امروزه ارزهای دیجیتال در کنار ارزهای واقعی، به‌شدت خودنمایی می‌کنند. اهمیت بالای ارزهای دیجیتال باعث شده است تا بسیاری از افراد به فکر سرمایه‌گذاری روی آن‌ها باشند. بسیاری از ارزهای دیجیتال قیمت ثابتی نداشته و بنا به دلایل مختلف، نوسانات قیمت زیادی دارند.

اما برخی از این ارزها هستند که قیمتشان ثابت بوده و در مرور زمان تغییر آنچنانی نمی‌کنند. این رمزارزها، استیبل کوین نام دارند. اگر می‌خواهید با استیبل کوین‌ها آشنا شوید و بهترین استیبل کوین برای ایرانی ها جایگزین تتر را بشناسید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها یا ارزهای پایدار، نوعی ارز دیجیتال هستند که به منظور حفظ پایداری قیمت طراحی شده‌اند. قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارند، اما استیبل کوین ها سعی می‌کنند تا با استفاده از مکانیسم‌های مختلف، قیمت خود را ثابت نگه دارند.

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که بر پایه فعاليت‌هاي معاملاتي و عرضه و تقاضا شكل مي‌گيرند، استيبل كوين ها به صورت مستقيم به يك ارز خارجی مثل دلار یا يك شبكه بلاك چين وصل شده‌اند و تفاوت زیادی با ارزهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم دارند.

چطور قیمت استیبل کوین‌ها ثابت می‌ماند؟

احتمالا می‌دانید که بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتوانه مشخصی ندارند و با توجه به سرمایه‌گذاری افراد سهام‌داری، قیمت‌گذاری می‌شوند. اما استیبل کوین‌ها اینگونه نیستند و مانند ارزهای واقعی، دارای پشتوانه هستند. به همین دلیل، قیمت آن‌ها ثابت می‌ماند. به عنوان مثال، پشتوانه ارز تتر به گفته شرکت سازنده و منتشر کننده آن ارز فیات دلار آمریکا است. به همین دلیل قیمت تتر نیز ثابت می‌ماند.

تتر چیست؟

تتر (Tether) که با نماد USDT نمایش داده می‌شود، یک استیبل کوین است. این ارز در سال 2014 با نام رئال کوین (Realcoin) راه‌اندازی شد و یک سال بعد یعنی در سال 2015، به تتر تغییر نام پیدا کرد. هدف از به‌وجود آمدن این استیبل کوین، حفاظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بوده است.

شرکت توسعه‌دهنده تتر

تتر توسط شرکت Tether Limited اداره می‌شود. به گفته این شرکت، به ازای هر تتری که در وب قرار می‌گیرد، یک دلار واقعی در ذخایر بانکی آمریکا نگه‌داری می‌شود. این یعنی تتر حمایت مستقیم دلار را دارد و قیمت لحظه‌ای تتر با قیمت لحظه‌ای دلار برابری می‌کند.

قدرت تتر

در حال حاضر، تتر از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و بیشتر افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری روی یک استیبل کوین هستند، به سراغ تتر می‌روند. اما با این حال ارزهایی وجود دارند که می‌توانند جایگزین تتر شوند. این ارزها تلاش می‌کنند تا با داشتن تمامی ویژگی‌های مثبت تتر، قدرت آن را نیز تصاحب کنند.

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

ارز تتر، دارای معایبی مثل شفاف نبودن پشتوانه است. درواقع احتمال دارد که شرکت ارائه‌دهنده تتر به مقداری که توکن USDT تولید کرده، نقدینگی و پشتوانه مالی نداشته باشد.

این مسئله تا به امروز مشکلی برای سرمایه‌گذاران آن ایجاد نکرده اما ممکن است در آینده، خطراتی این سرمایه‌گذاران را تهدید کند. به همین دلیل، برخی افراد هنگام خرید تتر به شک افتاده و برای تتر دنبال جایگزین می‌گردند. 

استیبل کوین‌هایی که با تتر رقابت می‌کنند، تلاش دارند تا اطلاعات شفافی درباره پشتوانه مالی خود ارائه دهند. ارزهایی مثل یو اس دی کوین، دای و بایننس یو اس دی، از بهترین استیبل کوین‌های جایگزین تتر هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای آن باشند.

همچنین میتوانید از طریق صرافی دیجیکس۲۴ که یکی از بهترین سایت خرید تتر در ایران می‌باشد اقدام به خرید حضوری و آنلاین تتر نمایید. در ادامه به معرفی بهترین استیبل کوین برای ایرانی ها و توضیح در مورد هریک از آنها خواهی پرداخت.

استیبل کوین غیرمتمرکز دای (DAI)

دای را می‌توان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر دانست. این ارز، یک استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتوانه رمز ارزها است. استیبل کوین‌های زیادی وجود دارند که پشتوانه کریپتوکارنسی داشته و غیرمتمرکز هستند؛ اما دای در میان همه آن‌ها، بهترین و محبوب‌ترین استیبل کوین است. در برخی موارد، دای بیشترین استفاده را در بین جایگزین‌های تتر دارد.

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، دای هم توسط کاربران اداره می‌شود و شرکت یا کنسرسیوم خاصی در مرکز آن قرار ندارد. فقط شرکت Maker Protocol و سازمان غیرمتمرکز MakerDAO مسئولیت گسترش و توسعه شبکه دای را بر عهده دارند.

دای در شبکه‌های بایننس چین (BEP2)، بایننس اسمارت چین (BEP20) و اتریوم (ERC20) خرید و فروش می‌شود. اما با توجه به اینکه بلاک چین‌های بایننس نسبت به دیگر شبکه‌ها کمی متمرکز هستند، کاربران ترجیح می‌دهند تا از شبکه اتریوم برای خرید و فروش دای (DAI) استفاده کنند.

مزایا و معایب دای عبارت‌اند از:

مزایای دای

  • عدم ردیابی: دای تنها استیبل کوینی است که توسط دولت‌ها یا سازمان‌های نظارتی قابل ردیابی نیست
  • شفافیت بالا: از آن‌‌جایی که دای توسط اتریوم وثیقه می‌شود، کاملا مطمئن و شفاف است

معایب دای

  • وابستگی به اتریوم: از آن‌جایی که احتمال سقوط و کاهش قیمت اتریوم بیشتر زیاد است، سرمایه‌گذاری روی دای ریسک زیادی دارد
  • نوسانات قیمت فراوان: به‌دلیل وابستگی دای به اتریوم، نوسانات قیمت آن بسیار زیاد است و مانند باقی استیبل کوین‌ها، قیمت کاملا ثابتی ندارد

استیبل کوین بایننس یو اس دی (BUSD)

بایننس را می‌توان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا نام برد. با اینکه مدت زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد، با این حال توانسته به یک سیستم بلاک‌چینی بسیار بزرگ تبدیل شود. اکوسیستم صرافی بایننس دارای دو ارز دیجیتال است؛ یکی بایننس کوین (BNB) که رمز ارز اصلی بایننس است و دیگری بایننس یو اس دی (BUSD) که استیبل کوین این سیستم محسوب می‌شود..

قیمت بایننس یو اس دی یک دلار آمریکا است و مانند دیگر رقبای خود، از پشتوانه ارز واقعی برخوردار است. شرکت ارائه دهنده بایننس یو اس دی، به‌طور مستمر وضعیت حسابرسی شرکت را منتشر می‌کند تا سرمایه‌گذاران از امنیت و پشتوانه آن مطمئن شوند.

استیبل کوین BUSD یکی از بهترین استیبل کوین برای ایرانیان است که در ادامه با مزایا و معایب بایننس یو اس دی آشنا می‌شویم:

مزایای بایننس یو اس دی

  • پشتیبانی توسط دلار آمریکا: بایننس یو اس دی توسط دلار آمریکا پشتیبانی شده و از آن به عنوان وثیقه استفاده می‌کند
  • تایید شده توسط موسسات مالی: بایننس یو اس دی تنها استیبل کوینی است که توسط موسسات مالی تاییده شده و توسط شرکت‌های حسابداری بین‌المللی بررسی می‌شود

معایب بایننس یو اس دی

  • در دسترس نبودن بایننس یو اس دی در همه نقاط جهان: متاسفانه بایننس یو اس دی هنوز در همه نقاط جهان فعال نیست و محدودیت‌هایی دارد
  • پشتیبانی ضعیف: پشتیبانی بایننس یو اس دی به‌شدت ضعیف است. این پشتیبانی فقط از طریق ایمیل صورت می‌گیرد و ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا پاسخی از سوی پشتیبانی بایننس دریافت کنید

یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین در سال 2018 با همکاری شرکت‌های سیرکل (Circle) و کوین بیس (Coinbase) راه‌اندازی شد. بعد از تتر، یو اس دی کوین بیشترین سهم را در معاملات روزانه و مارکت کپ بین استیبل کوین‌ها دارد. حجم معاملات روزانه یو اس دی کوین بسیار کمتر از تتر است اما به دلیل پشتیبانی شدن این ارز توسط کوین بیس (بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا) از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد.

پشتوانه یو اس دی کوین، دلار آمریکا است و قیمت هر USDC، یک دلار آمریکا می‌باشد. شرکت پشتیبان این ارز ادعا می‌کند که به ازای هر یو اس دی کوین یک دلار در حساب‌های بانکی به عنوان پشتوانه ذخیره شده‌اند و گزارش‌های این شرکت از شفافیت کامل برخوردار هستند.

همانطور که از ارزهای دیجیتال پایدار و جایگزین تتر انتظار می‌رود، یو اس دی کوین نیز در بلاک چین‌ها و بسترهای مختلف در دسترس است. شما می‌توانید یو اس دی کوین را در شبکه‌های سولانا (Solana)، ترون (TRC20)، اسمارت چین (BEP20) و اتریوم (ERC20) انتقال بدهید. در ادامه با مزایا و معایب یو اس دی کوین آشنا می‌شویم:

مزایای یو اس دی کوین

  • راحتی در استفاده: درواقع هدف اصلی ایجاد یو اس دی کوین، آسان‌ کردن فرایند کار با ارزهای دیجیتال بود. به همین دلیل، راحتی در استفاده یکی از مزایای بزرگ این استیبل کوین است
  • قیمت ثابت: قیمت هر واحد یو اس دی کوین همیشه یک دلار آمریکا است و به همین دلیل، بسیار مطمئن و ایمن است

معایب یو اس دی کوین

  • تورم‌ آمریکا روی آن تاثیرگذار است: می‌توان گفت تنها عیب بزرگ یو اس دی کوین، وابسته بودن آن به اقتصاد آمریکا است. به این شکل که مشکلات اقتصادی آمریکا به طور مستقیم روی ارزش یو اس دی کوین تاثیرگذار هستند

دلار جمینای (GUSD) صرافی Gemini

دلار جمینای در سال 2014، همزمان با تاسیس صرافی جمینای توسط برادران کامرن و تایلر ویکلووس شروع به کار کرد. با گذشت زمان، این ارز توانست به یکی از انتخاب‌های کاربران به عنوان بهترین جایگزین های تتر تبدیل شود.

طبق گفته وبسایت رسمی جمینای، این ارز اولین استیبل کوین قانونمند جهان است. جمینای ترکیبی از ارزش اعتباری و قیمت ثابت دلار آمریکا با فناوری بلاک‌چین و نظارت قانونگذاران آمریکا است. قیمت هر واحد جمینای، یک دلار آمریکا است و توسط شرکت جمینای تراست (Gemini Trust) صادر می‌شود.

مانند استیبل کوین‌های دیگر، دلار جمینای هم دارای پشتوانه ارز واقعی در بانک‌های آمریکایی است و به‌صورت 1 به 1 با دلار معاوضه می‌شود. دلارهای پشتیبان جمینای که در بانک‌های آمریکایی هستند، تحت پوشش بیمه سپرده‌گذاری FDIC که یک پوشش بیمه سپرده‌گذراری فدرال آمریکا است قرار دارند.

هر ماه موجودی پشتوانه جمینای توسط یک شرکت حسابرسی عمومی معتبر بررسی می‌شود تا 1 به 1 بودن دلار آمریکا و دلار جمینای را تایید کند. پس از تایید این نسبت، دلار جمینای حق فعالیت در شبکه بلاک‌چین اتریوم (ERC20) را دارد. مزایا و معایب دلای جمینای عبارت‌اند از:

مزایای دلار جمینای

  • پشتیبانی بیمه از دلار جمینای: یکی از بزرگ‌ترین مزایای دلار جمینای، تحت پوشش بیمه بودن آن است. شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا (FDIC) به‌طور رسمی از این ارز حمایت کرده و امنیت آن را تضمین می‌کند
  • شفاف بودن دلار جمینای: دلار جمینای بر خلاف تتر، از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و تک تک دلارهایی که پشتوانه آن هستند، به‌صورت ماهانه صحت‌سنجی می‌شوند

معایب دلار جمینای

  • امکان مسدود شدن تراکنش‌های دلار جمینای: یکی از معایب دلار جمینای، امکان مسدود شدن تراکنش‌های آن است. به گفته شرکت توسعه‌دهنده دلار جمینای، این شرکت در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌تواند تمامی تراکنش‌ها را مسدود کند
  • محدود بودن به شبکه اتریوم: یکی از بزرگ‌ترین معایب دلار جمینای، محدود بودن آن به شبکه اتریوم است. به همین دلیل، بسیاری از کاربرانی که قصد معامله در شبکه‌های بلاک‌چین دیگر را دارند، هنگام خرید دلار جمینای به شک می‌افتند

معرفی انواع استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌هایی که در بازار موجود هستند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ استیبل کوین‌های متمرکز و استیبل کوین‌های غیر متمرکز. در ادامه، با هر دو دسته از استیبل کوین‌ها و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

استیبل کوین‌های متمرکز

مهم‌ترین نکته برای تشخیص متمرکز بودن یک استیبل کوین، بررسی پشتیبانی آن‌ها است. استیبل کوین‌های متمرکز به‌جای اینکه توسط ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیگر پشتیبانی شوند، توسط یک نهاد مشخص پشتیبانی و نوسانات قیمتی آن‌ها از این طریق کنترل می‌شود.

پشتیبانی نهادها از استیبل کوین به این شکل است که با استفاده از واحد پولی مشخص مثل دلار آمریکا، پشتوانه آن‌‌ها مشخص می‌شود. رمزارز تتر یکی از استیبل کوین‌های متمرکز است که به‌صورت اختصاصی توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

از مزایای استیبل کوین‌های متمرکز می‌توان به پشتیبانی مستقیم توسط یک واحد پولی مشخص و یک نهاد رسمی اشاره کرد. همچنین از معایب این استیبل کوین‌ها واحد بودن پشتوانه آن‌ها است. این مسئله باعث می‌شود که بازده سرمایه‌گذاری آن‌ها مقداری پایین باشد.

استیبل کوین‌های غیر متمرکز

استیبل کوین‌ها علاوه بر پشتوانه پول فیات یا ارزهای رایج دیگر، با تکیه بر ارزهای دیجیتال معتبر و الگوریتم‌ها فعالیت می‌کنند. به استیبل کوین‌هایی که پشتوانه ارزهای دیجیتال معتبر را دارند و با استفاده از الگوریتم‌های مخصوص معامله می‌شوند، استیبل کوین‌های غیر متمرکز می‌گویند. استیبل کوین‌های غیر متمرکز با تکیه بر سیاست‌های افزایش و کاهش در میزان عرضه، تلاش می‌کنند تا قیمت خود را ثابت نگه دارند.

یکی از بهترین استیبل کوین‌های غیر متمرکز، دای (DAI) است. این استیبل کوین که از طریق پلتفرم میکردائو (MakerDAO) عرضه می‌شود، با وثیقه‌گذاری ارز دیجیتال معتبر مثل اتریوم در قالب قرارداد هوشمند، قیمت خود را ثابت و بدون نوسانات نگه می‌دارد.

از مزایای استیبل کوین‌های غی رمتمرکز می‌توان به بازدهی خوب و سرعت بسیار بالای نقدینگی نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز اشاره کرد. اما این استیبل کوین‌ها دارای معایبی مثل عدم نظارت یک ارگان یا سازمان مشخص و نبود پشتوانه مشخص نیز هستند.

از کجا استیبل کوین بخریم؟

صرافی‌های زیادی هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، استیبل کوین موردننظر خود را تهیه کنید. یکی از این صرافی‌ها، صرافی دیجیکس 24 است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت صرافی ما، از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مطلع شده و ارز موردنظر خود را خریداری کنید.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع استیبل کوین‌ها و بهترین استیبل کوین جایگزین تتر برای ایرانیان آشنا کنیم. همانطور که اشاره شد، استیبل کوین‌های جایگزین تتر دارای مزایا و معایبی هستند که شما می‌توانید با بررسی شرایط خود، آن‌ها را خریداری کرده و استفاده نمایید.