بسیاری از افرادی که به بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارند، بارها با اصطلاح میم کوین مواجه شده‌اند. این کوین‌ها اغلب با الهام گرفتن از رویدادهای مختلف، جک‌های تصویری یا همان memeها، جوامع آنلاین و اینفلوئنسرها ساخته می‌شوند.

میم‌ کوین‌ها بیشتر برای شوخی با بازار ارزهای دیجیتال طراحی و ساخته شده‌اند و در مقایسه با قیمت ارزهای دیجیتال معروفی مانند اتریوم یا بیت کوین بسیار ناپایدارتر هستند. کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال یکی از دلایل اصلی نوسانات شدید قیمت و ناپایداری این رمزارزها را جامعه‌محور بودن بیش از اندازه آن‌ها می‌دانند.

همان‌طور که بسیاری از سرمایه‌گذاران با سرمایه گذاری در رمزارزها به ثروت چشمگیری رسیدند، عده‌ای دیگر به دلیل نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، تمام سرمایه خود را از دست دادند.

میم کوین Meme Coin چیست؟

میم کوین یعنی چه

همان‌طور که اشاره کردیم، برای ساخت میم کوین از جوک‌های تصویری موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف الهام گرفته می‌شود. احتمالا همه شما با یکی از معروف‌ترین میم کوین های موجود در بازار ارزهای دیجیتال یعنی دوج کوین آشنا هستید.

جالب است بدانید که ارز دیجیتال دوج کوین در سال 2013 میلادی و به منظور یک تقلید مضحک از رمزارز بیت کوین و با الهام از یک سگ ژاپنی به نام شیبا اینو طراحی و ساخته شد. 

این دسته از ارزهای دیجیتال کاملا جامعه‌محورند، یعنی از محبوبیت اجتماعی خاصی برخوردار هستند. در نتیجه یک میم کوین می‌تواند در عرض یک شبانه‌روز به کمک اینفلوئنسرها و انجمن‌های آنلاین فعال در شبکه‌های اجتماعی به شهرت و محبوبیت باورنکردنی دست پیدا کنند. البته شما باید به این نکته توجه داشته باشید که این شهرت بادآورده بسیار ناپایدار است و می‌تواند به سرعت از بین برود.

بسیاری از Meme Coin ها دارای عرضه بسیار بالا یا حتی عرضه نامحدود توکن هستند. به عنوان مثال، میم کوین شیبا اینو دارای 1 کوادریلیون توکن است. همچنین میم کوین معروف دوج کوین هیچ سقفی برای عرضه ندارد و تعداد توکن‌های آن تا به امروز به بیش از 100 میلیارد رسیده است.

از طرف دیگر، برای بسیاری از این ارزهای دیجیتال (میم کوین ها) هیچ گونه مکانیزمی برای توکن‌سوزی در نظر گرفته نشده است و این دو عامل در کنار یکدیگر باعث شده‌اند که قیمت میم کوین ها به شدت کاهش پیدا کند. به طوری که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی ناچیز میلیون‌ها واحد از این میم کوین‌ها را خریداری کنید.

بسیاری از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال یکی از دلایل محبوبیت میم کوین ها در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را فراگیری ویروس کرونا و تلاش سرمایه‌گذاران برای در امان نگه داشتن سرمایه خود از تورم می‌دانند. به همین علت است که در طول چند سال گذشته شاهد رشد ارزهای دیجیتال بخصوص میم کوین ها بوده‌ایم.

ارز دیجیتال و میم کوین چه تفاوتی دارند؟

تفاوت میم کوین با سایر ارزهای دیجیتال

زمانی که درباره میم کوین ها صحبت می‌شود، بسیاری از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال تمایل دارند که از تفاوت میم کوین با سایر ارزهای دیجیتال آگاه شوند. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، این است که Meme Coin ها نیز در واقع دسته ای از ارز دیجیتال هستند.

تفاوت اصلی میان میم کوین ها و ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین در نوع کاربرد آن‌ها خلاصه می‌شود. ارزهای بزرگ و شناخته‌شده‌ای مانند بیت کوین یا اتریوم با هدف برطرف کردن مشکلات مالی و اقتصادی موجود در دنیای واقعی توسعه پیدا کردند. توسعه‌دهندگان این ارزهای دیجیتال به دنبال ایجاد نوع جدیدی از ارزها به صورت غیرمتمرکز است که می‌تواند تمامی جوانب زندگی ما را متحول کند.

در نقطه مقابل، میم کوین ها هیچ هدف خاصی را در جهان واقعی دنبال نمی‌کنند و بیشتر آن‌ها صرفا به منظور شوخی یا برای کسب سود کلان در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت ساخته می‌شوند.

این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی از میم کوین‌ها به خاطر تبلیغات و حمایت بی‌مورد اینفلوئنسرها و شخصیت‌های شناخته‌شده و خریداری شدن این ارزها توسط سرمایه‌گذاران خرد به شدت در میان اهالی جامعه کریپتو بدنام هستند.

بیشتر مطالعه کنید:  برای سرمایه‌گذاری خرید دلار بهتر است یا تتر؟ کدام سود بیشتر دارد؟ 

یکی از دلایلی که با وجود ویژگی‌های بنیادین ضعیف باعث رشد چشمگیر و باورنکردنی این دسته از ارزهای دیجیتال شده، همین تبلیغات و دخالت سلبریتی‌ها است.

پس از این که قیمت میم کوین ها رشد چشمگیری را تجربه می‌کنند، اکثر سرمایه‌گذاران به منظور ذخیره سود به‌دست آمده اقدام به فروش این رمزارزها می‌کنند. به همین علت قیمت میم کوین ها در ارز مدت زمان کوتاهی به شدت دچار افت می‌شود. به همین علت که میم کوین ها در جهان واقعی کاربردی ندارند و از نظر کارشناسان احتمال بقای آن‌ها در سال‌های آینده بسیار پایین است.

فرق میم کوین و شت کوین چیست؟

شت کوین

در کنار میم کوین ها، دسته دیگری از ارزهای دیجیتال نیز در این بازار وجود دارند که با نام شت کوین شناخته می‌شوند. مطابق تعریف، شت کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که بدون در نظر گرفتن اهداف یا کاربردهای خاصی طراحی و ساخته شده‌اند.

با توجه به این تعریف، می‌توان ادعا کرد که میم کوین ها نیز در واقع نوعی شت کوین هستند. البته شما باید به این نکته توجه داشته باشید که نمی‌توان تمامی شت کوین‌های موجود در بازار را به عنوان میم کوین در نظر گرفت. زیرا بسیاری از شت کوین‌ها نه با هدف شوخی بلکه با هدف کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند.

مورد دیگری که باعث ایجاد تمایز و تفاوت میان میم کوین و شت کوین می‌شود، جامعه کاربری و ارزش بازار این دو نوع از ارزهای دیجیتال است. شت کوین‌ها عموما در حجم‌های بسیار بالا و در صرافی‌های غیرمتمرکز و ناشناخته عرضه می‌شوند.

برای آشنایی با برخی از این شت کوین‌ها می‌توانید به مراجعی مانند کوین مارکت گپ مراجعه کنید. احتمالا در این مراجع با فهرست بلند بالایی از ارزهای دیجیتال جدید با کلمات کلیدی دوج کوین یا شیبا مواجه می‌شوید.

بسیاری از افراد سودجو و کلاهبردار در سال‌های اخیر از محبوبیت برخی میم‌ها مانند شیبا، دوج و حتی نام ایلان ماسک سو استفاده کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا با به فروش ارزهای دیجیتال کم‌اهمیت و کم‌ارزش خود به سودهای کلان دست پید کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در انتخاب میم کوین ها یا شت کوین‌های موجود در بازار باید حساسیت زیادی را به خرج بدهند.

بهترین میم کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال

هترین میم کوین های بازار ارزهای دیجیتال

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در میم کوین ها هستند، تمایل دارند که با بهترین میم کوین های بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوند. تعداد زیادی از میم کوین های معروف و شناخته‌شده بازار ارزهای دیجیتال با مضامینی مربوط به سگ‌ها طراحی و ساخته شده‌اند.

این ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار با یکدیگر متفاوت هستند. کارشناسان به سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این دسته از ارزهای دیجیتال را دارند، پیشنهاد می‌کنند که به سراغ میم کوین های شناخته‌شده‌تر بروند.

بهترین میم کوین های موجود در بازار ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • دوج کوین (DOGE)
  • شیبا اینو (SHIB)
  • دوج ایلان مارس (Dogelon)
  • بیبی دوج (BabyDoge)
  • کوین پپه (PEPE)
  • آکیتا اینو (AKITA)
  • کیشو اینو (KISHO)
  • سیف مون (SAFEMOON)

دوج کوین و شیبا اینو، پادشاه میم کوین‌ها

معروف ترین میم کوین ها

بدون شک دو ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB) از معروف‌ترین و پیشروترین میم کوین های بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. همچنین این دو میم کوین در میان تمامی میم کوین های موجود در بازار کریپتو دارای بالاترین مارکت کپ هستند.

دوج کوین در سال 2013 میلادی توسط دو مهندس نرم‌افزار با نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر برای نخستین به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. این ارز دیجیتال از یک میم درباره یک سگ شیبا اینوی ژاپنی الهام گرفته شده است.

قرار بود که هدف اصلی از طراحی و ساخت آن جلب توجه مردم به ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین باشد. رمزارز دوج کوین به عنوان یک فورک از لایت کوین از همان مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. نکته جالبی که در خصوص این ارز دیجیتال وجود دارد این است که برای عرضه دوج کوین هیچ سقفی در نظر گرفته نشده است.

میم کوین شیبا اینو جدی‌ترین رقیب دوج کوین در بازار رمزارزها به شمار می‌آید. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آن را با نام قاتل دوج کوین می‌شناسند. همان‌طور که از نام ارز دیجیتال پیدا است، طراحان این میم کوین آینده دار برای انتخاب نام آن از همان نژاد سگ ژاپنی معروف الهام گرفته‌اند.

بیشتر مطالعه کنید:  توکن BRC20 چیست؟ از بیت کوین تا شت کوین

ارز دیجیتال شیبا اینو در آگوست سال 2020 میلادی و توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس به نام ریوشی برای نخستین بار به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. برخلاف دوج کوین، شیبا اینو دارای محدودیت عرضه است.

توسعه‌دهنده شیبا اینو سقف عرضه این رمزارز را به 1 کوادریلیون محدود کرده است. همچنین این ارز دیجیتال دارای یک صرافی غیرمتمرکز، توکن های غیر مثلی NFT و یک مجموعه توکن غیر قابل معاوضه است که آن را از رمز ارز دوج کوین متمایز می‌کند.

بهترین میم کوین های آینده دار 2023

میم کوین های انفجاری

بسیاری از معامله‌گرانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستند، معمولا این سوال را مطرح می‌کنند که برای شروع سرمایه‌گذاری چه میم کوینی بخریم؟ میم کوین های انفجاری و آینده دار بازار ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟ 

در کنار دو ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم،میم کوین های دیگری نیز وجود دارند که به عنوان میم کوین های آینده‌دار بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند و در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده‌اند.

البته باید به این نکته توجه داشت که با توجه به ماهیت بازار ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی آینده میم کوین ها بسیار دشوار است و نمی‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد.

برخی از بهترین میم کوین ها آینده‌دار بازار ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • شیبا اینو (SHIB)
  • دوج کوین (DOGE)
  • کیشو اینو (KISHU)
  • ساموید کوین (SAMO)
  • کوین آکیتا اینو (AKITA)
  • دوج ایلان مارس (ELON)
  • بیبی دوح (BabyDoge)

میم کوین Pepe

ارز دیجیتال پپه

ارز دیجیتال پپه یکی دیگر از میم کوین‌های موجود در بازار ارز دیجیتال به شمار می‌آید. توسعه‌دهندگان برای ساخت آن از یک میم به همین نام الهام گرفته‌اند. این ارز دیجیتال با استفاده از یک مکانیزم توزیع منصفانه، رویکرد جامعه‌محور، مالیات صفر و … از پتانسیل ایجاد موجی تازه در بازار ارزهای دیجیتال برخوردار است. توسعه‌دهندگان این پروژه به دنبال دستیابی به نوعی الگوی رفتاری از طریق مشارکت جامعه و دستیابی به پیشرفت‌های نوآورانه متمرکز هستند.

همان‌طور که اشاره کردیم، به دلیل ماهیت ارزهای دیجیتال و میم کوین ها نمی‌توان درباره آینده میم کوین پپه اظهار نظر قطعی کرد. اما با وجود تمامی ابهامات، کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال باور دارند که ارز دیجیتال پپه از پتانسیل مناسبی برای رشد و افزایش قیمت برخوردار است.

یکی از اهداف توسعه‌دهندگان رمزارز پپه، جایگزین کردن و معرفی آن به عنوان پادشاه جدید میم کوین ها می‌باشد.

میم کوین دوج ایلان مارس

دوج ایلان مارس

همان‌طور که اشاره کردیم، دوج ایلان مارس یکی دیگر از میم کوین های آینده دار بازار ارزهای دیجیتال است. اگر کمی به نام این ارز دیجیتال دقت کنید، متوجه رابطه نزدیک این رمزارز با مدیرعامل شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک معروف می‌شوید.

دوج ایلان مارس از لحاظ محبوبیت با دو میم کوین معروف دیگر یعنی دوج کوین و شیبا اینو رقابت تنگاتنگی دارد. دوج ایلان مارس به عنوان یکی از فورک‌های دوج کوین شناخته می‌شود. در حال حاضر تعداد توکن‌های در حال گردش آن به بیش از 557 تریلیون می‌رسد.

نکته جالبی که در خصوص دوج ایلان مارس وجود دارد، رشد باورنکردنی قیمت این ارز دیجیتال در هشت ماه نخست معرفی آن به بازار ارزهای دیجیتال است.

سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها چقدر ریسک دارد؟

با وجود این که شاهد رشد قیمت میم کوین‌ها در سال 2021 بودیم، اما نباید فراموش کرد که خرید و فروش ارزهای دیجیتال این دسته از رمزارزها نیز بدون ریسک نیست. بسیاری از میم کوین های موجود در بازار ارزهای دیجیتال برخلاف رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین ماهیتی تورم زا دارند و هیچ سقفی برای عرضه آن‌ها تعریف نشده است.

همچنین به غیر از چند میم کوین اصلی، سایر میم کوین ها بر بستر فناوری ارزهای دیجیتال قابل اعتماد ساخته نشده‌اند. نکته دیگری که در خصوص سرمایه‌گذاری در میم کوین ها باید به آن توجه داشت، جامعه‌ محور بودن این ارزهای دیجیتال است که به عنوان یک خطر جدی شناخته می‌شود. همچنین شما به عنوان یک سرمایه‌گذار باید مراقب باشید که در دام افراد سودجو و کلاهبردار گرفتار نشوید.

تحقیق و جستجو؛ ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی ‌میم‌ کو‌ین‌ها

میم کوین‌ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که با الهام از جوک‌های تصویری معروف طراحی و ساخته شده‌اند. جذابیت سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال باعث شده است که بسیاری از معامله‌گران بدون تحقیق و جستجوی کافی درباره تیم توسعه‌دهنده و شرایط میم کوین مورد نظر، برای کسب سودهای هنگفت به سراغ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ناشناخته بروند.

فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در میم کوین ها بدون تحقیق و بررسی کامل، می‌تواند به قیمت از دست رفتن کل سرمایه شما تمام شود.