اگر در بازار فروش و خرید ارز دیجیتال یا سهام فعالیت داشته باشید، حتما اصطلاح استیکینگ دارایی را شنیده‌اید. استیک ارز دیجیتال به تایید تراکنش‌های بلاک چین کمک کرده و شرکت‌ کنندگان این امکان را پیدا میکنند که به کمک دارایی‌ خود پاداش به دست آورند.

پس اگر به‌‌ دنبال روشی هستید که بدون صرف زمان و انرژی اضافی، بتوانید کسب درآمد از ارز دیجیتال داشته باشید، روش‌های استیکینگ یا سهام‌ گذاری ارزهای دیجیتال می‌تواند تا حدودی برای شما سودمند باشد. اما استیکینگ چیست و استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ همچنین با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان رمز ارزها را استیک کرد؟ در این مقاله به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد و مزایا و معایب استیک ارز دیجیتال را با هم بررسی خواهیم کرد.

استیک کردن ارز دیجیتال چیست؟

استیک کردن ارز دیجیتال

به فرایندی که در آن کاربران بخشی از دارایی مشخص را برای پشتیبانی از بلاکچین و تایید تراکنش‌ها در شبکه قفل می‌کنند، استیک کردن ارز دیجیتال می‌گویند.

شاید قفل کردن دارایی‌ها برای تایید تراکنش‌ها و پشتیبانی از بلاکچین را منطقی ندانید، اما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که امنیت و تایید صحت تراکنش‌ بسیاری از بلاکچین‌ها از طریق همین روش تامین می‌شود.

فقط باید به این نکته مهم اشاره کنیم که رمز ارزهایی قابلیت استیک کردن دارند که از سازوکار اجماع اثبات سهام (PoS) برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

اما یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال، باینس مفاهیمی همچون پس‌ انداز منعطف Flexible Saving را به روش‌های استیکینگ رمزارز اضافه کرده است. با ایجاد چنین مفهومی، دارایی‌های را که از سازوکار اثبات سهام استفاده نمی‌کنند را نیز می‌توان استیک کرد.

در استیکینگ، رمز ارز جدیدی تولید یا به اصطلاح استخراج نمی‌شود، بلکه فقط با کمک به تایید تراکنش‌های شبکه، مبلغی از کارمزد نقل و انتقالات را به عنوان پاداش به تایید پرداخت می‌نماید. در واقع استیکینگ منبع خوبی به عنوان یک درآمد غیرفعال محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه کسب در آمد از استیکینگ ارز دیجیتال بدون نیاز به ترید در کنار خاصیت ضد تورمی سوددهی بالایی دارد، اغلب رمز ارزها استیک کردن ارز دیجیتال را به روشی جذاب برای کسب سود تبدیل می‌کند تا از این طریق علاوه بر بازاریابی توکن خود، به تایید سریعتر و آسان تر تراکنش ها کمک کنند.

بهترین ارز برای استیک ارز دیجیتال

بیشترین سود استیک ارز دیجیتال

امروزه ارز‌های دیجیتالی زیادی امکان استیک کردن را برای کاربرانشان فراهم آورده‌اند ولی شاید بسیاری از آن‌ها، نقدینگی و اعتبار بالایی نداشته باشند و به همین دلیل، گزینه خوبی برای شروع سپرده گذاری محسوب نشوند.

اما اگر می‌خواهید به بیشترین سود استیک ارز دیجیتال دست پیدا کنید، بهترین رمزارزهای را که در ادامه برای استیکینگ به شما معرفی می‌کنیم را میتوانید بررسی و اقدام به استیکینگ نمایید.

توجه داشته باشد که مسئولیت بررسی و سود و زیان ناشی از استیکینگ بر عهده شما کاربر گرامی می‌باشد و این مقاله صرفا به بررسی فضای ایتسکینگ میپردازد.

تزوس (XTZ)

بلاکچین ارز تزوس از الگوریتم یا پروتکل‌های اجماع اثبات سهام جاری (LPoS) محسوب می‌شود. استیکینگ ارز دیجیتال تزوس، هیچ محدودیتی نداشته و شما با ۱ واحد ارز دیجیتال تزوس هم می‌توانید سپرده گذاری را شروع کنید.

استیکینگ ارز دیجیتال تزوس

سوددهی این شبکه معمولا هر ۳۵ تا ۴۰ روز انجام شده و نرخ سود سالانه آن بین ۶.۷۵ تا ۱۰.۶ درصد است که نسبتا سود جذابی محصوب می‌شود.

بایننس کوین (BNB)

یکی دیگر از ارز‌های دیجیتال محبوب، ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) متعلق به صرافی بایننس می‌باشد که استیکینگ در شبکه آن هیچ محدودیتی ندارد.

سوددهی این شبکه هر ۷ روز انجام شده و نرخ سود سالانه سپرده گذاری آن به ۶ تا ۹ درصد می‌رسد. بایننس یکی از صرافی های ارز دیجیتال است که به شیوه سنتی، وام کریپتو را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اتریوم (ETH)

اتریوم (ETH) پس از بیت کوین، از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که در نسخه اولیه‌اش، بر اساس پروتکل اثبات کار (POW) بود. اما در نسخه جدید، یعنی اتریوم ۲.۰، پروتکل آن به اثبات سهام (POS) تغییر می‌کند. برای انجام استیکینگ در شبکه اتریوم، لازم است حداقل ۳۲ اتریوم را در شبکه قفل کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج اتریوم از مرج (تمام نگاه‌ها به مرج اتریوم)

متیک (MATIC)

توکن متیک – MATIC، توکن بومی شبکه بلاکچین پالیگان است که این شبکه، از رقبای اصلی بلاکچین اتریوم محسوب می‌شود.

برای اینکه بتوانید در اعتبارسنجی این شبکه شرکت کنید، باید کیف پول متا مسک خود را به شبکه پالیگان متصل کرده و حداقل در کیف پول خود ۱ توکن متیک داشته باشید. نرخ سوددهی سالانه این متیک به ۱۴ درصد می‌رسد.

کیک (CAKE)

صرافی پنکیک سواپ

این ارز دیجیتال، توکن اختصاصی صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ است. برای شروع استیکینگ در صرافی Pancake Swap، لازم است کیف پول ارز دیجیتال متامسک، کیف پول تراست ولت یا بایننس والت چین خود را به پنکیک سواپ متصل کنید. میزان سود سالانه سپرده گذاری در این شبکه معمولا بین ۳۱ تا ۴۲ درصد است.

تتر (Tether)

یکی از بهترین رمزارزها برای استیک کردن، ارز دیجیتال تتر است. دلیل داشتن حجم تراکنش‌های بالای خرید و فروش تتر، برای نقدینگی بسیار شگفت‌انگیز است. در واقع حجم بالای تراکنش‌های روزانه تتر به شما این امکان را می‌دهد که بدون زحمت سود زیادی دریافت کنید.

سود استیکینگ تتر

معمولا میزان سود استیک ارزهای دیجیتال به عوامل مختلفی همچون نوع ارز دیجیتال، تعداد رمزارزهای استیک‌ شده، پلتفرم استیکینگ و مدت زمانی است که می‌خواهیم این رمز ارزها را استیک‌ کنیم بستگی دارد.

خرید تتر

علاوه بر این، ممکن است استیک یک ارز دیجیتال در سایت‌ها و قراردادهای هوشمند مختلف، با درصد سود متفاوتی ارائه شود.

در‌ حالت کلی، هرچه استیک زمان طولانی‌تری طول بکشد یا تعداد ارزهای بیشتری را استیک کرده باشید، مقدار سود دریافتی شما نیز بیشتر خواهد بود. استیکینگ تتر هم از این موضوع مستثنی نبوده و میزان سود آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ماشین حساب محاسبه سود استیکینگ

برای اینکه بتوانید سود و درآمد سالیانه استیکینگ را محاسبه کنید، باید تعداد ارزهای دیجیتالی را که قصد استیک کردنشان را  دارید، در نرخ APR ضرب کنید.

برای مثال اگر ۱۰ واحد بایننس کوین را با نرخ سود سالیانه ۱۱% برای مدت ۳۶۵ روز، استیک کرده باشید، در پایان دوره استیکینگ جدا از سرمایه اولیه خود، معادل ۱.۱ واحد رمزارز BNB هم پاداش خواهید گرفت.

اما به دلیل پیچیده بودن محاسبه سود استیکینگ ارز دیجیتال، می‌توانید از ماشین حساب استیکینگ ارز دیجیتال (Stacking calculator) استفاده کنید. در بعضی از سایت‌ها، کیف پول‌ها و صرافی‌هایی که امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای شما فراهم کرده‌اند، بخشی به نام ماشین‌ حساب استیکینگ نیز وجود دارد.

نحوه محاسبه سودآوری سهام در تراست ولت

فرآیند استکینگ ارز دیجیتال ممکن است برای بسیاری از افراز سردرگم کننده باشد اما کیف پول تراست ولت به ساده ترین شکل ممکن این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است. از مزایای مهم استیکینگ در تراست ولت می‌توان به نرخ سود مناسب سالانه به نسبت سایر پلتفرم ها اشاره کرد.

استکینگ ارز دیجیتال

همچنین برای استفاده از ماشین حساب استیکینگ در تراست ولت لازم است به آدرس وب سایت رسمی آن، یعنی  به آدرس trustwallet.com/staking مراجعه کرده و سپس با مراجعه به بخش Staking calculator و انتخاب ارز مورد نظر خود، با توجه به میزان توکنی که قصد استیک کردن آن را دارید، سود سهام گذاری خود را محاسبه کنید.

این ماشین حساب تعداد کوین‌هایی را در فرایند استیکینگ به عنوان پاداش و سود دریافت خواهید کرد را به صورت روزانه، ماهانه و سالانه به شما نشان خواهد داد.

استیکینگ در صرافی ایرانی

یکی از سؤالاتی که برای کاربران پیش می‌آید این است که در کدام صرافی ایرانی استیکینگ را انجام دهیم؟ بهترین صرافی ایرانی برای استیکینگ ارز دیجیتال کدام است؟ به دلیل اینکه کاربران ایرانی بتوانند از صرافی های خارجی استفاده کنند، نیاز به نرم افزار تغییر ای پی دارند و این مورد ممکن است در صورت نادیده گرفته شدن عواقب جبران ناپذیری بوود آورد.

در صورتی که شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است از پلتفرم‌ها و کیف پول‌هایی استفاده کنید که مشکلی با کاربران ایرانی ندارند.

بهترین صرافی برای استیکینگ

علاوه بر صرافی‌های خارجی، صرافی دیجیکس24 نیز در حال راه اندازی پلتفرمی سریع و امن برای استیک کردن دیجیتال است و در تلاش است تا بستری امن را برای کاربران فراهم آورد که در سریع‌ترین زمان ممکن، با بهترین و بالاترین نرخ استیکینگ ارز دیجیتال اقدام به سپرده گذاری نمایند.

بهترین پلتفرم‌های استیکینگ

حالا نوبت آن رسیده تا نگاهی به برخی از بهترین سایت‌های استیکینگ ارز‌های دیجیتال بیندازیم. برای انتخاب بهترین سایت‌های استیک کردن رمز ارز، شاخص‌های مختلفی نقش دارند. برخی از سرمایه‌ گذاران به امنیت یک پلتفرم توجه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تنها به دنبال بیشترین سود ممکن هستند.

بیشتر مطالعه کنید:  آلت کوین چیست؟ بهترین‌ آلت کوین ها برای سرمایه‌گذاری 2023

با توجه به تعداد کاربران فعال، ارزش کل قفل شده (TVL)، قابلیت اطمینان و درصد درآمد سالانه (APY)، پنج مورد از بهترین پلتفرم‌های استیکینگ را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

صرافی بایننس

بهترین صرافی برای استیکینگ، صرافی بایننس است که از نظر بزرگی و حجم معاملات حرف اول را می‌زند. بایننس سایتی مناسب برای همه سرمایه‌ گذاران و معامله گران محسوب می‌شود. بایننس ارن (Binance Earn)، گسترده‌ترین و متنوع‌ترین امکانات را برای کسب سود از سپرداه گذاری را در میان هر صرافی ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. از برخی از روش‌های موجود می‌توان به پس انداز ثابت، پس انداز انعطاف‌ پذیر، سرمایه‌ گذاری دوگانه، دیفای استیکینگ و لیکوئیدیتی فارمینگ اشاره کرد.

صرافی کوین بیس

کیف پول کوین بیس

از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای افراد مبتدی می‌توان به کوین بیس اشاره کرد. این صرافی راه حل ساده‌ای را به کاربران تازه وارد ارائه می‌دهد تا بتوانند انواع ارز‌های دیجیتال را معامله کنند.

با توجه به این که رابط کاربری کوین بیس بسیار ساده و راحت بوده و از سطوح بالای امنیتی برخوردار است، به سرعت توانسته خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های استیکینگ کریپتو معرفی کند.

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ

پنکیک سواپ شامل یک پروتکل زنجیره هوشمند بایننس سابق است. این صرافی با بیش از ۴.۴ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۶ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL)، محبوب‌ترین صرافی در زنجیره BNB محسوب می‌شود.

طبق داده‌های وبسایت stakingrewards.com، پنکیک سواپ با ۲۹۹.۹۱ درصد APY، در بین پلتفرم‌های دیفای بیشترین پرداخت سود سالانه را دارد. علاوه بر این، پلتفرم پنکیک سواپ طیف گسترده‌ای از گزینه‌های‌ ییلد فارمینگ و محصولات دیگر را به کاربران ارائه می‌کند.

پلتفرم الیمپوس دائو

روش استیکینگ ارز دیجیتال

الیمپوس دائو را مکانیزمی برای ذخیره غیرمتمرکز می‌دانند. توکن بومی OHM یک توکن باز بنیاد (Rebase) است که به جای ارزهای فیات، به وسیله سبدی از دارایی‌های رمزنگاری با کارایی و کاربردی بالا پشتیبانی می‌شود.

استکینگ راه اصلی این پروتکل برای کسب درآمد است که شرکت‌ کنندگان با قفل کردن توکن‌های OHM، می‌توانند بازپرداخت‌های مرکب به دست آورند. 

صرافی کریپتو.کام

در صرافی کریپتو.کام، هولدر‌های توکن CRO جوایز بیشتری دریافت می‌کنند. کاربران می‌تواند در بیش از ۴۰ ارز دیجیتال و استیبل کوین مانند اتریوم، دوج‌ کوین، بیت‌ کوین و آوالانچ در دوره‌های قفل یک یا سه ماه به صورت هفتگی پاداش‌های ترکیبی دریافت کنند.

مزایا و معایب استیک ارز دیجیتال

تا این بخش از مقاله با مفهوم استیکینگ و بهترین ارزها برای استیک کردن آشنا شدیم. این بار بد نیست با مزایا و معایب این فرآیند نیز آشنا شوید تا هنگام شروع و استفاده از این روش، با مشکل مواجه نشوید‌.

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

از مزایای اصلی استیکینگ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شما با هولد کردن دارایی‌های خود می‌توانید با گذشت زمان رمز ارزهای خود را افزایش دهید و همزمان از بلاکچین خود به صورت ناخواسته حمایت و پشتیبانی کنید.

از دیگر مزایای استیکینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کسب سود پتانسیل بالایی دارد
  • روشی بدون دردسر برای کسب سود از رمز ارزها محسوب می‌شود
  • مانند استخراج ارز‌های دیجیتال به تجهیزات خاصی نیاز ندارد
  • با استفاده از این فرایند به حفظ، امنیت و کارایی بهتر بلاک چین مورد استفاده کمک خواهید کرد
  • نسبت به استخراج، با محیط زیست بیشتر سازگاری دارد
  • برخلاف ترید، به دانش خاصی نیاز نداشته و کل فرایند آن با چند کلیک ساده انجام می‌شود

معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

بزرگ‌ترین خطری که در فرآیند استیکینگ وجود دارد، کاهش یا سقوط قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مورد نظر است. برای مثال بسیاری از پروژه‌های تازه وارد و کوچک برای جذب سرمایه و افزایش تعداد کاربران خود سود‌های سالانه بسیار بالایی را ارائه می‌دهند که در نهایت ممکن است به دلیل عدم توازن در سیستم پاداش دهی، با سقوط قیمت رو به رو می‌شوند.

موارد زیر از دیگر معایب این فرایند محسوب می‌شود:

  • معمولا بازار رمز ارزها دچار نوسان می‌شود و امکان دارد ارزش قیمت آن در زمان دوره قفل، به شدت کاهش پیدا کرده و سود حاصل از استیک آن را جبران نکند
  • گاهی اوقات لازم است دارایی‌ خود را در یک بازه زمانی قفل کنید که در این مواقع در صورت نیاز هم به آن دسترسی نخواهید داشت
  • در بعضی از روش‌ها پس از خارج کردن دارایی‌ خود، باید طی یک دوره هفت روزه یا بیشتر صبر کنید تا دارایی‌ها به حساب شما برگردد
  • لازم است در انتخاب استخر استیکینگ معتبر دقت کنید؛ زیرا ممکن است در یک استخر اسکم سپرده‌ گذاری کنید و دارایی‌های خود را کلا از دست دهید

جمع بندی

اگر به دنبال کسب سود از دارایی های رمزارزدی خود هستید، استیکینگ میتواند یک روش نسبتا مناسب برای شما محسوب شود. به کمک استیک کردن ارز دیجیتال میتوانید به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه از دارایی خود درآمد کسب کنید.

البته باید اشاره کنیم که انجام این کار به اطلاعات کافی در خصوص نحوه انتخاب پبهترین پلتفرم برای استیک ارز دیجیتال، اطلاعات کافی در خصوص APR و .. نیاز دارید. پس قبل از اینکه بخواهید اقدامی انجام دهید، بهتر است در رابطه با آن خوب تحقیق کنید.