معامله مارجین وثیقه‌ای خرید و فروش ارز دیجیتال است که سرمایه‌گذار باید برای پوشش ریسک اعتباری که برای کارگزار یا صرافی ایجاد می‌کند، نزد آن کارگزاری یا صرافی سپرده‌گذاری نماید. سرمایه‌گذار می‌تواند برای پوشش این ریسک، از کارگزار برای خرید ابزار‌های مالی درخواست وام کند و یا ابزار‌های مالی را برای فروش کوتاه مدت یا بستن یک قرارداد قرض بگیرد.

معامله مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار دارای خود را با قرض گرفتن مبلغی معادل و یا نصف موجودی خود، از یک کارگزار خریداری کند که در واقع این معامله به وثیقه بودن حساب بانکی نزد کارگزار اشاره دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند با استفاده از آن اوراق بهادار بیشتری را خریداری کند.

مارجین در زمینه تجاری، تفاوت بین قیمت فروش محصول یا خدمات، و هزینه تولید یا نسبت سود به درآمد است. همچنین می‌تواند به بخشی از نرخ بهره وام مسکن با نرخ قابل تنظیم (ARM) که به نرخ شاخص تعدیل اضافه شده، اشاره کند.

مفهوم معاملات مارجین

مفهوم معاملات مارجین
مفهوم معاملات مارجین

مارجین می‌تواند اشاره‌ای به میزان حقوق صاحبان سرمایه در حساب کارگزاری خود داشته باشد. به بیانی دیگر، به معنای استفاده از پول قرض گرفته شده از یک کارگزار برای خرید اوراق بهادار است که برای انجام این کار، به جای یک حساب کارگزاری استاندارد، باید یک حساب مارجین داشت. حساب مارجین یک حساب کارگزاری بوده که در آن کارگزار به سرمایه‌گذار مبلغی را به عنوان وام ارائه می‌دهد تا اوراق بهادار بیشتری تهیه کند.

در یک مفهوم کلی‌تر، معاملات مارجین به شما این امکان را می‌دهد تا سهام بیشتری نسبت به حالت عادی بخرید. اشاره کردیم که برای این نوع معامله، به یک حساب مارجین نیاز دارید البته توجه داشته باشید که این حساب با یک حساب نقدی معمولی که با استفاده از پول موجود در آن معامله می‌کنید متفاوت است.

استفاده کردن از مارجین به منظور خرید اوراق بهادار دقیقا مانند استفاده از پول نقد موجود در حساب یا اوراق بهادار قرار داده شده در حساب خود به عنوان ضمانت برای وام است. این نوع وام دارای ضمانت با نرخ بهره دوره‌ای بوده که باید پرداخت شود.

سرمایه‌گذار از پول قرض گرفته شده استفاده می‌کند و در نتیجه هم ضرر و هم سود آن بیشتر می‌گردد اما سرمایه‌گذاری و معاملات مارجین در مواردی می‌توانند سودمند باشند که سرمایه‌گذار پیش‌بینی کند نرخ بازده سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سود وام می‌پردازد. به طور خلاصه، معاملات مارجین به معنای قرض گرفتن از یک کارگزار به منظور خرید سهام است و شما می‌توانید آن را به عنوان وام از کارگزاری خود در نظر بگیرید.

حداقل سرمایه‌گذاری اولیه در حساب مارجین چقدر است؟

حداقل سرمایه‌گذاری اولیه در حساب مارجین چقدر است؟
حداقل سرمایه‌گذاری اولیه در حساب مارجین چقدر است؟

بر اساس قوانین تعیین شده، کارگزار شما وظیفه دارد رضایت‌تان را برای افتتاح حساب مارجین جلب کند. حساب مارجین ممکن است بخشی از قرارداد افتتاح حساب استاندارد و یا یک قرارداد کاملاً مجزا باشد که برای سرمایه‌گذاری اولیه در آن حداقل به ۲۰۰۰ دلار نیاز است؛ اما برخی از کارگزاری‌ها به مقدار بیشتری نیاز دارند که این سپرده به عنوان حداقل موجودی حساب مارجین شناخته می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید:  متحول کردن صنعت املاک از طریق توکن‌سازی در Ripple Labs

مارجین اولیه

پس از این که حساب خود را افتتاح کرده و مرحله عملیاتی شدن آن آغاز شد، می‌توانید تا ۵۰ درصد از قیمت خرید سهام را وام دریافت کنید. این بخش از قیمت خریدی که شما واریز خواهید کرد به عنوان مارجین اولیه شناخته می‌شود. بهتر است بدانید که مجبور نیستید تا ۵۰ درصد تعیین شده وام دریافت کنید؛ بلکه می‌توانید وام کمتری بگیرید. البته باید این نکته را ذکر کرد که برخی از کارگزاری‌ها از شما می‌خواهند تا بیش از ۵۰ درصد قیمت خرید را واریز نمایید.

همچنین می‌توانید وام خود را تا زمانی که بخواهید نگهداری کنید مشروط بر اینکه به تعهداتی مانند پرداخت به موقع سود وجوه قرض گرفته شده عمل نمایید. قابل ذکر است هنگامی که سهام را در یک حساب مارجین می‌فروشید، درآمد حاصل از بازپرداخت وام به کارگزار شما می‌رسد تا زمانی که وام به طور کامل تسویه شود. برای این که اطلاعات دقیق‌تری در خصوص معامله مارجین کسب کنید، می‌توانید از کارشناسان سایت www.digiex24.com کمک بگیرید.

فراخوان مارجین چیست؟

فراخوان مارجین چیست؟
فراخوان مارجین چیست؟

فراخوان مارجین در واقع درخواستی است از طرف کارگزاری شما برای اضافه کردن پول به حساب خود یا بستن موقعیت‌ها برای بازگرداندن حساب به سطح مورد نیاز. پس اگر فراخوان مارجین را برآورده نکنید، کارگزاری شما می‌تواند هر موقعیت باز را ببندد تا حساب به حداقل مقدار بازگردانده شود. توجه کنید که شرکت کارگزاری می‌تواند این کار را بدون تأیید صاحب حساب انجام دهد.

علاوه بر این، کارگزاری می‌تواند برای معامله‌ها از صاجبین حساب مارجین کمیسیون بگیرد. بنابراین ممکن است که شرکت کارگزاری به اندازه‌ای سهام یا موجودی قرارداد را نقد کند که بیش از حد نیاز اولیه باشد؛ در نتیجه می‌توان گفت مسئولیت هرگونه زیان متحمل شده در طول این فرآیند به عهده صاحب حساب خواهد بود.

به بیانی دیگر، محدودیتی به نام نگهداری مارجین تعیین شده است که منظور از این محدودیت، تامین حداقل موجودی حساب است که باید پیش از اجبار کارگزار به سپرده‌گذاری بیشتر یا فروش سهام برای پرداخت وام، صورت گیرد و هنگامی که این اتفاق بیفتد، به عنوان فراخوان مارجین شناخته می‌شود.

چندین نکته مهم در مورد معامله مارجین

چندین نکته مهم در مورد معامله مارجین
چندین نکته مهم در مورد معامله مارجین

از آنجایی که استفاده از مارجین در واقع نوعی قرض کردن پول است، از این رو هزینه‌بر بوده و اوراق بهادار قابل معامله مارجین در حساب، ضمانت آن هستند؛ در نتیجه هزینه اولیه، بهره‌ای است که باید برای وام خود بپردازید.

با گذشت زمان، سطح بدهی شما افزایش می‌یابد؛ به این علت که هزینه‌های بهره حساب شما بالا رفته است. این یعنی هرچقدر بدهی بیشتر شود، هزینه بهره نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل معاملات مارجین معمولاً برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت استفاده می‌شوند. بنابراین اگر یک سرمایه‌گذاری را برای مدت طولانی در مارجین نگهداری کنید، احتمال این که سوددهی داشته باشد، کمتر است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که همه سهام، واجد شرایط معامله مارجین نیستند. در واقع هیئت کارگزار، تنظیم می‌کند که کدام سهام می‌تواند مورد معامله قرار بگیرد. البته یک قاعده کلی نیز وجود دارد آن هم این که کارگزاران به مشتریان اجازه نمی‌دهند تا سهام پنی، اوراق بهادار خارج از بورس (OTCBB) یا عرضه‌های عمومی اولیه (IPO) را به دلیل وجود ریسک‌های روزانه، خریداری کنند. همچنین سهام کارگزاری‌های انفرادی نیز می‌توانند تصمیم بگیرند که یک سهام خاص را مارجین نکنند؛ بنابراین بهتر است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بدانید در حساب مارجین چه محدودیت‌هایی وجود دارد.

بیشتر مطالعه کنید:  تحلیل بنیادی چیست؟ معرفی انواع روش‌های Fundamental analysis

مزایای معامله مارجین

دلیل اصلی این که سرمایه‌گذاران در تجارت به معامله مارجین توجه دارند خرید اوراق بیشتر به کمک وام، به جای خرید اوراق بهادار با سرمایه‌شان است. بنابراین آنها می‌توانند با استفاده از موجودی خود که به عنوان ضمانت برای دریافت وام‌های بیشتر از سرمایه‌شان، در نظر گرفته می‌شود اوراق بخرند؛ به همین دلیل، معامله مارجین می‌تواند سود زیادی را به همراه داشته باشد که با در دست داشتن اوراق بهادار بیشتر، افزایش ارزش بیشتری نیز خواهد داشت. پس در صورتی که ارزش اوراق بهادار ارسال شده به عنوان ضمانت افزایش یابد، ممکن است بتوانید با افزایش پایه ضمانت خود، از مارجین بیشتری بهره ببرید.

از دیگر مزایایی که معامله مارجین دارد می‌توان به انعطاف پذیری معاملات مارجین نسبت به سایر انواع وام‌ها اشاره کرد. به همین منظور ممکن است الزامات نگهداری از مارجین کارگزار شما ساده یا خودکار باشد و برنامه بازپرداخت ثابتی نیز وجود نداشته باشد. بنابراین، تا زمانی که اوراق بهادار فروخته شود پرونده وام برای اکثر حساب‌های مارجین باز خواهد ماند.

معایب معامله مارجین

معایب معامله مارجین
معایب معامله مارجین

اگر سرمایه‌گذارانی که برای افزایش سود، وارد معاملات مارجین می‌شوند، باید بدانند که احتمال زیان را افزایش داده‌اند. اگر ارزش اوراق بهادار خریداری شده با مارجین به سرعت کاهش یابد، یک سرمایه‌گذار نه تنها ممکن است سرمایه‌گذاری اولیه خود را مدیون باشد، بلکه سرمایه بیشتری نیز به وام‌دهندگان بدهکار خواهد بود.

همچنین معامله مارجین هزینه دارد؛ به طوری که اغلب کارگزاران هزینه بهره دریافت می‌کنند و این کارمزد‌ها بدون توجه به عملکرد خوب یا ضعیف حساب مارجین افراد ارزیابی می‌شود.

از آن جا که الزامات برای مارجین و سهام وجود دارد، ممکن است که سرمایه‌گذاران فراخوان مارجین را ارسال کنند. این الزام و فراخوان کارگزار به دلیل کاهش ارزش حقوق صاحبان سهام و به منظور واریز وجوه اضافی به حساب مارجین رخ خواهد داد؛ پس سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که به یک سرمایه اضافی برای برآورده کردن مارجین نیاز دارند.

اگر سرمایه‌گذاران نتوانند سهام اضافی را مشارکت دهند و یا ارزش یک حساب به سرعت کاهش یابد به شکلی که برخی الزامات مارجین را نقض کند، ممکن است انحلال اجباری رخ دهد. این انحلال اجباری، اوراق بهادار خریداری شده در مارجین را به فروش می‌رساند و در نهایت سرمایه‌گذاران برای برآوردن نیاز کارگزار، متحمل ضرر می‌شوند.

جمع ‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت معامله مارجین برای افرادی که به دنبال سود در معاملات هستند، گزینه مناسبی است؛ مشروط بر این که معاملات در این فضا کاملا درست و دقیق انجام گردد که در این صورت افراد می‌توانند به سودهای کلانی دست یابند. فراموش نکنید که معاملات مارجین در دنیای ارز دیجیتال ریسک بالاتری دارد. البته شاید بتوان دلیل آن را بی ثباتی بازار ارز دیجیتال و نوسانات آن بیان کرد.

اگر می‌خواهید در مورد معامله مارجین تجربه کسب کنید، توصیه می‌کنیم که به عنوان اولین قدم اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید و سپس معاملات و اهرم‌های کوچک را مورد استفاده دهید؛ زیرا ورود به معاملات بزرگ می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود. بنابراین برای دستیابی به مزایای این معاملات بهتر است مهارت و تجربه داشته باشید و یا از افراد خبره کمک بگیرید.