چک لیست ابزار‌های معاملاتی کاربردی برای تریدر‌ها موضوع امروز این بلاگ از مجله صرافی ارز دیجیتال دیجیکس ۲۴ است؛ زیرا ابزارهای معاملاتی متفاوتی وجود دارند که شناخت آنها می‌تواند مسیر رسیدن به سودهای بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال را تسهیل ببخشد.

به همین دلیل به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد ارز‌های دیجیتال به شما کمک می‌کند تا از ابزار‌های معاملاتی در زمان درست استفاده کنید. البته فراموش نکنید که همیشه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید تا بتوانید این ابزار‌ها را به کار بگیرید و در نهایت به سود‌های بالایی برسید.

به بیانی دیگر، افراد زیادی در دنیای ارز دیجیتال فعالیت دارند که با آگاهی، به سود‌های کلان دست پیدا می‌کنند و در مقابل افرادی نیز هستند که متحمل ضرر‌های مالی بسیاری می‌شوند.

این افراد به خوبی می‌دانند که هر کدام از ابزار‌های معاملاتی را در چه زمان و مکانی استفاده کنند. در نهایت آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که بازار ارز دیجیتال چه آینده‌ای دارد و آیا فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال است یا خیر؟!

اهمیت به کارگیری ابزار‌های معاملاتی

اهمیت به کارگیری ابزار‌های معاملاتی
اهمیت به کارگیری ابزار‌های معاملاتی

معامله‌گران برای این که بتوانند فرصت‌های خرید و فروش را به خوبی شناسایی کنند آن را تحلیل می‌کنند. زیرا تجزیه و تحلیل بازار ارز و بررسی خرید و فروش‌ها به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند چرخه کلی این فضا را به خوبی درک کنند و بسیاری از فاکتور‌های آن را بشناسند. کاملاً واضح است معامله‌گران برای این که بتوانند این تحلیل‌ها را به درستی و به صورت دقیق انجام دهند به ابزار‌های معاملاتی نیاز دارند.

ابزار‌های معاملاتی شامل نرم‌افزار‌ها یا سایت‌های خاصی هستند که این امکان را برای معامله‌گران فراهم خواهند کرد تا بتوانند بازار‌های ارز دیجیتال را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. با این که ابزار‌های معاملاتی به صورت صددرصد کامل نیستند و ممکن است در آن‌ها خطا‌هایی رخ دهد، اما در هر صورت می‌توانند اطلاعات با ارزشی را در اختیار تریدر‌ها بگذارند. بنابراین تهیه و بررسی چک لیست ابزار‌های معاملاتی برای تریدر‌ها اهمیت زیادی دارد.

معرفی چک لیست ابزار‌های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال

معرفی چک لیست ابزار‌های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال
معرفی چک لیست ابزار‌های معاملاتی در بازار ارز دیجیتال

یک تریدر و معامله‌گر حرفه‌ای و با تجربه قبل از این که بخواهد در دنیای ارز دیجیتال معامله کند یا اصطلاحا اقدام به خرید و فروش تتر و سایر ارز‌های دیجیتال نماید، ابزار‌های مختلفی را بررسی می‌کند تا با استفاده از آن‌ها بتواند معامله را تأیید کند. ممکن است برخی از ابزار‌های معاملاتی تنها برای یک ارز خاص کاربرد داشته و برخی دیگر از آن‌ها نیز برای انجام همه نوع معامله‌ای لازم و ضروری باشند.

در این بین، چک لیست ابزار‌های معاملاتی شامل ابزار‌های مختلفی از جمله: ابزار تحلیل فنی، رسانه‌های خبری، ابزار مدیریت و داده‌های زنجیره‌ای می‌شود. بر این اساس می‌توان ابزار‌های لازم برای تریدر‌ها را به دو گروه ابزار‌های تحلیلی و ابزار‌های معاملاتی تقسیم کرد که در ادامه هر یک از این ابزار‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معرفی ابزار‌های تحلیلی

وجود ابزار‌های تحلیلی این امکان را برای معامله‌‎گران فراهم می‌کند تا بتوانند شاخص‌های معاملاتی مختلف را در بازار ارز دیجیتال بررسی کرده و تجزیه و تحلیل نمایند. بنابراین تمرین کردن با ابزار‌های تحلیلی موجب خواهد شد تا مهارت تریدر‌ها در تحلیل تکنیکال یا TA افزایش یابد. در ادامه اصلی‌ترین چک لیست ابزار‌های معاملاتی و تحلیل تکنیکال آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

تریدینگ ویو (Trading View)

در دنیای ارز دیجیتال و موضوع معاملات استفاده از ابزار‌های نمودار برای تجسم بازار اهمیت زیادی دارد که در این میان، تریدینگ ویو توانسته یک بستر را برای تحلیل فنی فراهم کند. تریدر‌ها برای این که بتوانند روند قیمت را به خوبی بررسی کنند، باید از ابزار‌های ترسیم نمودار مانند تریدینگ ویو استفاده کنند. در واقع عملکرد ابزار‌های ترسیم نمودار به شکلی است تا بتوانند موقعیت بازار را به خوبی تشخیص داده و به صورت آگاهانه و هوشمندانه معامله خود را انجام دهند.

این پلتفرم دارای حساب رایگان و اختصاصی بوده و با ورود به آن می‌توان به نمودار قیمت ارز‌های دیجیتال دسترسی پیدا کرد. به علاوه این فضا فرصتی را در اختیار معامله گران و سرمایه‌گذاران قرار داده تا قادر باشند که ‌ایده‌های مختلف را در مورد بازار‌های مالی به اشتراک بگذارند.

بیشتر مطالعه کنید:  مدت زمان انتقال تتر به کیف پول چقدر است؟

خصوصیات تریدینگ ویو

هر یک از ابزار‌های موجود در چک لیست ابزار‌های معاملاتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از مهم‌ترین ویژگی‌های تریدینگ ویو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه نمودار‌های مختلف با اطلاعات وسیع
  • قابلیت چت و صحبت با تریدر‌های دیگر در لحظه
  • داشتن ابزار‌های فنی مختلف

اندیکاتور‌ها (Indicators)

اندیکاتور‌ها به منظور درک بهتر و پیش‌بینی عرضه و تقاضا و همچنین روانشناسی بازار، مورد استفاده قرار می‌گیرند که تمامی این شاخص‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند تحلیل تکنیکال را به وجود آورند. ‌اندیکاتور‌ها روی نمودار کندل استیک ارز مورد نظر اعمال شده که می‌تواند سرنخ‌های خاصی را در مورد قیمت ارز انتخابی در اختیار تریدر‌ها قرار دهند.

بهتر است بدانید که تحلیل‌گران برای این که بتوانند سینگال‌های خرید و فروش را تولید کنند، از ‌اندیکاتور‌ها استفاده می‌نمایند که بعضی از آن‌ها می‌توانند تاریخچه قیمت و بعضی دیگر می‌توانند برخی شاخص‌های حرکت و حجم معاملات را به شما نشان دهند. تکنیکالیست‌ها در استراتژی‌های خود بخش زیادی از ‌اندیکاتور‌ها، نوسانگر‌ها و الگوها را به کار می‌برند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها سیگنال‌های مختلف را پیدا کنند. اندیکاتور‌های مختلفی برای معاملات روزانه، وجود دارند که چند مورد از آنها عبارتند از:.

  • اندیکاتور‌های حجم در تعادل
  • اندیکاتور‌های خط انباشت/توزیع
  • اندیکاتور‌های شاخص میانگین جهت‌دار
  • اندیکاتور‌های نوسانگر آرون
  • اندیکاتور‌های میانگین متحرک واگرایی/همگرایی
  • اندیکاتور‌های شاخص قدرت نسبی
  • اندیکاتور‌های اسیلاتور استوکاستیک

توجه داشته باشید که نیازی به استفاده از تمام این‌اندیکاتور‌ها نیست اما باید بتوان بر اساس استراتژی شخصی خود پیش رفته و آنها را انتخاب کنید. در واقع می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از این ‌اندیکاتور‌ها برای معامله‌های شما مفید هستند. پس بهتر است که برای به کار بردن هر یک از این موارد، به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)

می‌توان گفت که کوین مارکت کپ یکی از قابل اعتماد‌ترین منابع در چک لیست ابزارهای معاملاتی برای به دست آوردن اطلاعات دقیق بازار به شمار می‌رود. برای این که یک سرمایه‌گذار بتواند یک معامله پرسود داشته باشد باید داده‌های دقیق و درستی در مورد بازار به دست آورد. بر همین اساس کوین مارکت کپ امروزه به یکی از پراستفاده‌ترین ابزارها برای بررسی قیمت‌ها و عرضه‌ ارزهای دیجیتال تبدیل شده که تمام اطلاعات لازم در مورد یک ارز خاص را به نمایش می‌گذارد و دیتای ارز‌های دیجیتال بی‌شماری را بر پایه ارزش آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

همچنین باید بدانید که سایت رسمی آن اطلاعات کاملی در مورد عرضه اولیه، ایردراپ‌ها و تقویم رویداد‌ها نیز برای نمایش وجود دارد.

کوین مارکت کال (Coin Market Call)

همانطور که می‌دانید در بازار ارز دیجیتال هر روزه پروژه‌های جدیدی ایجاد می‌شوند که هر یک از آن‌ها می‌توانند بر روی کل بازار تأثیر زیادی داشته باشند. رویداد‌های مهم برای هر پروژه می‌توانند کاتالیزور‌هایی باشند که برای مشاهده نوسانات قیمت‌ها کاربرد دارند.

این رویداد‌های مهم می‌توانند شامل موارد مختلفی از جمله: هارد فورک و هاوینگ و… باشند که با رخ دادن یک هاوینگ قیمت‌ها بالا می‌رود. همچنین اتفاق افتادن هارد فورک موجب خواهد شد تا شانس دریافت ایردراپ وجود داشته باشد. سرویس‌های تقویمی مختلف نظیر کوین مارکت کال این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند از رویداد‌های آینده اطلاع داشته باشند چرا که این ابزار به عنوان یک تقویم عالی عمل کرده و قادر است تا رویداد‌های آینده را در مورد انواع ارز‌های دیجیتال نشان دهد.

شاخص ترس و طمع (Fear and Greed index)

یکی دیگر از ابزار‌های موجود در چک لیست ابزار‌های معاملاتی، ابزار شاخص ترس و طمع بوده که می‌تواند نمایی از واکنش‌های فعلی بازار را در اختیار تریدر‌ها یا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار دهد. در واقع این مورد می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به مشخص کردن زمان ورود یا خروج از یک پوزیشن عمل کند.

همچنین در برخی مواقع وجود ترس شدید برای بازار نشان دهنده این است که باید در آن اصلاحاتی انجام شود. در این خصوص یک ضرب المثل وجود دارد با این مضمون که “زمانی که همه می‌ترسند تو خرید کن!” همچنین وجود طمع شدید در بازار نیز می‌تواند یک هشدار و زنگ خطر باشد. البته قرار گرفتن بازار در سطوح خنثی نیز می‌تواند یک فرصت مناسب برای معاملات اسکلپ باشد تنها به این دلیل که بازار در شرایط حساس و بلاتکیلفی قرار می‌گیرد.

بیشتر مطالعه کنید:  مزیت تتر در مقابل سایر رمز ارزها چیست؟ +تفاوت ها

ربات تریدینگ (Robot Trading)

ربات‌های معاملاتی که در چک لیست ابزار‌های معاملاتی عنوان می‌شوند، نرم‌افزار‌هایی هستند که این امکان را برای تریدر‌ها فراهم کرده‌اند تا بتوانند استراتژی‌های خاصی را تعیین و ربات با توجه به آن، معامله را انجام دهد. در واقع هدف از ایجاد ربات معاملات این است که بتواند معامله را به صورت خودکار و بر اساس استراتژی تعیین شده پیش ببرد..

کپی تریدینگ (Copy Trading)

از دیگر ابزار‌های کاربردی که می‌توان در چک لیست ابزارهای معاملاتی قرار داد کپی ترید است که وب سایت zignaly.com یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های این ابزار به شمار می‌رود. افرادی که در زمینه تحلیل ارزها دانش خاصی ندارند، می‌توانند با استفاده از کپی ترید معاملات افراد با تجربه‌تر را کپی کنند.

معرفی چک لیست ابزار‌های معاملاتی

بعد از این که بازار ارز دیجیتال مورد نظرتان را تحلیل کردید، باید به سراغ ابزار‌های ترید بروید. از جمله کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزارر‌های معاملاتی می‌توان به: صرافی‌ها، کپی ترید، کیف پول‌ها و ربات ترید اشاره کرد که معمولا این ابزار‌ها برای انجام معاملات توسط سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی چک لیست ابزار‌های معاملاتی

صرافی ارز دیجیتال

اولین و مهم‌ترین راه برای این که بتوانید ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید، این است که یک صرافی مطمئن و قابل اعتماد پیدا کنید زیرا صرافی‌ها می‌توانند شما را به دنیای ارز دیجیتال وصل کنند.

سه عامل مهمی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید صرافی مورد اعتماد و مطمئن را از سایر صرافی‌ها تشخیص دهید، کارمزد، امنیت و میزان نقدینگی آن است که برای استفاده از یک پلتفرم معاملاتی باید این سه ویژگی مهم را در نظر داشته باشید. در ادامه این سه ویژگی مهم را بررسی می‌کنیم.

  • نقدینگی
    نقدینگی نشان دهنده سهولت خرید و فروش دارایی است. صرافی‌هایی که دارای نقدینگی بالایی هستند به این صورت عمل می‌کنند که همیشه سمت دیگر درخواست سفارشات، خریدار و فروشنده‌ای قرار دارد.
  • امنیت
    با توجه به این که صرافی‌ها به تازگی مورد حملات افراد مختلف قرار می‌گیرند یا ورشکست شده و یا کاربران ایرانی را تحریم می‌کنند، بنابراین وجود امنیت در یک صرافی بسیار مهم است. به همین علت شما باید معاملات ارز دیجیتال خود را در یک صرافی معتبر انجام دهید تا با چنین مشکلاتی رو به رو نشوید؛ چرا که عدم امنیت در صرافی‌ها ممکن است موجب از دست رفتن کل دارایی و سرمایه شما شود.
  • کارمزد
    یکی از مشکلاتی که اکثر معامله‌گران با آن مواجه هستند این است که باید برای انجام معاملات در پلتفرم‌های مختلف درصد زیادی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند. بنابراین آن‌ها به دنبال صرافی‌هایی می‌گردند که بتوانند خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را با کمترین کارمزد انجام دهند. در نتیجه می‌توان گفت که صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر این که باید امنیت و نقدشوندگی بالایی داشته باشند، می‌بایست ارزان بوده و کارمز‌های پایینی را دریافت کنند.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌ها در دنیای ارز‌های دیجیتال مانند بانک‌ها در دنیای واقعی عمل می‌کنند؛ بنابراین هرچقدر کیف پول شما بهتر باشد، در برابر هکر‌ها ایمن‌تر خواهد بود. کیف پول‌ها معمولاً در دو گروه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از آنها کاربرد‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • کیف پول‌های نرم‌افزاری
    کف پول‌های نرم‌افزاری را با نام کیف پول‌های داغ نیز می‌شناسند. خوب است بدانید که تراست ولت یکی از کاربردی‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری به شمار می‌رود و استفاده از این کیف پول برای افرادی که مبتدی هستند گزینه مناسبی خواهد بود. با توجه به این که ذخیره‌سازی این کیف پول‌ها به صورت آنلاین است، بنابراین امکان هک و فیشینگ آن‌ها وجود دارد اما به طور کلی برای سرمایه‌گذاری در مدت زمان کوتاه مناسب هستند.
  • کیف پول سخت‌افزاری
    عملکرد امنیتی کیف پول‌های سخت‌افزاری در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری بهتر است. دلیل این امر را می‌توان در دسترسی آفلاین به این کیف پول‌ها بیان کرد. بنابراین در این شرایط احتمال کمی وجود دارد که این کیف پول‌ها مورد هک و کلاهبرداری قرار بگیرند. لازم است بدانید که یکی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری Ledger است.

جمع بندی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که هر تریدر برای انجام فعالیت‌های خود در دنیای ارز دیجیتال نیازمند ابزارهایی است؛ زیرا دنیای ارز دیجیتال نوسانات زیادی داشته و در واقع می‌توان گفت ثبات ندارد. بنابراین انجام هر کاری بدون داشتن آگاهی ممکن است از دست رفتن دارایی و سرمایه فرد را به دنبال داشته باشد. به همین منظور ابزارهای معاملاتی زیادی برای کاربران طراحی شده‌اند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را بررسی، تجزیه و تحلیل کنند و در نهایت با آگاهی کافی، آنها را خرید و فروش نمایند.

هر یک از این ابزارهایی که در چک لیست ابزارهای معاملاتی برای تریدرها معرفی می‌شوند دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند که با شناخت آن‌ها می‌توانید با خیالی آسوده ارزهای دیجیتال مختلف را خرید و فروش کرده و معاملات خود را انجام دهید.