نمودار شمعی یا کندل استیک یکی از نمودارهای قیمت است که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد و می‌تواند باز و بسته شدن یک سهم برای یک دوره خاص و همچنین قیمت‌های بالا و پایین را نشان دهد. جالب است بدانید که تریدر‌ها و بازرگانان ژاپنی در سال‌های گذشته، برای بررسی قیمت‌های بازار و اطلاع از آن، این نمودار را به کار می‌بردند.

در نتیجه می‌توان گفت که برای معامله ارز‌های دیجیتال مانند خرید و فروش تتر، بیت کوین و سایر ارز‌ها ابتدا می‌بایست در مورد قیمت‌ها و نوسانات آن اطلاعات کافی داشته باشید. به همین علت در این مطلب قصد داریم شما را با نمودار شمعی یا کندل استیک آشنا کنیم.

معرفی نمودار شمعی یا کندل استیک

معرفی نمودار شمعی یا کندل استیک
معرفی نمودار شمعی یا کندل استیک

نمودار‌های شمعی نشان دهنده نوسانات قیمت‌ها هستند که شکل آن در هر روز بر اساس نوسانات قیمت‌ها تغییر می‌کند و متفاوت است. در واقع نمودار شمعی برای تحلیل‌گران تکنیکال کاربرد دارد و به منظور مشخص کردن زمان ورود و خروج معاملات، از آن استفاده می‌کنند.

در واقع نمودار کندل استیک ابتدا برای بررسی قیمت برنج در ژاپن ایجاد شد. به عبارت دیگر، این نمودار یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای معامله دارای‌های مختلفی مانند: معاملات ‌آنی، سهام و ارز به شمار می‌رود. در این نمودار، شیب‌های بلند به رنگ سفید یا سبز هستند که نشان دهنده وجود تقاضای شدید برای خرید است؛ بدین معنی که اعلام می‌کند قیمت‌ها سیر صعودی دارند. اما توجه داشته باشید که به طور کلی باید ساختار بازار را نیز به صورت کاملاً دقیق و جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

در مقابل نیز شیب‌هایی که دارای رنگ سیاه یا قرمزند اعلام‌کننده افت درخواست فروش در سهام موجود هستند؛ یعنی این که قیمت‌های موجود در بازار سیر نزولی را به همراه دارند. همچنین یک الگوی دیگر تحت عنوان الگوی شمعی برگشتی صعودی وجود دارد که آن را با نام چکش می‌شناسند. این الگو زمانی ایجاد می‌شود که بعد از باز شدن آن، قیمت‌ها به طور چشم‌گیری پایین بیاید و تجمع صورت بگیرد، تا در نهایت به سطح بالایی از قیمت برسد.

بیشتر مطالعه کنید:  استیبل کوین الگوریتمی چیست و چگونه ارزش گذاری می‌ شود؟

لازم است بدانید که معمولاً نمودار شمعی نزولی را معامله‌گرانی به کار می‌برند که قصد دارند قیمت بالا یا پایین را در بازار انتخاب کنند. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ارز دیجیتال و شناخت نوسانات این بازار آموزش ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.

معرفی بخش‌های کندل استیک

معرفی بخش‌های کندل استیک
معرفی بخش‌های کندل استیک

کندل استیک دقیقاً مانند یک نمودار میله‌ای است که می‌تواند به صورت روزانه، پایین‌ترین و بالاترین قیمت را نشان دهد. به علاوه قیمت باز و بسته شدن یک سهم در بازار را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در واقع نمودار شمعی دارای یک جز مهم است که بدنه نام دارد و می‌تواند محدوده قیمتی مابین باز و بسته شدن معاملات در یک روز را به نمایش بگذارد. به شکلی که پر شدن بدنه، به معنی پایین‌تر بودن قیمت موجود نسبت به قیمت ابتدایی است و خالی شدن بدنه نیز بیانگر بالاتر بودن قیمت نشان داده شده، از قیمت آغازین خواهد بود.

آشنایی با الگوی معاملاتی دو روزه کندل استیک

آشنایی با الگوی معاملاتی دو روزه کندل استیک
آشنایی با الگوی معاملاتی دو روزه کندل استیک

امروزه اکثر استراتژی‌های معاملاتی کوتاه مدت را بر اساس الگو‌های نموداری مشخص می‌کنند؛ الگوی کندل را نیز می‌توان یکی از این نمودارها دانست که نشان دهنده یک روند بازگشتی است. در واقع نخستین کندل استیکی که وجود داشت دارای یک بدنه کوچک بود و نمودار شمعی دوم آن را به صورت کامل می‌پوشاند.
همچنین الگوی دیگری با نام الگوی هارامی وجود دارد که ساختار آن به شکل الگوی بازگشتی است. دومین کندل در این الگو، به صورت کامل در درون نمودار شمعی اول قرار می‌گیرد و با رنگی متفاوت نشان داده می‌شود. در واقع هارامی خود دارای یک کندل استیک دوم است و زمانی فعال می‌شود که قیمت‌های باز و بسته برابر باشند.

معرفی الگوی معاملاتی سه روزه کندل استیک

معرفی الگوی معاملاتی سه روزه کندل استیک
معرفی الگوی معاملاتی سه روزه کندل استیک

ستاره عصرگاهی یا evening star به عنوان یک الگوی بازگشتی نزولی شناخته می‌شود که ادامه دهنده روند صعودی در اولین کندل خواهد بود. در کندل دوم نیز، Gap Up ایجاد می‌شود که دارای یک بدنه باریک است. به عبارتی دیگر، Gap Up به حالتی گفته خواهد شد که قیمت موجود از قیمت بسته شدن کندل قبلی بیشتر باشد.
بسته شدن کندل استیک سوم نیز در زیر نقطه میانی نمودار شمعی اول رخ می‌دهد. در واقع در این بخش با یک ستاره صبحگاهی رو به رو هستید که یک الگوی بازگشتی صعودی بوده و در نخستین کندل با بدنه سیاه و قرمز قرار دارد. در یک توضیح ساده‌تر، evening star به دنبال کندل کوتاهی که دارای قیمت پایین شکاف است، ایجاد خواهد شد. بسته شدن این کندل نیز با استفاده از یک نمودار شمعی سفید یا سبز که دارای بدنه طولانی بوده و در بالای نقطه میانی اولین نمودار قرار دارد، انجام می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید:  تحلیل بنیادی چیست؟ معرفی انواع روش‌های Fundamental analysis

ناگفته‌های تبدیل ارز در تراست ولت به کمک نمودار شمعی

ناگفته‌های تبدیل ارز در تراست ولت به کمک نمودار شمعی
ناگفته‌های تبدیل ارز در تراست ولت به کمک نمودار شمعی

با وجود این که نمودار‌های شمعی می‌توانند برای دریافت ‌ایده‌های کلی در مورد قیمت‌ها گزینه مناسبی باشند؛ اما تمام آن چه که برای تحلیل به آن نیاز دارید را به شما ارائه نمی‌دهند. به عنوان مثال نمی‌توانند به شما نشان دهند که بین اولین و آخرین معامله و یا در آن بازه زمانی چه اتفاقی رخ داده است؛ بلکه فقط می‌توانند اولین و آخرین معامله را با بالاترین و پایین‌ترین قیمت نشان دهند.

همچنین به دلیل این که فتیله یا wick یک کندل تنها می‌تواند حداقل و حداکثر قیمت را نمایش دهد بنابراین نمی‌توان دریافت که کدام یک زودتر رخ داده‌اند. البته در صورتی که بازه زمانی را به بازه کوتاه‌تری تبدیل کنید، امکان دسترسی به این جزئیات فراهم خواهد شد.

جمع ‌بندی

برای این که بتوانید خرید و فروش ارز‌های مختلف را انجام دهید، باید در مورد حداقل و حداکثر قیمت‌ها اطلاعات کافی به دست بیاورید و بازار را ارزیابی کنید که نمودار شمعی به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، این امکان را برای شما فراهم می‌کند. در واقع تریدرها با استفاده از نمودار شمعی می‌توانند تغییر قیمت‌ها را مشاهده و این تغییرات را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنند. در نتیجه این موضوع به سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد تا بتوانند معاملات خود را با آگاهی بیشتری انجام دهند. اما در صورتی که هنوز به سطح کافی در مورد ارزیابی بازار نرسیده‌اید می‌توانید از کارشناسان دیجیکس ۲۴ کمک بخواهید.