همانند بسیاری از بازارهای مالی دنیا، دنیای ارزهای دیجیتال نیز دارای غول‌های عظیمی تحت عنوان نهنگ های ارز دیجیتال است که با یک حرکت در کیف پول ارز دیجیتال خود می‌توانند سرنوشت یک رمز ارز را متحول کنند. همین امر اهمیت این دسته از فعالان بازار کریپتو را به روشنی بیان می‌کند.

از این رو بسیاری از معامله‌گران بازار خرید ارز دیجیتال در پی رصد رفتار این نهنگ ها هستند تا بتوانند استراتژی همسو با روند بازار را در پیش بگیرند. در این مطلب به معرفی 7 ابزار ردیابی دارایی نهنگ های ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

اهمیت ردیابی کیف پول‌ نهنگ های ارز دیجیتال

نهنگ ارز دیجیتال (Crypto Whale) به سرمایه‌گذاران و سهامداران عمده جامعه ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود که تاثیر تحرکات آنها در ایجاد نوسانات قیمتی در بازار کریپتو بسیار قابل توجه است.

این افراد با توجه به اینکه مقادیر بالایی از یک یا چند دارایی دیجیتال را کیف پول‌های خود ذخیره می‌کنند، می‌توانند در تعیین مسیر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نقش بسزایی داشته باشند. میزان نفوذ و قدرت بیشتر این افراد باعث می‌شود تا میزان تاثیرگذاری آنها بر بازار نیز به شدت افزایش یابد.

نهنگ های ارز دیجیتال

تریدرها با شناخت روش‌های ردیابی کیف پول‌های نهنگ ها، می‌توانند با نحوه فعالیت آنها آشنا شده و خود را از تحمل ضرر و زیان‌های ناشی از رفتارهای سردرگم کننده در امان نگه‌دارند. از این رو و با توجه به اهمیت رصد فعالیت این هولدرها در دنیای رمز ارزها، ابزارهایی ایجاد شده‌اند تا معامله‌گران بتوانند با استفاده از آنها به تحلیل رفتار آنها بپردازند.

این ابزارها کمک می‌کنند تا معامله‌گران با اتکا به تحلیل‌های برگرفته از اطلاعات درون زنجیره‌ای، نوسانات بازار را با آمادگی بیشتری مدیریت کنند.

تاثیر عملکرد نهنگ ها بر بازار ارزهای دیجیتال

زمانی که در فضای کریپتو یک انتقال بزرگ صورت می‌گیرد و حجم بالایی از یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم به یک صرافی انتقال می‌یابد، بدین معنی است که نهنگ‌ ارز دیجیتال اقدام به فروش تمام دارایی یا بخشی از آن کرده است. در چنین حالتی قیمت آن دارایی در بازار رو به کاهش می‌گذارد.

اما اگر مقادیر بالایی از ارزهای دیجیتال به کیف پول‌ها منتقل شوند، انتظار می‌رود که افزایش قیمت در بازار رخ دهد. دلیل این امر آن است که در نتیجه افزایش قابل توجه در میزان خروجی خالص دارایی‌ها از یک صرافی ارز دیجیتال، عرضه کاهش یافته و روند قیمت در صرافی‌ها صعودی شده است.

بیشتر مطالعه کنید:  وب3 چیست و چگونه تصور همگان را از اینترنت متحول خواهد کرد؟

با این حال، رفتار نهنگ ها همواره به ایجاد نوسانات شدید در بازار منجر نمی‌شود و گاها ممکن است معاملات خود را خارج از صرافی و به صورت مستقیم انجام دهند و معامله بین دو کیف پول خریدار و فروشنده صورت گیرد.

با ثبت یک تراکنش بزرگ در بلاکچین، معامله‌گران این امکان را دارند که با مطالعه تراکنش مورد نظر، کیف پول‌های دخیل در این معامله را شناسایی کنند. در صورتی که کیف‌پول‌های شناسایی شده مقدار قابل توجهی رمز ارز داشته باشند، به عنوان کیف پول یک نهنگ یا هولدر ارز دیجیتال از آن یاد می‌شود.

سپس معامله‌گران می‌توانند با انجام بررسی‌های منظم، تراکنش‌های این کیف پول‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و بدین ترتیب تحرکات قیمت ارز دیجیتال موجود در کیف پول موردنظر را مورد ارزیابی قرار دهند.

ردیابی نهنگ ها در بازار NFT

ردیابی رفتار نهنگ ها در بازار توکن های غیرمثلی یا NFT نیز بسیار پرکاربرد است. حوزه ان اف تی نیز هولدرهای بزرگی از کلکسیونر‌های NFT را در خود جای داده است. سرمایه‌گذاران NFT، با رصد فعالیت این هولدرها می‌توانند استراتژی سوددهی در هنگام خرید و فروش دارایی‌های خود اتخاذ کنند.

نهنگ های ntf

به عنوان مثال زمانی که تمام دارایی‌های موجود در یک مجموعه توکن غیرمثلی توسط یک کلکسیونر معروف حوزه NFT خریداری شود، نشان‌دهنده این است که اعتماد وی به این دارایی بسیار بالا است، از این رویداد با عنوان فلور سویپ (Floor Sweep) یاد می‌شود. در این حالت با استفاده از ابزارهای رصد نهنگ، سرمایه‌گذاران می‌توانند بفهمند که توکن‌های یک مجموعه چه زمانی توسط کیف پول ارز دیجیتال نهنگ ها خریداری می‌شود.

در حوزه NFT، می‌توان با توجه به موارد زیر، رفتار قیمتی کلکسیون‌ها را مورد ارزیابی قرار داد:

  • یک نهنگ NFT‌های یک مجموعه را به طور کامل خریداری کند
  • توکن‌های غیر مثلی جدید زیر کف قیمت لیست شوند
  • توکن‌های بی همتا در قیمت پیشنهادی به فروش برسند

مزایای استفاده از ابزارهای رصد نهنگ ها

استفاده از ابزارهای ردیابی نهنگ ها این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا بتوانند با شناسایی کیف پول ارز دیجیتال آنها، اقدامات معاملاتی آنها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را رصد کنند. این ابزارها به تسهیل فرایند ردیابی هولدرها توسط کاربران کمک می‌کند.

معمولا سبد پرتفوی سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال شامل چندین دارایی مختلف است. از این رو لازم است برای شناخت و مدیریت بهتر نوسانات قیمتی این رمزارزها، به ردیابی چندین کیف پول ارز دیجیتال بپردازند که شامل حجم بالایی از رمزارزهای موردعلاقه آنهاست.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش بازیابی تراست والت به کمک کلمات بازیابی

ابزارهای تحلیلی آن‌چین (On-chain analytics tool) با دریافت اطلاعات از بلاکچین، به محض انجام یک تراکنش توسط کیف پول یک نهنگ، آن را شناسایی کرده و در اختیار کاربر قرار می‌‌دهند.

ابزارهای ردیابی همچنین این قابلیت را دارند که تراکنش‌های بزرگ را از حیث حجم معامله مورد شناسایی قرار دهند و به ماهیت نهنگ فعال در اکوسیستم آن ارز پی ببرند.

ابزارهای کاربردی برای ردیابی نهنگ های ارز دیجیتال

انواع مختلفی از ابزارهای ردیابی نهنگ ها وجود دارند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آنها اقدام به شناسایی رفتار نهنگ ها کرده و نسبت به اتخاذ تصمیمات سریع و سودده اقدام نمایند.

هر کدام از این ابزارها دارای قابلیت‌های مختلفی هستند. به طوری‌که برخی از آنها صرفا از یک راه برای دسترسی به بلاکچین استفاده می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از قابلیت‌های تجزیه و تحلیل نمودار برای تحلیل بهتر در چندین بلاکچین برخوردار هستند. از برخی از این ابزارها صرفا می‌توان برای تجزیه و تحلیل نهنگ های ارز دیجیتال استفاده کرد. در مقابل برخی نیز مختص ردیابی نهنگ های حوزه NFT هستند.

برای رصد عملکرد هولدرها می‌توانید از ابزارهای کلیدی زیر استفاده کنید:

وال واچر (Whale Watcher)

در این پلتفرم خدمات شناسایی اختصاصی برای ردیابی کیف پول‌های نهنگ های ارز دیجیتال پیش‌بینی شده است و در آن می‌توان فعالیت نهنگ ها را به شکل جامع‌تری در زمینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

وال آلرت (Whale alert)

ابزار تحلیلی وال آلرت نیز مجهز به سرویس‌های اختصاصی برای شناسایی کیف پول‌های نهنگ ها در بالغ بر 10 بلاکچین از جمله اتریوم، بیت کوین و HIVE است.

وال مپ (Whale map)

در این پلتفرم می‌توانید به اطلاعات آموزشی از قبیل نمودارهای تخصصی دسترسی داشته باشید که تحرک نهنگ ها را تحت نظر دارند. همچنین در سایت این ابزار امکان دسترسی به دوره‌های رایگان آموزشی در مواردی مانند نحوه تحلیل نمودارها، مقالات جدید و بلاکچین فراهم شده است تا کاربران بتوانند به درک بهتری از نهنگ های ارز دیجیتال و عملکرد آنها دست پیدا کنند.

کوین کارپ (Coincarp)

وب سایت کوین کارپ با ارائه تجزیه و تحلیل‌های دقیق از بازار و داده‌های بلاکچین، به درک بهتر کاربران از عملکردهای نهنگ های ارز دیجیتال کمک می‌کند.

کلنک اپ (Clank App)

این اپلیکیشن در صفحات کانال تلگرامی، توئیتر و وب سایت خود محتواهایی مرتبط با تحلیل تراکنش‌های نهنگ های ارز دیجیتال منتشر می‌کند. خدمات این اپ به صورت 24 ساعته و رایگان ارائه می‌شود.

وال بات آلرت (Whale Bot alert)

در این پلتفرم حجم اطلاعات ارائه شده در زمینه تحلیل عملکرد نهنگ ها بسیار بالاست. همچنین می‌توانید در آن 10 انتقال بزرگ رمزارزها طی روزهای اخیر را مشاهده کنید.

واچرز (Watchers)

علاوه بر موارد فوق، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که صرفا روی بلاکچین اختصاصی خود قرار گرفته‌اند. از جمله این ابزارها می‌توان به Etherscan و Solscan اشاره کرد.