سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال امروزه افراد زیادی را به دنبال خود کشانده است و می‌تواند به اشکال و روش‌های مختلفی انجام شود که این روش‌ها شامل: خرید سریع ارز دیجیتال از صرافی، سرمایه گذاری در شرکت‌ها و صندوق‌های رمزنگاری شده و… هستند.

با توجه به این که ارزهای دیجیتال می‌توانند شما را به سودهای کلان برسانند اما باید برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اطلاعات کافی و درستی داشته باشید. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و نکات مهم آن آشنا کنیم.

انواع مختلف سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال
انواع مختلف سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

انواع مختلف سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

وقتی به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فکر می‌کنید، ممکن است تصور شما از سرمایه‌گذاری، خرید و نگهداری یک یا چند سکه باشد؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در روش‌ها و انواع مختلفی امکان‌پذیر خواهد بود. به عنوان مثال خرید مستقیم ارز دیجیتال رایج‌ترین روش برای قرار گرفتن در مسیر سرمایه‌گذاری این نوع ارزها است. البته از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید مستقیم ارز دیجیتال

شما می‌توانید به طور مستقیم یک یا چند ارز دیجیتال را خریداری کرده و ذخیره نمایید. بدین منظور شما برای انتخاب، گزینه‌های زیادی مانند: بیت کوین، تتر و ارزهای دیجیتال دیگر را پیش رو دارید.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با محدودیت خاصی مواجه نیستید و می‌توانید انواع معاملات مثل خرید و فروش تتر را انجام دهید و از این راه به سودهای کلان دست پیدا کنید.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ارز دیجیتال
سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند از طریق شرکت‌هایی که تمرکز جزئی یا کلی بر روی ارزهای دیجیتال دارند، صورت بگیرد. در نتیجه گزینه‌های شما شامل شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال، سازندگان سخت ‌افزار استخراج ارز، شرکت‌هایی مانند Robinhood Markets Inc. (HOOD) و PayPal Holdings Inc. (PYPL) است که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: بهترین ارز دیجیتال ارزان برای سرمایه گذاری 2023

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های متمرکز بر ارزهای دیجیتال

اگر نمی‌خواهید از بین شرکت‌های مختلف، روی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، می‌توانید به سراغ صندوق‌های متمرکز بر ارز دیجیتال بروید و از این طریق اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

همچنین علاوه بر طیف وسیعی از تراست‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال، یک انتخاب از صندوق‌های قابل معامله در مبادلات (ETF) نظیر صندوق‌های شاخص و صندوق‌های آتی را نیز خواهید داشت.

تبدیل شدن به یک ماینر یا اعتبارسنجی ارز دیجیتال

می‌توان گفت مستقیم‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، استخراج آن به عنوان یک اعتبارسنجی در یک شبکه ارز دیجیتال است. استخراج‌ کننده‌ها و اعتبارسنجی‌های ارزهای دیجیتال پاداش‌هایی را دریافت می‌کنند که می‌توانند آن را به عنوان سرمایه‌گذاری نگه دارند و یا با ارز دیگری مبادله نمایند.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در انواع ارز دیجیتال
نکات مهم برای سرمایه گذاری در انواع ارز دیجیتال

نکات مهم برای سرمایه گذاری در انواع ارز دیجیتال

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، باید بدانید که سرمایه‌گذاری در این زمینه نیاز به دقت کافی و اطلاعات بالایی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که هیچ‌گاه بدون آگاهی لازم، در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنید. اما مهم‌ترین نکاتی که در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید به آن توجه نمایید عبارتند از:

برای رمز ارز خود یک استراتژی داشته باشید!

فهمیدن این که توصیه‌های ارائه شده از سوی افراد در خصوص ارزهای دیجیتال واقعی است یا کلاهبرداری؛ امری دشوار است. زیرا افراد زیادی در این زمینه در تلاش‌اند تا بتوانند از روش‌های مختلف به ارزهای دیجیتال شما دسترسی داشته باشند. بنابراین در زمان خرید ارزهای دیجیتال همه چیز را به دقت ارزیابی و بررسی کنید.

احتمال بروز ریسک را مدیریت کنید!

برخی از افرادی که نکات سرمایه‌گذاری در رمز ارزها را ارائه می‌دهند ممکن است از نظر و علایق شما اطلاعی نداشته باشند. بنابراین لازم نیست تا حتما روش‌هایی که آن‌ها انتخاب کرده‌اند را انتخاب نمایید. پیشنهاد می‌کنیم که برای مقدار سرمایه‌گذاری خود در ارزهای دیجیتال محدودیت‌های خاصی را تعیین کنید. مثلا این که در خصوص خرید هر نوع ارز دیجیتالی وسوسه نشوید و قبل از هر چیزی در مورد آن اطلاعات کسب کنید؛ زیرا همانطور که می‌دانید معاملات ارزهای دیجیتال یک کسب و کار پرریسک هستند و عدم توجه به نکات ذکر شده می‌تواند موجب متحمل شدن ضررهای مالی زیادی گردد.

سبد ارز دیجیتال خود را متنوع بچینید!
سبد ارز دیجیتال خود را متنوع بچینید!

سبد ارز دیجیتال خود را متنوع بچینید!

این که بخواهید بیش از حد بر روی یک ارز دیجیتال خاص سرمایه‌گذاری کنید، روش اشتباهی است. در واقع قرار دادن یک ارز دیجیتال خاص در سبد خود به صرفه نیست؛ پس سعی کنید سرمایه‌تان را بین ارزهای دیجیتال مختلف پخش نمایید.

مزیت مهم این روش این است که اگر یکی از ارزهای دیجیتال شما با کاهش ارزش رو به رو شود، نگران از دست رفتن سرمایه بیشتر خود نیستید. بنابراین در شرایط امروزی و وجود نوسانات بازار بهتر است که در خصوص چندین ارز دیجیتال مختلف تحقیق کرده و بر روی چند مورد از آنها سرمایه‌گذاری کنید. همانگونه که عنوان شد ارزهای دیجیتال زیادی وجود داشته و معرفی شده‌اند؛ به همین دلیل محدودیتی برای انتخاب ندارید.

سرمایه‌گذاری دراز مدت انجام دهید و صبور باشید!

همانطور که شاهد هستید این روزها بازار با نوسانات زیادی رو به رو است و قیمت‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند به طور چشم‌گیری کاهش یا افزایش یابند. معمولا افرادی که به تازگی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را انجام داده‌اند، از این موضوع وحشت زده شده و نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند.

فراموش نکنید که قرار نیست ارزهای پایه از بین بروند؛ بنابراین صبور بودن و اصطلاحا رها کردن سرمایه خود برای مدت طولانی در این بازار می‌تواند شما را به سودهای کلان برساند. در نتیجه باید بدانید که اگر در یک مقطع ارز دیجیتال شما با کاهش قیمت مواجه شد، ممکن است مجداپدا اوج بگیرد و سرمایه شما چندین برابر شود.

خریدها را خودکار کنید!

شما می‌توانید درست مانند سهام‌های معمولی نسبت به خودکارسازی خرید ارزهای دیجیتال نیز اقدام کنید. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال از جمله Coinbase و Gemini، به شما این امکان را می‌دهند تا خریدهای تکراری را تنظیم و یا اصطلاحا اتوماتیک نمایید. این یعنی سرمایه‌گذاران برای پلتفرم‌های رمز ارز، تعیین می‌کنند که آن پلتفرم هر ماه مقدار ثابتی از ارزهای دیجیتال را برای آن‌ها خریداری کند.

در واقع شما تعیین می‌کنید که اگر رمز ارزی به یک قیمت مشخص رسید پلتفرم مورد نظر به میزانی که تعیین کرده‌اید برای شما ارز دیجیتال خریداری کند. برای مثال اگر بیت کوین را به ارزش 100 پوند تعیین کنید، هنگامی که قیمت‌ها بالاست مقدار ارز کمتری را می‌گیرد و زمانی که قیمت‌ها پایین است مقدار ارز بیشتر!
این روش موجب شده تا استرس‌های احتمالی نیز برای زمان‌بندی بازار ارز به منظور خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالا از بین برود.

از ربات‌های معاملاتی استفاده کنید!

ربات‌های معاملاتی در برخی شرایط می‌توانند برای افراد مفید باشند. اما توجه داشته باشید که  استفاده از آن‌ها برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. زیرا اکثرا کلاهبرداری‌های پنهان هستند و استفاده از آنها نیازمند تجربه خواهد بود.

عدم خرید ارز دیجیتال (فقط به دلیل پایین بودن قیمت)
عدم خرید ارز دیجیتال (فقط به دلیل پایین بودن قیمت)

عدم خرید ارز دیجیتال (فقط به دلیل پایین بودن قیمت)

فراموش نکنید که پایین بودن قیمت یک ارز دیجیتال به معنای این نیست که آن ارز بهترین گزینه برای خرید است. در برخی مواقع ممکن است که قیمت ارزهای دیجیتال به دلایل مشخصی افت کند؛ در چنین مواقعی به احتمال زیاد توسعه دهندگان پروژه را به خوبی به‌روزرسانی نکرده و آن را رها کرده‌اند که این موضوع موجب ناامن بودن خرید ارز دیجیتال مربوطه خواهد شد.

جمع‌ بندی

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از موضوعاتی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و از طرق مختلفی امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در انواع ارزهای دیجیتال نمی‌تواند برای همه مناسب باشد! مثلا اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار، یک فرد ریسک‌پذیر هستید می‌توانید این مسیر را انتخاب کنید، زیرا همانطور که بیان کردیم ارزهای دیجیتال ثبات ندارند و ممکن است دچار ضررهای مالی شوید؛ در نهایت صبوری کردن در این سرمایه‌گذاری می‌تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.