تتر در مقابل سایر رمز ارزها در دنیای ارزهای دیجیتال، محبوب‌ترین است که البته USD کوین نیز در این محبوبیت با تتر رقابت می‌کند. اما این دارایی‌ها چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و به طور کلی کدام بهتر است؟! با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تاریخچه رمز ارزهای دیجیتال
تاریخچه رمز ارزهای دیجیتال

تاریخچه رمز ارزهای دیجیتال

شرکت Tether Limited در جولای 2014 توسط براک پیرس، کریگ سلرز و ریو کالینز، سه نفر از علاقه مندان به بیت کوین، تأسیس شد. تتر در ابتدا “RealCoin” نامیده می‌شد، اما نام آن را در اواخر سال 2014 تغییر دادند و در اوایل سال 2015، Tether (USDT) برای تجارت در دسترس عموم قرار گرفت.

پس از آن در سال 2018 از طریق مشارکت بین Coinbase، یک صرافی رمزنگاری محبوب و Circle، یک شرکت پرداخت همتا به همتا کار خود را ادامه داد که البته این سرمایه گذاری مشترک جای خود را به کنسرسیوم مرکز که یک پروژه منبع باز است و بر ارائه حاکمیت و استانداردهای اقتصاد دیجیتال تمرکز دارد، داد.

بررسی تتر در مقابل سایر ارمز ارزها
بررسی تتر در مقابل سایر ارمز ارزها

بررسی تتر در مقابل سایر ارمز ارزها

تتر و USD کوین با قیمت دلار آمریکا مرتبط هستند بدین معنی که هر دو دارایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همیشه از نظر ارزش به یک دلار آمریکا نزدیک باشند. با توجه به این که Tether و USD Coin ارزهای رمزنگاری شده هستند، بنابراین قیمت خرید و فروش تتر و USD کوین در نوسان است. اما بر خلاف دارایی‌های معمولی، این نوسانات اغلب بسیار کم هستند. به عنوان مثال، در یک روز معمولی، تتر و USD  کوبن به اندازه ده هزارم دلار در نوسان هستند.

به بیانی دیگر از آنجایی که تتر توسط پول و کالاهای فیات پشتیبانی می‌شود، از استیبل کوین‌هایی است که توسط ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم‌ها برای حفظ ارزش خود استفاده می‌کنند، قابل اعتمادتر خواهد بود.

سرعت تراکنش تتر
سرعت تراکنش تتر

Tether سرعت تراکنش بالاتری نسبت به ارزهای سنتی دارد. با این حال تفاوت تتر در مقابل سایر رمز ارزها بسته به نوع توکنی که استفاده می‌کند، زمان بلاک بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، توکن‌های تتر (TRC-20) بلاک چین (TRON) دارای زمان بلوک دو دقیقه‌ای هستند، در حالی که توکن‌های تتر (ERC-20) بلاک چین اتریوم دارای زمان بلوک 14 دقیقه‌ای اند.

بیشتر مطالعه کنید:  آینده ماینرهای اتریوم پس از اتریوم ۲.۰ چه شد؟

از طرف دیگر، توکن‌های TRC-20 USD Coin دارای زمان بلوک فقط یک دقیقه هستند، در حالی که توکن‌های ERC-20 USD Coin  مانند توکن‌های ERC-20 Tether دارای زمان بلوک ۱۴ دقیقه هستند.

تفاوت دیگری که تتر در مقابل سایر رمز ارزها دارد دارد این است که پلتفرم بلاک چین تتر به افراد این امکان را می‌دهد تا از خدمات مالی فرامرزی با دارایی دیجیتال استفاده کنند و بتوانند ارزش دارایی خود را مانند ارزهای فیات حفظ نمایند. تتر همچنین به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد که از  ارزهای دیجیتال خود بدون نگرانی بیش از حد در مورد نوساناتی که کریپتوهای معمولی در معرض آن قرار دارند، نگهداری کنند.

علاوه بر این استیبل کوین‌ها در صورت داشتن وثیقه همیشه امن تر هستند. به عبارت دیگر وثیقه نوعی پشتیبان است که به شکل دارایی دیگری ارائه می‌شود. این مورد به سرمایه گذاران اطمینان می‌دهد تا در صورت سقوط دارایی که خریداری کرده‌اند، متحمل ضرر نشوند.

قابل ذکر است که تتر توسط یک نوع وثیقه پشتیبانی نمی‌شود و بسیاری از دارایی‌های مختلف، ذخیره تتر را تشکیل می‌دهند؛ از جمله: اوراق قرضه، وام‌های تضمین شده، فلزات گران‌بها، پول نقد، معادل‌های نقدی و سایر سرمایه گذاری‌ها.

به یاد داشته باشید که Tether را با Tether Gold (XAUT) اشتباه نگیرید، یک استیبل کوین که به یک اونس تروی طلا متصل شده و توسط آن پشتیبانی می‌شود. در واقع USDT و XAUT دارایی‌های کاملاً متفاوت با انواع وثیقه هستند؛ از سوی دیگر USD Coin، طبق گفته Circle توسط پول نقد و دارایی‌های خزانه ایالات متحده با تاریخ کوتاه پشتیبانی می‌شود.

اگرچه Circle همچنین با انتقادهایی در مورد شفافیت فعالیت خود مواجه شده است، اما تقریبا شفافیت بیشتری نسبت به بسیاری از استیبل کوین‌های بزرگ دیگر ارائه می‌دهد.

در دسترس بودن تتر در مقابل سایر ارمز ارزها
در دسترس بودن تتر در مقابل سایر ارمز ارزها

در دسترس بودن تتر در مقابل سایر ارمز ارزها

از آنجایی که Tether یکی از دارایی‌های قانونی و محبوب به شمار می‌رود، از این رو به طور گسترده در اکثر صرافی‌های رمزنگاری متمرکز و غیرمتمرکز در دسترس است.

بسیاری از بزرگ‌ترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، از جمله بایننس، کوین‌بیس، کراکن و USD کوین همگی از معاملات USDT و USDC پشتیبانی می‌کنند.

مانند هر ارز دیجیتال دیگری، سرمایه گذاری در تتر و سایر رمز ارزها نیز خطراتی دارد. شکی نیست که استیبل کوین‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال معمولی مانند بیت کوین و اتریوم کمتر در معرض نوسان هستن اما با این حال، استیبل کوین‌ها با ذخایر خاص خود مانند تتر و سایر رمز ارزها، می‌توانند آرامش بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

بیشتر مطالعه کنید:  آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال + معرفی ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

ولی این بدان معنا نیست که سرمایه گذاری‌های استیبل کوین یک برد تضمین شده باشند؛ مثلا اگر بازار به شدت سقوط کند، استیبل کوین‌ها می‌توانند اعتبار خود را از دست بدهند. به عنوان مثال، تتر در نوامبر 2022 در بحبوحه سقوط کریپتو که به دلیل تشکیل پرونده ورشکستگی FTX به آن دامن زد، برای مدت کوتاهی ارزش یک دلاری خود را از دست داد.

همچنین لازم به ذکر است که تتر دارایی متمرکزی است که توسط گروه کوچکی از تصمیم‌گیرندگان کنترل می‌شود؛ مدلی که بسیاری در حوزه رمزنگاری آن را دوست ندارند. بنابراین اگر نمی‌خواهید به دارایی‌های صادر شده توسط نهادهای متمرکز اعتماد کنید، ممکن است این ارزهای دیجیتال برای شما مناسب نباشند.

به علاوه به طور قطع نمی‌توان گفت که تتر و سایر رمز ارزها، استیبل کوین‌های قانونی هستند و جای پای محکمی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. با این حال، وقتی نوبت به انتخاب یکی از آنها می‌رسد، مهم است تا به عواملی که در بالا بحث شد توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر شفافیت برای شما ضروری است، USD Coin ممکن است مناسب‌تر از Tether باشد. علاوه بر این، اگر سرعت تراکنش بالایی داشته باشید، توکن‌های TRC-20 USDC سریع‌ترین زمان بلوک را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما اگر می‌خواهید از توکن‌های استاندارد ERC-20 USDT یا USDC استفاده کنید، سرعت‌های یکسانی را برای هر کدام خواهید داشت.

جمع بندی

تتر و سایر رمز ارزها مانند USD کوین به دلار آمریکا متصل هستند و هر دو به طور گسترده در طیف وسیعی از صرافی ها در دسترس‌اند و می‌توانند با USD مبادله شوند.

با توجه به این که استیبل کوین تتر شباهت‌های بسیار زیادی به سارز رمز ارها دارد، اما بهتر است بدانید که تتر و USD کوین هر دو استیبل کوین معتبر هستند و در حال حاضر در صدر بازار استیبل کوین‌ها قرار دارند به شکلی که در سراسر جهان بسیار محبوب واقع شده و توانایی ثابت نگه داشتن قیمت و ارائه تضمین ذخایر را دارند. این مورد به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه در معرض نوسانات شدید بازار قرار بگیرند، وارد حوزه کریپتو شوند.