استخراج اتریوم از مرج و استخراج ارز‌های دیجیتال بیت‌کوین و سایر ارز‌ها موضوعاتی هستند که حتما تا به حال در مورد آن‌ها شنیده‌اید. زمانی که اولین بار بیت ‌کوین وارد دنیای مجازی شد این سؤال برای اکثر کاربران به وجود آمد که استخراج آن به چه صورت است؟ به هر حال بیت ‌کوین در ابتدا یک ارز دیجیتال بود و تنها راه استخراج آن تولید و عرضه به شمار می‌رفت؛ اما با گذشت زمان با ارز‌های دیجیتال و بلاک چین‌های جدید همراه شد.

در واقع به مرور زمان ارز‌های دیجیتال زیادی به وجود آمدند که یکی از آن‌ها اتریوم بود. در آن دوران، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین آلت‌ کوین اتریوم شناخته می‌شد که البته هنوز نیز توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. همچنین اتریوم بر روی نوع جدیدی از بلاک ‌چین وجود داشت تا ثابت کند که برای ماینر‌ها، حتی از بیت ‌کوین نیز سودآورتر است.

چه عواملی موجب محبوبیت استخراج اتریوم از مرج شد؟

چه عواملی موجب محبوبیت استخراج اتریوم از مرج شد؟
چه عواملی موجب محبوبیت استخراج اتریوم از مرج شد؟

طبق CoinMarketCap، موضوعی که توانسته اتریوم را به بزرگ‌ترین آلت‌ کوین تبدیل کند، ارزش بازار ۱۵۸. ۳۲ میلیارد دلاری آن بود. در همان زمان، اتریوم ۱۷. ۲ درصد از مجموع ارزش ۹۲۰. ۳۵ میلیارد دلاری را در اختیار داشت که این میزان در بیش از ۲۰۰۰۰ دارایی ارز دیجیتال موجود در جهان پخش شده است.

اما در یک توضیح کوتاه به عنوان مقایسه بیت‌ کوین و اتریوم باید گفت که بیت‌ کوین یک توکن قابل ذخیره است. به عبارت دیگر این ارز یک ارز غیرمتمرکز بوده که دارندگان آن می‌توانند آن را مانند پول‌های فیزیکی خرج کنند و یا تا زمانی که به ارزش این ارز افزوده می‌شود  آن را به عنوان سرمایه‌گذاری نگه دارند.

از طرف دیگر، بلاک چین اتریوم عرصه‌ای است که توسعه ‌دهندگان برای میزبانی قرارداد‌های هوشمند و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز از آن استفاده کرده و سعی دارند تا زیرساخت‌های دیجیتالی را ایجاد کنند که در حال حاضر از فناوریWeb3  پشتیبانی می‌کند. به بیانی دیگر، این ظرفیت، اتریوم را به پایگاه اصلی فعالیت‌های تحت متاورس و NFT تبدیل کرد. همچنین این سطح از خدمات تقاضای شدیدی را برای فضای بلاک اتریوم ایجاد نمود که باعث افزایش سوددهی به کسانی شد که آن را استخراج کرده‌اند.

نگاهی به استخراج اتریوم از مرج

نگاهی به استخراج اتریوم از مرج
نگاهی به استخراج اتریوم از مرج

اتریوم مانند گذشته برای ساخت و حفظ بلاک چین خود، از استخراج سنتی PoW استفاده نمی‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید استخراج اتریوم از مرج را شروع کنید باید بگوییم که قادر به انجام آن نیستید؛ اما روشی وجود دارد که می‌توانید در مکانیزم اعتبارسنجی جدید آن، به نام Staking شرکت کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  استخراج تتر با گوشی یا کامپیوتر ممکن است؟

البته یک سؤال دیگر نیز به وجود می‌آید و آن این است که اگر موفق به استخراج اتریوم از مرج نشدید، چگونه می‌توانید staking را شروع کنید؟ در این خصوص باید بگوییم که اتر (ETH) یا سکه بومی اکوسیستم اتریوم، ارزی است که زیربنای تمام فرآیند‌های سهام در بلاک چین محسوب می‌شود.

به طور کلی چهار روش مختلف برای استخراج اتریوم از مرج وجود دارد که عبارتند از:

  • Solo home Staking یا سهامداری انفرادی
  • Staking as a Service
  • Pooled Staking یا سهام ادغام شده
  • Staking on centralized exchanges یا سرمایه‌گذاری در صرافی‌های متمرکز

هر روش دارای سطوح مدیریت، سود، کنترل و مشارکت منحصر به فرد خود در بلاک چین است. اما سهامداری انفرادی یکی از روش‌های ممتاز به شمار می‌آید که برای شروع آن، باید ۳۲ ETH داشته و آن را واریز کنید. البته این عمل نتیجه اجرای یک گره اتریوم خواهد بود که به اینترنت اتصال دارد.

هر گره شامل یک کلاینت لایه توافقی و یک کلاینت لایه اجرا است. مشتریان نیز، دارای برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که از مجموعه‌ای معتبر از کلید‌های امضا برای همکاری در پیشنهاد بلوک‌ها، جمع‌آوری گواهی‌ها، تأیید تراکنش‌ها و انجام سایر کار‌های تعمیر و نگهداری ضروری به منظور حفظ بلاک چین استفاده می‌کنند.

وظیفه شما به عنوان یک استکر به کار گرفتن سخت‌افزاری است که عملکرد برنامه‌های کلاینت به آن وابسته خواهد بود. البته بهتر است از یک ماشین اختصاصی که همیشه آنلاین است استفاده کنید تا در ازای آنلاین نگه داشتن اعتبارسنجی و عملکرد صحیح آن، حداکثر پاداش ماهانه را دریافت نمایید. خوب است بدانید که این سیستم هرگز از شما نمی‌خواهد تا کلید‌های خود را ارائه دهید، بنابراین می‌توانید کنترل کامل آن را به دست گرفته و در عین حال پاداش‌های خود را نیز که به شکل ETH جدید هستند، به حداکثر برسانید.

Merge چیست؟

Merge چیست؟
Merge چیست؟

در مورد استخراج اتریوم از مرج باید گفت که ادغام لایه اجرایی اصلی اتریوم با لایه اجماع اثبات سهام جدید آن، زنجیره Beacon بوده که نیاز به استخراج انرژی‌بر را از بین برد و در مقابل، شبکه را توسط ETH مستقر، ایمن کرد. به شکلی که یک گام مهم در تحقق چشم انداز اتریوم محسوب می‌شد و مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری بیشتری را به دنبال داشت.

به بیانی دیگر،Beacon Chain  در ابتدا به طور جداگانه از Mainnet ارسال می‌شد. در آن زمان یعنی زمانی کهEthereum Mainnet  با تمام حساب‌ها، موجودی‌ها، قرارداد‌های هوشمند و وضعیت بلاک چین محافظت می‌گشت  Beacon همچنان به شکل موازی و با استفاده از اثبات سهام به اجرا در می‌آمد. ادغام یا مرج زمانی رخ داد که دو سیستم در نهایت به هم رسیدند و اثبات کار برای همیشه با اثبات سهام جایگزین ‌شد.

بیشتر مطالعه کنید:  آشنایی با انواع شبکه تتر در هنگام خرید تتر

ادغام با Mainnet

ادغام با Mainnet
ادغام با Mainnet

Ethereum Mainnet در جولای ۲۰۱۵ با تمام ویژگی‌ها مانند: انجام تراکنش‌ها، قرارداد‌های هوشمند، حساب‌ها و… به وجود آمد و در ۱ دسامبر ۲۰۲۰، Beacon Chain به عنوان یک بلاک چین جداگانه برای Mainnet ایجاد شد که به صورت موازی به اجرا در می‌آمد.

Beacon Chain تراکنش‌های Mainnet را پردازش نمی‌کرد ولی در عوض، با توافق بر روی اعتبارسنجی‌های فعال و موجودی حساب‌های آن‌ها، درباره وضعیت خود به توافق می‌رسید که پس از آزمایش‌های گسترده، زمان آن فرا رسید تا Beacon Chain در مورد داده‌های دنیای واقعی به توافق برسد. علاوه بر این، Beacon Chain بعد از مرج به موتور اجماع همه داده‌های شبکه، از جمله تراکنش‌های لایه اجرا و مانده حساب تبدیل شد.

در واقع مرج سوئیچ رسمی استفاده از Beacon Chain به عنوان موتور تولید بلوک بود. این در حالی رخ داد که ماینینگ، دیگر وسیله‌ای برای تولید بلوک‌های معتبر شناخته نشد اما در عوض، اعتبارسنجی‌های اثبات سهام این نقش را پذیرفتند و اکنون مسئولیت پردازش اعتبار همه تراکنش‌ها و پیشنهاد بلوک‌ها را بر عهده دارند و همانطور که Mainnet با Beacon Chain ادغام شد، کل معاملات اتریوم را نیز ادغام کرد.

ETH یا هر دارایی دیجیتال دیگر در اتریوم و همچنین سهامداران غیرفعال گره، نیازی به انجام معاملات با وجوه یا کیف پول خود برای حسابداری مرج ندارند و در این شرایط کیف پول‌ها پس از ادغام دقیقاً مانند گذشته عمل می‌کنند. با وجود تعویض اثبات کار، کل تاریخچه اتریوم از زمان پیدایش، دست نخورده باقی ماند و با انتقال به اثبات سهام، تغییری نکرد.

خوب است بدانید همه وجوهی که قبل از مرج در کیف پول‌ها نگهداری می‌شدند، پس از ادغام و حتی استخراج اتریوم از مرج نیز همچنان قابل دسترس هستند؛ به طوری که حتی برای ارتقاء از طرف کاربر نیاز به هیچ اقدامی نیست.

در خصوص مرج و مقیاس‌پذیری نیز باید گفت که مرج همچنین زمینه را برای ارتقاء مقیاس‌پذیری بیشتر فراهم کرد و در نهایت اتریوم را یک قدم برای دستیابی به مقیاس کامل، امنیت و پایداری نزدیک‌تر نمود. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سایت www.digiex24.com اطلاعات بیشتری در مورد بازار ارز دیجیتال کسب کنید!

جمع ‌بندی

استخراج اتریوم از مرج یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در دنیای ارز دیجیتال رخ داد؛ به شکلی که اتریوم قصد داشت تا در سال‌های گذشته اسناد اثبات کار را به سندهای اثبات سهام تغییر دهد. فراموش نکنید در صورتی که این موضوع موفقیت‌آمیز باشد باید منتظر یک انقلاب در دنیای بلاک چین باشیم. در نهایت و به عنوان حسن ختام این مطلب نیز متذکر می‌شویم که اتریوم می‌تواند افراد را به سود‌های کلان برساند و گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال باشد.