منظور از وب 3 چیست؟ 

وب3 نسل سوم اینترنت و یکی از فناوری هایی است که اساس تمامی تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت فعلی را تغییر خواهد داد. اینترنت توانسته در چهل سال گذشته تغییرات زیادی در دنیا ایجاد کند به طوری که در حال حاضر اکثر امور زندگی از طریق ارتباطات آنلاین انجام می شود. اینترنت در سال های گذشته به آرامی تغییراتی داشته که امکان استفاده از تکنولوژی ها و سیستم های جدید را فراهم کرده است.
وب2 در مقایسه با نسخه قبلی خود یعنی وب1 باعث تغییراتی در نحوه استفاده مردم از اینترنت شده است. در حال حاضر اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط بین مردم افزایش یافته است. در وب2 کاربران می توانند به جای تماشا و دریافت داده ها، به طور فعال در تعامل با یکدیگر و برنامه های تحت وب باشند.
وب 3 در تکامل وب 2 به وجود آمده و از مفاهیم اصلی شامل تمرکززدایی، دسترسی همگانی و افزایش سودمندی کاربران پیروی میکند.

وب3 بر روی پروتکل های غیرمتمرکز اجرا می شود و دگرگونی های تازه ای را در اینترنت به وجود آورده که تاثیر شگرفی بر چگونگی تعامل با اینترنت در پی خواهد داشت. با همه گیر شدن این فناوری نوین، کاربران بایستی به فراگیری علم مدیریت دارایی های خود در سیستم جدید بپردازند.

بیشتر مطالعه کنید:  کپی تریدینگ در ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی، مزایا و معایب آن

ویژگی های وب3 کدامند؟

وب3 از مزایای تمرکززدایی یا Decentralisation برخوردار است. یعنی ارسال داده ها در وب بدون سانسور و نظارت انجام شده و دریافت مجوز از مقام مرکزی لازم نیست. بنابراین محدودیت در مدیریت دارایی های دیجیتال را از بین برده است.
اینترنت در گذشته تحت تسلط چند شرکت بزرگ بوده ولی وب 3 به طور یکسان برای همه کاربران سودمند است. زیرا طراحی آن از پایین به بالا و به صورت کد منبع باز است که با مشارکت و آزمایش همگانی توسعه می یابد.
وب 3 طیف جدیدی از خدمات نوین اینترنتی شامل ترکیب یادگیری ماشین و اتصال ماشین ها از طریق اینترنت اشیا را ارائه می دهد.

کاربردهای وب 3 کدامند؟ 

بلاک چین عامل و محرک اصلی در پشت وب3 می باشد. بلاک چین نقش مهمی در تغییر روش های سنتی ذخیره سازی و مدیریت داده ایفا می کند. وب 3 از امکانات بلاک چین یعنی اتوماسیون از طریق قراردادهای هوشمند، ادغام یکپارچه، و ذخیره سازی بدون نظارت فایل های داده P2P برخوردار است.
کاربران نهایی وب3 از امنیت رمزگذاری برای مالکیت اطلاعات و کنترل داده های خود برخوردار هستند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و آمازون اطلاعات شخصی کاربران را در سرورهای خود نگهداری می‌کنند. در این صورت امکان فروش داده ها برای تبلیغات و بازاریابی وجود دارد. در وب 3 به خاطر برخورداری از بلاک چین، محیط امنی برای داده‌ها وجود دارد و اطلاعات کاربران دیگر تحت کنترل نهادی نخواهد بود.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج اتریوم از مرج (تمام نگاه‌ها به مرج اتریوم)

ارزهای وب3 موج جدیدی از ارزهای دیجیتال هستند که مبتنی بر فناوری غیرمتمرکز وب 3 به وجود آمده اند. وب 3 فناوری بلاک چین را با قراردادهای هوشمند ترکیب کرده و افراد امکان کنترل دارایی ها و تراکنش‌های خود را بدون اتکا به اشخاص ثالث را دارند.

وب3 بر روی DAO یا سازمان مستقل غیر متمرکز اجرا میشود که یک مدل مدیریتی جدید بدون هیئت مدیره میباشد. این سازمانها بر اساس مجموعه قوانین کد نویسی شده کار می کنند. بسیاری از شرکت های فعلی در آینده مدل عملیاتی خود را به DAO تغییر خواهند داد.