سه استیبل کوین برتر تتر، یو اس دی کوین و DAI از مولفه‌های بزرگ صنعت استیبل کوین هستند و این صنعت دیجیتالی را تحت سلطه خود قرار داده‌اند که البته به طور قطع برای سرمایه گذاران معمولی و تازه وارد گیج کننده خواهد بود؛ به گونه‌ای که هنوز تفاوت بین یک دلار واقعی و یک استیبل کوین دلار آمریکا برای کسانی که این مفهوم را به تازگی شنیده‌اند روشن نیست!

اساسی‌ترین تفاوت این است که یک دلار فیات توسط یک بانک نگهداری می‌شود، در حالی که یک استیبل کوین توسط شما و کیف پول شخصی شما نگهداری خواهد شد. اما سوال اصلی اینجاست که تفاوت سه استیبل کوین برتر تتر و همچنین موارد استفاده از آنها در دنیای واقعی چیست؟ بر همین اساس ما در این مقاله ارائه شده توسط گروه دیجیکس ۲۴ به بررسی و پاسخ به این سوال پرداخته‌ایم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

دلیل افزایش محبوبیت و استفاده مردم از استیبل کوین‌ها چیست؟

دلیل افزایش محبوبیت و استفاده مردم از استیبل کوین‌ها چیست؟

مردم از استیبل کوین‌ها برای تثبیت نوسانات سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند و در عین حال نیز از مزایایی که زنجیره‌های بلوکی به ارمغان می‌آورد بهره می‌برند.

به عبارت دیگر یک استیبل کوین با مرتبط بودن ارزش آن به یک ارز که معمولاً دلار آمریکا است، با نوسانات دارایی‌های رمزنگاری شده مبارزه می‌کند و اغلب به عنوان راهی برای نگهداری آسان پول در صرافی‌های ارزهای دیجیتال و در لحظات کلیدی در زمان معامله و یا اصطلاحا خرید و فروش تتر به منظور کاهش ضرر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال، سرمایه‌ گذاری که انتظار دارد قیمت بیت ‌کوین کاهش یابد، می‌تواند دارایی‌های خود را به استیبل کوین تبدیل کند تا ارزش دلاری سرمایه‌اش را حفظ نماید. پس از آن مجددا می‌تواند بیت کوین را با قیمت پایین‌تری خریداری کرده و یا آن را برای دریافت سود، به حساب بانکی خود منتقل کند.

در نتیجه می‌توان گفت که محبوبیت استیبل کوین‌ها در حال افزایش است؛ زیرا سریع‌ترین راه برای انتقال وجوه با ارزش پایدار بین صرافی‌های ارز دیجیتال خواهد بود که نه تنها دارای تراکنش‌های سریع هستند، بلکه اکثر صرافی‌ها برای استفاده از استیبل کوین‌ها، کارمزدهای معاملاتی جذابی را نیز ارائه می‌دهند تا در هنگام انتقال دارایی‌های رمزنگاری شده از یک صرافی به صرافی دیگر، میزان ضرر را به حداقل برسانند.

بیشتر مطالعه کنید:  اتریوم ۰.۲ چیست؟ هر انچه که باید در مورد the merge بدونیم

از طرفی نیز برای دوام استیبل کوین‌ها به عنوان ارز، دائما توسط دولت‌ها و موسسات مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند و از آنجایی که از نظر تئوری تحت تأثیر نوسانات بد نام کریپتو قرار نمی‌گیرند، به منظور استفاده در دنیای واقعی نیز ایده آل خواهند بود؛ زیرا امکان پرداخت‌های بدون مرز و کم هزینه را میسر می‌کنند.

بررسی و مقایسه سه استیبل کوین برتر

  1. تتر (USDT) Tether

تتر (USDT) یکی از اولین شرکت‌هایی بود که استیبل کوین‌ها را به بازار معرفی نمود و از سال 2015 به واسطه این سکه شروع به کار کرد. نخست به عنوان راه‌ حلی برای سرمایه گذاران و انتقال دارایی‌های آنان از یک صرافی به صرافی دیگر (البته با حداقل کارمزد) ابداع شد؛ اما رفته رفته با افزایش حجم روزانه‌ی میلیارد دلاری تتر و محبوبیت آن در بازار، حتی با افزایش تعداد رقبای استیبل کوین‌ها، موفقیت این شرکت را در دستیابی به هدف اصلی خود بیشتر کرد.

با وجود اینکه تتر رهبر بازار ارزهای دیجیتال است، اما در گذشته چندین رویداد منفی را به نام خود ثبت کرد که باعث شد تا شهرت آن به شدت خدشه دار شود. یک مورد قابل توجه این رویدادهای منفی در سال 2018 رخ داد که این شرکت، سکه‌های جدید USDT را تولید کرد.

تتر (USDT) Tether

با این وجود، تتر در صدر فهرست استیبل کوین‌ها باقی ماند و از نظر حجم و ارزش بازار، سکه شماره 1 تلقی می‌شد. جالب است بدانید که این شرکت همچنین یک گزینه با پشتوانه طلا (XAUT) را در اوایل سال جاری راه اندازی کرد تا جای پای خود را در این صنعت محکم و تقویت کند.

یک ویژگی Tether این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با DeFi، DApps و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تعامل داشته باشند و در عین حال ارزش دلار آمریکا را ثابت نگه دارند. کسانی که به تازگی وارد فضای کریپتو شده‌اند ممکن است دارایی‌های دیجیتال را تا حد زیادی به عنوان یک حرکت مخاطره‌ آمیز سرمایه ‌گذاری در نظر بگیرند، اما با استفاده از Tether، می‌توان به بسیاری از جنبه‌های Web3 به گونه‌ای دسترسی داشت که نوسانات قیمت‌ها کاهش یابند.

  1. سکه (USDC)

USD Coin (USDC) یکی دیگر از استیبل کوین‌های محبوب و برتر بوده که با لیست قابل توجهی از حامیان خود از جمله: Goldman Sachs، Silvergate و US Bancorp مواجه است. این سکه از طریق یک معامله مشترک بین Coinbase و Circle در سال 2018 ایجاد شد و مانند Tether به دلار آمریکا محاسبه و ارزش گذاری می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید:  7 نکته که هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید به آنها توجه کنید!

سکه (USDC)

USDC بر شفافیت برای کاربران و شرکای خود تأکید می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا استیبل کوین توسط برخی بانک‌ها که مشتاق مشارکت در صنعت بلاک چین هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. حتی یک برنامه اختصاصی دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را به فیات تبدیل کرده، به کیف پول‌های دیگر پول بفرستند و یا سود دریافت کنند.

  1. DIA

DIA یک استیبل کوین برتر دیگر است که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند. برخلاف USDC و USDT، DIA توسط ارزش ETH و از طریق قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود که این امر DIA را به یک ارز دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز تبدیل می‌کند و آن را به طور یکسان در بین کارشناسان و کاربران محبوب کرده است.

به بیانی دیگر DIA یک ارز استاندارد برای اکوسیستم مالی غیرمتمرکز اتریوم (DeFi) بوده و شامل مجموعه‌ای از راه حل‌های فین‌تک است که توسط پشته فناوری اتریوم ایجاد و پشتیبانی می‌شود که این امر منجر به تقاضای بی‌ نهایت DIA می‌شود و به نظر می‌رسد تا زمانی که DeFi مورد تقاضا باشد این روند ادامه خواهد داشت؛ زیرا اخیرا صنعت ارز دیجیتال از مرز 1 میلیارد دلار عبور کرده است؛ یعنی افزایش 300 درصدی در کمتر از یک سال!

DIA

از طرفی نیز DAI بسیاری از ویژگی‌های مشابه Tether را ارائه می‌دهد که به دلار آمریکا متصل است و عمدتاً بر روی بلاک چین اتریوم عمل می‌کند. همچنین DAI توسط یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) اداره می‌شود که آن را برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بسیار جذاب‌تر می‌کند.

با این تفاسیر انتظار می‌رود که DIA شکوفا شود و خود را به عنوان یک استیبل کوین پیشرو تقویت کند، زیرا DeFi در پذیرش و رشد بازار آن، به شدت گسترش یافته است.

جمع بندی

از آنجایی که سه استیبل کوین برتر دارای عملکردهای مشابهی هستند، بهتر است که اساس انتخاب و استفاده از هر کدام از آنها بر پایه امنیت بیشتری که دارند باشد. مثلا در نظر بگیرید که Tether با دارایی‌های فیزیکی وثیقه می‌شود و DAI از فناوری جدید کریپتو و از طریق اتریوم و ساختار حاکمیت DAO استفاده می‌کند؛ یا این که هر USDC با 1 دلار آمریکا برابری دارد.