خرید و فروش ارز دیجیتال به دلیل بازدهی و سود بسیار بالا نسبت به تمام بازار ها طی ۱۰ سال گذشته، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این بین افرادی با ساخت پروژه های بی ارزش و در عین حال جذاب برای عموم، شروع به ارائه توکن هایی تحت عنوان شت کوین میکنند که ارزش قیمتی ای ندارند. شت کوین ها، توکن هایی عموما بر روی بلاکچین های اتریوم یا بایننس اسمارت چین هستند و کاربرد خاصی ندارند و فقط با تبلیغات گسترده صاحبین آن در بازه ی زمانی کوتاهی از طریق تبلیغات های گسترده اقدام به فروش تعداد بسیار زیادی از این توکن مینمایند و پس از افزایش قیمت، شروع به فروش توکن های خود میکنند و عموما بعد از مدتی از بازار ارز دیجیتال محو میشوند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سال 2022، مبلغ 4.6 میلیارد دلار را به توکن‌های رمزنگاری که مشکوک به بخشی از طرح‌های «پامپ و دامپ» هستند اختصاص دادند.

بیشتر مطالعه کنید:  قیمت بیت کوین بیش از رویدادهای کلان، با تحولات FTX مرتبط است!

شرکت Chainalysis طبق گزارشی در 16 فوریه اعلام نمود که تمام توکن‌های راه اندازی شده در سال 2022 را بر روی زنجیره هوشمند BNB و بلاک چین اتریوم تجزیه و تحلیل کرده است. این شرکت همچنین عنوان کرد: تیم‌هایی که پروژه‌ها و توکن‌های جدید را راه‌اندازی می‌کنند می‌توانند ناشناس باقی بمانند.

گفتنی‌ست Chainalysis اذعان داشته که یک توکن در صورتی که در هفته و پس از راه‌اندازی، حداقل 10 سوآپ داشته باشد و چهار روز متوالی در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) بماند، به ‌عنوان «ارزش تحلیل» و «پمپ و تخلیه» بالقوه طبقه‌بندی خواهد شد. طبق این اذعان، گفته شده که از 1.1 میلیون توکن جدید راه اندازی شده در سال گذشته، تنها بیش از 40500 توکن با معیارها مطابقت دارند.

مثلا اگر توکنی از این گروه در هفته اول به اندازه 90 درصد یا بیشتر، کاهش قیمت داشته باشد، Chainalysis احتمال می‌دهد که توکن «پمپ و دامپ» باشد.

این شرکت افزود: «البته ممکن است که در برخی موارد، تیم‌های درگیر با راه‌اندازی توکن تمام تلاش خود را برای ایجاد یک پیشنهاد سالم انجام دهند و کاهش بعدی قیمت صرفاً به دلیل نیروهای بازار صورت بگیرد».

بیشتر مطالعه کنید:  شروع بزرگ‌ترین ذخیره بیت‌کوین، به گفته وینکلوس از Gemini

علیرغم آمار نگران کننده، در گزارشی جداگانه، این شرکت اشاره کرده که درآمدهای حاصل از کلاهبرداری‌های رمزنگاری در سال 2022 تقریباً به نصف کاهش یافته و عمدتاً به دلیل کاهش قیمت ارزهای دیجیتال بوده است.