شرکت تتر، USDT را روی بلاک چین غیرمتمرکز NEAR راه‌اندازی نموده، زیرا رقیب آن یعنی کوجیرا نیز استیبل کوین جدید خود با نام USK را بصورت غیر متمرکز راه اندازی کرده است. 

به گفته پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، تتر به پیشرفت NEAR کمک خواهد کرد. به گفته بنیاد NEAR، NEAR یک بلاکچین قرارداد هوشمند لایه یک است که تقریباً 700 برنامه غیرمتمرکز را اجرا کرده و روزانه 300000 تا 400000 تراکنش را پردازش می کند. 

مدیر عامل بنیاد NEAR گفت که مشتاقانه منتظر است ببیند تتر چه نقشی در آینده مالی ایفا خواهد کرد. 

شبکه NEAR پس از اتریوم، الگوراند، سولانا و تزوس، چهاردهمین بلاکچین خواهد بود که USDT را پذیرفته است. 

رقیب تتر یعنی USDC بر روی شبکه های اتریوم، Solana، Avalanche، TRON، Algorand، Stellar، Flow و Hedera پشتیبانی می شود. 

کوجیرا، کیست؟ 

ارز NEAR در اواسط ژانویه 2022 به بیش از 20 دلار رسید. این ارز در طول رکود طولانی بازار کریپتو که با سقوط استیبل کوین TerraUSD  آغاز شد و اکنون با قیمت 4.96 دلار معامله می شود، شکست خورد. 

پروژه Kujira امروز استیبل کوین جدید خود با نام USK را در اکوسیستم Cosmos پس از خارج شدن از بلاکچین Terra راه اندازی کرد. 

بیشتر مطالعه کنید:  تتر فیک چیست و ۳ روش تشخیص تتر فیک

ارز USK استیبل کوین غیرمتمرکز در قالب شبکه DAI است که یک استیبل کوین الگوریتمی در اکوسیستم MakerDAO است. USK توسط ذخیره‌ای از دارایی‌های رمزنگاری از جمله توکن Cosmos ATOM پشتیبانی می‌شود. همچنین از تکنیک‌ معاملاتی شبیه به مکانیزم توکن های الگوریتمی است که از TerraUSD پشتیبانی می‌کند استفاده میکند  تا قیمت آن ثابت نگهداشته شود. 

USK  با سپرده گذاری ATOM در یک قرارداد هوشمند، ساخته یا قرض داده می شود که نسبت وام به ارزش وام باید 60 درصد باشد و با پرداخت وام، USK می سوزد و ATOM برگردانده می شود. 

 

فشار به سمت استیبل کوین های غیرمتمرکز 

بحث متمرکز و غیرمتمرکز استیبل کوین اخیراً زمانی که دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده در آگوست 2022، یک میکسر ارزهای دیجیتال را به همراه 44 آدرس رمزنگاری تحریم کرد، به شدت مورد توجه قرار گرفت. این تحریم ها، توجهات را به میزان قابل توجهی به صنعت ارزهای دیجیتال جلب کرد. باید منابع متمرکزی داشته باشد که می تواند مورد سرزنش دولت قرار گیرد. 

استیبل کوین‌های تتر و کوجیرا در دو طرف طیف متمرکز از نظر انتقاد قرار دارند. تتر، USDT را منتشر می کند و از طریق ابزارهای مالی سنتی مانند اسناد خزانه داری و تا حدی اوراق تجاری، قیمت خود را ثایت نگه میدارد اما Kujira تنها به دارایی ها و الگوریتم های رمزنگاری متکی است که از بین این دو استیبل کوین، بیشترین خطر از سمت مجری قانون گذار، متوجه تتر میباشد. 

بیشتر مطالعه کنید:  آشنایی با انواع شبکه تتر در هنگام خرید تتر

سایت Dune جمع‌آوری داده‌های رمزنگاری را نشان داد که شرکت Circle، بنیان گذار USDC، انتقال USDC به 44 آدرس تحت تحریم OFAC را غیرممکن کرده است. این اقدام انتقاد شدید طرفداران حریم خصوصی را به دنبال داشت که از تمرکززدایی “فول استک” که شامل قراردادهای هوشمند، غیرمتمرکز و استیبل کوین ها می‌شود حمایت کردند. 

برای حفظ حریم خصوصی استیبل کوین DAI، یک پیشنهاد رادیکال توسط رون کریستنسن، یکی از بنیانگذاران MakerDAO، پیشنهاد می‌کند که استیبل کوین DAI را با محدود کردن قرار گرفتن در معرض دارایی‌های دارای ریسک و در نتیجه قرار گرفتن در معرض منابع متمرکز، شناور کنید. با این حال، او افزود، این روند ممکن است حداقل سه سال طول بکشد و هرگونه اقدام مستبدانه فوری را ممنوع کند.