ارزش بازار یا مارکت کپ به مجموع ارزش دلاری تمام سهم‌های موجود در سهام یک شرکت گفته می‌شود. این بدین معناست که اگر یک شرکت دارای ۱۵ میلیون سهم در بازار‌های عمومی باشد و هر کدام از سهام آن ۱۰ دلار ارزش‌گذاری شود، ارزش بازار یا مارکت کپ آن شرکت، ۱۵۰ میلیون دلار است. به عبارتی می‌توان گفت مارکت کپ، کل ارزش فعلی یک شرکت سهامی عام در بازار به شمار می‌رود.

افرادی که در دنیای ارز دیجیتال فعالیت کرده و معاملات مختلف در بازار ارز‌های دیجیتال مانند خرید و فروش تتر یا بیت کوین یا دیگر ارز‌ها را انجام می‌دهند، به خوبی با این مغهوم آشنا هستند. البته برای آشنایی بیشتر با موضوع یاد شده ما عنوان این مقاله را به معرفی ارزش بازار یا مارکت کپ اختصاص داده‌ایم.

مفهوم مارکت کپ

مفهوم مارکت کپ
مفهوم مارکت کپ

اگر شما هم جز افرادی باشید که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، حتماً تا به حال نام مارکت کپ یا همان ارزش بازار را شنیده‌اید. ارزش بازار یا مارکت کپ در واقع یکی از اصطلاحات ارزش دیجیتال بوده که بیانگر ارزش نقدی یک شرکت یا ارزش نقدی یک دارایی است. در دنیای ارز دیجیتال منظور از مارکت کپ ارزش تمام کوین‌های استخراج شده یا تمام توکن‌ها هستند که در قیمت نقدی آن مانند دلار یا ریال ضرب می‌شود.

برای درک بیشتر مفهوم مارکت کپ آن را در قالب یک مثال ارائه می‌دهیم. فرض کنید یک رمز ارز حدود ۱۰ میلیون کوین یا توکن دارید که هر یک از توکن‌های آن ارزشی معادل ۱۰ دلار دارند، در این صورت مارکت کپ یا ارزش بازار آن برابر با ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود. ارزش بازار این ارز می‌تواند به تریدر‌ها نشان دهد که رمز ارز مورد نظر آن‌ها گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود یا خیر؛ در واقع رقم به دست آمده نشان دهنده بزرگی یک بازار قلمداد می‌شود.

تأثیر قیمت توکن بر روی مارکت کپ

تأثیر قیمت توکن بر روی مارکت کپ
تأثیر قیمت توکن بر روی مارکت کپ

با این که ارزش بازار نشان دهنده ارزش یک رمز ارز و یا شرکت خواهد بود، اما این مقدار بدین معنا نیست که به همان اندازه پول به بازار وارد شده است. در واقع می‌توان گفت که در معاملات رمز ارز، این میزان پول در حال گردش نیست. دلیل این امر این است که احتمال دارد در این بین، کوین‌هایی گم شده یا از بین رفته باشند. البته باید اشاره کنیم که این مقدار ارزش به دست آمده وابسته به قیمت ارز است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کوچک‌ترین تغییری در توکن، می‌تواند روی مارکت کپ و ارزش بازار تأثیر داشته باشد. در مثال قبل اشاره کردیم اگر هر توکن و کوین را به ارزش ۱۰ دلار در نظر بگیریم با اضافه شدن چند میلیون دلار، قیمت توکن‌ها می‌تواند به ۱۵ دلار برسد. بنابراین همین تغییر کوچک در توکن‌ها موجب شده تا ارزش بازار آن از ۱۰۰ دلار به ۱۵۰ دلار تغییر یابد.

این افزایش مارکت کپ به معنای ورود ۵۰ میلیون دلار نقدینگی جدید به بازار نیست؛ بلکه بدین معناست که افزایش تقاضا و افزایش ۵ میلیون دلاری توانسته روی مارکت کپ تأثیر داشته و این مقدار را ۵۰ درصد افزایش دهد.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش کامل تبدیل بیت کوین به تتر - راهنمای تبدیل ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم نقدینگی در بازار

آشنایی با مفهوم نقدینگی در بازار
آشنایی با مفهوم نقدینگی در بازار

ارزش بازار به تعداد دارایی‌هایی که در یک دوره خاص مورد مبادله قرار گرفته، اشاره دارد، این در حالی است که منظور از نقدینگی میزان سرعت مبادله ارز‌های دیجیتال بدون توجه دقیق به قیمت آن‌ها است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که برای این که یک توکن بتواند تغییری با حجم بالا داشته باشد، نقدینگی زیادی مورد نیاز است تا بتوان بین عرضه و تقاضا تناسب به وجود آورد.

بنابراین سوق دادن بازار به یک سمت خاص در شرایطی که توکن حجم بالایی داشته باشد، کار دشواری است. پس می‌توان گفت اگر در شرایطی زمانبر و دشوار، وجود تغییرات ناگهانی قیمت یک توکن با مارکت کپ مشاهده شد، سرمایه‌گذاری در آن زمینه منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در مقابل، بازار‌هایی که دارای توکن‌هایی با حجم کم هستند، از ورود ناگهانی حجم مشخص نقدینگی تأثیر می‌پذیرند و در نهایت نیز سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک زیادی به دنبال خواهد داشت.

مفهوم مارکت کپ کل

مفهوم مارکت کپ کل
مفهوم مارکت کپ کل

در آموزش ارزش دیجیتال حتماً مفهوم ارزش بازار یا مارکت کپ کل را شنیده‌اید. در واقع مارکت کپ کل شامل اطلاعات بازار یک گروه از رمز ارز‌ها نظیر لایت کوین و بیت کوین می‌شود. وجود این شاخص موجب شده تا تریدر‌ها بتوانند از نحوه عملکرد ارز‌های دیجیتال تصویری واقعی و کامل داشته باشند. هر چقدر مقدار مارکت کپ کل یا ارزش بازار کل افزایش یابد، بدین معناست که رویکرد افراد نسبت به رمز ارز‌ها بهبود یافته و زمینه برای رشد آن رمز ارز و توکن فراهم است.

شاخص دیگری که برای بررسی‌ها، مخصوصاً بررسی آلت‌کوین‌ وجود دارد، کل تعداد توکن‌های رمز ارز است. به بیانی دیگر، برخی از رمز ارز‌ها نظیر بیت کوین دچار محدودیت در عرضه شدن هستند، به عنوان مثال فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین می‌تواند وجود داشته باشد. این در حالی است که آلت کوینی نظیر ریپل محدودیتی این چنینی نداشته و می‌تواند ۱ میلیارد عرضه داشته باشد و در نهایت اتریوم نیز هیچ محدودیتی در عرضه گردش و کل ندارد.

بر این اساس قیمت کوین‌هایی که در مثدار کمتری عرضه می‌شوند و محدودیت بیشتری دارند بالاتر خواهد بود و این در حالی است که رمز ارزی مانند ریپل که اشاره کردیم عرضه بیشتر و قیمت پایین‌تری نسبت به بیت کوین خواهد داشت. البته این مقایسه بدون در نظر گرفتن عواملی مانند حریم خصوصی، بلاک چین، سابقه آن‌ها و سایر موارد است.

همچنین در زمان ارزیابی رمز ارز‌ها برای خرید و فروش معاملات خود نباید تنها به قیمت کوین‌ها توجه داشته باشید. برای مثلاً اگر ارزی ۵۰۰ دلار و ارز دیگری مانند ریپل ۴ دلار بود، مبنا را بر این قرار ندهید که ارزی که قیمت بیشتری داشته، گزینه بهتری است. در واقع مارکت کپ کل به شما کمک می‌کند تا بدانید این رمز ارز چقدر اعتبار داشته و سرمایه در گردش آن چقدر است.

شاخص حجم معاملات روزانه

یک شاخص دیگری که برای سنجیدن و بررسی بزرگی ارزش بازار یک رمز ارز در بین ارز‌های دیجیتال وجود دارد، شاخص حجم معاملات روزانه است. این بدین معناست که هر رمز ارز در روز چقدر به دلار تبدیل شده و مورد معامله قرار گرفته است. در واقع این شاخص نشان دهنده میزان پول در گردش در بازار در طول یک روز خواهد بود. هر چقدر حجم معاملات یک رمز ارز در طول یک روز بالا رود، قیمت لحظه‌ای آن تغییر کرده و در طول روز نیز نوسان قیمت را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر مطالعه کنید:  خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت امکان پذیر است؟

کدام رمز ارز‌ها بالاترین ارزش بازار یا مارکت کپ را دارند؟

کدام رمز ارز‌ها بالاترین ارزش بازار یا مارکت کپ را دارند؟
کدام رمز ارز‌ها بالاترین ارزش بازار یا مارکت کپ را دارند؟

رمز ارز‌هایی که در بین سایر رمز ارز‌ها دارای ارزش بیشتری در بازار باشند، به عنوان رمز ارز‌های معروفی شناخته می‌شوند. اما به طور کلی بالاترین مارکت کپ متعلق به سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و تتر است که در ادامه با هر یک از این رمز ارز‌ها آشنا می‌شوید.

  • رمز ارز بیت کوین
    مارکت کپ کل بیت کوین ارزش بسیار بالایی دارد. این رمز ارز با این میزان ارزش در بین دیگر ارز‌های دیجیتال بزرگ‌ترین سهم را داشته و اکثر سرمایه‌گذاران بیت کوین در صرافی‌های بای بیت، بایننس و هوبی گلوبال معاملات آن را انجام می‌دهند. در واقع بیت کوین را به عنوان پادشاه ارز‌های دیجیتال می‌شناسند که یک رمز ارز غیرمتمرکز بوده و در شاخص حجم معاملات روزانه بعد از تتر رتبه دوم را از آن خود کرده است.
  • رمز ارز اتریوم
    در واقع اتریوم یک شبکه بلاک چین بوده که دارای یک رمز ارز اصلی به نام اتر است و در بین توکن‌ها آن را به نام اتریوم می‌شناسند. مارکت کپ بالای این رمز ارز موجب شده تا در رتبه دوم قرار بگیرد. همچنین این رمز ارز در بین حدود ۱۰۰ رمز ارز معروف و شناخته شده رتبه دوم مارکت کپ را به خود اختصاص داده است و در شاخص حجم معاملات روزانه بعد از بیت کوین در رتبه سوم قرار دارد.
  • رمز ارز تتر
    همان طور که اشاره کردیم در بین ارز‌های دیجیتال مختلف، تتر در رتبه سوم مارکت کپ قرار داشته و هر توکن این رمز ارز ارزشی معادل یک دلار دارد. در واقع می‌توان گفت که تتر نسخه دیجیتالی دلار آمریکا شناخته می‌شود؛ بدین معنی که پشتوانه دلار دارد و در تلاش است تا بتواند ارزش خود را حفظ کند. مارکت کپ این ارز دیجیتال از ارزهای دیجیتال دیگری به غیر از بیت کوین و اتریوم بالاتر است و در شاخص معاملات روزانه بیشترین میزان را داشته و در رتبه اول قرار می‌گیرد.

آیا مارکت کپ در سرمایه‌گذاری مهم است؟

سؤالی که تریدر‌های زیادی با آن مواجه هستند این است که مارکت کپ چقدر می‌تواند بر روی سرمایه‌گذاری یک کوین و ارز دیجیتال تأثیر داشته باشد؟ کارشناسان بر این باورند که ارزش بازار یا مارکت کپ گاهی گمراه‌کننده است. این یعنی در شرایطی که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری بر روی کوین‌های کم حجم ترس دارند و در مقابل به کوین‌هایی که دارای حجم بالایی هستند بیش از حد‌ امیدوارند، می‌تواند آنان را گمراه و ناامید کند.

به عبارت ساده‌تر باید بگوییم که ارزش بازار یا مارکت کپ در واقع نشان دهنده این است که برای سرمایه‌گذاری بر روی یک رمز خاص، یک تریدر چقدر باید ریسک کند. در مطالب فوق نیز اشاره کردیم هرچقدر مارکت کپ یک ارز دیجیتال و یک توکن بیشتر و بزرگ‌تر باشد، در مقابل سرمایه‌گذاری در آن نیز ریسک کمتری دارد. بدین معنی که رمز ارز مورد نظر شما مراحل رشد خود را طی کرده و به یک ثبات رسیده است.

جمع ‌بندی

ارزش بازار یا مارکت کپ یک تصویر واقعی و کلی را از بازار به شما ارائه می‌دهد. در واقع مارکت کپ کمک می‌کند تا بتوانید برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یک تصمیم آگاهانه بگیرید. قابل ذکر است که موار ذکر شده در این مطلب تنها بخشی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند و شما باید عوامل دیگر را نیز در نظر بگیرید. ضمنا می‌توانید برای آگاهی از مارکت کپ ارز دیجیتال خود و سایر اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال به سایت https://digiex24.com/ مراجعه کنید.