تتر تقلبی و نحوه تشخیص آن موضوع مهمی است که هر تریدر باید به خوبی با آن آشنا باشد تا بتواند معاملات امنی را انجام دهد. همانطور که می‌دانید تتر یکی از استیبل کوین‌های با ارزشی به شمار می‌رود که دارای ثبات بوده و دلیل این ثبات پشتوانه آن یعنی ارز فیات دلار است. به عبارتی بر اساس ادعا‌های موجود ارزش هر واحد تتر با یک دلار برابر خواهد بود.

با توجه به این که این روز‌ها تتر به یکی ارز‌های دیجیتال محبوب تبدیل شده و روزانه حجم بالایی از معاملات، حول این ارز انجام می‌شود، اما افرادی وجود دارند که از این موضوع سوء استفاده کرده و به دنبال سودجویی هستند، بنابراین آن‌ها اقدام به خرید و فروش تتر تقلبی می‌کنند. پس لازم است که شما نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار و تریدر روش‌هایی را بیاموزید تا بتوانید تتر اصلی و تقلبی را به خوبی تشخیص دهید. ما نیز در این بلاگ روش‌های تشخیص آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

نگاهی به پیشینه تتر

شرکت متمرکز و تولید‌کننده ارز دیجیتال تتر، توکن‌های مختلفی را عرضه و تولید کرده و ادعا دارد که بر اساس هر تتر تولیدی، یک دلار آمریکا ذخیره می‌شود. بنابراین طبق گفته‌ها و این که هر واحد تتر دارای ارزشی برابر با یک دلار است، در نتیجه بایستی با تولید هر تتر یک دلار به ذخایر بانکی اضافه گردد.

اما در سال‌های گذشته مقامات قضایی چندین بار شرکت تتر را تحت فشار قرار دادند و حتی آن‌ها را جریمه کردند. به این دلیل که تولید‌کنندگان هیچ شواهد دقیقی را مبنی بر این که تتر توسط دلار پشتیبانی می‌شود ارائه ندادند و این یعنی احتمالا تتر به واسطه دلار واقعی پشتیبانی نمی‌شود.

با این حال هنوز تتر یکی از استیبل کوین‌هایی است که حجم بالای معاملات را از آن خود کرده و بعد از بیت کوین و اتر در رتبه سوم معاملات بازار قرار دارد. با وجود تمام این گفته ها قیمت خرید و فروش ارز دیجیتال تتر تنها یک بار با کاهش قیمت شدید رو به رو شده است و نمی‌توان به صورت دقیق و کلی بیان کرد که این ارز دیجیتال توسط دلار پشتیبانی می‌شود یا خیر!

بیشتر مطالعه کنید:  وب3 چیست و چه کاربردی در دنیای امروز دارد؟

تتر چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید تتر یکی از رمز ارز‌هایی بوده که در گروه استیبل کوین‌ها قرار دارد و این بدان معناست که این ارز دیجیتال دارای یک پشتوانه است و همین امر موجب می‌شود تا نوسانات بازار ارز دیجیتال بر روی قیمت آن تأثیری نداشته باشد. ضمن این که استیبل کوین‌ها در نمونه‌های مختلفی ارائه شده‌اند و هر یک از آن‌ها توسط دارایی خاصی پشتیبانی می‌شوند که این دارایی می‌تواند ارز فیات یا دارای‌هایی فیزیکی باشد.

البته از آن جایی که ادعا می‌شود این ارز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، بنابراین این موضوع به فرصتی تبدیل شده تا سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها دارایی‌های خود را به تتر تبدیل کرده و از آنها در برابر تغییر قیمت‌های بازار محافظت نمایند. چرا که تتر در طول سال‌های گذشته با ثابت ماندن قیمت خود توانسته برای کاربران یک بستر امن ایجاد کند تا آن‌ها بتوانند با خیالی آسوده تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال خود را در این فضا انجام دهند. همچنین معاملات کاربران بر روی بلاک چین‌ها مانند پلی است که می‌تواند ارتباط آن‌ها با دنیای مجازی را برقرار و ادامه‌دار کند.

مطمئنا در مباحث آموزش ارز دیجیتال به صورت کامل با تتر آشنا شده‌اید ولی حال باید یک موضوع مهم در مورد تتر یعنی تتر تقلبی را نیز فرا بگیرید. از آنجایی که تتر حجم زیادی از معاملات را از آن خود کرده و در مقابل بسیاری از ارز‌های دیجیتال ناشناخته پیشی گرفته، بنابراین در این فضا سودجویانی هستند که با استفاده از روش‌های مختلف تتر تقلبی را ارائه می‌دهند؛ پس آشنایی با روش‌های تشخیص آن به شما کمک می‌کند تا در دام این افراد سودجو نیفتید و معاملات امنی را انجام دهید.

روش‌های تشخیص تتر تقلبی

همانگونه که اشاره کردیم برای تشخیص تتر اصلی از تقلبی روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این بخش ۴ روش را به شما معرفی می‌کنیم تا با به کار‌گیری آن‌ها بتوانید تشخیص درستی داشته باشید.

روش اول: آدرس

جالب است بدانید هر یک از ارز‌های دیجیتال دارای آدرس منحصر به فردی هستند که این آدرس موجب می‌شود تا بتوان دارایی‌ها را روی آن قرار داد. روی بلاک چین اتریوم نیز آدرس تتر عبارت است از: 0xdac17f958d2ee523a2206206994597c13d831ec7

این آدرس برای ارز دیجیتال تتر تعیین شده و این بدان معناست که هر آدرسی غیر از این اصلی نبوده و تتر تقلبی را ارائه می‌دهد. بنابراین قبل از این که بخواهید معاملات خود را انجام دهید باید به آدرس ارز دیجیتال مورد نظر خود توجه داشته باشید.

بیشتر مطالعه کنید:  چگونه با دلار ارز دیجیتال بخریم؟ مزیت خرید تتر با دلار

روش دوم: لوگوی تتر اصلی

برای ارز‌های دیجیتال مانند هر دارایی و مبحث دیگری یک لوگوی مخصوص تعیین شده و این لوگو به سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با کمک آن ارز دیجیتال مورد نظر خود را تشخیص دهند. ارز دیجیتال تتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای یک لوگوی خاص است که شما با شناخت این لوگو می‌توانید به راحتی تتر اصلی و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهید.

با این حساب هر لوگوی ارز دیجیتال تتر رنگ و مشخصات خاص خود را دارد و اگر لوگویی را مشاهده کردید که با لوگوی اصلی تفاوت‌های کوچکی داشت، مطمئن باشید که ارز مورد نظر تقلبی است. در این صورت تحت هیچ شرایطی نباید روی چنین ارز‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا سرمایه شما از دست خواهد رفت. ما نیز وظیفه خود دانستیم که در ادامه لوگوی تتر را به شما نشان دهیم تا بتوانید به خوبی آن را شناسایی کنید.

روش سوم: ارزش بازار تتر

از دیگر روش‌های تشخیص تتر اصلی از تتر تقلبی می‌توان به ارزش بازار آن اشاره کرد که تتر اصلی در حال حاضر دارای ارزشی معادل ۶۴ میلیارد دلار است. اما در صورتی که قصد خرید تتر دارید با کلیک بر روی نماد آن می‌توانید ارزش بازار تتر را مشاهده کنید، ولی اگر با کلیک بر روی آن نتوانید ارزش بازار ارز تتر را ببینید بدین معناست که توکن مورد نظر تقلبی بوده و احتمال کلاهبرداری وجود دارد.

روش چهارم: بررسی کد کانترکت تتر

هر یک از کوین‌های تولید شده دارای یک کد کانترکت هستند که با توجه به بلاک چین توکن مورد نظر می‌توان در سایت‌های مختلف نظیر دو سایت tronscan یا etherscan آن را مشاهده کرد. برای مثال اگر بخواهید کد کانترکت تتر که بر بستر اتریوم قرار دارد را ببینید، می‌توانید به سایت etherscan مراجعه کرده و کد مورد نظر را دریافت کنید. پس با بررسی چنین کد‌هایی به راحتی می‌توانید دلار اصلی و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهید.

جمع ‌بندی

با توجه به این که امروزه ارز دیجیتال تتر به یکی از ارزهای محبوب تبدیل شده و حجم معاملات بالایی دارد، بنابراین افراد زیادی سعی می‌کنند با تولید توکن‌های تقلبی دیگران را به اشتباه انداخته و دارایی‌های آنان را به دست آورند. به همین علت ما در این مطلب از دیجیکس 24 روش‌هایی را به شما ارائه دادیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید تتر تقلبی را به خوبی تشخیص دهید.