امروزه ارزهای دیجیتال و انجام معاملات به وسیله آن‌ها به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روزمره افراد تبدیل شده، در واقع بسیاری از معاملات بین المللی در کشور‌های جهان اول به واسطه ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. با وجود اینکه از عمر ورود پول‌های دیجیتالی به زندگی انسان خیلی نمی‌گذرد اما هولدر‌های آن در میانسالی به سر می‌برند و همین امر سبب شده تا این فکر در ذهن افراد جای بگیرد که پس از مرگ هولدرها چه اتفاقی برای ارزهای آن‌ها می‌افتد؟ آیا وارثان می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا شبکه‌های عرضه کننده، حساب را مسدود و دارایی را به نفع خود مصادره می‌کنند؟ در ادامه با دیجیکس ۲۴ همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

عاقبت ارزهای دیجیتال پس از مرگ دارندگان آن چه می‌شود؟

اینکه پس از مرگ چه اتفاقی برای دارایی‌ها می‌افتد همیشه یکی از نگرانی‌های افراد به حساب می‌آید، با این وجود میزان سهم الارث وارثان بر اساس قوانین مشخص می‌شود اما برخی افراد پیش از مرگ با نوشتن وصیت نامه تکلیف سهم الارث وارثان را مشخص می‌کنند. در میان دارایی‌های افراد، تکلیف ارزهای دیجیتال سخت مشخص می‌شود و برخی افراد نیز اطلاع زیادی در این باره ندارند. در واقع برخی افراد هنوز نمی‌دانند که عاقبت دارایی دیجیتالی آن‌ها چه می‌شود و یا این که پس از مرگ می‌توانند آن را به وارثان خود انتقال دهند یا سرمایه آن‌ها از بین می‌رود!

اگر به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شده‌اید بهتر است اطلاعات لازم درباره نحوه خرید، فروش، انتقال و ارثیه آن را به دست آورید. علاوه بر این لازم است که حتما به فکر تامین امنیت آن‌ها باشید، زیرا این نکته مهم یکی از مواردی است که تازه‌کاران به آن توجه زیادی ندارند. بنابراین می‌بایست با ورود به دنیای کریپتو این اصل مهم را در نظر بگیرید که پیش از مرگ حتما تکلیف رمز ارزی خود را مشخص نمایید.

بیشتر مطالعه کنید:  تغییرات بنیادی در توسعه ارز دیجیتال CELO

بر اساس آمار‌های دقیق از سایت Glass node از اواخر دهه جدید تقریبا ۱۰ درصد از موجودی ارزهای دیجیتال که در شبکه در حال گردش بودند، از دسترس خارج شده‌اند؛ این در حالی است که این اتفاق تقریبا یک امر محال و غیرممکن شمرده می‌شد. به عبارتی دیگر یکی از دلایل از دسترس خارج شدن ارز‌های دیجیتال‌ عدم آگاهی افراد برای انتقال دارایی دیجیتال به وارثان پیش از مرگ است، در واقع این افراد آگاهی درست از نحوه انتقال به غیر، قبل از مرگ را ندارند.

چرا ارزهای دیجیتال پس از مرگ کاربران از دسترس خارج می‌شوند؟

یکی از تفاوت‌های اصلی ارزهای دیجیتال و دارایی‌های فیزیکی و کاغذی، نقل و انتقال یا واگذاری آن به عنوان ارث است؛ در واقع این دارایی‌ها ماهیت تازه و خاصی دارند از این رو به سادگی نمی‌توان آن را به عنوان ارثیه برای وارثان به جای گذاشت. از عمده دلایلی که باعث می‌شود تا ارزهای دیجیتال پس از مرگ کاربران از دسترس خارج شود، عدم دسترسی وارثان به اطلاعات دقیق رمز ارزی است. دسترسی نداشتن وارث به اطلاعات دقیق کاربری سبب می‌شد تا تمام دارایی دیجیتالی افراد پس از مرگ آن‌ها از دسترس خارج شوند.

طبق گزارشات اخیر و با توجه به آمارگیری‌های سالانه، میانگین سنی افرادی که دارنده ارزهای دیجیتال هستند تقریبا ۳۸ سال است. بدون شک افرادی که در این سن به سر می‌برند هیچگاه به فکر تهیه وصیت نامه نیستند. بر اساس یکی از معتبر‌ترین نظرسنجی‌هایی رسانه‌ای The Hustle تقریبا ۱۹۴ سرمایه گذار ارز دیجیتال وجود دارد که بیش از ۵۶ درصد آن‌ها وصیت نامه ندارند و مرگ هر یک از آن‌ها باعث از دسترس خارج شدن سرمایه‌شان از شبکه‌ها خواهد شد. البته از ۴۴ درصد باقی مانده تنها یک چهارم آن‌ها ارز دیجیتالی را جزء دارایی‌های قانونی خود در وصیت نامه ذکر کرده‌اند.

چگونه می‌توان تکلیف ارزهای دیجیتال را پس از مرگ مشخص کرد؟

بر اساس مطالب فوق‌ عدم دسترسی وارثان به اطلاعات کامل و دقیق کاربری رمز ارزی باعث می‌شود که ارز دیجیتال از دسترسی شبکه خارج شود، اما آیا راهی برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ارزی وجود دارد؟ آیا می‌توان تکلیف ارزهای دیجیتال را قبل از مرگ مشخص کرد؟ بدون شک ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال با فراهم نمودن فضای ایمن و امن توجه افراد را جلب نموده‌اند که این شرایط امن شامل موارد زیر هستند:

  • وصیت نامه قانونی تنظیم کنید.
  • اسناد قانونی مالکیت را به روزرسانی کنید.
  • کلیه اطلاعات را در دسترس مجری قانونی قرار دهید.
بیشتر مطالعه کنید:  بلوک‌های منطبق با OFAC در اتریوم به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیدند!

این که تمامی اطلاعات قانونی را در اختیار مجری قانونی بگذارید یعنی دسترسی کامل درباره رمز ارزی را به او بسپارید، به این معنا که نام یوزر و پسورد را در جای امن قرار دهید تا مجری قانونی بتواند به سادگی آن را بازیابی نماید. بر این اساس کل سرمایه ارز دیجیتال شما به صورت امن بازیابی و در اختیار وارثان قرار می‌گیرد.

ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که اگر مجری قانونی پیش از مرگ شما به حساب ارز دیجیتال‌تان وارد شود باید چه اقدامی انجام دهید؟ برخی افراد ریسک اشتراک‌گذاری اطلاعات با مجری قانونی را می‌پذیرند اما برخی دیگر به دو روش ایمن‌سازی عمل می‌کنند که از قبیل زیر هستند:

  • دریافت سرویس‌هایی که با هزینه مشخص وظیفه انتقال رمز ارز‌ها را به وارث بر عهده بگیرد.
  • نگهداری از یوزر و پسورد حساب در صندوق امانات که تا زمان حیات شما هیچکس به آن دسترسی نداشته باشد.

انتخاب روش‌های فوق امنیت بیشتری دارند و پس از مرگ نیز وارث می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد، البته دقت داشته باشید در تمامی روش‌ها حتما قید کنید که تا زمان حیات شما هیچکس اجازه دسترسی نداشته باشد.

جمع‌ بندی

تکلیف ارزهای دیجیتال ما پس از مرگ به واسطه اقداماتی که پیش از مرگ انجام گردد مشخص می‌شود. اگر به روش‌های قانونی اقداماتی مبنی بر انتقال سرمایه ارز دیجیتال به وارث را انجام دهید پس از مرگ دارایی شما بدون مشکل منتقل می‌شود در غیر این صورت پس از مدتی، بلا استفاده شده و از دسترس خارج می‌گردد. روش‌های قانونی زیادی وجود دارند که درباره آن‌ها توضیح داده‌ای که البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز می‌توانید به کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای دیجیکس ۲۴ مراجعه نمایید. همچنین وب سایت‌های متعدد دیگری نیز در این زمینه فعالیت دارند که از طریق تماس با واحد پشتیبانی، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند.