رمزارز تتر (Tether) یک استیبل کوین است که مقدار هر واحد از آن در طول زمان ثابت بوده و به دلیل اینکه توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، همواره ارزشی برابر با ۱ دلار دارد و ارزش تعداد مشخصی از آن در کیف پول شما مانند سایر ارزهای دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و …) در ظول زمان کاهش یا افزایش نمی‌یابد. اما برخی از فاکتور ها و عوامل باعث شده است تا تفاوت قیمت بین تتر و دلار بوجود بیایید که در ادامه مطلب این موارد را بررسی میکنیم.

کاربران فضای کریپتو از تتر به عنوان ابزاری برای محافظت دارایی های خود در برابر نوسانات شدید بازار استفاده می‌کنند اما گاها به دلیل اختلاف قیمت تتر و دلار که پیش می‌آید، کاربران از نظر تومانی یا ریالی دچار خسارت می‌شوند.

عموما با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال مطرح مانند بیت کوین و همینطور کاهش مارکت کپ، به دلیل افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال در قیمت های پایین تر و محدود شدن تعداد تتر در دسترس برای فروش، قیمت تتر به تومان با دلار آمریکا اختلاف قیمت پیدا میکند. همانطور که گفته شد این اختلاف قیمت ناشی از افزایش تقاضا برای خرید و فروش ارز دیجیتال می‌باشد.

امیدواریم تا به اینجای مطلب علت اختلاف و تفاوت قیمت بین دلار و تتر را تا حدودی متوجه شده باشید. در ادامه به بررسی دلایل دیگر میپردازیم.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

همانگونه که در بلاگ‌های قبلی و همچنین در مقاله تتر چیست عنوان کردیم، تتر یک استیبل کوین بوده که هر واحد آن معادل ۱ دلار آمریکا است و توسط شرکت هنگ کنگی Tether Limited ساخته و عرضه شده است. از مزیت های تتر میتوان به تبدیل بسیار راحت آن به سایر ارز‌های دیجیتال اشاره کرد که پس از تبدیل تتر به رمزارز دلخواه، می‌توانید ارز دیجیتال را به کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید.

قیمت تتر

تتر USDT به دلیل ماهیتی که دارد قابل استخراج نیست و ضرب تترهای جدید، تنها برای کاربران تأیید شده‌ای که سپرده ارز‌های فیات دارند صادر می‌شود. لازم به ذکر است که این سرویس در ۱ ژانویه ۲۰۱۸ برای افرادی که در ایالات متحده حضور داشتند حذف گردید و همین امر موجب ایجاد تفاوت قیمت تتر و دلار در آمریکا گردید.

اگر بخواهیم به مزیت های تتر اشاره کنیم، اولین مزیت قابلی نقد شوندگی بسیار بالای این استیبل کوین است. در هر ساعتی از شبانه روز اگر به وجه نقد نیاز داشته باشید یا تحلیل های شما نمایانگر کاهش قیمت تتر در آینده باشد، میتوانید با تبدیل تتر به تومان در صرافی ارز دیجیتال مانند صرافی دیجیکس۲۴، در کوتاه ترین زمان بدون مراجعه حضوری به صرافی برای فروش تتر، رمزارز خود را به تومان تبدیل نمایید و به حساب بانکی خود منتقل کرده یا داخل کیف پول سایت برای خریدهای بعدی نگهداری نمایید.

حال که با ویژگی های رمز ارز تتر آشنا شدیم، درک مفاهیمی که در ادامه به عنوان علت های تفاوت قیمت تتر و دلار بیان خواهیم کرد بسیار ساده تر خواهد بود

مقاله پیشنهادی: خرید تتر بدون کارمزد از صرافی ایرانی

علت اختلاف قیمت تتر و دلار چیست؟

با توجه به مواردی که بالاتر توضیح دادیم، میتوانیم به علت های زیر به عنوان دلیل تفاوت قیمت دلار و تتر در ایران اشاره کنیم،:

  1. استقبال عموم مردم از تتر به دلیل ایجاد سهولت در سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
  2. نقدشوندگی تتر بسیار بالاست، هر زمان از شبانه روز میتوانید فرآیند تبدیل تتر به تومان و تبدیل تومان به تتر را انجام دهید
  3. تتر ریسک های ناشی از نگهداری سرمایه با دلار را کاهش می‌دهد

3 دلیلی که در بالا توضیح دادیم، از علل اصلی تفاوت قیمت تتر و دلار هستند که در ادامه به بررسی دقیق تر هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

نحوه تبدیل دلار به تتر

تفاوت قیمت تتر و دلار به دلیل ایجاد سهولت در سزمایه گذاری ارز دیجیتال

فرض کنید شما در سال 2020 تعداد 1 واحد ارز دیجیتال بیت کوین در قیمت 10,000 دلار خریده اید و در پیک بازار سال 2021 قیمت دارایی شما به 64,000 دلار رسیده است. اگر نتوانید برای سیو سود، بیت کوین خود را بفروشید و به ارزی با ارزش ثابت تبدیل کنید، پس از نزول چه بر سد دارایی شما می‌آمد؟ آیا تمام سود شما مقابل چشمانتان از بین نمی‌رفت؟

هدف از این مثال این بود تا ارزش و اهمیت استیبل کوین ها برای شما شفاف شود. وجود استیبل کوین ها برای محافظت از نوسانات شدید بازار بسیار لازم و حیاتی است و شرایطی را متصور شوید که استیبل کوینی در بازار کریپتوکارنسی نبوده و چه سودهایی که پس از تحمیل زمان بسیاز زیاد از بین می‌رفتند.

حال در اینجا با مفهوم تقاضا آشنا شدیم. فعالان بازار رمزارزها به این نوع رمزارز احساس نیاز کردند و استیبل کوین ها پاسخ این نیاز بود، در صورتی که دلار آمریکا نمی‌توانست این نیاز کاربران را در فضای ارزهای دیجیتال مرتفع نماید و تقاضای عموم باعث ایجاد اصطلاحا گپ قیمتی یا اختلاف قیمت تتر و دلار شد.

صرافی تبدیل دلار به تتر

نقد شوندگی بسیار بالای تتر

دوباره مثالی از فضای واقعی برای شما می‌آوریم تا موضوع را لمس کرده و بهتر متوجه شوید. شما بخش زیادی از نقدینگی ریالی خود را برای محافظت از تورم و کاهش ارزش پول ملی به دلار آمریکا تبدیل نموده اید اما طی اتفاقی در ساعات تعطیلی بازار به پول نقد (تومان یا ریال) نیاز دارید.

مطمئنا نمی‌توانید دلار خود را به سرعت به تومان تبدیل نمایید اما اینجاست که مجددا مزیت تتر نمایان می‌گردد. رمز ارز تتر به قدری نقد شوندگی بالایی حتی در ایران دارد که میتوانید به سرعت مقدار تتر مدنظر را به کیف پول صرافی منتقل کرده و به دو روش فروش آنی یا مبادله در بازار فرآیند تبدیل تتر به تومان را انجام دهید.

پس از انجام این کار که نهایتا ۵ دقیقه زمان می‌برد، شما میتوانید به یک یا چندین حساب خود درخواست برداشت وجه ثبت نمایید و در مدت زمانی کوتاه، مبلغ فروش تتر به حساب شما واریز میگردد.

عرضه کنندگان تتر به این موضوع واقف هستند و به دلیل نقدشوندگی بالا، همواره تتر را با نرخی بالاتر از دلار معامله می‌‌کنند. البته باید گفت که تنها نرخ یا قیمت خرید تتر به تومان از دلار بالاتر نبوده و هنگام فروش تتر نیز شما با نرخی بالاتر از دلار آمریکا تترهای خود را به فروش می‌رسانید.

کاهش ریسک نگهداری سرمایه بواسطه تتر

خرید و سرمایه گذاری روی دلار علاوه بر آسیب های جدی‌ای که به اقتصاد کشورمان وارد میکند، بواسطه فیزیکی بودن آن ریسک های فراوانی هم برای نگهداری دارد. مواردی مانند سرقت، حریق و … می‌تواند موحب نابودی سرمایه شما شود.

در مقابل تتر کاملا مجازی بوده و عملا برای هیچ شخصی جز شما که درون کیف پول دیجیتال خود آن را نگهداری می‌کنید قابل رویت نمی‌باشد. برای نگهداری تتر کافیست یک کیف پول نرم افزاری یا کیف پول سخت افزاری داشته باشید و دارایی خود را بدون محدودیت در آن نگهداری نمایید.

این مزیت تتر نسبت به دلار نیز باعث می‌شود تا طرفداران و کسانی که به استیبل کوین ها برای حفاظت از دارایی خود نیاز دارند، بهای بیشتری برای بدست آوردن چیزی با ارزش بدهند.

آیا اختلاف قیمت تتر و دلار در دنیا وجود دارد؟

بله اختلاف قیمت دلار و تتر وجود دارد. در واقعا بواسطه اینکه هر ۱ تتر با ۱ دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و عرضه کنندگان عمده تتر برای اینکه در این فرآیند کسب سود نمایند، همواره در ازای مقدار دلاری که دریافت می‌کنند، مقدار تتر کمتری به خریدار پرداخت میکنند تا از این فعالیت تجاری کسب سود نمایند. بطور مثال، در مقابل دریافت هر ۱ دلار آمریکا، بین 0.99 الی 0.97 تتر به خریدار واریز میکنند.

آیا اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران وجود دارد؟

در ایران نیز مانند سار نقاط دنیا اختلاف قیمت تتر و دلار وجود دارد و این تفاوت قیمت به دلیل موارد زیر می‌باشد:

  1. کارمزد پرداختی برای دریافت حواله تتر: صرافی های ارز دیجیتال به دلیل پرداخت هزینه های جانبی برای دریافت حواله های تتر، گاها باعث ایجاد اختلاف قیمت تتر و دلار می‌شوند
  2. تقاضای خرید در نوسانات قیمتی: خرید هیجانی هنگام نوسانات شدید قیمتی، باعث می‌شود فروشندگان (کاربران عادی در پلترفم های مبادله یا صرافی ها) نرخی بالاتر از نرخ واقعی و بالاتر از نرخ دلار اعلام نمایند
  3. انتقال وجه به سایر کشورها: خانواده های بسیار زیادی برای انتقال پول به اقوام خود در خارج از کشور در کمتر مواقعی از حواله بین المللی استفاده میکنند، بلکه تتر یا سایر ارزهای دیجیتال حایگزین این روش کرده اند که به نوبه خود مستقیما بر تقاضا تاثیر گذاشته و منجر به تفاوت قیمت بین دلار و تتر می‌شود.

آیا کارمزد صرافی های تاثیری در اختلاف قیمت تتر و دلار دارد؟

این مورد از دسته مواردی است که نمیتوان بطور دقیق و صد درصدی موثر دانست اما شاید به عنوان یک عامل جانبی تاثیرات خود را بر اختلاف قیمت تتر و دلار بگذارد.

گاها برخی صرافی ها با ایجاد اختلاف زیاد در قیمت خرید و فروش تتر، موجب ایجاد گپ قیمتی در بازار میگردند که البته گذرا بوده و قیمت تتر امروز و سایر دارایی های دیجیتال همواره مسیر خود در بازار را پیدا خواهند کرد.

اختلاف قیمت دلار و تتر چقدر است؟

عدد دقیقی برای اختلاف قیمت خرید و فروش تتر نمیتوان گفت اما عموما با توجه به کارمزد صرافی دیجیتال که هنگام خرید و فروش دریافت میکنند، بین قیمت خرید تتر و قیمت فروش تتر بین ۳۵۰ الی ۶۰۰ تومان به ازای هر ۱ واحد تتر اختلاف قیمت وجو دارد.

کارمزد خرید و فروش تتر چقدر است؟

برخی صرافی های علاوه بر اختلاف قیمت خرید و فروش تتر، کارمزدی بین 0.2 الی 0.4 درصد برای تبدیل تتر به تومان یا تبدیل تتر به ریال دریافت میکنند.

نرخ تبدیل دلار به تتر

برای تبدیل تتر به دلار یا تبدیل دلار چه کار باید کنیم؟

برای تبدیل دلار به تتر یا تبدیل تتر به دلار در وهله اول باید یک صرافی مطمئن و شناخته شده را انتخاب کنید تا اولا در فرآیند تبدیل به مشکل برنخورید، دوما اختلاف قیمت تتر و دلار اعلامی توسط آن‌ها خیلی بالا نباشد که در نهایت منجر به متضرر شدن شما شود.

البته روش دیگری برای تبدیل دلار به تتر یا بلعکس وجود دارد. به این شکل که شما ابتدا تبدیل دلار به تومان را انجام داده و با پولی که به حسابتان واریز می‌شود، تبدیل تومان به تتر را انجام دهید.

کارمزد تبدیل تتر به دلار یا تبدیل دلار به تتر چقدر است؟

کارمزد تبدیل دلار به تتر در هر صرافی ممکن است متفاوت باشد اما با توجه به اختلاف قیمت تتر و دلار در لحظه ای که قصد تبدیل دارید، ممکن است بین ۲ الی ۴ درصد متغیر باشد.

کارمزد انتقال تتر به شخص یا کیف پول دیگر چقدر است؟

ارز دیجیتال تتر بلاکچین مستقلی ندارد و از سایر بلاکچین ها برای نقل و انتقال تراکنش ها استفاده میکند. دو مورد از شاخص‌ترین و پر استفاده‌ترین شبکه ها برای نقل و انتقال تتر به شرح زیر می‌باشند:

  1. شبکه TRC20: کارمزد ارسال تتر و نقل و انتقال در این شبکه بین 1 الی 2 تتر می‌باشد
  2. شبکه ERC20: کارمزد ارسال تتر و نقل و انتقال در این شبکه بین 3 الی 25 تتر می‌باشد

دلار بخرم یا تتر؟

خرید و نگهداری تتر با توجه به مخاطرات و تاثیرات بد اقتصادی که بالاتر گفته شد خیلی توصیه نمی‌شود اما اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به منظور حفظ ارزش پول خود را دارید، با تحقیق و بررسی و مسئولیت شخصی خودتان میتوانید به جای دلار نسبت به خرید تتر اقدام نمایید.

بعلاوه اینکه شما با خرید و نگهداری تتر، می‌توانید هر زمان که شرایط بازار ارزهای دیجیتال را مساعد دیدید، با بررسی های دقیق اقدام به سرمایه گذاری در این بازار پرهیجان و البته پر ریسک نمایید. توصیه ما به شما قبل از هرگونه سرمایه گذاری، کسب دانش و مهارت های لازم در این زمینه می‌باشد.

دلار آمریکا (USD) چیست؟

دلار (USD) واحد پول رسمی ایالات متحده آمریکاست که از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و با نماد $ یا USD نشان داده می‌شود تا آن را از سایر ارز‌های مبتنی بر دلار متمایز کند. ضمن این که در بازار‌های ارز خارجی (فارکس)، رایج‌ترین ارز فیات در مبادله با ارز‌های دیگر کشورها محسوب می‌شود.

تبدیل تتر به دلار کاغذی

به عبارتی در کل دنیا دلار آمریکا به عنوان یک ارز معیار در نظر گرفته می‌شود و پراستفاده‌ترین ارز در معاملات سراسر جهان محسوب می‌گردد. علاوه بر این، دلار به عنوان ارز رسمی در بسیاری از مناطق خارج از ایالات متحده نیز کاربرد دارد، بصورتی که کشورهای بسیار دیگر، دلار آمریکا را در کنار ارز ملی خود به عنوان یک ارز غیررسمی استفاده می‌کنند.

مزایای وجود دلار آمریکا

عوامل متعددی برای جذاب کردن دلار به عنوان ارز قابل ذخیره، مبادله و پشتوانه ارزهای دیجیتال وجود دارند اما ثبات طولانی مدت قیمت دلار مهم‌ترین آن‌ها است. برخلاف برخی از ارز‌های اصلی دیگر، تا به امروز دلار آمریکا هرگز با کاهش نقدینگی رو به رو نشده است.

بر همین اساس به دلیل قدرت و ثباتی که دارد، بسیاری از دولت‌های خارجی و بانک‌های مرکزی ذخایر دلار آمریکا را برای کمک به حفظ ثبات اقتصاد و پول محلی خود و همچنین ارزهای دیجیتال نگه داری می‌کنند که ممکن است به صورت اسکناس دلار یا اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده باشد.