پس از این که خبر تغییر نام فیس‌بوک به متا منتشر شد و مدیر عامل این شرکت عنوان کرد که می‌خواهد اکوسیستم فیس‌بوک را به یک دنیای مجازی که همان متاورس است، تغییر دهد. از این رو سؤالات زیادی برای کاربران ایجاد شد بر این مبنا که اصلاً متاورس چیست و چه کاربردی دارد.

در یک جواب کوتاه اینگونه می‌توان گفت که روز به روز به دنیای متاورس نزدیک‌تر می‌شویم به شکلی که در آینده مردم بدون این که خانه‌های خود را ترک کنند خواهند توانست به هر نقطه از دنیا سفر کرده و تجربه‌های بصری و حتی لمسی را کسب نمایند.

همچنین به کمک متاورس امکان کسب درآمد به شیوه های نوین نیز بوجود آمده است که هر روز به تنوع این روش های کسب درآمد از متاورس افزوده می شود.

متاورس چیست

دنیای متاورس به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم از طریق تصاویر گوناگون، با فضا‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال، خرید و فروش سایر اقلام مصرفی را انجام دهیم. همچنین این فضا امکان دیدن فیلم‌ها، بازی‌ها و بسیاری از موارد دیگر را برای ما فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر شما با دنیای متاورس ما موضوع این مقاله از دیجیکس ۲۴ را به معرفی متاورس اختصاص داده‌ایم.

 

متاورس چیست؟

اهمیت متاورس (Metaverse) این روز‌ها به قدری است که شرکت ها بودجه‌های زیادی را به آن اختصاص داده‌اند. با این که کلمه متاورس در زبان ما به فراجهان ترجمه می‌شود، اما بهترین ترجمه برای آن، عبارت “واقعیت دیجیتال جایگزین” است.

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای متاورس ارائه داد این است که متاورس دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی ما خواهد بود.

دنیای متاورس چیست

لازم نیست برای درک این موضوع به موضوعات عجیب و پیچیده‌ای فکر کنید؛ تنها لازم است که فرض کنید در یک بازی سه بعدی حضور دارید و به جای این که برای لمس کردن چیزی دکمه‌ای را فشار دهید، خودتان شخصاً به آن دست می‌زنید.

در فضا‌های سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند و این احتمال وجود دارد که سایر حس‌ها نیز درگیر شوند که حتی تصور این موضوع می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. این مساله یعنی ‌ایده متاورس چیزی فراتر از به وجود آمدن صفحه‌های استاتیک دو بعدی و سه بعدی بوده و قرار است که بشر را با موضوعات عجیب و هیجان‌انگیزی رو به رو کند.

کاربرد متاورس

متاورس هیچ محدودیتی ندارد و از آن جایی که یک تجربه همه جانبه دارد، معمولاً آن را با دنیای واقعیت مجازی مقایسه می‌کنند. در این خصوص باید بدانید فضای متاورس در مورد بازی و سرگرمی نیست که شرکت‌های خاصی بخواهند ما را تشویق کنند تا در آن فضا حضور داشته باشیم. در واقع متاورس پتانسیل این را دارد تا در زمینه‌های مختلف نظیر مراقبت بهداشتی، تجارت، آموزش و هر چیز دیگری از آن استفاده شود.

بیشتر مطالعه کنید:  ایا سرمایه گذاری در متاورس خوب است؟ آینده متارس

سهام متاورس چیست

بر همین اساس متاورس‌های ایجاد شده برای کاربران فضایی را به وجود می‌آورد تا آن‌ها بتوانند محصولاتی را در آن خریداری کرده و یا به فروش برسانند. همچنین جالب است بدانید متاورس در مورد زمان و مکان نیز هیچ محدودیتی ندارد؛ به طوری که شما در دنیای متاورس می‌توانید با هر فردی در هر یک از نقاط جهان ملاقات کنید. به همین دلیل گفته می‌شود که متاورس یک فضای فوق‌العاده عالی برای کسب و کار‌های مختلف است.

در دنیای متاورس این امکان برای معلمان فراهم می‌شود تا آن‌ها بتوانند به جای آموزش مجازی با دانش آموزان خود ملاقاتی واقعی و سه بعدی داشته باشند. فرض کنید این اتفاق رخ دهد و شما بتوانید در ایران باشید و در مدارس و دانشگاه‌هایی در کشور‌های مختلف ثبت نام کنید. به بیانی دیگر شما در منزل خود هستید و از طریق دنیای متاورس به این قابلیت‌ها دسترسی دارید.

در مثالی دیگر افرادی که نمی‌توانند هزینه‌های بالای کنسرت را بپردازند از این طریق خواهند توانست تا در کنسرت خواننده مورد علاقه خود که در هر نقطه از جهان است شرکت کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در دنیای متاورس محدودیت معنایی ندارد و شما این امکان را دارید تا در این فضا به هر چیزی دسترسی داشته باشید.

در یک مقاله جداگانه به طور مفصل در مورد روش های کسب درآمد از متاورس توضیح کامل ارائه شده است که شما را با روش های جدید درآمد زایی از این فصای جذاب آشنا خواهد کرد. متاورس علاوه بر سرگرمی و تغییر نحوه ارتباطات، دنیایی پر از فرصت های درامد زایی است.

دنیای متاورس

پلتفرم‌های لازم برای ورود به دنیای متاورس

سؤال مهم دیگری که افراد با آن مواجه هستند این است که چگونه می‌توان در دنیای متاورس وارد شد و تجهیزات لازم برای ورود به آن چه تجهیزاتی هستند؟ در پاسخ به این سؤالات باید بگوییم که بزرگ‌ترین فضا‌های متاورس که تا به امروز برای بازاریابی دیجیتال به وجود آمده شامل دو مورد Fortnite و Roblox است. این دو فضا برای برند‌های مختلف این امکان را به وجود آورده‌اند تا آن‌ها بتوانند محصولات خود را به شکلی تبلیغ کنند که در دنیای واقعی قادر به انجام آن نبوده‌اند.

بیشتر مطالعه کنید:  بهترین بازی های متاورس در سال ۲۰۲۳ - معرفی ۶ بازی متاورس

به عنوان مثال برند اسکیت برد Vans توانسته برای بازیکنان در متاورس Roblox یک پارک مجازی که ویژه اکسیت سواری است را ایجاد کند. در این فضا بازیکنان می‌توانند بازی کرده و امتیازاتی جمع کنند و در نهایت برای شخصی کردن آواتار‌های خود از آیتم‌های مختلف فروشگاه مجازی بهره ببرند. جالب است بدانید که تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۸ میلیون نفر از این پارک بازدید کرده‌اند.

برند گوچی نیز توانسته چنین تجربه‌ای داشته باشد و در این فضا یک باغ گوچی ایجاد کند. این فضا یک فضای مکمل مجازی است که از طریق آن می‌توان دنیای واقعی را تجربه کرد. به علاوه این که در این فضا یک جفت کفش دیجیتال توسط مدیر گوچی ساخته شده تا بتوان آن را در برنامه‌هایی نظیر Roblox و VRChat پوشید.

سرمایه‌گذاری در متاورس

نحوه سرمایه‌گذاری در متاورس

آینده متاورس به جای خاصی ختم نمی‌شود و روز به روز این فضا بزرگ‌تر از قبل خواهد شد. به عبارت دیگر متاورس برنامه ساده‌ای نیست که بتوان آن را در فضا‌های مختلف دانلود کرد و یا برای سرگرمی به آن وارد شد؛ بلکه متاورس یک دنیای مجازی بوده که از طریق مفهوم واقعیت مجازی میتوان از آن استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: ایا سرمایه گذاری در متاورس خوب است؟

همچنین متاورس می‌تواند به صورت یکپارچه و غیر یکپارچه نیز باشد. این بدان معناست که هر کسب و کار و برندی می‌تواند متاورس خاص خود را داشته باشد و آن را در این فضا رونق ببخشد و از طریق آن پیشرفت کند.

آینده متاورس این گونه بوده که کاربران می‌توانند تجهیزات مختلف مانند: زمین، کالا و….. را به وجود آورده و آنها را خرید و فروش نمایند و همه بتوانند در چنین فضایی سرمایه‌گذاری کنند. در نهایت کاربران می‌توانند به دلیل زحماتی که در این فضا کشیده‌اند پاداش نیز دریافت نمایند.

متاورس ارز دیجیتال

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در متاورس سرمایه‌گذاری کرد. برای سرمایه‌گذاری در متاورس روش‌های متعددی وجود دارد ولی به طور کلی می‌توان از روش‌های زیر در متاورس سرمایه‌گذاری نمود که عبارتند از:.

  • سرمایه‌گذاری در ارزهای متاورس
  • سرمایه‌گذاری بر روی ارز‌های دیجیتال متاورس
  • سرمایه‌گذاری در یکی از صندوق‌های قابل معامله در این فضا
  • سرمایه‌گذاری در NFT
  • خرید زمین متاورس
  • اجاره و خرید ساختمان‌های متاورس

جمع ‌بندی

متاورس یکی از موضوعاتی است که این روز‌ها بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این دنیای مجازی بسیار محبوب واقع شده و در آینده قرار است بشر را با موضوعات هیجان‌انگیزی رو به رو کند. البته که پیش از سرمایه‌گذاری و ورود به چنین فضا‌هایی بهتر است تا ابتدا در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی کسب نمایید. ما در این مطالب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص دنیای متاورس در اختیار شما قرار دهیم.