در حالی که تورم بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد، محققان از انعطاف‌پذیری آن در برابر سایر عوامل اقتصاد کلان گیج و مبهوت شده‌اند. اما فروپاشی FTX و تحولات مرتبط، بیشتر باعث بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت بیت کوین شد.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، در طول سه ماهه چهارم، در مقایسه با رویدادهای کلان اقتصادی مانند افزایش نرخ بهره، تحلیلگران تحقیقاتی مساری دریافتند که سقوط صرافی منجر به کاهش 25 درصدی قیمت بیت کوین شده است. این گزارش نشان می‌دهد که تغییرات نرخ وجوه فدرال حتی پس از افزایش ۷۵ و ۵۰ واحدی، تأثیر بسیار کمتری بر قیمت بیت‌کوین دارد.

همچنین در این گزارش آمده است که کیف پول‌های فعال نسبت به سه ماهه قبل، 2 درصد افزایش یافته‌اند؛ زیرا بیت کوین در طول دوره از صرافی‌های متمرکز به کیف پول‌های شخصی منتقل شده است. همچنین یک مقاله تحقیقاتی از بانک فدرال رزرو نیویورک نیز در اوایل این هفته به نتیجه مشابهی رسید.

بیشتر مطالعه کنید:  دستور رسمی سازمان نظارت مالی دانمارک به بانک ساکسو!

تحلیلگران تحقیقاتی جانلوکا بنیگو و کارلو روزا، داده‌هایی را از ژانویه 2017 تا دسامبر 2022 جمع‌آوری کردند و به تأثیر اخبار اقتصاد کلان بر طبقات مختلف دارایی پرداختند که این مطالعه بسیاری از مقوله‌های اخبار اقتصاد کلان از جمله تورم، اقتصاد واقعی، اخبار سیاست پولی و شاخص‌های آینده‌نگر را در نظر می‌گیرد.

نویسندگان از یافته‌های خود ابراز شگفتی کردند و اذعان داشتند:

«نتیجه کلیدی این است که بر خلاف سایر طبقات دارایی ایالات متحده، بیت کوین متعامد به اخبار پولی و کلان است. این قطع ارتباط گیج‌کننده خواهد بود؛ زیرا تغییرات غیرمنتظره در نرخ‌ها باید بر قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارند.»

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت علیرغم اینکه بانک فدرال رزرو ایالات متحده به افزایش نرخ‌ها با سرعت بی‌سابقه‌ای ادامه می‌دهد، اما بیت کوین تا سال 2023 شروعی درخشانی داشته و طبق گزارش یاهو فاینانس، تنها کمتر از یک سوم از 16557 دلار به 21888 دلار افزایش یافته است.

منبع: https://cointelegraph.com/news/bitcoin-price-more-correlated-to-ftx-developments-than-macro-events-research

بیشتر مطالعه کنید:  بلوک‌های منطبق با OFAC در اتریوم به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیدند!