خالق بلاک چین کیست؟ این سؤالی است که اکثر کاربرانی که با فناوری بلاک چین آشنا شده‌اند با آن مواجه هستند. همانطور که می‌دانید فناوری بلاک چین مدتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و در دنیای مجازی توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است؛ اما بدون شک تا به حال این سؤال نیز برای شما به وجود آمده که برای اولین بار چه کسی شبکه و فناوری بلاک چین را طراحی نموده؟ برای پاسخ به این سؤال ما موضوع امروز را به معرفی خالق بلاک چین اختصاص داده‌ایم.

معرفی فناوری بلاک چین

معرفی فناوری بلاک چین
معرفی فناوری بلاک چین

عبارت بلاک چین از دو کلمه “block” و “chain” تشکیل شده که مفهوم کلی آن زنجیره بلوکی است و می‌توان آن را به عنوان یک زنجیره تشکیل دهنده معنا کرد. زنجیره‌های بلوکی یا همان بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند داده‌های متفاوتی را ذخیره کنند که این داده‌ها شامل: اطلاعات شبکه‌های بانکی، داده‌های تراکنشات مالی، آمار جرایم و هر چیز دیگری هستند.

این زنجیره بلوکی که بلاک چین باشد در مقایسه با یک پایگاه داده ساده تفاوت دارد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که کل داده‌های موجود در بلاک چین رمزنگاری می‌شوند که این رمز‌نگاری موجب خواهد شد تا دستکاری داده‌ها به یک امر تقریباً غیرممکن تبدیل گردد.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که خالق بلاک چین با استفاده از فناوری‌های مربوطه، شرایطی را برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند بدون هویت اصلی در دنیای بلاک چین فعالیت کنند. بدین معنی که هر فردی امضای دیجیتال خاص خود را داشته باشد. در صورتی که قصد دارید با این فناوری‌ها بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم به سایت www.digiex24.com مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.

مروری بر گذشته‌ی بلاک چین

مروری بر گذشته‌ی بلاک چین
مروری بر گذشته‌ی بلاک چین

قبل از این که بخواهیم به سراغ معرفی خالق بلاک چین برویم، بهتر است با تاریخچه این فناوری آشنا شوید. فناوری بلاک چین در سالیان مختلفی مطرح گردید که البته اولین ورود آن به دنیای دیجیتال در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر تاریخچه بلاک چین را در سال‌های مختلف بررسی کنیم، به ترتیب زیر شکل گرفته است:

  • سال ۱۹۹۱:
    برای اولین بار استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری شده را در سال ۱۹۹۱ مطرح کردند.
  • سال ۱۹۹۸:
    در سال ۱۹۹۸ فردی به نام نیک سابو که دانشمند کامپیوتر بود فعالیت کاری خود را روی بیت طلایی (یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز) شروع کرد.
  • سال ۲۰۰۰:
    استفان کنست در سال ۲۰۰۰ در خصوص زنجیره‌های امن رمزنگاری نظریه خود را منتشر نمود. او همچنین برای پیاده‌سازی نیز ‌ایده‌های خاصی را بیان کرد.
  • سال ۲۰۰۸:
    در این سال، توسعه دهنده‌ای که هویت مستعار او ساتوشی ناکاموتو بود اقدام به انتشار وایت پیپری کرد که یک مدل بلاک چین را به وجود آورد.
  • سال ۲۰۰۹:
    سال ۲۰۰۹ ناکاموتو اولین بلاک چین را با استفاده از بیت کوین برای تراکنش‌هایی که انجام می‌شدند اجرا کرد که به عنوان دفتر کل شناخته شد.
  • سال ۲۰۱۴:
    نهایتا در سال ۲۰۱۴ پتانسیل بلاک چین را برای سایر معاملات مالی و بین سازمانی مورد بررسی قرار دادند و آن را از ارز جدا کردند. در نتیجه این بررسی و تحقیقات نیز بلاک چین ۲.۰ ایجاد شد که موضوع آن در مورد برنامه‌های فراتر از ارز بود.
بیشتر مطالعه کنید:  چگونه با دلار ارز دیجیتال بخریم؟ مزیت خرید تتر با دلار

چه کسی را به عنوان خالق بلاک چین می‌دانند؟

اگر بخواهیم نخسین افرادی که‌ ایده تکنولوژی بلاک چین را عنوان کردند خالق بلاک چین بدانیم باید بگوییم که استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا خالق بلاک چین هستند. همانطور که اشاره شد برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ این دو محقق به دنبال پیاده‌سازی و طراحی سیستمی بودند تا مهر‌های اسناد غیرقابل دستکاری و تغییر باشند. البته باید بدانید که در اواخر سال ۱۹۹۰ نیک سابو نیز برای ایمن کردن پرداخت‌های دیجیتال، استفاده از یک بلاک چین را که به بیت طلایی معروفیت داشت عنوان کرده بود؛ اما از آنجایی که این ‌ایده در آن زمان عملی نشد، نمی‌توان سابو را به عنوان خالق بلاک چین معرفی کرد.

حال اگر بخواهیم ورود بلاک چین به دنیای واقعی را نقطه آغاز آن بدانیم با نام ساتوشی ناکاموتو مواجه می‌شویم که البته را خالق بیت کوین نیز است. او در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را راه‌اندازی کرد که به دنبال آن، بلاک چین توانست در دنیای واقعی کاربرد داشته باشد.

معرفی استوارت هابر

معرفی استوارت هابر
معرفی استوارت هابر

هابر یک محقق آمریکایی در زمینه کامپیوتر و رمزنگار بود که در فناوری‌های رمز‌نگاری فعالیت داشت؛ او همچنین در حفظ حریم خصوصی نیز نقش و همکاری داشته و او را به یک فرد معروف تبدیل کرد؛ به همین علت می‌توان وی را به عنوان خالق بلاک چین شناخت.

او در سال ۱۹۹۱ یک مقاله را با همکاری اسکات استورنتا با عنوان “چگونه یک سند دیجیتالی را زمان‌بندی کنیم” نوشته بود که مقاله او در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه Discover شد و این مقاله را امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مقالات در زمینه توسعه ارز‌های دیجیتال می‌شناسند.

هابر در سال ۱۹۷۸ با مدرک لیسانس از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد که در ادامه توانست پایان ‌نامه خود را با موضوع محاسبات اثبات شده رمزنگاری ایمن، تکنیک‌ها و کاربرد‌های آن به اتمام برساند و در سال ۱۹۸۷ مدرک دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کند. او بعد از مدتی، همکاری خود را با Bellcore آغاز کرد و سپس با دبلیو اسکات استورنتا نیز ملاقات داشت که این ملاقات منجر شد تا هابر و استورنتا در سال ۱۹۹۴ اقدام به تأسیس شرکتی به نام Surety Technologies کنند.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش بازیابی تراست والت به کمک کلمات بازیابی

در ادامه این همکاری یعنی در سال ۱۹۹۵ این شرکت توانست اولین استقرار تجاری یک بلاک چین را تشکیل دهد که جزء قدیمی‌ترین بلاک چین‌ها بوده و هنوز نیز در حال اجرا است. در حال حاضر نیز هابر عضو هیئت مشاوره Kadena که یک پلتفرم ترکیبی برای بلاک چین است به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

معرفی دبلیو اسکات استورنتا

معرفی دبلیو اسکات استورنتا
معرفی دبلیو اسکات استورنتا

دبلیو اسکات استورنتا یک فیزیکدان و محقق آمریکایی بوده که در مقاله مشترکش با هابر برنده جایزه Discover شد. او در حال حاضر مشغول به همکاری با یک آزمایشگاه در دانشگاه تورتنو است. به علاوه او در Yugen Partners نیز به عنوان یک شریک مؤسس و محقق ارشد فعالیت دارد. شرکتی که در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی بلاک چین تاسیس شده و در خصوص فرصت‌های راه‌اندازی و همچنین سیاست‌های بلاک چین، به سرمایه‌گذاران و دولت‌ها مشاوره می‌دهد. علاوه بر موارد گفته شده، مدیریت مشاوران بلاک چین آمریکا نیز بر عهده استورنتا است.

فناوری بلاک چین و نقش ساتوشی ناکاموتو در آن

فناوری بلاک چین و نقش ساتوشی ناکاموتو در آن
فناوری بلاک چین و نقش ساتوشی ناکاموتو در آن

همانگونه که در بندهای بالایی نیز اشاره کردیم ساتوشی اولین کسی بود که بلاک چین را در دنیای واقعی راه‌اندازی کرد که این راه‌اندازی موجب معرفی وی به عموم شد؛ به طوری که هنوز بسیاری از افراد او را به عنوان خالق بلاک چین می‌شناسند، اما در واقعیت هابر و اسکات خالق اصلی فناوری بلاک چین هستند. به شکل کلی می‌توان گفت هر فردی که یک ارز دیجیتال را خلق کرده، قادر بوده تا نقشی در مسیر تکنولوژی جدید بلاک چین و معرفی ارزش آن داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که خالق بلاک چین تنها ارائه‌ دهندگان اولیه آن نیستند، بلکه در هر زمانی که یک رمز ارز جدید وارد دنیای مجازی شد، به عنوان یک مخترع جدید برای بلاک چین معرفی گردید. در نهایت می‌توان گفت که ساتوشی یک پدر ناشناس برای رمز ارز‌ها است، شخصی که با وجود نداشتن هویت حقیقی، توانسته دنیای رمز ارز‌ها و بلاک چین را متحول سازد.

جمع ‌بندی

در خصوص این که خالق بلاک چین توانسته یک فناوری کاربردی و منحصر به فرد را کشف کند هیچ شکی نیست؛ اما کاربرد واقعی آن زمانی مشخص شد که بیت کوین را وارد دنیای مجازی کرد. همانطور که گفتیم بلاک چین با وجود چندین ارز‌ دیجیتال فراوان توانسته افراد زیادی را تحت عنوان خالق آن معرفی کند؛ زیرا هر یک از این ارز‌های دیجیتال نقش اساسی در معرفی و پیشرفت فناوری بلاک چین داشتند. در واقع امروزه بلاک چین توانسته است تا با وجود این رمز ارز‌ها به یک بستر ایمن و مطمئن تبدیل شود.