارایی انرژی و میزان مصرف برق: کارایی انرژی هر دستگاه نشان می‌دهد که ماینر چه مقداری از میزان برق مصرف‌شده را به قدرت پردازشی تبدیل می‌کند. شما باید دستگاهی را انتخاب کنید که در کنار مصرف برق پایین، کارایی اترژی قابل قبولی داشته باشد
  • توجه به قیمت دستگاه ماینر: برای انتخاب دستگاه مناسب باید به قیمت و هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری توجه داشته باشید

سود دستگاه ماینر چقدر است؟

درامد دستگاه استخراج بیت کوین

یکی از دغدغه‌های اصلی استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال، مقدار سود حاصل‌شده از طریق استفاده از دستگاه ماینر است. استخراج‌کنندگان همواره به دنبال پیدا کردن روش‌هایی هستند که میزان سوددهی این روش را افزایش دهند. میزان سوددهی یک دستگاه ماینر به عوامل متعددی وابسته است.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل، میزان تقریبی سود خود از استخراج ارز دیجیتال را محاسبه کنید. مهم‌ترین عوامل موثر در میزان سوددهی دستگاه‌های ماینر عبارتند از:

  • قدرت پردازش دستگاه و مقدار هش ریت
  • هزینه مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات
  • میزان برق مصرفی دستگاه‌ها
  • نوسانات قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال

تجهیزات مورد نیاز ماینینگ چیست؟

با وجود این که دستگاه ماینر یکی از تجهیزات اصلی برای استخراج ارزهای دیجیتال به شمار می‌اید، اما تنها وسیله ضروری برای انجام این کار نیست. شما برای افزایش بازدهی استخراج ارزهای دیجیتال باید در کنار دستگاه‌های ماینر از تجهیزات دیگری نیز استفاده کنید. استخراج ارزهای دیجیتال بدون استفاده از این تجهیزات عملا امکان‌پذیر نیست.

مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • منبع برق پایدار و مناسب
  • سیستم پشتیبانی از منبع برق
  • اینترنت پرسرعت و پایدار با IP ثابت
  • نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده
  • تهیه کیف پول مناسب برای ذخیرع پاداش استخراج و کارمزد تراکنش‌ها
  • استفاده از سرورهای پشتیبانی برای ذخیره کردن اطلاعات
  • ایجاد فایروال برای جلوگیری از حملات سایبری به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

روش‌های استخراج بدون نیاز به ماینر

یکی از نکات جالبی که در خصوص ماینینگ ارزهای دیجیتال وجود دارد، این است که شما همیشه برای استخراج رمزارزها نباید به دستگاه‌های ماینر متکی باشید. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که امکان استخراج بدون استفاده از دستگاه ماینر را برای شما فراهم می‌کنند. بهترین روش جایگزین برای روش سنتی استخراج بیت کوین، استخراج ابری نام دارد.

سایت استخراج بیت کوین با گوشی

در روش استخراج ابری کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال بخشی از توان پردازشی شرکت‌های بزرگ را اجاره می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا فارم‌های ماینینگ بزرگی را در اختیار دارند و می‌توانند توان پردازشی دستگاه‌های خود را در ازای دریافت مبلغ مشخصی به سایر استخراج‌کنندگان اجاره دهند. این روش در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. 

درآمد حاصل از دستگاه ماینر چقدر است؟

درآمد دستگاه‌های ماینر به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر درآمد ماینر ها، نوع ارز دیجیتال استخراج شده است. به عنوان مثال، درآمد و پاداش حاصل از استخراج ارز بیت کوین در حال حاضر معادل ۶.۲۵ واحد بیت کوین به ازای ماین هر بلاک جدید است.

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند میزان درآمد شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. عواملی مانند رویداد هاوینگ در دوره‌های زمانی مشخص پاداش استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهند که این امر می‌تواند به صورت مستقیم روی درآمد شما از ماینینگ ارزهای دیجیتال اثرگذار باشد.

از طرف دیگر، دستگاه ماینر شما نیز می‌تواند به صورت مستقیم میزان درآمد شما از ماینینگ ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد. نوع دستگاه و قدرت پردازش آن از مهم‌ترین عوامل موثر بر درآمد شما از ماینینگ به شمار می‌آیند.

سایر عوامل موثر بر درآمد استفاده از ماینر عبارتند از:

  • میزان برق مصرفی
  • هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سخت‌افزارها
  • هزینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات 

عوامل تاثیرگذار در ماینینگ کدامند؟

افرادی که قصد فعالیت در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از ماینینگ را دارند، باید پیش از شروع کار خود به عنوان یک استخراج‌کننده، با عواملی که می‌توانند فرایند ماینینگ ارزهای دیجیتال را تحت‌تاثیر خود قرار دهند، آشنا شوند. پارامترها و عواملی که فرایند استخراج رمزارزها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، متعدد هستند.

این عوامل می‌توانند د انتخاب روش ماینینگ و خرید تجهیزاتی مانند دستگاه ماینر نیز اثرگذار باشند. در ادامه با مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ماینینگ آشنا می‌شویم:

  • سختی شبکه بلاکچین
  • کارمزد مشارکت در استخر استخراج
  • کنترل دمای سخت‌افزارها
  • وضعیت و میزان پایدار بودن اینترنت
  • استفاده از نرم‌افزارهای مناسب
  • امکان ارتقای تجهیزات سخت‌افزاری
  • هزینه‌های جانبی ماینینگ

آیا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

بازار ارزهای دیجیتال پدیده‌ای نوظهور به شمار می‌آید در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایران هنوز قوانین مشخصی برای فعالیت‌های مختلف در این حوزه تعیین نشده است. اما معمولا قوانین مالی و اقتصادی که بر کشور مورد نظر حکم‌فرما هستند، در خصوص بازار ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کنند.

در کشور ایران، فعالیت در حوزه ماینینگ ممنوع یا جرم‌انگاری نشده است. البته شما برای شروع فعالیت خود در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را اخذ کنید. بیشتر قوانین موجود در حوزه ارزهای دیجیتال متمرکز بر بحث کلاهبرداری و جرایم سایبری هستند. 

دستگاه ماینر، اصلی‌ترین سخت‌افزار برای استخراج رمزارز

ماینینگ یکی از اولین و جذاب‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. به دلیل افزایش سختی شبکه و رقابتی شدن ماینینگ، دیگر امکان استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه‌های شخصی فراهم نیست.

در نتیجه افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال وکسب درآمد از این طریق علاقه دارند، برای انجام این کار باید از تجهیزات سخت‌افزاری پیشرفته‌ مانند دستگاه ماینر استفاده کنند.

ماینرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و ماینر ASIC یکی از کاربردی‌ترین انواع این دستگاه‌ها به شمار می‌آید. شما برای افزایش میزان سوددهی استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه های ماینر، به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استفاده ازتجهیزات پیشرفته مانند سیستم‌های خنک‌کننده نیاز دارید.