رمز ارز ایپ کوین (APE) به قدری قدرتمند است که افراد با در اختیار داشتن آن می‌توانند تصمیمات حاکمیتی جمعی بگیرند، رای دهند و در خصوص موضوعات مختلف دیگر نظیر تخصیص بودجه، چارچوب قوانین، مشارکت، انتخاب پروژه و موارد دیگر تصمیم‌گیری نمایند و یا اصطلاحا هر کسی که سکه داشته باشد، اجازه دارد رای خود را در مورد تصمیمات مربوط به حاکمیت به صندوق بیندازد.

ایپ کوین یکی از رمز ارزهایی دیجیتالی بوده که بر بستر ERC-20 قرار دارد و از جمله توکن‌های اکو سیستم ایپ به شمار می‌رود. همچنین توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO اداره می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این رمز ارز ما موضوع مقاله امروز را به معرفی رمز ارز ایپ کوین اختصاص داده‌ایم.

معرفی اکوسیستم  APE
معرفی اکوسیستم  APE

معرفی اکوسیستم  APE

شاید این سؤال نیز برای شما ایجاد شده باشد که چه کسی پشت ایپ کوین قرار دارد؟ دارندگان رمز ارز بیت کوین و محصولات و خدمات مختلف که از ارز دیجیتال بهره می‌برند، این اکوسیستم APE را تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که Yuga Labs نامی برجسته در NFT‌ها و کلکسیون‌های دیجیتالی است که در سال 2021 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در میامی، فلوریدا قرار دارد.

آزمایشگاه یوگا که آن را به عنوان خالق باشگاه قایق بادبانی می‌شناسند، به عنوان یکی از اعضای انجمن در ایپ کوین DAO در حال خدمت است و پذیرفته‌اند تا ایپ کوین را به عنوان نشانه اصلی خود در پروژه‌هایی که انجام می‌دهند، استفاده کنند.

APE چگونه کار می‌کند؟
APE چگونه کار می‌کند؟

APE چگونه کار می‌کند؟

ایپ کوین به دارندگان این رمز ارز اجازه می‌دهد تا بتوانند تصمیمات حاکمیتی را به صورت دسته جمعی اتخاذ نمایند. در واقع موضوعاتی که دارندگان ایپ کوین می‌توانند در مورد آن تصمیم‌گیری کنند شامل: مشارکت، انتخاب برخی پروژه‌ها، اختصاص دادن برخی بودجه‌ها، تعیین قوانین و… است که در نهایت نیز سازمان مدیریت بر ایپ کوین تصمیماتی که دارندگان آنت اتخاذ کرده‌اند را اجرا و پیاده سازی خواهد کرد.

به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد که اکو سیستم ایپ کوین در واقع به عنوان نماینده سازمان غیرمتمرکز تعیین شده که این امر موجب رشد اکو سیستم خواهد شد. در واقع اکو سیستم ایپ کوین که آن را با نام هیئت مدیره می‌شناسند دارای یک نهاد ویژه است و وظیفه دارد دیدگاه‌ها را اجرا کند.

بیشتر مطالعه کنید:  خرید تتر همان سرمایه‌گذاری روی دلار است؟

این نهاد ویژه یا هیئت مدیره ایپ کوین از 5 عضو تشکیل شده که 5 عضو آن را از جامعه رمز نگاری و فناوری انتخاب کرده‌اند. یعنی افرادی که این رمز ارز را داشته باشند، می‌توانند هر ساله در انتخاب اعضای هیئت مدیره رای خود را ثبت کنند.

کاربرد رمز ارز ایپ کوین
کاربرد رمز ارز ایپ کوین

کاربرد رمز ارز ایپ کوین

رمز ارز ایپ کوین به عنوان یک نشانه حکومتی و کاربردی در اکوسیستم، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. موارد استفاده از ایپ کوین شامل امکان مشارکت برای دارندگان این رمز ارز در مدیریت DAO و امکان دسترسی آن‌ها به ویژگی‌های انحصاری اکوسیستم، نظیر بازی‌ها، رویداد‌ها، کالا‌ها و خدمات است.

رمز ارز APE کوین که به طور یکسان با سکه Web3 دیگری طراحی شده است، می‌تواند برای پرداخت نیز به کار گرفته شود به طوری که اکثر بازرگانان ایپ کوین را از نظر فنی قبول کرده‌اند؛ زیرا یک توکن فراگیر 20-ERC محسوب می‌شود. همچنین از این سکه می‌توان به عنوان پاداش NFT نیز استفاده کرد و دارندگان BAYC APE بتوانند آن را رایگان دریافت کرده و بلافاصله نقد کنند.

همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان با خرید رمز ارز ایپ کوین سعی دارند تا بتوانند در این اکوسیستم نقشی داشته باشند و از توکن‌های این رمز ارز در پروژه‌های مختلف خود استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید.

در Benji Bananas یک بازی موبایلی طراحی شده که بازیکنان بتوانند با انجام آن درآمد کسب کنند. برای تشویق بازیکنان در این بازی سکه در نظر گرفته شده و بازیکنانی که در طی فرایند بازی این سکه‌ها و توکن‌های را دریافت کنند می‌توانند آنها را به رمز ارز ایپ کوین تبدیل نمایند.

ایپ کوین قرار است با متاورس آینده Otherside ترکیب شود و این موضوع می‌تواند آن را به یک سکه متاورس پرتقاضا تبدیل کند. در نهایت این امر رمز ارز ایپ کوین را به یک توکن تراکنشی در بازار‌های متاورس تبدیل خواهد کرد. البته در صورتی که متاورس عناصر P2E داشته باشد، ممکن است برای پاداش دادن به بازیکنان نیز از آن استفاده کند.

توزیع توکن‌ها به چه صورت هستند؟

62 درصد از توکن‌ها به جامعه ایپ کوین DAO اختصاص داده شده است. در بین این 62 درصد، 15 درصد به دارندگان  BAYC  و MAYC تعلق پیدا می‌کند. دارندگان BAYC می‌توانند 10094 APE را برای هر NFT که دارند استفاده کنند، در حالی که دارندگان MAYC تنها حق دریافت 2042 APE را دارند. بخش باقی مانده از آن نیز به عنوان بخشی از صندوق اکوسیستم DAO انتشار خواهد یافت.

بیشتر مطالعه کنید:  متحول کردن صنعت املاک از طریق توکن‌سازی در Ripple Labs

همچنین 16 درصد از توکن‌ها به آزمایشگاه یوگا اختصاص دارد که بخشی از این توکن‌ها به بنیاد خیریه “جین گودال” تعلق می‌گیرد. 14 درصد از توکن‌ها نیز برای افرادی که در راه‌اندازی پروتکل ایپ کوین مشارکت داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.

در نهایت نیز به چهار بنیانگذار  Yuga Labsو BAYC هشت درصد توکن اختصاص می‌یابد وزمانی که اکو سیستم ایپ کوین این توکن‌ها را به این بنیان‌گذاران ارائه می‌دهد، بر روی آن‌ها رمزنگاری انجام خواهد داد؛ در واقع توکن‌های آن‌ها قفل شده هستند. در این صورت این بنیانگذاران و افراد دیگری که دارای این رمز ارز باشند، نمی‌توانند دارایی‌های ایپ کوین را خرید و فروش نمایند.

البته باید بدانید این رمزنگاری و قفل بودن توکن‌ها برای 12 ماه تعیین شده است و بعد از آن دارندگانی که ایپ کوین به آن‌ها اختصاص داده شده، می‌توانند به صورت ماهانه به بخشی از این توکن دسترسی داشته باشند.

نحوه سفارش و خرید رمز ارز ایپ کوین
نحوه سفارش و خرید رمز ارز ایپ کوین

نحوه سفارش و خرید رمز ارز ایپ کوین

شما می‌توانید رمز ارز ایپ کوین را در یک صرافی رمز‌نگاری خریداری کنید. به طور کلی خریداری این رمز ارز در طی 3 مرحله انجام خواهد شد که به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول ثبت نام است؛ که شما باید در صفحه ثبت نام آدرس ‌ایمیل، شماره تلفن و نام کاربری خود را وارد نمایید. سیستم زمانی که‌ شناسه ‌ایمیل شما را تأیید کند از شما می‌خواهد تا یک رمز قوی را انتخاب نمایید.
  • مرحله دوم تکمیل ثبت نام است. اغلب دامنه‌های نظارتی از کاربران می‌خواهند تا این فرآیند را به درستی کامل کنند. در این مرحله شما باید ‌شناسه و مدارک مورد نیاز را آپلود کنید تا حساب شما در طول چند دقیقه راه‌اندازی شود.
  • مرحله آخر خرید رمز ارز ایپ کوین است. پس از راه‌اندازی می‌تواند رمز ارز ایپ کوین را به تعداد لازم خریداری نمایید.

جمع ‌بندی

رمز ارز ایپ کوین یکی از رمز ارز‌هایی بوده که این روز‌ها مورد توجه قرار گرفته است. دلایل مختلفی برای خرید رمز ارز ایپ کوین وجود دارد؛ برای مثال شما می‌توانید از ایپ کوین به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت، جوایز NFT یا دسترسی به ویژگی‌های انحصاری در اکوسیستم APE استفاده کنید. با این وجود باز هم با توجه به این که سکه با نوسانات مربوط به NFT مرتبط است باید در این خصوص مراقب باشید و نهایت دقت را به خرج دهید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این رمز ارز می‌توانید به سایت  www.digiex24.com مراجعه نمایید.