قیمت استیبل کوین یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است که ارزش بازار آن برحسب دارایی های پایدار مانند دلار، طلا و … است. استیبل کوین ها مانند ارزهای دیجیتال دیگر به دارایی‌هایی مانند ارزهای فیات از جمله دلار، یورو، پوند و … در صرافی های خارجی خرید و فروش می‌شوند. برخی از استیبل کوین‌ها را می‌توان با انواع دیگر دارایی‌ها، از جمله فلزات گرانبها مانند طلا مبادله کرد.

استیبل کوین ها به کاربران این امکان را می دهد که از مزایای ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین از جمله امنیت، حفظ حریم خصوصی، کارمزد کم و شفافیت بهره مند شوند و در عین حال مشکل نوسانات شدید قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی دیگر را کاهش می‌دهد.

افرادی که از استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کنند، لازم نیست نگران نوسانات روزانه ارزهای دیجیتال باشند. کسب‌وکارهایی که به دنبال راه‌های با کارمزد کم و کارآمدتر برای پرداخت های خود هستند می‌توانند از استیبل کوین‌ها نیز استفاده کنند زیرا مجبور نیستند با خرید و فروش ارز های فیات مختلف سر و کار داشته باشند.

یک ارز دیجیتال و غیرمتمرکز که پایدار و به طور گسترده در دسترس است، می‌تواند توسط افرادی که در کشورهای خاصی زندگی می‌کنند که سیستم‌های پولی آن‌ها ناپایدار است و کنترل‌های سرمایه محدود آن‌ها مانع از خرید کالاها یا خدمات به ارزهای خارجی می‌شود، استفاده شود. برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های خود، معامله‌گرانی که فکر می‌کنند ارزش ارزهای دیجیتال آن‌ها کاهش می‌یابد، می‌توانند دارایی‌های کریپتو خود را در بهترین صرافی با کارمزد کم به استیبل کوین‌ها تبدیل کنند.

در حال حاضر، سه نوع اصلی از استیبل کوین ها در بازار وجود دارد:

دارای پشتوانه با ارزهای فیات و فلزات گرانبها مانند دلار و طلا و …

دارای پشتوانه با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و …

استیبل کوین های بدون وثیقه مانند کربن

 

استیبل کوین ها با پشتوانه از پول ملی(فیات ، فلزات گرانبها)

استیبل کوین سنتی با پشتوانه دارایی که به عنوان ارز رمزپایه ثابت نیز شناخته می شود محبوبیت بیشتری دارد. این نوع استیبل کوین توسط یک دارایی سنتی مانند پول ملی (دلار و یورو و … ) یا طلا پشتیبانی می شود. هر استیبل کوین با نسبت 1:1 به یک دارایی مرتبط است.

بیشتر مطالعه کنید:  برای سرمایه‌گذاری خرید دلار بهتر است یا تتر؟ کدام سود بیشتر دارد؟ 

بنابراین هر استیبل کوین با پشتوانه ۱ دلار امریکا در خزانه نگهداری میشود که به آن peg نامیده می شود و همچنین اگر پشتوانه ان استیبل کوین فلزات گران بها مانند طلا باشد، به همان میزان ارزش استیبل کوین در خزانه طلا نگهداری می‌کنند.

یکی از معایب این نوع استیبل کوین ها، اعتماد و متمرکز بودن است. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز هستند، استیبل کوین های سنتی با پشتوانه دارایی، متمرکز هستند، به این معنی که توسط یک نهاد متمرکز مانند بانک اداره می شوند. این امر مستلزم این است که این نهاد در حال پشتیبان گیری از استیبل کوین های خود با یک دارایی سنتی واقعی است.

استیبل کوین های سنتی به شدت به تامین کننده پشتوانه دارایی متکی هستند. اگر شرکت تامین کننده به اشتباه مدیریت شود و یا سرمایه‌گذاری‌ آنها به درستی مدیریت نشود ارزش استیبل کوین می‌تواند کاهش یابد.

برای حل مشکل اعتماد در مورد پشتوانه استیبل کوین‌ها سنتی قوانین منظمی را از اشخاص ثالث برای اطمینان از شفافیت ارائه می‌کنند.

استیبل کوین‌های سنتی با پشتوانه دارایی نیز توسط تمام مقرراتی که با این ارزها ارائه می‌شوند محدود شده‌اند و کارایی فرآیند تبدیل را به خطر می‌اندازند. این بدان معناست که آنها نقدینگی کمتری نسبت به ارزهای دیجیتال معمولی دارند. یک استیبل کوین سنتی با پشتوانه دارایی مانند USDT تتر است.

استیبل کوین هایی با دارایی پشتوانه ارز دیجیتال

استیبل کوین های دارای پشتوانه دارایی های رمزنگاری شده توسط سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم که بلاک چین توسط پلتفرم اتریوم تولید می شود، پشتیبانی می شوند. این دارایی‌های رمزنگاری که نسبت به استیبل کوین‌های سنتی با پشتوانه دارایی متمرکزتر هستند، در قراردادهای هوشمند نگهداری می‌شوند و در معرض آسیب‌پذیری‌های مشابه وثیقه‌های سنتی با پشتوانه دارایی نیستند.

از آنجایی که مقدار کریپتویی که از این استیبل کوین ها پشتیبانی می کند بیشتر از ارزش خود استیبل کوین است و نوسانات قیمت کریپتو بر ارزش استیبل کوین تأثیر نمی گذارد.

استیبل کوین های بدون وثیقه

استیبل کوین های بدون وثیقه توسط هیچ دارایی پشتیبانی نمی شوند. در عوض، آنها از الگوریتم‌هایی برای تنظیم عرضه و تقاضای استیبل کوین استفاده می‌کنند تا از ثابت ماندن ارزش سکه اطمینان حاصل کنند. در نتیجه، نیازی به وثیقه برای پشتوانه ارزش توکن نیست.

بیشتر مطالعه کنید:  معامله مارجین چیست؟ کسب سود بیشتر با اهرم مارجین

سپس توکن‌ها با یک الگوریتم مکانیکی تولید می‌شوند که می‌تواند در صورت لزوم حجم عرضه را تغییر دهد تا قیمت یک توکن را که به یک دارایی متصل است، مانند یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، حفظ کند. این استیبل کوین‌ها برای عرضه توکن‌ها به بازار در صورت افزایش ارزش و فروش توکن‌ها در صورت کاهش قیمت به پایین‌تر از peg به قراردادهای هوشمند متکی هستند – بنابراین ثبات توکن را تضمین می‌کنند و آن را قادر می‌سازند تا pegخود را حفظ کند. دارایی ای که استیبل کوین به آن متصل است می تواند یک ارز فیات مانند دلار آمریکا یا دارایی دیگری مانند طلا باشد.از دیگر استیبل کوین های غیر وثیقه ای میتوان به کربن و کووالا اشاره کرد.

دلایل منطقی برای خرید تتر و دیگر استیبل کوین ها

یکی از دلایل مهم استیبل کوین ها، میتوان به ثبات ارزش و امنیت اشاره کرد، یعنی دارای ارزشی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که در هر شرایطی پایدار باشند. این ویژگی استیبل‌کوین‌ها را به یک دارایی امن ایده‌آل تبدیل می‌کند که برخلاف ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین که هر روز در قیمت‌شان نوسان زیادی وجود دارد، همواره ارزش ثابتی داشته باشند.

دومین دلیل، تجارت آسان و کم هزینه بودن انتقال استیبل کوین ها هستش که بر خلاف فیات هزینه را کاهش می دهد و راه حل اصلی برای تاجران، مدیران و تمام افرادی که به اقصی نقاط دنیا مراودات مالی دارن می باشد.

در سال ۲۰۱۸ یک شرکت ژاپنی به نام Nippon Yusen Kaisha برای اولین بار در دنیا از استیبل کوین ها برای پرداخت حقوق به کارمندان خود استفاده کردند.

تتر بزرگترین و اولین استیبل کوین از نظر ارزش بازار میباشد که حدود ۸.۱٪ از کل بازار ارز دیجیتال (در زمان نگارش مقاله) را تشکیل داده است.

پرداخت از طریق استیبل کوین ها یکی از روش های سریع، آسان و کم هزینه است که در دنیای امروز استفاده از این نوع پرداخت در حال افزایش است و روز به روز کسب و کارهای بسیاری به روش پرداخت خود اضافه میکنند.

تراکنش‌های بلاک چین را می‌توان از طریق اکسپلور بلاک چین توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد مشاهده کرد. همچنین استیبل کوین‌ها می‌توانند شفافیت کاملی را در فرآیندی که از طریق حسابرسی های منظم پشتیبانی می‌شوند را ارائه می دهند.