کاربران برای خرید و فروش ارز دیجیتال باید بستری را انتخاب نمایند که در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی به آن دسترسی کامل داشته باشند. همانظور که شما برای معامله جفت ارزها از بازار فارکس استفاده میکند، برای معامله ارز دیجیتال نیز باید از یک صرافی‌ ارز دیجیتال استفاده کنید که با ثبت سفارشات خرید و فروش خود به معامله بپردازید.

بر خلاف خرید و فروش سنتی ارز دیجیتال که باید شما به محل شخص یا صرافی فیزیکی مراجعه کنید، میتوانید مدارک مورد نیاز را در وبسایت یا اپلیکیشن صرافی بارگذاری کرده و منتظر تایید کارشناسان باشید تا حساب کاربری شما فعال گردد.

در ادامه چگونگی انتخاب معتبرترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، آموزش چگونگی ثبت نا و احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال، انواع صرافی های ارز دیجیتال، آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی و بسیاری از موارد دیگر را به شما آموزش خواهیم داد تا با دانش کافی وارد این بازار پر تلاطم شوید. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

معتبرترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

انواع صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال

در حالت کلی میتوان گفت که دو نوع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد که هر کدام از اینها بصورت کاملا متفاوت از یکدیگر فعالیت میکنند. در سته بندی صرافی های متمرکز، صرافی OTC و صرافی P2P نیز گنجانده میشود که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

صرافی‌ متمرکز

برای معرفی صرافی متمرکز بهتر است با یک مثال شروع کنیم. کارگزاران سنتی بازار فارکس، همان اشخاص یا شرکت هایی که اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و یا سهام شرکت های دیگر که در بورس عرضه میشوند نمونه ای از بازار متمرکز است، به این معنی که برای ارتباط با فرشندگان سهام شما یا باید به محل دفاتر شرکت مراجعه نمایید یا از طریق تماس تلفنی اقدام به خرید سهام موردنظر خود نمایید.

مقاله پیشنهادی: سریع ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

رفته رفته این کارگزاری ها برای سهولت خود و کاربران برای خرید یا واگذاری سهام شرکت ها پلتفرم هایی در بستر وب راه اندازی نمودند تا مشتریانشان بتوانند در هر مکانی و در هر زمانی از روز که بازار فعال میباشد اقدام به معامله نمایید. اما همانظور که گفته شد در نهایت یک سازمان و شرکت متمرکز اداره این پلتفرم یا سایت معاملاتی را برعهده دارد.

صرافی‌ متمرکز

صرافی های متمرکز ارز دیجیتال نیز نمونه ای دیگر از این پلتفرم های کارگزاران بازار سهام میباشند که با ایجاد پلتفرم آنلاین بستری را برای معاملات آسان و ایمن کاربران ایجاد نموده اند. با ثبت نام و احراز هویت در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال، یک حساب کاربری در اختیارتان قرار میگیرد که میتوانید برای نگهداری، خرید و فروش، استیکینگ و سایر خدمات از آن استفاده کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل شما میتوانید با پشتیبانی ان صرافی مورد خود را مطرح نمایید و بسته به اینکه چه تعداد نیروی پشتیبانی دارند، به سوالات و مشکلات شما پاسخ خواهند داد.

با تمام این تفاسیر، یکی از بزرگترین معضلات صرافی های متمرکز، همین متمرکز بودن آنهاست زیرا بلاکچین در اصل برای از بین بردن تمرکز در تعداد محدودی نهاد یا سازمان متمرکز بوجود آمد. در صرافی متمرکز دارایی شما در اختیار صرافی است و ممکن است صرافی به هر علت با دارایی های در دسترس هر اقدامی انجام دهد و یا ورشکست شود که در نهایت ممکن است مشکلاتی را برای کاربران بوجود بیاورند.

به همین دلیل است که در مقالات گوناگون به این نکته تاکید کرده ایم که در قدم اول برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، سابقه و خوشنامی آن صرافی بین کاربران را مورد بررسی قرار دهید و در قدم بعدی فاکتور های دیگر را مورد توجه قرار دهید.

صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌ غیر متمرکز

بر خلاف صرافی متمرکز، در صرافی غیر متمرکز هیچ نهادی یا شرکتی بطور مستقیم به دارایی کاربران دسترسی نداشته و دارایی رمزارزی کاربران در کیف پول ارز دیجیتال شخصی خودشان نگهداری میشود که به همین دلیل امنیت بسیار بیشتری نسبت به صرافی متمرکز دارد. برای مدیریت دارایی ها و تبدیل (Swap) هر ارز به ارزی دیگر، از قرارداد های هوشمند (smart contract) استفاده میشود.

تبدیل دارایی ها در صرافی متمرکز بطور مستقیم داخل کیف پول شما انجام میشود و نیازی به انتقال ارز به صرافی و سپس تبدیل به ارزدی دیگر را ندارید، پس در نتیجه نیازی به احراز هویت هم نمیباشد چون همه چیز غیرمتمرکز است. برای اینکار ابتدا لازم است که به صرافی اجازه اتصال به کیف پول خود را بدهید.

بطور مثال ما در اینجا اتصال صرافی غیر متمرکز pancakeswap به کیف پول تراست ولت را آموزش میدهیم. ابتدا وارد کیف پول تراست ولت خود شده و از منو پایین روی گزینه Browser کلیک کنید.

آموزش اتصال تراست ولت به صرافی pancakeswap

در مرورگر داخلی تراست ولت، در قسمت سرچ، آدرس سایت صرافی پنکک سوآپ(https://pancakeswap.finance) را وارد کنید و وارد سایت شوید.

اتصال تراست ولت به صرافی غیرمتمرکز پنکیک سوآپ

بعد از باز شدن سایت، از قسمت بالایی روی دکمه Connet کلیک کنید و از پنجره باز شده تراست ولت را انتخاب نمایید.

چگونه از تراست ولت به صرافی pancakeswwap متصل شویم؟

سپس پنجره ای به نام Connect Dapp برای شما نمایش داده خواهد شد که شما باید پروتکل مورد نظر را برای اتصال انتخاب کنید. با کلیک روی بخش مشخص شده میتوانید از لیست نمایش داده شده، شبکه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. و سپس روی Connect کلیک کنید.

در این مرحله ولت شما با موفقیت به صرافی pancakeswap متصل شده و آماده تبدیل دارایی های شما به یکدیگر میشود. از پایین صفحه روی گزینه Trade کلیک کرده و با انتخاب ارز مد نظر خود اقدام به تبدیل نمایید.

چطور در صرافی پنکیک سوآپ ترید کنیم؟

یکی از اصلی ترین معایبی که به صرافی های غیر متمرکز وارد است، سختی کار با این دسته از سرافی هاست که برای کاربران تازه وارد شاید به نحوی غیر ممکن و همراه خطا باشد. توصیه ما به شما برای شروع کار با صرافی های غیرمتمرکز دیدن آموزش های لازم از منابع ایرانی خارجی است تا امنیت دارایی شما حفظ شود.

صرافی OTC و صرافی P2P

به دلیل سادگی و شباهت کار با این دوسته صرافی، بصورت یکجا به توضیح نحوه عملکرد آنها میپردازیم. در صرافی OTC شما بصورت مستقیم با خود صرافی معامله میکنید اما در صرافی P2P شما بصورت مستقیم با یک کاربر دیگر معامله میکنید و صرافی فقط ناظر معاملات شماست تا این اطمینان را برای طرفین ایجاد کند که حتی اگر طرفی از معامله به وعده خود عمل نکرد، صرافی امنیت لازم را برای حفظ دارایی شما ایجاد کند.

در واقع صرافی همتا به همتا تا حدودی شبیه به صرافی متمرکز است با این تفاوت که وقتی در صرافی همتا به همتا درخواست شما مورد پذیرش شخص دیگر قرار گیرد، با بررسی شرایط آن لحظه میتوانید درخواست را قبول یا رد کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان

در سال های اخیر با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از کاربران به سوی این بازار روانه شدند که متاسفانه دارایی تعداد زیادی از این کاربران به دلیل فعالیت در صرافی های خارجی و تحریم های بین المللی مسدود گردید.

از این رو انتخاب یک صرافی ایرانی که بتوان بدون محدودیت و در عین حال با امکانات و امنیت بالا دارایی های رمزارزی را نگهداری کرده و خرید و فروش ارز دیجیتال نیز انجام داد، از موارد مهم در این حوزه میباشد.

صرافی ارز دیجیتال خارجی

در سال های اولیه پیدایش بازار رمزارزها، سایت های بسیاری مانند blockchain.info خدمات تبدیل و نگهداری ارز دیجیتال را بدون محدودیت به کاربران ارائه میکردند اما رفته رفته و با تغییر ماهیت بازار و افزایش تعداد جفت ارزها، صرافی های متمرکز زیادی مانند بایننس، کوین بیس، کوکوین، کوینکس و … روی کار آمدند که علاوه بر پشتیبانی از تعداد زیادی ارز، حجم بالایی نیز داشتند و به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از کاربران ایرانی نیز واقع شدند.

اما در سالهای اخیر به علت تحریم های بین المللی، حساب بسیاری از کاربران ایرانی در این صرافی های ارز دیجیتال خارجی مسدود گردید و افراد زیادی را با مشکل مواجه نمود. در این بخش برخی از این صرافی های خارجی را بطور خلاصه به شما معرفی میکنیم:

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس

صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان به شمار می‌رود. بخش عمده‌ای از معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال در این صرافی صورت می‌گیرد. اخیرا برای فعالیت در این صرافی، احراز. هویت برای تمام کاربران اجباری شده و تقریبا میتوان گفت که کاربران با هویت ایرانی نمیتوانند از خدمات این صرافی معتبر خارجی استفاده کنند.

صرافی بایننس از بخش ها و امکانات بسیار زیادی مانند تبدیل سریع دارایی ها، خرید و فروش با ارز فیات، استیکینگ، lunchpad و ده ها بخش دیگر تشکیل شده است که برای تمام کاربران احراز هویت شده ثابل استفاده میباشد. همچنین صرافی بایننس به تازگی نسخه Lite اپلیکیشن خود را برای تازه واردها راه اندازی نموده است

ویژگی‌های صرافی بایننس:

  • پشتیبانی از بیشتر آلت کوین‌ها
  • اهدای جایزه به کاربران خود
  • امنیت بالای صرافی
  • کارمزد بسیار پایین تراکنش‌ها
  • حجم بسیار بالای معاملات

صرافی کوین بیس (Coinbase)

صرافی کوین بیس یکی از بزرگترین  پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال آمریکایی است که صدها رمزارز در فهرست آن لیست شده‌اند. در حال حاضر این صرافی بیش از 56 میلیون کاربر احراز هویت شده دارد و حجم معاملات روزانه ان بیش از ۳۵۰ میلیون دلار میباشد. صرافی کوین بیس از دو بخش معامله آسان برای معامله گران مبتدی و coinbase pro برای معامله گران پیشرفته تشکیل شده است.

صرافی کوین بیس

اما طبق اظهار نظرات اعضای این شرکت، خبرهایی از ادغام این دو بخش و در دسترس عموم قرار گرفتن بخش پیشرفنه به گوش میرسد. صرافی کوین بیش امکاناتی نظیر تبدیل سریع دارایی ها به یکدیگر، معامله از طریق سفارش گذاری، کیف پول اختصاصی و امکانات متنوع دیگری را در اختیار کابران قرار میدهد.

ویژگی‌های صرافی کوین بیس:

  • انتخاب گسترده انواع ارزهای دیجیتال
  • امکان معامله با حداقل موجودی
  • رابط کاربری بسیار زیبا
  • امکان کسب رمزارز رایگان

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین بر اساس حجم معامله، ۴ امین صرافی ارز دیجیتال است که در سال 2017 راه‌اندازی شد و در زمان نگاارش ایت مقاله بیش از ۲۹ میلیون کاربر فعال دارد. این صرافی ارز دیجیتال در زمینه عرضه اولیه بسیاری از رمزارزها پیشرو است و در فهرست معاملاتی آن بیش از 400 ارز دیجیتال معتبر لیست شده‌اند.

 

به گفته مدیران این صرافی، طراحی بصری، فرآیند ثبت نام ساده و سطح بالای امنیت از فاکتور های کلیدی این صرافی نسبت به سایر صرافی های ارز دیحیتال خارجی میباشد.

ویژگی‌های صرافی کوکوین:

  • امکان خرید انواع ارزهای دیجیتال با ارز فیات
  • ترید P2P
  • خدمات استیکینگ
  • انجام معاملات اسپات و فیوچرز
  • ربات ترید

صرافی کوینکس (Coinex)

صرافی کوینکس یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است که از ابتدا محدودیت خاصی را برای کاربران ایرانی ایجاد نکرده است اما در توضیحات سایت صراحتا اعلام کرده است که به کاربران کشور هایی همچون ایران خدماتی نمیدهد و فعالیت آنها در این صرافی با ریسک بالایی همراه است.

صرافی کوینکس

از ویژگی های مثبت این صرافی میتوان پشتیبانی از زبان فارسی و وجود کانال های پشتیبانی فارسی زبان اشاره نمود.

ویژگی‌های صرافی کوینکس:

  • امنیت بالای صرافی
  • احراز هویت دو مرحله‌ای
  • ذخیره سرد دارایی کاربران
  • کارمزد نسبتا پایین معاملات

صرافی بای بیت (Bybit)

صرافی بای‌بیت، یک صرافی متمرکز است که فعالیت خود را در سال 2018 آغاز کرد و هم اکنون حجم معاملات روزانه آن از مرز ۲۹۰ میلیون دلار در زود عبور کرده است و کاربران نزدیک به ۴ میلیارد دلار از دارایی خود در این صرافی نگهداری میکنند. صرافی بای بیت خدمات متنوعی مانند فیوچرز، قراردادهای Options، مارکت NFT و … را به مشتریان خود ارائه میکند.

ویژگی‌های صرافی بای بیت:

  • رابط کاربری بسیار ساده
  • امنیت بالا
  • نگهداری دارایی کاربران به صورت سرد یا آفلاین
  • امکان معامله تعداد زیادی از جفت ارزهای معروف

صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی

 

همانظور که بالاتر اشاره شد، بهترین گزینه برای کاربران ایرانی به دلیل وجود محدودیت برای فعالیت در صرافی های خارجی و همچنین امکان پذیر نبودن شارژ تومانی کیف پول، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی معتبر برای انجام معاملات ارز دیجیتال میباشد.

زمانی که دارایی شما در پلتفرمی که در آن کشور زندگی میکنید نگهداری میشود، به نسبت زمانی که در یک پلتفرم خارجی که هر آن امکان مسدود شدن دارایی شما به دلیل هویت ایرانی وجود دارد ریسک به مراتب کمتری شما را تحدید میکند.

در این بخش ۵ تا از بهترین صرافی های معتبر ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

صرافی دیجیکس ۲۴

دیجیکس۲۴ یک صرافی آنلاین معتبر ایرانی است که سابقه فعالیت چندین ساله در بازار رمزارزها را دارد. کاربران در این پلتفرم می‌توانند با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای که در اختیار آنها قرار داده شده است، خرید و فروش انواع ارز دیجیتال را را با کارمزد صفر و اختلاف قیمت بسیار پایین نبست به دیگر صرافی ها انجام دهند. به کمک سیستم دعوت دوستان میتوانید تا ۵۰ درصد از درآمد صرافی را کسب کنید و درآمد مستمر از این بخش داشته باشید.

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس

نوبیتکس یکی از بزرگترین پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال ایرانی است که در آن چندین رمزارز محبوب داد و ستد می‌شوند. فروش تعهدی یکی از ویژگی‌هایی  است که اخیرا به این صرافی ارز دیجیتال افزوده شده و معامله‌گران می‌توانند از بازار نزولی نیز به کسب سود بپردازند.

صرافی ارز دیجیتال والکس

صرافی والکس یکی از بزرگترین اکسچنج‌های ایرانی است که امکان تبادل انواع ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین را فراهم کرده است. براساس ادعای این پلتفرم برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال کاربران، آنها را در کیف پول سرد نگهداری می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال بیت پین

صرافی بیت پین یکی دیگر از صرافی های ایرانی میباشد که نسبت به صرافی های فوق حجم بازار کمتری دارد. در این صرافی میتوانید تعداد نسبتا بالایی جفت ارز را با یکدیگر معامله کنید، بطور مثال از جفت ارزهایی مانند تتر/تومان، بیت کوین/تومان و … پشتیبانی میکند.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ایرانی

با محبوب تر شدن روز افزون بازار ارزهای دیحیتال، کاربران زیادی به دنبال آموزش دیدن برای ورود به این بازار میگردند. اما این سوال برای همه پیش می‌آید که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به چه آموزش هایی نیاز داریم؟ چه مدت باید با حساب دمو ارز دیجیتال کارکنیم؟ برای پاسخ به همه این سوالات مقاله تبدیل تتر به ریال را مطالعه کنید.

ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال

پس از اینکه آمورزش های لازم برای خرید و فروش ارز دیجیتال را گرفتید و تصمیم به ورود به بازار رمزارزها گرفتید، لازم است در ابتدا در یک صرافی ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال باید شماره موبایلی به نام خود داشته باشید چون در مراحل احراز هویت، مالکیت شماره موبایل با کدملی ای که وارد میکنید بررسی و مطابقت داده میشود و چنانچه کد ملی وارد شده با کد ملی صاحب شماره موبایل یکسان نباشد، اجازه ادامه فعالیت داده نخواهد شد.

با توجه به اینکه کدام صرافی را برای ثبت نام و انجام معاملات خود انتخاب کرده اید، فرآیند احراز هویت ممکن است مقداری متفاوت باشد. در مراحل احراز هویت، یک دست نوشته با این مضمون که “برای صرافی نامبرده در تاریخ … جهت خرید و فروش ارز دیجیتال با مسئولیت خودتان ثبت نام میکنید” آپلود میکنید و منتظر تایید کارشناسان مربوطه میمانید. بسته به سرعت بررسی صرافی ها، از ۵ دقیقه تا ۴۸ ساعت ممکن است فرآیند تایید مدارک به طول بیانجامد.

پس از تایید مدارک هویتی، میتوانید از تمام امکانات سایت بر اساس سطح حساب کاربریتان استفاده کنید و به معاملات ارز دیجیتال بپردازید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی ها

انتخاب صرافی ای که تمام نیاز کاربران رو پوشش دهد و در عین حال امنت کافی برای ما ایرانی‌ها داشته باشد نیاز به مقداری دقت و جست و جو دارد. در هیچ صرافی خارجی‌ای شما امکان تبدیل تومان به سایر ارزها را ندارید و بهترین انتخاب برای شما صرافی های معتبر ایرانی هستند که بتوانید به راحتی پول خود را به تتر، بیت کوین، اتریوم و … تبدیل نموده و چندین کارمزد بابت تبدیل تومان به تتر و سپس تبدیل تتر به بیت کوین یا سایر رمزارزها پرداخت نکنید.

حساب دمو صرافی ارز دیجیتال

برای تازه کارهای بازار ارز دیجیتال، کارکردن با پول واقعی ریسک بسیار بالایی دارد که ممکن است به قیمت از دست دادن کل سرمایه تمام شود، پس راه حل چیست؟ چاره کار استفاده از حساب دمو درصرافی است تا با پول مجازی بتوانید با استراتژی مدنظر خود ابتدا به بازدهی مناسب رسیده و در نهایت با پول واقعی شروع به ترید نمایید.

در حساب دمو میتوانید انواع جفت ارزها را معامله کرده و استراتژی های معاملاتی خود را در محیطی واقعی تست کنید. اما به این نکته توجه کنید که بصورت طولانی مدت در حساب دمو فعالیت نکنید، زیرا طبق اصول روانشناسی بازار ذهن شما در محیطی که پول واقعی شما در آن نیست، خیلی راحت تر از محیطی پول واقعی شما در آن درگیر است معامله میکند و اگر به محیط دمو عادت کنید بر خلاف مزایایی که در ابتدای راه برای شما دارد، به معظلی در آینده تبدیل خواهد شد، چون ذهن شما همچنان تصور میکند که با پول مجازی در حال ترید هستید و حاشیه ریسک شما ناخودآگاه بالا می‌رود.

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای فیوچرز

معاملات فیوچرز به معاملاتی گفته میشود که به شما این اختیار را میدهد که از نزول و صعود بازار با اهرم کسب سود کنید. به این معنی که پیش بینی میکنید قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در ساعت ها یا روزهای آینده ریزشی خواهد شد.

سپس شما با انتقال تتر خود به کیف پول فیوچرز و تعیین اهرم مورد نظر برای افزایش دارایی، اصطلاحا آن ارز را شورت (Short) میکنید و اگر قمیت طبق پیش بینی شما کاهش پیدا کند، شما سود میکنید و برعکس اگر قیمت بالا رود، شما متضرر خواهید شد.

حال برای آنکه بهترین صرافی ارز دیجیتالی انتخاب کنیم که بتوانیم معاملات فیوچرز در آن انجام دهیم، باید به عمق بازار و اعتبار صرافی توجه ویژه ای داشته باشیم تا در مواقعی که بازار نوسانات شدید دارد، معامله ما در قیمت های مشخص شده بسته شود.

صرافی ارز دیجیتال با کارمزد کم

هر صرافی بسته به نوع خدماتی که میدهند، کارمزدهای مختلفی دارند. اما  کم بودن کارمزد صرافی نکته حائز اهمیتی است که بسیاری از معامله گران به آن توجه ویژه ای دارند. بطور مثال صرافی بایننس برای خدمات خود در سطح اول، ۰.۱ درصد کارمزد در نظر گرفته است و صرافی دیجیکس ۲۴ در بین صرافی های ایرانی، بدون کارمزد میباشد و تنها اختلاف جزئی قیمت خرید و فروش تتر و باقی ارزهای دیجیتال دارد.

جمع بندی

در این مقاله به این پرداختیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و سعی کردیم شما را با انواع صرافی ها آشنا کنیم. در ادامه مطلب در مورد ۱۰ تا از بهترین صرافی های ایرانی و خارجی صحبت و معیارهایی برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال خدمت شما معرفی کردیم.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بهترین راه برای شروع معامله گری در بازار رمزارزها، صرافی های معتبر ایرانی هستند زیرا ریسک نگهداری دارایی شما در آنها به مراتب پایین تر از سایر صرافی های خارجی است و هر روزه امکانات بسیار کاربردی ای به آنها در حال اضافه شدن میباشد.