معایب و مزایای ارز‌های دیجیتال از مهم‌ترین مباحثی هستند که مورد توجه تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. اما قبل از این که بخواهید با معایب و مزایای این ارز‌ها آشنا شوید بهتر است ابتدا مفهوم کلی آنها را درک نمایید. به عنوان مثال ارز‌های دیجیتال این پتانسیل را دارند تا بتوانند بر روی تفکر مردم جامعه در مورد پول تأثیر بگذارند و آن را تغییر دهند.

همچنین با گسترده‌تر شدن این موضوع، هر روزه ارز‌های دیجیتال زیادی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و می‌توانند شما را به سود‌های زیادی برسانند. برای مثال میزان سود دریافتی از خرید و فروش بیت کوین با سود‌ حاصل از خرید و فروش تتر و دیگر ارز‌ها متفاوت است؛ به همین علت ما در این مطالب قصد داریم شما را با معایب و مزایای ارز‌های دیجیتال آشنا کنیم.

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال
آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال

ارز‌های دیجیتال به ارز‌هایی گفته می‌شوند که صرفاً به صورت الکترونیکی در دسترس قرار می‌گیرند. به عبارتی این ارز‌ها به صورت فیزیکی وجود ندارند و تنها می‌توان آن‌ها را به صورت الکترونیکی مورد معامله قرار داد. ضمن این که ارز‌های دیجیتال امروزه بر سیستم‌های مالی کشور‌های مختلف غالب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به طوری که قرار نیست هیچ گاه شکل فیزیکی به خود بگیرند.

علاوه بر این، ارز‌های دیجیتال در انواع مختلفی ارائه می‌شوند و هر یک از آن‌ها دارای قیمت خاص و پشتوانه مخصوصی هستند. توجه داشته باشید که یک ارز دیجیتال هیچوقت نمی‌تواند از یک شبکه کامپیوتری خارج شود و تنها با استفاده از ابزار‌هایی که برای آن‌ ایجاد شده مورد مبادله قرار می‌گیرد. به طور کلی در مبحث آموزش ارز دیجیتال یاد می‌گیرید که پایه و اساس ارز‌های دیجیتال توسط فناوری بلاک چین فراهم شده است، البته که این فناوری به عنوان رایج‌ترین شکل دفتر توزیع شده شناخته می‌شود.

نحوه عملکرد تراکنش‌های ارز دیجیتال

نحوه عملکرد تراکنش‌های ارز دیجیتال
نحوه عملکرد تراکنش‌های ارز دیجیتال

تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال توسط پیام‌های الکترونیکی صورت می‌گیرند و با استفاده از دستورالعمل‌هایی که به تراکنش مربوط هستند، برای تمام شبکه ارسال می‌شوند که این دستورالعمل‌ها شامل موارد مختلفی از جمله: آدرس الکترونیکی طرفین، میزان ارزی که مورد معامله قرار گرفته و دیگر موارد خواهند بود. برای آشنایی بهتر با نحوه عملکرد تراکنش، این موضوع را با یک مثال شرح می‌دهیم.

فرض کنید فرد “الف” قصد دارد یک واحد از ارز‌های دیجیتال خود را به فروش برساند. در ابتدا “الف” باید برای تراکنش خود یک پیام الکترونیکی همراه با دستوالعمل‌های لازم را در شبکه قرار دهد که در واقع این پیام الکترونیکی “الف” توسط تمامی کاربران قابل مشاهده خواهد بود. بدین معنی که تراکنش “الف” یکی از تعداد تراکنش‌هایی بوده که اخیراً بر روی شبکه ارسال شده است.

با توجه به این که سیستم آنی نیست، تراکنش ارسال شده از طرف “الف” در کنار دیگر تراکنش‌های اخیری که در انتظار تأیید و معامله هستند، قرار می‌گیرد. پس از آن اطلاعات موجود در بلوک به یک کد رمزنگاری شده تبدیل شده و ماینر‌ها برای حل کد رمزنگاری شده با هم رقابت می‌کنند. زمانی که یک مانتر بتواند کد رمزنگاری شده را حل نماید، دیگر کاربران موجود در شبکه راه حل را بررسی کرده و به توافق می‌رسند که آیا معتبر است یا خیر!

بیشتر مطالعه کنید:  ۷ ابزار ردیابی دارایی نهنگ های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

در این مرحله بلوک جدید تراکنش‌ها را به انتهای بلاک چین افزوده و در پی آن تراکنش “الف” تأیید می‌شود. البته باید اشاره کنیم که این تأیید سریعا رخ نمی‌دهد! به این دلیل که پردازش بلوک تراکنش نیازمند زمان خواهد بود تا کاربران اطمینان حاصل نمایند که آیا تراکنش آن‌ها موفق بوده است یا نه!

آیا ارز دیجیتال همان پول است؟

آیا ارز دیجیتال همان پول است؟
آیا ارز دیجیتال همان پول است؟

در زمان بررسی معایب و مزایای ارز‌های دیجیتال یکی از سؤالاتی که برای کاربران ایجاد می‌شود این است که آیا می‌توان ارز‌های دیجیتال را نوعی پول دانست؟ همانطور که اشاره کردیم نمی‌توانیم بگوییم که ارز دیجیتال نوعی پول است. اما برای این که بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید و جواب سؤال فوق را بیابید باید به بررسی تفاوت‌های ارز‌های دیجیتال و پول بپردازیم؛ در ابتدا نیز تفاوت‌های آن‌ها را از نظر روش پرداخت بررسی می‌کنیم.

پول‌های رایج معمولاً به صورت واحد پولی یک کشور معرفی می‌شوند که برای پرداخت‌ از آنها استفاده می‌کنند. از ارز دیجیتال نیز می‌توان برای خرید و فروش استفاده کرد، اما باید بدانید که ارز‌های دیجیتال به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت به صورت گسترده پذیرفته نشده‌اند و این یعنی تنها درصد کمی از افرادی که دارنده ارز‌های دیجیتال هستند، برای پرداخت‌های خود از این نوع ارزها استفاده می‌کنند.

موضوع بعدی ذخیره ارزش است همراه با این سوال که آیا قدرت خرید ارز‌های دیجیتال با گذشت زمان حفظ خواهد شد؟ در این خصوص باید گفت با توجه به این که در مورد قیمت ارز‌های دیجیتال نوسانات زیادی وجود دارد، لذا قدرت خرید آن‌ها در طول زمان حفظ نمی‌شود و ذخیره ارزش آن‌ها با کاهش مواجه خواهد شد. این در حالی است که ارزش پول‌ها در گذر زمان تغییری نمی‌کنند.

در نهایت باید بگوییم که در برخی از کشور‌ها تنها پول را به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت انتخاب می‌کنند و خدمات خود را بر اساس واحد پول خاص آن منطقه ارائه می‌دهند. با این وجود برخی از کسب و کار‌ها نیز وجود دارند که ارز‌های دیجیتال را به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت در نظر گرفته‌اند که البته باز هم در این صورت برای مقایسه قیمت‌ها از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

مزایای ارز‌های دیجیتال

مزایای ارز‌های دیجیتال
مزایای ارز‌های دیجیتال

هر یک از ارز‌های دیجیتال دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی هستند. اما به طور کلی برخی از معایب و مزایای ارز‌های دیجیتال مشترک بوده که ما در این بخش مزایای ارز‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • پرداخت سریع
    با به کار بردن ارز‌های دیجیتال می‌توانید پرداخت‌های خود را بسیار سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام دهید. گاهی ممکن است برخی از مؤسسات مالی برای تأیید یک تراکنش چندین روز زمان لازم داشته باشند، این در حالی است که با استفاده از ارز‌های دیجیتال این تأیید تراکنش در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.
  • معاملات بین‌المللی ارزان
    همانطور که می‌دانید معاملات بین‌المللی بسیار گران هستند و افرادی که قصد دارند مقدار وجهی را از یک کشور به کشور دیگر انتقال دهند، باید کارمزد‌های زیادی را پرداخت نمایند. حال اگر این نقل و انتقالات شامل تبدیل ارز باشد، گران‌تر نیز خواهد شد که با وجود ارز‌های دیجیتال می‌توان این کار را با سرعت بیشتر و کارمزد کمتری انجام داد.
  • دسترسی ۲۴ ساعته
    معمولاً انتقال پول و تبدیل ارز در روز‌های آخر هفته و در تعطیلات و زمانی که ساعت کاری پایان یافته، زمان بیشتری طول می‌کشد؛ بدین دلیل که بانک‌ها بسته هستند و نمی‌توانند تراکنش‌ها را تأیید کنند. در نتیجه با استفاده از ارز‌های دیجیتال می‌توان در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و در تمام روز‌های هفته با سرعتی یکسان امور مالی خود را انجام داد.
بیشتر مطالعه کنید:  مزیت تتر در مقابل سایر رمز ارزها چیست؟ +تفاوت ها

معایب ارز‌های دیجیتال

معایب ارز‌های دیجیتال
معایب ارز‌های دیجیتال

در کنار مزایای زیادی که برای ارز‌های دیجیتال وجود دارد، باید به معایب آن‌ها نیز توجه کرد که از مهم‌ترین معایب ارز‌های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارز‌های دیجیتال فراوان
    وجود ارز‌های دیجیتال فراوان می‌تواند یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود چرا که امروزه ارز‌های دیجیتال زیادی در بلاک چین‌های مختلف ایجاد شده‌اند و هر یک از آن‌ها دارای محدویت‌هایی هستند. در این صورت تعیین این که کدام یک از ارز‌های دیجیتال می‌توانند برای شرایط و هدف شما مناسب باشند، کار سختی است. همچنین بررسی هریک از آن‌ها نیز زمان‌بر خواهد بود.
  • یادگیری ارز‌های دیجیتال
    ارز‌های دیجیتال برای انجام اموری مانند: نحوه استفاده، نحوه ذخیره ارز‌ها و یادگیری کار با آن‌ها به کاربر نیاز دارند. این در حالی است که این سیستم می‌تواند ساده‌تر باشد تا بتوان ارز‌های دیجیتال را به صورت گستره‌تر مورد استفاده قرار داد.
  • معامله‌های گران ارز‌های دیجیتال
    ارز‌های دیجیتالی که از بلاک چین استفاده می‌کنند، برای تأیید و ثبت تراکنش‌ها باید معادلات پیچیده‌ای را با استفاده از رایانه‌ها انجام دهند که این کار برق زیادی را مصرف کرده و هر چقدر تراکنش‌ها بیشتر شود، این هزینه نیز بالاتر می‌رود.
  • نوسان قیمت
    همانگونه که می‌دانید دنیای ارز‌های دیجیتال با نوسانات زیادی رو به رو است، بدین معنی که قیمت برخی از ارز‌ها می‌تواند به سرعت افزایش یا کاهش یابد. به همین علت بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری بر روی ارز‌های دیجیتال دچار تردید می‌شوند. بنابراین باید این مطلب را در نظر بگیرید که ممکن است قیمت ارز دیجیتال شما به شدت کاهش یابد یا این که به سرعت افزایش یافته و شما را به سود زیادی برساند.
  • ارز‌های دیجیتال در معرض کلاهبرداری و هک
    ارز‌های دیجیتال می‌توانند گزینه جذابی برای هکر‌ها باشند، به همین علت باید در انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر خود دقت زیادی داشته باشید. به علاوه افراد سودجوی زیادی هستند که با به کار بردن روش‌های مختلف سعی دارند تا از کاربران کلاهبرداری کنند.

جمع ‌بندی

در این مقاله از دیجیکس ۲۴ عنوان کردیم که ارز‌های دیجیتال، ارز‌های هستند که به صورت فیزیکی وجود نداشته و تنها به شکل الکترونیکی ارائه می‌شوند. ضمن این که ارز‌های دیجیتال در انواع مختلفی وجود دارند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و محدودیت‌های خاصی دارند. بنابراین قبل از انتخاب هر کدام از این موارد ضرورت دارد که معایب و مزایای ارز‌های دیجیتال را در نظر بگیرید تا بتوانید خرید و معامله‌ای آگاهانه داشته باشید.

فراموش نکنید که در دنیای ارز‌های دیجیتال برای رسیدن به سود باید آموزش‌های لازم را دیده و همچنین صبور باشید. زیرا اشاره کردیم که دنیای ارز دیجیتال نوسان زیادی دارند و نباید با دیدن کاهش قیمت‌ها ناامید شوید؛ چرا که بعد از مدتی قطعاً ارز شما با افزایش قیمت و سود مواجه خواهد شد.