کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

نرم افزار یا سخت افزاری است که کاربران با استفاد از آن می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کرده و استفاده نمایند. با استفاده از ارز دیجیتال، دیگر هیچ پول کاغذی برای قرار دادن در یک کیف پول فیزیکی یا حتی کیف پول برای افراد وجود ندارد؛ زیرا ارزهای دیجیتال در بلاکچین قرار داشته و هیچ وجود فیزیکی ندارند که افراد بتوانند آن را لمس کنند. اما با این وجود هنوز سازمان‌هایی وجود دارند که با ارز دیجیتال آشنا نیستند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال (Cryptocurrency wallet) برای کاربران شرایطی را ایجاد کرده است تا آن‌ها بتوانند موجودی حساب خود را تایید کرده و میزان ارز دیجیتال‌شان را مشاهده کنند. همچنین آن‌ها با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال (قسمت دوم مقاله) می‌توانند تراکنش‌های ارز دیجیتال را نیز ارسال و دریافت کنند که در واقع عملکردی مانند انجام تراکنش‌های بانکی سنتی دارد.

حال که تقریبا متوجه شدید کیف پول ارز دیجیتال چیست سوالی که مطرح می‌شود این است که چند نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد و چرا به آن‌ها نیاز داریم که در ادامه مطالب به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم.

چرا به کیف پول ارز دیجیتال نیاز داریم؟
چرا به کیف پول ارز دیجیتال نیاز داریم؟

چرا به کیف پول ارز دیجیتال نیاز داریم؟

ارز دیجیتال را مانند هر نوع ارز دیگری می‌توانید برای اهداف و تراکنش‌های مختلف استفاده کنید که در این بین، کیف پول‌های ارز دیجیتال نقش مهمی در فعال کردن ارزهای دیجیتال دارند. کیف پول‌های ارز دیجیتال برای تحقق چند هدف، بسیار حیاتی و مهم هستند و به فعال کردن کاربردهای عملی ارز دیجیتال کمک می‌کنند. از مهم‌ترین دلایلی که به کیف پول ارز دیجیتال نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدیریت ارزهای دیجیتال: کیف پول‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند تا بر موجودی دارایی‌های ارز دیجیتال خود نظارت کنند.
  2. معاملات: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و دلایل استفاده از کیف پول ارز دیجیتال امکان ارسال و دریافت پرداخت‌ها است.
  3. قابلیت اتصال به برنامه‌های غیر متمرکز: برای اتصال و تعامل با Web 3.0 dApps ),f وب 3) به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهد بود.
  4. هویت: نام کاربری تمام ارزهای دیجیتال روی یک بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. کیف پول ارز دیجیتال امکان تراکنش‌ها را با نام کاربری فراهم کرده که این موضوع می‌تواند با یک آدرس کلید عمومی در یک بلاک‌چین مرتبط باشد.
  5. مدیریت کلیدی: ارز دیجیتال از نظر عملکردی به عنوان یک آدرس کلید عمومی در بلاک‌چین وجود دارد. کیف پول ارز دیجیتال به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند کلیدهای رمزگذاری خصوصی برای دسترسی به یک آدرس معین که برای فعال کردن تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را مدیریت نمایند.
نحوه عملکرد کیف پول ارز دیجیتال
نحوه عملکرد کیف پول ارز دیجیتال

نحوه عملکرد کیف پول ارز دیجیتال

شما با استفاده از یک کیف پول فیزیکی می‌توانید ارز یا کارت‌های اعتباری و بانکی را نگه دارید و امکان دسترسی به وجوه برای شما وجود خواهد داشت. اما کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای اعتبارنامه‌های ممتاز مورد نیاز به شکل کلیدهای خصوصی هستند تا بتوان به بلاک‌چین یک ارز دیجیتال معین دسترسی داشت.

بیشتر مطالعه کنید:  نحوه خرید ارز دیجیتال در تراست والت چگونه است؟

در واقع بانک‌های سنتی دارای حساب‌های بانکی با شماره حساب مشخص هستند؛ اما در یک بلاک‌چین ارز دیجیتال، کلید عمومی، در واقع همان شماره حسابی است که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند. به طور کلی دقت داشته باشید که برای انجام یک مجموعه کامل از تراکنش‌ها تنها داشتن یک کلید عمومی کافی نیست! بدین معنی که بلاک‌چین‌ها برای رمزنگاری، از طریق یک مدل زیر ساخت کلید عمومی کار می‌کنند و در آن یک کلید عمومی و کلید خصوصی وجود دارد که این کلیدها تنها توسط کاربرانی که دارای ارز دیجیتال باشند، شناخته می‌شوند.

شما برای دسترسی و انتقال ارز دیجیتال، به هر دو کلید عمومی و خصوصی نیاز دارید. همانطور که برای دسترسی به حساب بانکی به یک شماره حساب شخصی مخصوص نیاز است، در بلاک‌چین نیز امکان دسترسی به دارایی‌ها به وسیله یک کلید خصوصی میسر خواهد بود.

به بیانی دیگر، کیف پول‌های ارز دیجیتال اطلاعات کاربران و کلیدهای خصوصی آنان را در محلی که کلیدهای عمومی در بلاک چین قرار دارند، نگهداری می‌کنند و این کیف پول ارز دیجیتال با ترکیبی از هر دو کلید عمومی و خصوصی می‌تواند یک عملیات ایمن را برای اعتبار سنجی موجودی و ارسال یا دریافت تراکنش‌های ارز دیجیتال فعال کند.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال
انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

با کیف پول‌های ارز دیجیتال کاربران می‌توانند رویکرد استقرار را نیز انتخاب کنند. انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال از نظر عملکردی به دو دسته کیف پول گرم و کیف پول سرد تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم معمولا همیشه روشن بوده و به اینترنت وصل هستند. این در حالی است که کیف پول ارز دیجیتال سرد معمولا قطع شده و تنها در صورت نیاز، به اینترنت وصل خواهند شد.

انواع کیف پول دیجیتال سرد

کیف پول ارز دیجیتال سرد در دو نوع اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • کیف پول‌های سخت افزاری

با یک کیف پول ارز دیجیتال مبتنی بر سخت افزار، کلیدهای خصوصی برای موجودی ارز کیف پول دیجیتال کاربر در یک رسانه فیزیکی که معمولا یک درایو USB است، ذخیره می‌شوند. با توجه به این که کیف پول سخت افزاری همیشه وصل نیست و یک دستگاه ایمن به شمار می‌رود، لذا زمانی که کاربر کلید را بیرون بکشد این امنیت تضمین می‌گردد.

  • کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی یک راه حل با فناوری ساده است که به موجب آن، کاربر اطلاعات کلید عمومی و خصوصی را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت می‌کند.

انواع کیف پول دیجیتال گرم

کیف پول دیجیتال گرم در سه دسته وجود دارد که عبارتند از:

  • کیف پول‌های آنلاین (وب)

می‌توان گفت که یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین شکل کیف پول ارز دیجیتال کیف پول‌های آنلاین است. در کیف پول آنلاین یک سرویس آنلاین نظیر یک صرافی وجود دارد که کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر را نگه می‌دارد و کاربران با ورود به سرویس آنلاین می‌توانند به کیف پول خود دسترسی داشته باشند.

  • کیف پول‌های رومیزی
بیشتر مطالعه کنید:  تراست ولت چیست؟ آموزش کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

با یک کیف پول دسکتاپ یا رومیزی، کلیدهای رمزنگاری در یک برنامه کاربردی در دسکتاپ سیستم کاربر ذخیره می‌شوند.

  • کیف پول موبایل

این نوع کیف پول یک اپلیکیشن موبایل است که می‌تواند به منظور ذخیره سازی کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر و برای دسترسی و استفاده از ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال و نحوه انتخاب آن کدام است؟
بهترین کیف پول ارز دیجیتال و نحوه انتخاب آن کدام است؟

بهترین کیف پول ارز دیجیتال و نحوه انتخاب آن کدام است؟

معمولا اولین انتخاب برای کاربران جدید، انتخاب یک کیف پول آنلاین با صرافی ارز دیجیتال است تا به واسطه آن خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهند. با این که این انتخاب ممکن است ساده‌ترین روش باشد اما همیشه برای همه کاربران بهترین گزینه نیست. بنابراین اگر یک کاربر جدید هستید موارد زیر می‌تواند برای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک کند:

  • انتخاب کیف پول سخت افزاری

همانطور که گفته شد یک کیف پول سخت ‌افزاری مدلی قطع شده را برای دسترسی به ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند. برای تمام افراد مخصوصا افرادی که ریسک گریز هستند و نگرانی بابت احتمال هک شدن یک سرویس آنلاین، دسکتاپ یا برنامه تلفن همراه دارند و یا احتمال می‌دهند که با بدافزارها یا حملات دیگر مواجه شوند، کیف پول سخت افزاری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
اما توجه داشته باشید که ایراد کیف پول سخت افزاری این است که همیشه روشن نیست و به راحتی نمی‌توان به خدمات آنلاین آن دسترسی داشت؛ در نتیجه این موضوع باعث شده تا استفاده از آن کمی سخت باشد.

  • امنیت

برای کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم، بحث امنیت در اولویت قرار دارد. کاربر باید یک کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کند که قابلیت‌های احراز هویت قوی از جمله احراز هویت دو مرحله‌ای یا چند عاملی را دارا باشد.

  • پشتیبانی از بلاک‌چین

اگر به دنبال استفاده از یک ارز دیجیتال خاص هستید، باید مطمئن شوید که فناوری کیف پول ارز دیجیتال مد نظرتان خدمات پشتیبانی از بلاک‌چین را ساپورت می‌کند.

  • یکپارچه سازی و دسترسی

جدای از پشتیبانی خاص از ارزهای دیجیتال، کاربران باید این موضوع را در نظر بگیرند که آیا صرافی ارز دیجیتال مورد نظر، یکپارچه سازی و پشتیبانی آسان برای فناوری کیف پول ارز دیجیتال انتخابی را فراهم می‌کند یا خیر؟!

جمع بندی

همانگونه که عنوان شد کیف پول‌های ارز دیجیتال خصوصیات متنوع زیادی دارند که انتخاب نوع آنها به هدف و نظر شما بستگی دارد. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در خصوص کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین نوع ارز دیجیتال را انتخاب کنید؛ اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد کیف پول‌های ارز دیجیتال بدانید ایمنی کیف پول است.

عدم توجه به نکات گفته شده و انتخاب هر نوع کیف پول، ممکن است که موجب از دست رفتن دارایی‌های شما شود؛ به همین دلیل بایستی در انتخاب آن دقت داشته باشید. ما در این مطلب از سایت دیجیکس ۲۴ اطلاعات لازم در خصوص کیف پول‌های ارز دیجیتال را به طور کامل در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید یک کیف پول مطمئن را انتخاب کنید.