سوشال تریدینگ یک روش سرمایه‌گذاری است که به عنوان تجارت اجتماعی شناخته می‌شود. در واقع کپی کردن یا ایده گرفتن از معاملات یک معامله‌گر دیگر، ترجیحاً با تجربه کافی و بازخورد قوی از سایر فعالان این عرصه را Social Trading می‌نامند.

به بیانی دیگر، سیستم‌های سوشال تریدینگ یا تجارت اجتماعی مدرن تمام سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا به سرعت و به راحتی فعالیت‌های معامله‌گران دیگر را مشاهده کنند. در نهایت نیز اگر معامله‌گران به این باور برسند که کاندیدای مناسبی را پیدا کرده‌اند، با چند کلیک، اقدامات مشابه را در پرتفوی خود تکرار می‌کنند.

این فعالیت مشابه کپی ترید است و فرد سرمایه‌گذار برای معاملاتی مانند خرید و فروش تتر از سرمایه‌گذاری‌ها یا معاملات یک معامله‌گر حرفه‌ای کپی می‌کند اما با این حال، نمی‌توان این دو معامله را با یکدیگر یکسان دانست.

در واقع وجه تمایز این است که پلتفرم‌های سوشال تریدینگ به طور هدفمند برای نوعی از فعالیت‌های تجاری طراحی شده‌اند تا فرد به کمک آنها، شانس برقراری ارتباط با معامله‌گران حرفه‌ای و یادگیری از آنها برای بهبود مهارت‌های سرمایه‌گذاری خود را داشته باشند، نه مشاهده نحوه معامله سرمایه‌گذار و کپی کردن اقدامات او. بنابراین برای افرادی که به دنبال استقلال کامل در معاملات خود هستند بسیار مناسب خواهد بود.

توجه داشته باشید هر انتخابی که در سوشال تریدینگ انجام می‌دهید کاملاً به شما بستگی دارد و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه ریسک‌هایی را متحمل شوید و در نهایت باید مسئول معاملات خود باشید. از سوی دیگر، اگر می‌خواهید یک تجربه “غیرمستقیم” کسب کنید این روش معامله، رویکرد مناسبی به شمار می‌آید.

توجه داشته باشید برای درک نحوه استفاده از معاملات “به اشتراک گذاشته شده” توسط فعالان بازار ارز، ابتدا باید متداول‌ترین روش‌های توسعه یافته برای انجام این کار را بدانید. البته پیش از آن، مطالعه “آموزش ارز دیجیتال” پیشنهاد می‌شود.

تجارت اجتماعی چگونه کار می کند؟

به لطف فناوری‌های مدرن، پلتفرم‌های کارآمد و کاربردی طراحی شده‌اند که دسترسی فوری به بازارهای مالی را فراهم می‌کنند و به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا سیستم‌های تجارت اجتماعی جدیدی را بسازند.

همچنین به معامله‌گران باتجربه و حتی مبتدی نیز این امکان را می‌دهند تا تکنیک‌ها را مطرح کنند و حرکت‌های یکدیگر را کپی نمایند. بدین ترتیب می‌توانند کل تنظیمات یا اجزای خاصی از معامله را با استفاده از یک پلتفرم کامل سوشال تریدینگ پیاده‌سازی کنند.

تجارت اجتماعی چگونه کار می کند؟

به عبارتی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است ترجیح دهند از یک پلتفرم سوشال تریدینگ استفاده کنند که کاملاً یکپارچه است و امکان اشتراک گذاری استراتژی کامل را از طریق یک عملکرد تجارت کپی شده فراهم می‌کند.

بدین معنی که اساساً مانند یک سایت شبکه اجتماعی کار می‌کند و یک معامله‌گر عضو آن می‌تواند به کانال معامله‌گر دیگری بپیوندد، جایی که موقعیت‌ها در یک فیلد زنده با امکان کپی کردن معاملات آنها منتشر می‌شود. برای مثال، اگر آقای ایکس تراکنش خاصی را انجام دهد، آقای ایگرگ نیز همین کار را انجام خواهد داد.

بیشتر مطالعه کنید:  استیبل کوین الگوریتمی چیست و چگونه ارزش گذاری می‌ شود؟

مشابه شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم سوشال تریدینگ نیز رتبه‌بندی مشابهی را به معامله‌گران باتجربه ارائه می‌دهد، جایی که آنها تاکتیک‌های معاملاتی و سایر اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند که شامل نظرات کاربران و رتبه‌بندی عملکرد کلی است. بر همین اساس، کاربران شانس بیشتری برای انتخاب‌های بهتر دارند.

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سیگنال‌های ارز دیجیتال و شاخص‌های مختلف، از مفاهیم سوشال تریدینگ استفاده کنند و در عین حال نیز همچنان بر معاملات خود کنترل داشته باشند. بدین معنی که تجارت اجتماعی یا سوشال تریدینگ می‌تواند با مشاهده موقعیت‌های حساس بازار و سایر فعالیت‌های معامله‌گران به عنوان مهر تأییدی برای دیگر تحلیل‌ها عمل کند.

با این حال و با وجود این که همه چیز عالی و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد اما این روش کسب و کار جنبه‌های مثبت و منفی خود را نیز دارد که باید به آنها توجه داشت. در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

مزایای سوشال تریدینگ

مزایای سوشال تریدینگ
مزایای سوشال تریدینگ

 

  ارتباط گیری مستقیم و قابل اعتماد!

بیشتر معامله‌گران به پلتفرم‌های معاملات اجتماعی می‌پیوندند زیرا به دنبال اطلاعات معاملاتی قابل اعتماد هستند. علاوه بر این، مشتریان این فرصت را دارند تا با معامله‌گران باتجربه در پلتفرم‌های سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. بنابراین، معامله‌گران فرصت زیادی خواهند داشت تا مستقیماً با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای صحبت کنند و به سادگی استراتژی‌های موجود را کپی نکنند. در واقع پلتفرم‌های پیشرفته یک بستر چت یکپارچه را ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید سؤالات و پاسخ‌های داده ‌شده را به صورت آنلاین و در لحظه، مشاهده و بررسی کنید.

  با معامله واقعی یاد بگیرید!

با معامله واقعی یاد بگیرید!

پلتفرم‌های سوشال تریدینگ با امکان مطالعه مستقیم و کارآمد از کارشناسان، هزینه و زمان یادگیری تئوری را کاهش می‌دهند. بنابراین به جای صرف ساعت‌ها تلاش برای درک برخی از نظریه‌ها، این امکان وجود دارد تا آن را با فعالیت عملی بیاموزید؛ چرا که بسیاری از متخصصانی که انتخاب می‌کنید، اغلب استراتژی‌هایی را برای بالا بردن تعداد مشتریان خود ارائه می‌دهند.

جامعه‌ای برای سرمایه‌گذارانی که اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند!

یکی دیگر از مزایای استفاده از تجارت اجتماعی، وجود یک جامعه سرمایه‌گذار است که معامله‌گران در آن حضور دارند و به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. با استفاده از سوشال تریدینگ به عنوان یک پلتفرم آنلاین، معامله‌گران می‌توانند از هر مکانی به داده‌های بازار دسترسی داشته و قادر باشند بلافاصله و به طور موثر اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند. تنها چیزی که نیاز دارند یک اتصال قوی به اینترنت است.

معایب سوشال تریدینگ

بدون شک، سوشال تریدینگ یک ایده سودمند است. اما با این حال، معایبی نیز دارد که باید در مورد آنها بدانید. این معایب عبارتند از:

معایب سوشال تریدینگ

 کمبود علاقه و تمایل!

مبتدیانی که تصمیم می‌گیرند به عنوان نقطه اولیه سفر تجاری خود به تجارت اجتماعی بپیوندند ممکن است با خطر اعتماد بیش از حد و راحت بودن روبرو شوند. خطر ذکر شده اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنها معاملات خود را به طور کامل در دست متخصصان قرار می‌دهند و اساساً چیزی یاد نمی‌گیرند و بی‌انگیزه می‌مانند. در نتیجه نیز کمتر به ریسک‌های احتمالی، توجه نشان می‌دهند که این امر ممکن است در زمان تخمین مقدار پول قابل سرمایه‌گذاری خطرناک باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  مقایسه و بررسی تفاوت دوج کوین و بیبی دوج

صرف نظر از به کارگیری تکنیک‌های پرخطر!

هنگام به کارگیری روش‌هایی مانند تجارت اجتماعی، معامله‌گران باید احتیاط کنند؛ تنها به این دلیل که تفاوت‌هایی در سطح سرمایه‌گذاری تریدرهای دیگر که از آنها کپی کرده‌اند وجود دارد و ممکن است برای آنها سوددهی کافی را نداشته باشد.

 هیچ چیز تضمین شده نیست!

به یاد داشته باشید که موفقیت‌های گذشته‌ی معامله‌گران نوید عملکرد مشابه در آینده را نمی‌دهد، چرا که عوامل اقتصادی و و تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل ممکن است تطبیق سریع عملکرد برخی از معامله‌گران نسبت به معامله پیش‌رو دشوارتر باشد.

استراتژی تجارت اجتماعی یا Social Trading

استراتژی تجارت اجتماعی یا Social Trading
استراتژی تجارت اجتماعی یا Social Trading

چندین راه وجود دارد که بهره‌گیری و توجه به آنها می‌تواند موجب پیاده‌سازی درست و مناسب از روش معامله تجارت اجتماعی شود که به شرح زیر هستند:

 سیگنال‌های قابل اعتماد را دنبال کنید!

این مورد برای معامله‌گران تازه کار در نظر گرفته شده است، اما حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز می‌توانند از سیگنال‌های موجود استفاده کنند. معامله‌گر ممکن است برای تصمیم‌گیری در مورد انجام معامله بینشی در مورد نحوه تجارت اتخاذ شده توسط معامله‌گر حرفه‌ای کسب کند و بفهمد که او بر اساس چه عواملی آن معامله را انجام داده است.

 در انجمن‌ها و پروفایل‌های متعدد عضو شوید!

هر پلتفرم تجاری مدرنی که تجارت اجتماعی را ارائه می‌دهد، جلسات یا انجمن‌هایی را برای افراد هم‌فکر طراحی کرده است. در واقع یک موقعیت عالی خواهد بود، زیرا دانش‌ها به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری، آن را مانند شبکه‌های اجتماعی جذاب و سرگرم کننده می‌دانند، با این تفاوت که کاربران در اینجا به دنبال کسب درآمد، سود و دانش هستند.

علاوه بر این، همه پلتفرم‌ها باید جزئیات کاملی را در مورد معامله‌گر ارائه دهند. مشخصاتی مانند سایر معامله‌گرانی که آنها را دنبال می‌کنند، مثل: اطلاعات اولیه، تکنیک‌های معاملاتی و مهم‌تر از همه، کل تاریخچه معاملات آنها.

ربات معاملاتی (سیستم معاملات خودکار)

ربات مکانیزمی است که شامل سیستم‌های معاملاتی خودکار است؛ یعنی هر بار که بازار یک الگوی خاص را تشکیل می‌دهد، معامله را انجام خواهد داد. البته اجرای تراکنش‌ها توسط سیستم‌های معاملاتی خودکار به معیارهای مختلف و شرایط بازار که از قبل تعیین‌ شده، بستگی دارد؛ با این تفاوت که سایر اشکال تجارت اجتماعی بر تعامل بین فردی با همتایان درگیر متکی هستند.

ذکر چند نکته مهم در مورد نحوه به کارگیری روش تجارت اجتماعی

ذکر چند نکته مهم در مورد نحوه به کارگیری روش تجارت اجتماعی
ذکر چند نکته مهم در مورد نحوه به کارگیری روش تجارت اجتماعی

امروزه به کمک فناوری‌های تجارت اجتماعی، همه می‌توانند در بازارهای مالی شرکت کنند و از آن کسب درآمد داشته باشند، اما ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم که آگاهی داشتن از آنها خالی از لطف نیست!

  • بررسی چندین پلتفرم که با نیازهای شما مطابقت دارد.
  • یک حساب آزمایشی را پیش از راه‌اندازی و استفاده از یک حساب واقعی امتحان کنید.
  • بیش از حد توان خود سرمایه گذاری نکنید تا از سوخت شدن موجودی‌تان جلوگیری کرده باشید.
  • معامله‌گرانی را دنبال کنید که به طور مداوم نرخ‌های برنده و موفقی داشته‌اند.
  • به نحوه عملکرد معامله‌گران پس از تجربه معامله ناموفق توجه کنید.

جمع بندی

همانطور که سرمایه‌گذاران بیشتری برای مشاوره در مورد سرمایه‌گذاری به یکدیگر مراجعه می‌کنند، از این رو سوشال تریدینگ نیز روز به روز محبوب‌تر می‌شود. البته بسته به اینکه در چه مسیری قرار گرفته و چه چشم‌اندازی به آینده مالی خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در شروع مسیر، استراتژی تجارت اجتماعی را امتحان کنید.

قابل ذکر است که اطلاعات این مقاله از دیجیکس ۲۴ صرفا برای اهداف آموزشی و افزایش اطلاعات کاربران در زمینه ارزهای دیجیتال ارائه شده است، بنابراین نباید بدون انجام بررسی مستقل و مشاوره مالی با یک کارگزار حرفه‌ای، هیچ تصمیمی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مالی، تجاری یا موارد دیگر اتخاذ کنید.